Bukefalos 28 år!

Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Det kan absolut vara en kompensation i stunden, men jag tror att det blir svårt att utforma ett system som upplevs som "rättvist". Jag tror att det snarare kommer att leda till att man har två orättvisa system, och det är ju inte bättre. Den ensamstående förälder som måste ta ut FL under de veckorna - som inte heller väcker något missnöje - är antagligen också den som har störst behov av möjlighet till extra inkomster än familjen med två löner eller singeln utan barn.

Inom vården har det getts extra lön på uppåt 100 000 kr om man flyttat sin semester, och jag ser det nog inte som önskvärt för lönesättning överlag att lösa problemet med att konstruera system med stora lönepåslag som faller ut ibland och ibland inte (behovet på en arbetsplats kommer ju att variera). Det ger andra problem istället, och gör det svårt att skapa en bra lönestruktur på längre sikt.

Att få fira jul med sin familj eller gå på sin väns bröllop kan dessutom vara ovärderligt i pengar.

Jag tycker det bästa sättet är att ha en dialog på arbetsplatsen och att kollegorna tänker på varandra, samt att cheferna ser till att äga problemet och säkerställa att dialogen finns på arbetsplatsen och inte överlämnar åt medarbetarna att lösa det själva. Ibland kan det som behövs bara vara att sätta ord på problematiken för att få mer förståelse parterna emellan, och det är mycket lättare för en chef att lyfta och referera till tidigare uttagen semester, än för en enskild medarbetare som då lätt uppfattas som gnällig eller ogin, eller bara allmänt udda som bokfört sina kollegors uttagna semester och FL.
Min uppfattning är inte att folk vill arr föräldraledighet ska försvinna. Men att den ska användas då det verkligen behövs dvs för att ta hand om barnet. Det många verkar efterlysa I tråden är ju mer kommunikation på arbetsplatsen om dessa frågor. Och att även ha omtanke om sina kollegor. Ställa sig själv frågan om jag tex måste ha åtta veckor ledigt. (Ett exempel från min arbetsplats- personen la in föräldraledighet fyra veckor i juli och en vecka i mitten av juni. Sen vill personen lägga in semester och då man har rätt till fyra veckors sammanhängande semester finns det bara kvar augusti att lägga de på. Så personen har ledigt åtta veckor i juli - aug samt en vecka i juni.) Och nej ingen av semesterveckorna handlade om att personen behövde ta hand om barn.

Och jag tror de flesta vill ha kvar föräldraledighet och förstår föräldrars situation. Men det är trist med de som ska ha åtta- nio veckor ledigt bara för att de kan lagmässigt.
Samtidigt så är det en fråga som arbetsgivaren måste planera för, det man kan kräva av arbetstagarna är att de aviserar sina avsikter i god tid så att den möjligheten finns.

Har man flera som återkommande vill använda sina rättigheter att ta 9-10veckor ledigt under sommaren så får man organisera så att det fungerar UTAN att övriga arbetstagare drabbas hårt.

Det gör förmodligen också att en förälder som väljer att återkommande göra det, kommer att ha betydligt minskade möjligheter att få både goda löneökningar och ansvarsutökningar - eftersom frånvaroperioderna är så omfattande. Det får man lägga in i ekvationen.
 
I några få år. Och man kan ju hitta sig med att personen inte går plus ekonomiskt. På mitt gamla jobb föredrogs det nästan att de som tog fl gjorde det länge på sommaren då man kunde motivera vikarie. Någon som tar 2 veckor var svårt att få in extra för även om de då blev borta 6-7 veckor.
Jo men då kommer ju nästa och gör samma sak. :D
 
Det gör förmodligen också att en förälder som väljer att återkommande göra det, kommer att ha betydligt minskade möjligheter att få både goda löneökningar och ansvarsutökningar - eftersom frånvaroperioderna är så omfattande. Det får man lägga in i ekekvationen.
Det är diskriminering enligt föräldraledighetslagen. Om du erkänner det skriftligt som arbetsgivare kan DO eller fackförbund eventuellt driva det fallet.
 
Jag ser det inte så. Hade mycket hellre haft semester med min sambo (och barn) v32-36 tex. Men eftersom förskolan stänger (och det inte är ett alternativ att ha sommarförskola) så får vi plocka ihop de veckorna. Han mer föräldraledighet (har inte semester alls i sin tjänst) och jag med semester för att täcka upp och för att vi ska få 1 vecka ihop. Inte en förmån i ledighetsracet alls att ha ett barn. Inte i det ekonomiska racet heller.

Men då är det ju inte FL som var grejen utan att förskolan som stängde "dåliga" veckor för er samt att din sambo inte har någon semester. Vilket jag inte riktigt förstår, din sambo har alltså föräldraledighet men inte semester? Är detta i Sverige? Och varför tog inte sambon FL när förskolan var stängd om ni ville vara lediga tillsammans?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Förstår jag dig rätt att du blev tvungen att ta till hot för att AG inte ville ge dig semester när förskolan var stängd trots att ingen annan fanns som kunde ta hand om barnet? Eller varför hotade du på det sättet, och varför tog du inte ut FL om anledningen till att du behövde ha ledigt var barnet?
Hade du hotat mig som arbetsledare för att få semester när du ville hade jag om möjligt prioriterat alla andra före och låtit dig använda din föräldrarledighet och dessutom lagt ut 4 veckors semester under sommarperioden där det passade bäst - arbetsgivaren har även den vissa rättigheter. Hade du vädjat med goda skäl hade vi säker kunna hitta en kompromiss, hot funkar inte på mig.


De hade föreslagit månaden efter förskolan var stängd så semester+föräldraledighet hade gått hand i hand. Något som egentligen hade passat mig ganska bra då jag var rätt slutkörd den tiden. Delvis pga en del övertid och många knepiga passbyten pga personalbrist. Jag var nämligen en av de som ofta vände ut och in på mig (till pappans enorma frustration), aldrig krävde ledighet på högtider såsom jul och nyår (och kunde vid behov rycka in och ta midsommar även om jag hade semester), ytterst sällan tog vab och om jag gjorde det fick de förvarning minst 24 h, oftast mer, innan då det var pappans jobb att ordna.

Anledningen till att jag inte tog både semester och föräldraledighet var för att jag visste att från att deras semestertid börjar i juni tills den slutar runt augusti någon gång saknar de folk så de lockar in folk med bonusar på flera tusen och det ofta kom sms i form av "snälla kom och jobba!" både till föräldralediga och de som har semester. Bitvis även till tjänstlediga och långtidssjukskrivna. De ville inte ha mig borta 2 månader heller.
Även under semestertid och föräldraledighet försökte jag ta pass när det sket sig totalt så de var ju aldrig lämnade helt i skiten även om jag var ledig större delen av tiden, vilket de även visste. I de fall jag kunde lösa det, exempelvis helger eller om pappan kunde jobba hemifrån, åkte jag ju in och jobbade.

Och nej, naturligtvis var det inte alltid jag som la semestern strikt på just den månaden. Det förekom att pappan tog den med medan jag tog t.ex juni istället för juli/vi överlappade varandra och tog halva månaden var.
 
Det är diskriminering enligt föräldraledighetslagen. Om du erkänner det skriftligt som arbetsgivare kan DO eller fackförbund eventuellt driva det fallet.
Det är en naturlig del av organisationshantering. För vissa tjänster är 9-10 veckors regelbundet återkommande ledighet en omöjlighet. Sen kommer det i praktiken att motiveras med att andra är mer lämpade just för tillfället för just den tjänst som ska tillsättas.

Det är inte för de flesta något permanent heller, utan är något som pågår i några år under småbarnsåren.
 
Det är diskriminering enligt föräldraledighetslagen. Om du erkänner det skriftligt som arbetsgivare kan DO eller fackförbund eventuellt driva det fallet.

Fast det sker ju hela tiden. Det året jag var föräldraledig var det året jag hittills har fått lägst löneförhöjning. Inget annat år har varit i närheten. Men lycka till att bevisa att det är diskriminering. Sen om man inte är på jobbet så står man ju still kunskapsmässigt och då springer ju andra förbi en som är där och lär sig nya saker. Nä, man ska inte diskrimineras för att man är föräldraledig men samtidigt så är det ju en period då man inte utvecklas jobbmässigt och då de kollegor som är där fortsätter utvecklas. Det vore konstigt om det inte påverkade alls!
 
Men då är det ju inte FL som var grejen utan att förskolan som stängde "dåliga" veckor för er samt att din sambo inte har någon semester. Vilket jag inte riktigt förstår, din sambo har alltså föräldraledighet men inte semester? Är detta i Sverige? Och varför tog inte sambon FL när förskolan var stängd om ni ville vara lediga tillsammans?
Ja han tar föräldraledigt när förskolan är stängd. Men vill vi vara lediga ihop behöver jag ju ta semester då också. Han har rätt till föräldraledighet men inte semester. Men vi är ju såna där undantag, så det är ju inte så vanligt. Grejen är ju att förskolan oftast är stängd de veckor ”alla” vill vara lediga vilket gör att föräldrar behöver ta fl då.
 
Jag har aldrig varit med om att någon som aviserar att de vill vara extra mycket lediga av någon anledning det kommande året har blivit missnöjd med att inte få de mest krävande uppgifterna som man med determinism kommer att misslyckas fatalt med om man inte är väldigt mycket närvarande i jobbet.

Det följer liksom av något slags logik tycker jag.
 
Men det tacket kanske komma från chefen? Inte från den vabbande föräldern som ju faktiskt inte är betald av arbetsgivaren under vab eller fl? Det tacket tycks inte krävas av någon som tex är sjukskriven och har lön från ag.
Och sen kan det väl inte bara vara barnlösa som ska ha moralisk rätt att vara ledig samtidigt som familj och vänner, mtp diskussionen om att barn inte behöver sina föräldrar hemma båda två. Det behöver de såklart inte men precis som för barnlösa/föräldrar till äldre barn så kanske även föräldrar till små barn behöver två veckor ihop..

Men varför inte ha en kommunikation kollegor emellan? Är det verkligen så svårt att uppskatta att kollegor håller verksamheten igång medan man är ledig? Om det sitter så långt inne med ett litet uppskattande ord så antar jag att den kollegiala känslan är väldigt låg rent allmänt, och det låter inte som en så trevlig arbetsplats överlag då. Alternativt att du inte alls kan se det negativa för någon som tvingas avstå sina planer pga andras förtur till att välja sin ledighet.
 
Det är en naturlig del av organisationshantering. För vissa tjänster är 9-10 veckors regelbundet återkommande ledighet en omöjlighet. Sen kommer det i praktiken att motiveras med att andra är mer lämpade just för tillfället för just den tjänst som ska tillsättas.

Det är inte för de flesta något permanent heller, utan är något som pågår i några år under småbarnsåren.
Spännande...
Jag har tidigare jobbat med dessa frågor- och juristerna på den arbetsplatsen hade gnuggat händerna av förtjusning över att driva ett fall där arbetsgivare rakt ut säger att föräldraledighet kan göra att dina möjligheter till ansvar och lön påverkas av att du tagit föräldraledighet.

Jag har återkommande i denna tråden skrivit att arbetstagare blir missgynnade av att ta föräldraledigt och vissa arbetsgivare vill inte anställa småbarnsmammor. Men ändå var det en hel del i tråden som inte trodde på mig.
 
Spännande...
Jag har tidigare jobbat med dessa frågor- och juristerna på den arbetsplatsen hade gnuggat händerna av förtjusning över att driva ett fall där arbetsgivare rakt ut säger att föräldraledighet kan göra att dina möjligheter till ansvar och lön påverkas av att du tagit föräldraledighet.

Jag har återkommande i denna tråden skrivit att arbetstagare blir missgynnade av att ta föräldraledigt och vissa arbetsgivare vill inte anställa småbarnsmammor. Men ändå var det en hel del i tråden som inte trodde på mig.
Ja, på kort sikt blir man ”missgynnad” helt naturligt om man inte är närvarande i sin tjänst och inte ska kontaktas alls i tjänsteärenden under den tiden. Det är liksom nästan helt omöjligt att se hur det inte skulle vara så. Men jag har bara 20 års erfarenhet av en slags bransch.

Sen är föräldraledigheten (eller annan längre ledighet) över och möjligheterna tillbaka.
 
Ja, på kort sikt blir man ”missgynnad” helt naturligt om man inte är närvarande i sin tjänst och inte ska kontaktas alls i tjänsteärenden under den tiden. Det är liksom nästan helt omöjligt att se hur det inte skulle vara så. Men jag har bara 20 års erfarenhet av en slags bransch.

Sen är föräldraledigheten (eller annan längre ledighet) över och möjligheterna tillbaka.
Du undviker min kommentar om att du bryter en lag och kan som arbetsgivare bli anmäld.
 
Ja han tar föräldraledigt när förskolan är stängd. Men vill vi vara lediga ihop behöver jag ju ta semester då också. Han har rätt till föräldraledighet men inte semester. Men vi är ju såna där undantag, så det är ju inte så vanligt. Grejen är ju att förskolan oftast är stängd de veckor ”alla” vill vara lediga vilket gör att föräldrar behöver ta fl då.

Ok, så hos er är förskolan stängd v.32-36 och då tar din sambo FL. Om andra på hans arbetsplats också önskar ledigt då så är det en förmån för honom att han går före dem. Din semester är inte relevant för huruvida han har en förmån eller inte. Att du inte kunde få ta semester samma veckor förstår jag inte heller hur det är relevant för huruvida egenvald FL är en förmån. Det låter sent för att orsaka problem i Sverige, så jag gissar att du jobbar på en arbetsplats som stänger v.28-31 och det är därför du är tvingad att ha semester då? Det är ju en annan sak än diskussionen om FL.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
De hade föreslagit månaden efter förskolan var stängd så semester+föräldraledighet hade gått hand i hand. Något som egentligen hade passat mig ganska bra då jag var rätt slutkörd den tiden. Delvis pga en del övertid och många knepiga passbyten pga personalbrist. Jag var nämligen en av de som ofta vände ut och in på mig (till pappans enorma frustration), aldrig krävde ledighet på högtider såsom jul och nyår (och kunde vid behov rycka in och ta midsommar även om jag hade semester), ytterst sällan tog vab och om jag gjorde det fick de förvarning minst 24 h, oftast mer, innan då det var pappans jobb att ordna.

Anledningen till att jag inte tog både semester och föräldraledighet var för att jag visste att från att deras semestertid börjar i juni tills den slutar runt augusti någon gång saknar de folk så de lockar in folk med bonusar på flera tusen och det ofta kom sms i form av "snälla kom och jobba!" både till föräldralediga och de som har semester. Bitvis även till tjänstlediga och långtidssjukskrivna. De ville inte ha mig borta 2 månader heller.
Även under semestertid och föräldraledighet försökte jag ta pass när det sket sig totalt så de var ju aldrig lämnade helt i skiten även om jag var ledig större delen av tiden, vilket de även visste. I de fall jag kunde lösa det, exempelvis helger eller om pappan kunde jobba hemifrån, åkte jag ju in och jobbade.

Och nej, naturligtvis var det inte alltid jag som la semestern strikt på just den månaden. Det förekom att pappan tog den med medan jag tog t.ex juni istället för juli/vi överlappade varandra och tog halva månaden var.

Jag fattar nog inte vad ditt budskap är, som har med tråden att göra?
 
Du undviker min kommentar om att du bryter en lag och kan som arbetsgivare bli anmäld.
Nej, det tycker jag inte.

Min personliga åsikt är att om man tar föräldraledigt i 1,5 år och en månad in på den perioden så ska det tillsättas ny VD och man blir besviken på att man inte får jobbet (man vill absolut inte ändra och ställa in sin ledighet heller), är man långt ute och cyklar.

Jag tror att man väldigt sällan blir anmäld om man kan argumentera väl för sina beslut.

Jag har istället upplevt att de som vill vara mycket lediga uppskattat stort att arbetsgivaren har vidtagit åtgärder för att underlätta att den ledigheten blir bra utan känslor av att man borde vara mindre ledig, för att företaget ska fungera bra.
 
Nej, det tycker jag inte.

Min personliga åsikt är att om man tar föräldraledigt i 1,5 år och en månad in på den perioden så ska det tillsättas ny VD och man blir besviken på att man inte får jobbet (man vill absolut inte ändra och ställa in sin ledighet heller), är man långt ute och cyklar.

Jag tror att man väldigt sällan blir anmäld om man kan argumentera väl för sina beslut.

Jag har istället upplevt att de som vill vara mycket lediga uppskattat stort att arbetsgivaren har vidtagit åtgärder för att underlätta att den ledigheten blir bra utan känslor av att man borde vara mindre ledig, för att företaget ska fungera bra.

Men 1.5 år och ett par veckor på sommaren är väl inte riktigt i samma liga?
 
Ok, så hos er är förskolan stängd v.32-36 och då tar din sambo FL. Om andra på hans arbetsplats också önskar ledigt då så är det en förmån för honom att han går före dem. Din semester är inte relevant för huruvida han har en förmån eller inte. Att du inte kunde få ta semester samma veckor förstår jag inte heller hur det är relevant för huruvida egenvald FL är en förmån. Det låter sent för att orsaka problem i Sverige, så jag gissar att du jobbar på en arbetsplats som stänger v.28-31 och det är därför du är tvingad att ha semester då? Det är ju en annan sak än diskussionen om FL.
Nej förskolan är stängd v28-31. Jag hade personlig hellre haft senare ledighet.
 
Men 1.5 år och ett par veckor på sommaren är väl inte riktigt i samma liga?
Ett par veckor och 9-10 veckor är inte heller i samma liga.

Mitt exempel var ett extremt exempel på att det finns situationer där arbetsgivaren självklart måste ta hänsyn till planerad frånvaro från arbetsplatsen när man organiserar arbetet och utvecklar organisationen.

Jag tror att för att missa VD-tjänsten hade det ofta räckt med 9-10 veckors planerad frånvaro det kommande året, för att väljas bort.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 876
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp