Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Ja det gör jag med. Men att lägga det ”tacket” på någon som ofrivilligt inte kunnat vara på jobbet i den utsträckning den skulle önska känns orimligt. Det finns säkert såna (jag med) som orkar tacka. Men det är ju inte upp till arbetstagaren som ofrivilligt inte är på jobbet (och förlorar pengar på det) att säga tack för att du gör ditt jobb. Det är helt klart chefen som ska ge det tacket och uppskattningen.
Och för mig som varit chef så kanske jag ser det annorlunda, när ”jag” betalar för att någon ska vara på plats är det jag som leder och fördelar arbetet. För de jag inte betalar för kan jag inte fördela något arbete.. tex semester betalas fortfarande från ag, därför kan den styras/kommenderas in inom lagens gränser. Föräldraledighet betalar jag inte. Faktum kvarstår iaf fortfarande för mig som varit förälder ganska kort tid i arbetslivet att min flexibilitet var otroligt mycket större utan barn. Och detta trots att det var först när jag skaffade barn som jag skaffade ett jobb där jag styr mitt jobb själv. Dvs min enda erfarenhet från föräldraledighet som trumfkort är från innan jag fick barn och jobbade med ca 50% småbarnsföräldrar.

Frågan i tråden är ju inte huruvida man är mest flexibel i sitt liv i allmänhet, när man har barn eller är utan barn. Självklart är man mer styrd av sina barns behov än om man inte har barn. Det känns som att en grund för vår oenighet är att du verkar endast utgå från dig själv och din familj, och just dina och era önskemål/behov. Medan de flesta andra diskuterat frågan om FL som trumfkort ur ett generellt perspektiv.

Du känner dig låst av att ditt barns förskolas stängning, och det är förstås tråkigt. Men tänk dig att din förälder fyller 70 och vill fira det tillsammans med sina barn, barnbarn och övrig släkt på en resa över julhelgen. Eller än kär vän som ska gifta sig 6 juni 50 mil bort vilket kräver resdagar och övernattning för att du ska kunna vara med på bröllopet. Har du barn kan du använda FL för att kunna vara med, men har du inte barn är det inte säkert att du får ledigt om det finns föräldrar som lägger in FL under samma tid. Jag förstår inte varför det är så svårt att se att möjligheten till FL är en fördel, även om man tycker att det i grunden är bra att den fördelen finns och inte bör avskaffas?

Sedan förstår jag fortfarande inte din sambos jobb, han jobbar på en arbetsplats där man inte har rätt till semester? Är detta i Sverige? Är han egen företagare?
 
Frågan i tråden är ju inte huruvida man är mest flexibel i sitt liv i allmänhet, när man har barn eller är utan barn. Självklart är man mer styrd av sina barns behov än om man inte har barn. Det känns som att en grund för vår oenighet är att du verkar endast utgå från dig själv och din familj, och just dina och era önskemål/behov. Medan de flesta andra diskuterat frågan om FL som trumfkort ur ett generellt perspektiv.

Du känner dig låst av att ditt barns förskolas stängning, och det är förstås tråkigt. Men tänk dig att din förälder fyller 70 och vill fira det tillsammans med sina barn, barnbarn och övrig släkt på en resa över julhelgen. Eller än kär vän som ska gifta sig 6 juni 50 mil bort vilket kräver resdagar och övernattning för att du ska kunna vara med på bröllopet. Har du barn kan du använda FL för att kunna vara med, men har du inte barn är det inte säkert att du får ledigt om det finns föräldrar som lägger in FL under samma tid. Jag förstår inte varför det är så svårt att se att möjligheten till FL är en fördel, även om man tycker att det i grunden är bra att den fördelen finns och inte bör avskaffas?

Sedan förstår jag fortfarande inte din sambos jobb, han jobbar på en arbetsplats där man inte har rätt till semester? Är detta i Sverige? Är han egen företagare?
Jag har ju skrivit att jag förstår det, och hela det arbetslivet som jag behövt samsas med semester (ca 15 år) har jag behövt samsas som barnfri med kollegor med småbarn…
Jag ser det kanske bara på ett annat sätt eller så har alla mina 60-70 kollegor varit såna som bara tar ledigt när det verkligen behövs (dvs inte alla klämdagar osv).
Min man är anställd i Sverige ja.
 
Med det synsättet känns det som mitt jobb skulle bli extremt tråkigt. Allt jag och mina kollegor gör är för arbetet.

Tack och beröm ger energi, både att få och ge, åtminstone för mig och om lag memar det.

Att se kollegorna som ett verktyg som bara ska ha sin lön och inte uppskattas på andra vis av kollegorna exempelvis genom ett tack, känns helt främmande för mig.

Nu sprkulerar jag, men om någon ser på kollegor på det viset är det inte underligt om man hotar att ta ut föräldrarledighet om man inte får sin vilja igenom och struntar i konskvenserna för kollegorna när man har ledigt 5:e julen på rad trots att avsikten är att man ska ta varannan på kollegornas bekostnad. De får ju betalt så det är deras skyldighet.
Jag har aldrig hotat med det och aldrig varit ledig mer än två vecko i sträck/sommar eller mer än någon dag eller två över jul.
Jag är bara ledig när jag behöver ta hand om barnet när det kommer till föräldraledighet.. och jag ser det inte så som du beskriver utan på att det faktiskt inte är upp till kollegorna (åt något håll) att täcka upp för obetald frånvaro. Det är arbetsgivaren som tjänar pengar på det i många fall, och det är arbetsgivarens ansvar att alla har en dräglig arbetsmiljö, inte föräldrar till barn under 12..
 
Eller än kär vän som ska gifta sig 6 juni 50 mil bort vilket kräver resdagar och övernattning för att du ska kunna vara med på bröllopet. Har du barn kan du använda FL för att kunna vara med, men har du inte barn är det inte säkert att du får ledigt om det finns föräldrar som lägger in FL under samma tid.

Förutsatt att man tar med sig barnen på bröllopet så kan man söka föräldraledigt ja. (Om barnen inte har skolplikt). Annars är det ju lite som att hävda att folk utan barn kan sjukskriva sig för att åka på bröllopet.
 
Förutsatt att man tar med sig barnen på bröllopet så kan man söka föräldraledigt ja. (Om barnen inte har skolplikt). Annars är det ju lite som att hävda att folk utan barn kan sjukskriva sig för att åka på bröllopet.
Helt sant, inte ens tänkt på det då vi fortfarande har förskolebarn. Men du kan ta fl om du har närstående som kan ta hand om barnet. Samtidigt kan du ju inte heller ta semester dagar som barnomsorgen är öppen utan att egentligen ha med barnet oavsett om du är separerad eller inte. Så ska man vara rent krass, så ja du kan åka på bröllopet som förälder med barn alternativt med barnvakt. Eller så får du troligtvis semester utan barn om du är barnfri eftersom det enligt min erfarenhet är rätt sällan förskolor/fritids stänger klämdagar och inga föräldrar behöver vara lediga. En ickefråga?
 
Samtidigt kan du ju inte heller ta semester dagar som barnomsorgen är öppen utan att egentligen ha med barnet oavsett om du är separerad eller inte.
Men just det händer hela tiden. På alla mina jobb har föräldrar tagit semester och barnen varit kvar på dagis. Både veckovis (typ åkt skidor/jagat) och enstaka dagar och den andra föräldern eller anhöriga har managerat barnen.

När det gäller upplägg med folk som har har jobb som bara läggs på hög (som du verkar ha) är det ju struntsamma när de är lediga iom att ingen annan täcker upp ändå och då borde det inte spela nån roll. Ovanligt att ha ett jobb som i din mans fall - där det inte finns semester, jag trodde inte det var lagligt i Sverige.
 
Men just det händer hela tiden. På alla mina jobb har föräldrar tagit semester och barnen varit kvar på dagis. Både veckovis (typ åkt skidor/jagat) och enstaka dagar och den andra föräldern eller anhöriga har managerat barnen.

När det gäller upplägg med folk som har har jobb som bara läggs på hög (som du verkar ha) är det ju struntsamma när de är lediga iom att ingen annan täcker upp ändå och då borde det inte spela nån roll. Ovanligt att ha ett jobb som i din mans fall - där det inte finns semester, jag trodde inte det var lagligt i Sverige.
Var ett par där båda jobbar på Volvo som försökte med att dom behövde ha barnen på förskolan för att dom skulle jobba. Den gick inte så bra då det nog inte är många förskolor i och runt göteborg som inte vet när volvo har semester.
 
Men du kan ta fl om du har närstående som kan ta hand om barnet. Samtidigt kan du ju inte heller ta semester dagar som barnomsorgen är öppen utan att egentligen ha med barnet oavsett om du är separerad eller inte. Så ska man vara rent krass, så ja du kan åka på bröllopet som förälder med barn alternativt med barnvakt. Eller så får du troligtvis semester utan barn om du är barnfri eftersom det enligt min erfarenhet är rätt sällan förskolor/fritids stänger klämdagar och inga föräldrar behöver vara lediga. En ickefråga?

Hur menar du?

För att kunna ta ut föräldrapenning gäller som villkor att man under den huvudsakliga tiden faktiskt är den som vårdar barnet, utefter vad som krävs med hänsyn till barnets ålder.

Att åka på bröllop några dygn och lämna barnet hos närstående räknas knappast till detta.

Sen kan ju folk absolut fuska med detta. Precis som att man kan sjukskriva sig och sen åka på bröllop.
 
Hur menar du?

För att kunna ta ut föräldrapenning gäller som villkor att man under den huvudsakliga tiden faktiskt är den som vårdar barnet, utefter vad som krävs med hänsyn till barnets ålder.

Att åka på bröllop några dygn och lämna barnet hos närstående räknas knappast till detta.

Sen kan ju folk absolut fuska med detta. Precis som att man kan sjukskriva sig och sen åka på bröllop.
Ja precis, jag var otydlig. Vi menade samma sak.
 
Men just det händer hela tiden. På alla mina jobb har föräldrar tagit semester och barnen varit kvar på dagis. Både veckovis (typ åkt skidor/jagat) och enstaka dagar och den andra föräldern eller anhöriga har managerat barnen.

När det gäller upplägg med folk som har har jobb som bara läggs på hög (som du verkar ha) är det ju struntsamma när de är lediga iom att ingen annan täcker upp ändå och då borde det inte spela nån roll. Ovanligt att ha ett jobb som i din mans fall - där det inte finns semester, jag trodde inte det var lagligt i Sverige.
Ja om den andre föräldern är ledig så kan man ju göra vad man vill så länge båda är med på upplägget, eller menar du att jag aldrig kan åka bort utan mitt barn så länge det inte är i jobbet? Men man får inte ha barn på förskola när man har semester. Sen kanske det fuskas, det tror jag ingen tycker är bra.
Ja det är ett lite ovanligt jobb, ffa med anställning i Sverige då de flesta är anställda på svenskt företag men med ”placering” utomlands, ofta Norge eller Danmark .. med väldigt speciella anställningsavtal där arbetstiden är 24h/7dagar i vecka /365 dagar om året (på riktigt då vi kollade upp det inför förskolestart) men halva tiden är ledig med lön.
 
Men just det händer hela tiden. På alla mina jobb har föräldrar tagit semester och barnen varit kvar på dagis. Både veckovis (typ åkt skidor/jagat) och enstaka dagar och den andra föräldern eller anhöriga har managerat barnen.

Fast det där är ju en fråga som hanteras olika i olika kommuner. I en del är det ok att lämna barnen på förskolan i en sådan situation och i en del är det inte det. Det kan också variera mellanförskolor. Precis som ex tid på förskolan under föräldraledighet är olika. Kommunen/förskolan har ju all möjlighet att vara mer generös än lagen kräver.

Sen förekommer det med all säkerhet både att föräldrar utan ”onda avsikter” inte tänker på att barnen kanske inte kan vara på förskolan om en förälder har semester och föräldrarna är sammanboende, och att folk avsiktligt fuskar. Som med andra socialförsäkringssystem.
 
Fast det där är ju en fråga som hanteras olika i olika kommuner. I en del är det ok att lämna barnen på förskolan i en sådan situation och i en del är det inte det. Det kan också variera mellanförskolor. Precis som ex tid på förskolan under föräldraledighet är olika. Kommunen/förskolan har ju all möjlighet att vara mer generös än lagen kräver.

Sen förekommer det med all säkerhet både att föräldrar utan ”onda avsikter” inte tänker på att barnen kanske inte kan vara på förskolan om en förälder har semester och föräldrarna är sammanboende, och att folk avsiktligt fuskar. Som med andra socialförsäkringssystem.
Hade inte en tanke på att det kan vara olika för olika kommuner, men det är klart det är.
 
Fast det där är ju en fråga som hanteras olika i olika kommuner. I en del är det ok att lämna barnen på förskolan i en sådan situation och i en del är det inte det. Det kan också variera mellanförskolor. Precis som ex tid på förskolan under föräldraledighet är olika. Kommunen/förskolan har ju all möjlighet att vara mer generös än lagen kräver.

Sen förekommer det med all säkerhet både att föräldrar utan ”onda avsikter” inte tänker på att barnen kanske inte kan vara på förskolan om en förälder har semester och föräldrarna är sammanboende, och att folk avsiktligt fuskar. Som med andra socialförsäkringssystem.
Så är det säkert - jag har frågat mina kollegor som varit på skidresa/jakt whatever vad förskolan har för policy. Det har varit ganska svävande svar .... så onda avsikter eller inte, de har inte varit intresserade av att ta reda på vad som gäller eftersom det eventuellt skulle kunna ändra förutsättningarna för deras ledighet
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp