Utställningstråden 2017

Inget championat igår. Tassa fick exc utan ck pga domaren tyckte att hon var dåligt musklad bak. Inget jag har tänkt på så får kolla henne när jag hämtar henne ikväll, och se om det är något som behöver göras något åt, eller om det var råga om tycke och smak hos domaren.
Nästa cert-försök: Piteå!

Måste bara ge en eloge till dig för att du inte bara tänker "jäkla skitdomare" utan faktiskt tar en titt och gör en egen bedömning därefter. Jag hör så många som blir irriterade när domaren med rätta påpekar vissa saker.. (Sen kan det ju verkligen handla om tycke o smak!)

Tvååker igår! Vi fick nöja oss med ett slätt excellent och en andraplacering i unghundsklassen men jag är supernöjd ändå för det var en superpetig finsk domare. Alpinas uppfödare ställde henne och det var så kul att få se min fina hund "på riktigt"! :love:

En typisk finsk domare med andra ord :angel::D Fin tjej tycker jag!
 
Jag har debuterat mitt lilla fluff (pomeranian) på en inoff men för auktoriserad domare som kan rasen, fick kanonkritik och blev grupplacerad. Resultatet säger ju inte mycket MEN att få den kritiken av en duktig domare gjorde min dag. Nu känns det lite bättre inför officiella debuten i Ronneby. Bara jag får till trimningen.. :nailbiting:

Nån mer som tar Ronneby?? Jag debuterar två damer i olika rasgrupper så blir en allt igenom nervig helg..
 
Måste bara ge en eloge till dig för att du inte bara tänker "jäkla skitdomare" utan faktiskt tar en titt och gör en egen bedömning därefter. Jag hör så många som blir irriterade när domaren med rätta påpekar vissa saker.. (Sen kan det ju verkligen handla om tycke o smak!)
Det är ju extremt sällan domarna bara hittar på någonting om hunden, en kärna av sanning finns det ju nästan alltid i allt som står på kritiklappen. Sen om det är något jag själv tycker är viktigt eller inte är ju en annan sak ;)
I det här fallet så gav domaren samma utlåtande om nästan alla i rasen (dåligt musklad bak alltså), och, tja, inte är lilltjejen musklad som en aktiv vinthund precis, men tillräckligt för min smak, så dyker inte samma kommentar upp igen kommer jag anse att just den domaren önskade mer muskler, jag gör det inte och kommer därför inte att göra något åt det. Om fler påpekar det får jag ju ta en funderare på mitt eget tycke och se om "vad det nu är som påpekas" är något jag bör ändra eller om det driver rasen åt en extrem jag inte vill ha. I muskel-fallet vore kanske ett antal besök i ett sandtag en praktisk lösning :D
Jag betalar ju ändå för att få just den domarens åsikt om min hund, jag tycker inte det då är rimligt att inte ens fundera på kritiken efteråt...
 
Just påpekande om rörelser och muskulatur tycker jag man ofta kan ha nytta av, speciellt om man inte är jätteduktig på att studera rörelsemönster själv. Förra året påpekade några stycken domare att Breeze inte riktigt rörde sig som han borde kunna. Det fanns ingen hälta, det saknades bara nåt. Kollade igenom honom och han var snett musklad, så nu har vi jobbat med sim och balansboll och han är mycket bättre.

Sen stöter man ju ibland (som senast i Tvååker) på domare som bara tycks se fel. Allt som han påpekade var saker vi hört tidigare (förutom att han bestämde sig för att Breeze inte kunde andas ordentligt efter att han precis hade legat på som katten i kopplet), så vi kunde ju inte säga så mycket om det, men tyvärr hittade han inga av de förtjänster som andra domare hittat samtidigt. ;)
 
Sen stöter man ju ibland (som senast i Tvååker) på domare som bara tycks se fel. Allt som han påpekade var saker vi hört tidigare (förutom att han bestämde sig för att Breeze inte kunde andas ordentligt efter att han precis hade legat på som katten i kopplet), så vi kunde ju inte säga så mycket om det, men tyvärr hittade han inga av de förtjänster som andra domare hittat samtidigt. ;)

Det tycker jag är att vara negativ men även att de gör det lätt för sig. Alla med lite kunskap kan plocka sönder en hund och leta fel, men att hitta de mer avgörande punkterna och även de BRA, är ju vad man vill de ska kunna. Sedan är ju motsatsen där allt i kritiken är toppen inte så givande det heller, jag hade en superfin kritik på en som fick slätt excellent i våras. Kändes inte supergivande för mitt avelsarbete..
 
Dagen har varit lång och blåsig.
Tassa: exc, inget ck. Buhu. Gör om, gör rätt i Överkalix :D
Lilla Liv: exc ck och cert som nio månader gammal liten skithund, mycket glad! :)
Hot: exc ck, bt, CACIB och BIR! In och ut i stora ringen, men jag är mycket nöjd ändå :)
På tema att lyssna på vad som sägs i kritikerna... den grej som var felfelfel på ena hunden (smal underkäke) gav BIR till den andra... menmen, domaren var trevlig även om jag inte höll med om allt. Och jag vet vilken griffontyp jag behöver ha om jag ska ställa för henom igen :)
 
Jag ställer amstaff. Har provat olika halsband till henne, fastnat för snakekedja och koppel till det. Hon trivs bättre när kopplet inte sitter i nacken hela tiden så låter det mest hänga löst Men halsband är en smaksak Ta det ni trivs bäst med!

Annars tycker jag det är svårt att ge tips då man inte sett hunden det handlar om. Du får gärna visa/skicka en bild på henne så kan jag försöka ge tips utifrån hur hon ser ut
Tack för svar förresten. Ska PMa bild om jag kan hitta någon. Är som sagt en kompis tik.
 
Vår nästa utställning blir Ronneby :)
Grabbarna idag!

20046640_10213943700613659_5317002564866245319_n.jpg


20046415_10213943695693536_3661863314586594829_n.jpg
 
Vi åker på SSM utställning i Vårgårda nästa vecka. Valkyria är anmäld men jag tror inte jag ställer henne, hon är för dåligt tränad. Jag har dock fått frågan om att visa en svart hane i bruksklass så det blir kul!


För Valkyria blir det sen SKK Norrköping och Eskilstuna.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Har anmält min helt rasotypiska hund till rasspecialen :rofl:

Ska jag ändå dit och träffa andra kelpies och ägare så kan jag lika gärna tillbringa 2 minuter i ringen också. Hon är ställd en gång tidigare som junior eller vad det nu heter. Är inte insatt eller intresserad av utställning och ställer enbart på rasspecialen som en kul grej.
 
Om ni hade en hund som var 17 mån vid utställningstillfället, skulle ni ställa ut i junior-, unghund- eller öppen klass? Vad är egentligen skillnaden?
 
Jag har superdålig koll på utställningar då Nessie är den första hund vi faktiskt brytt oss om att ställa ut, mest för miljöträningen och komma ut och göra något då dottern funderar på att tävla henne i annat senare. Imorgon ska vi till Köping så vi får se hur det går då. Hitills har vi varit på tre utställningar och fått tre släta excellent alla med bra kritik. Sist var jag på Gimo och hon fick absolut bäst kritik av det jag såg, läste väl fyra-fem till kritiklappar från andra. Av dessa jag läste så tiken som på sin lapp i princip endast hade negativ kritik fick cert och gick vidare, man blir lite konfunderad.. Tycker kanske att det som står på lappen ska motsvara placering typ men vad vet jag?
Jag antar att vår hund inte kommer till sin rätt riktigt heller då vi inte tränar för utställning, inte gör nåt särskilt innan mer än genomborstning och dottern som visar henne inte van att ställa ut. Så med det i åtanke så tycker jag att det gått bra ändå, nu kanske det bara blir "good" imorgon bara för det :D. Är det fler som ska till Köping i helgen?
 
Nu har jag anmält till troligtvis årets sista utställning - Norrköping i augusti :) Är lite ledsen att jag missar stora rasspecialen i augusti, men har då troligtvis en höddräktig tik och ska absolut inte släpa iväg henne långt med övernattning mm.
Norrköping är så nära att dit kan jag kuta över med Skalman och lämna brudarna hemma några timmar, så vi får nöja oss med det :)
 
Nu har jag anmält till troligtvis årets sista utställning - Norrköping i augusti :) Är lite ledsen att jag missar stora rasspecialen i augusti, men har då troligtvis en höddräktig tik och ska absolut inte släpa iväg henne långt med övernattning mm.
Norrköping är så nära att dit kan jag kuta över med Skalman och lämna brudarna hemma några timmar, så vi får nöja oss med det :)
Vad kul! Då lär vi ju vara där samma dag för visst är heeler grupp1?
 
Jag har superdålig koll på utställningar då Nessie är den första hund vi faktiskt brytt oss om att ställa ut, mest för miljöträningen och komma ut och göra något då dottern funderar på att tävla henne i annat senare. Imorgon ska vi till Köping så vi får se hur det går då. Hitills har vi varit på tre utställningar och fått tre släta excellent alla med bra kritik. Sist var jag på Gimo och hon fick absolut bäst kritik av det jag såg, läste väl fyra-fem till kritiklappar från andra. Av dessa jag läste så tiken som på sin lapp i princip endast hade negativ kritik fick cert och gick vidare, man blir lite konfunderad.. Tycker kanske att det som står på lappen ska motsvara placering typ men vad vet jag?
Jag antar att vår hund inte kommer till sin rätt riktigt heller då vi inte tränar för utställning, inte gör nåt särskilt innan mer än genomborstning och dottern som visar henne inte van att ställa ut. Så med det i åtanke så tycker jag att det gått bra ändå, nu kanske det bara blir "good" imorgon bara för det :D. Är det fler som ska till Köping i helgen?

Jag ska till Köping och det är första gången nånsin i mitt liv jag ställer hund, insåg att den är internationell men... Jaja. Vi får väl bli lite skrattade åt då! Vi ska vara med i valpklass, welsh corgi pembroke. :)
 
Om ni hade en hund som var 17 mån vid utställningstillfället, skulle ni ställa ut i junior-, unghund- eller öppen klass? Vad är egentligen skillnaden?
Jag skulle ställa i junior om det är nationell och unghund om det är internationell. Inte ökl förrän hunden är två.
Juniorer tävlar inte om cacib.
Nu kan det vara andra regler för dig, har inte koll på dina raser.
 
Om ni hade en hund som var 17 mån vid utställningstillfället, skulle ni ställa ut i junior-, unghund- eller öppen klass? Vad är egentligen skillnaden?

Aldrig öppenklass förrän hunden är 2 år och måste gå där. I min ras är det flest öppenklass-hundar, vilket gör att man blir en i mängden. Junior eller unghund beror lite på hur utvecklad hunden är, och vad det är för typ av utställning. Juniorer tävlar inte om cacib, så är det en internationell utställning där din junior kanske vinner får den bara cert och cacib går vidare till nästa som är berättigad. Om du däremot ställer i unghund får den då både cert och cacib. På en nationell utställning tävlas det bara om cert, så där kan du själv känna efter hur "färdig" din hund är och välja junior eller unghund därefter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 845
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
454
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 161
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 838
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp