Vaccinationer

I förlängningen tror jag inte att Australiens upplägg behöver vara helt fel. Att om man väljer att ställa dig utanför samhället i vissa delar så får man inte ta del av hela kakan. Jag vet att det är kontroversiellt, men jag tycker att samhällskontraktet likt att betala skatt etc är ett givande och tagande och att man inte kan få allt utan viss motprestation.

Skall barn som inte kan vaccineras av medicinska skäl avstå dagis och skola, eller riskera allvarlig sjukdom för att vissa är rädda för beprövade vaccin? Som dessutom visats i forskning vara så när som ofarliga, framförallt i jämförelse med sjukdomarna i sig. Jag tycker det tål att tänkas på.
Märk väl att jag ovan inte talar om svininfluensavaccin och dylika obeprövade utan de som ingår i vaccineringsprogrammet.
 
alla länder erbjuder inte vaccin. Ska vi få stopp måste vi se till att alla som besöker landet har blivit vaccinerade.

när man tittar via WHO kan man konstatera att de flesta länder i världen har barnvaccinationsprogram som påminner starkt om det svenska. I många fall har man till och med mer omfattande program än vi har här (bland annat gällande hepatit B och tuberkulos) medan man i en del länder fortfarande vaccinerar mot polio via droppar i munnen i stället för som här med sprutor. Det vaccinet är något sämre men man kompenserar oftast genom att ge fler doser.
Detta gäller även många afrikanska länder.

Problemet är i många länder att stora delar av befolkningen inte nås av vaccinationsprogrammen, antingen pga etnisk särbehandling (exempelvis kurder i Irak och andra länder) eller krig (länder i Mellanöstern, Afghanistan med flera) eller dålig tillgång till hälso- och sjukvård (flera länder i Sub-saharan Africa).
Och de individer som tenderar att få dålig tillgång till de många gånger ambitiösa vaccinationsprogrammen, är många gånger de individer som kommer som asylsökande.
 
Visst måste man fylla på med nya doser efter ett visst antal år? Någon som vet hur många år som gäller?
 
Visst måste man fylla på med nya doser efter ett visst antal år? Någon som vet hur många år som gäller?

Det beror på vilken vaccination vi pratar om.
Gällande MMR anses man fullvaccinerad efter två doser, under förutsättning att de givits vid "normala" tidpunkter.
Ibland ges MMR tidigare än ett års ålder och då räknas den tidiga dosen som en extrados och man behöver då ha tre doser sammanlagt.
 
Det beror på vilken vaccination vi pratar om.
Gällande MMR anses man fullvaccinerad efter två doser, under förutsättning att de givits vid "normala" tidpunkter.
Ibland ges MMR tidigare än ett års ålder och då räknas den tidiga dosen som en extrados och man behöver då ha tre doser sammanlagt.
Hur är det med andra vaccin?
Jag har alltid "vetat" att det bara ska vara stelkrampen som behöver fyllas på.
Men varifrån har jag fått det och stämmer det?
Kanske det dessutom har 'ändrats sedan jag gick ut skolan...
 
Hur är det med andra vaccin?
Jag har alltid "vetat" att det bara ska vara stelkrampen som behöver fyllas på.
Men varifrån har jag fått det och stämmer det?
Kanske det dessutom har 'ändrats sedan jag gick ut skolan...

När det gäller barnvaccinationsprogrammet så behöver stelkramp fyllas på. Pneumokockerna går att diskutera, och diskuteras med jämna mellanrum.
Det är ju samma typ av vaccin som det som erbjuds till "riskgrupperna" men där ändrar sig rekommendationerna om antal doser med jämna mellanrum (och nu är det riskgrupperna jag syftar på dvs äldre och personer med vissa sjukdomar). Ett tag var det varannat år, ett tag var det var femte, ett tag sades det att två doser sammanlagt räckte. Enligt FASS räcker det för närvarande med en enda dos av Pneumovax till vuxna. Så där är det inte så enkelt att "veta".
Vad gäller hepatit B är man väl inte heller helt säker, men som det ser ut för dagen så rekommenderas enbart grundvaccination och ingen sen booster.

I grund stämmer dock den information du fått, gällande barnvaccinationsprogrammet.
 
alla länder erbjuder inte vaccin. Ska vi få stopp måste vi se till att alla som besöker landet har blivit vaccinerade.

Precis. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror ju inte att mässlingsutbrotten i GBG beror på den lilla promille antivaxare som finns i landet utan på den mängd folk som kommit till Sverige de sista åren från länder där man antagligen inte vaccinerar.
 
Precis. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror ju inte att mässlingsutbrotten i GBG beror på den lilla promille antivaxare som finns i landet utan på den mängd folk som kommit till Sverige de sista åren från länder där man antagligen inte vaccinerar.
Om jag inte tar fel så hade familjen som "patient noll" tillhörde blivit smittad i södra Europa. Det pågår ett stort mässlingsutbrott i Europa just nu (vi valde därför att vaccinera vår dotter tidigare inför sommarsemestern i somras då vi bilade runt i Europa, för att slippa den oron). Etnisk härkomst på de smittade är ganska ointressant, en typiskt sett lägre vaccinationsgrad, oavsett anledning, leder ju till det vi ser idag. Vaccinmotståndet är tyvärr ingen svensk särart om man säger så, misstron och tilltron till konspirationsteorier tycks global. :(
 
Om jag inte tar fel så hade familjen som "patient noll" tillhörde blivit smittad i södra Europa. Det pågår ett stort mässlingsutbrott i Europa just nu (vi valde därför att vaccinera vår dotter tidigare inför sommarsemestern i somras då vi bilade runt i Europa, för att slippa den oron). Etnisk härkomst på de smittade är ganska ointressant, en typiskt sett lägre vaccinationsgrad, oavsett anledning, leder ju till det vi ser idag. Vaccinmotståndet är tyvärr ingen svensk särart om man säger så, misstron och tilltron till konspirationsteorier tycks global. :(

Ja, tydligen är det inte helt ovanligt med vaccinationsmotstånd i tex Italien och därför har de sett över sina regler: http://www.bbc.com/news/world-europe-39983799
 
Undrar hur det skulle funka att införa ett vaccinationskrav likt Australien (och Italien?)? Jag har inte läst på om deras upplägg, men tanken lockar.
Jag är för att man ska få leva enligt sina egna övertygelser, men när det går ut över andra på ett destruktivt sätt kanske den rätten skall ifrågasättas. Även om jag medger att det kan finnas problematiska element med det.

Men till exempel, vad skulle vara fördelarna med vaccinationskrav (där det inte finns medicinska hinder), och vad är nackdelarna?
 
Undrar hur det skulle funka att införa ett vaccinationskrav likt Australien (och Italien?)? Jag har inte läst på om deras upplägg, men tanken lockar.
Jag är för att man ska få leva enligt sina egna övertygelser, men när det går ut över andra på ett destruktivt sätt kanske den rätten skall ifrågasättas. Även om jag medger att det kan finnas problematiska element med det.

Men till exempel, vad skulle vara fördelarna med vaccinationskrav (där det inte finns medicinska hinder), och vad är nackdelarna?

För att börja med sista stycket, för och emot vaccinationer...
fördelar: i stort sett full vaccinationstäckning. Sedan ska man ju tänka på att vi i Sverige har hög vaccinationstäckning i alla fall. De flesta fall, som indexfallet med mässling, är "importfall" som beror på ökat resande.
Vissa sjukdomar i form av ovaccinerade, smittade människor som kommer utomlands ifrån till Sverige (tbc, exempelvis). Eller svenskar som åker utomlands och "hämtar" smitta.

nackdelar: ökande misstro mot vården/bvc som därmed också skulle få en tvingande roll. Sannolikt ökande misstro mot myndigheter i största allmänhet när man inte längre skulle se vaccination som ett positivt erbjudande utan som ett tvång. Vi människor är väldigt benägna att ogilla tvång och då försöka undkomma.

Vad gäller första stycket:
det är många av våra val som går ut över andra människor. I största allmänhet.
Rökning (där är jag för ett förbud), överdrivet alkoholbruk (ligger bakom väldigt mycket våld).
Bilresandet - miljöförstöring och trafikolyckor som kan leda till att andra människor skadas och/eller dödas. Det är ju fler människor som drabbas av trafikolyckor i Sverige än de som får mässling.
Så att undanta vaccinationer från andra livsval som kan ge negativ inverkan på andra människor blir ganska konstigt.
 
Om man tror att vaccinet i sig själv är farligt, om man verkligen är övertygad, då är det ju idiotiskt att välja att vaccinera? Då går man emot vad man tror på.

Jag har inga barn, kommer inte skaffa några och är nog helt vaccinerad själv, så vad jag tycker spelar ingen roll.

Men, jag skulle inte välja att vaccinera mig mot någon form av influensa och så vidare. Och skulle läsa på ordentligt om farorna med vaccin om jag hade barn att vaccinera.

Jag tror att mer forskning behövs överlag.

Forskning om en vaccination i stort sett alla 18 månaders fått de senaste 30 åren?
 
Precis. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror ju inte att mässlingsutbrotten i GBG beror på den lilla promille antivaxare som finns i landet utan på den mängd folk som kommit till Sverige de sista åren från länder där man antagligen inte vaccinerar.
även om just detta fallet kanske inte är så så kommer Det att ske en dag. Sverige har även ett stort antal turister.
 
även om just detta fallet kanske inte är så så kommer Det att ske en dag. Sverige har även ett stort antal turister.

Vad gäller våra flyktingar, skrivs barnen snabbt in på BVC eller skola, och vaccinationerna kompletteras. De vuxna flyktingarnas vaccinationsstatus är som regel mer okänd.
 
Men där jag jobbar får alla nyanlända mpr sprutan
Är det inte så överallt?
De får en annan vaccination med men vet inte vad
 
Men där jag jobbar får alla nyanlända mpr sprutan
Är det inte så överallt?
De får en annan vaccination med men vet inte vad

Nej, så är det inte överallt.
Här försöker asylsköterskan reda ut individernas vaccinationsstatus, även de vuxnas, men man ger inte vacciner.
Barnens vaccinationer kompletteras, som sagt.
 
För att börja med sista stycket, för och emot vaccinationer...
fördelar: i stort sett full vaccinationstäckning. Sedan ska man ju tänka på att vi i Sverige har hög vaccinationstäckning i alla fall. De flesta fall, som indexfallet med mässling, är "importfall" som beror på ökat resande.
Vissa sjukdomar i form av ovaccinerade, smittade människor som kommer utomlands ifrån till Sverige (tbc, exempelvis). Eller svenskar som åker utomlands och "hämtar" smitta.

nackdelar: ökande misstro mot vården/bvc som därmed också skulle få en tvingande roll. Sannolikt ökande misstro mot myndigheter i största allmänhet när man inte längre skulle se vaccination som ett positivt erbjudande utan som ett tvång. Vi människor är väldigt benägna att ogilla tvång och då försöka undkomma.

Vad gäller första stycket:
det är många av våra val som går ut över andra människor. I största allmänhet.
Rökning (där är jag för ett förbud), överdrivet alkoholbruk (ligger bakom väldigt mycket våld).
Bilresandet - miljöförstöring och trafikolyckor som kan leda till att andra människor skadas och/eller dödas. Det är ju fler människor som drabbas av trafikolyckor i Sverige än de som får mässling.
Så att undanta vaccinationer från andra livsval som kan ge negativ inverkan på andra människor blir ganska konstigt.

Rökning tycker jag skall förbjudas på allmän plats. Det är helt orimligt att det kan vara tillåtet.
Jag har valt att inte börja röka, då är det väldigt fel att jag skall behöva ta ofrivilliga halsbloss för att jag råkar ta ett andetag i närheten av nån som röker.

Alkohol, visst är det mycket våld där och jag tänker att det också är ett stort problem. Dock skulle jag säga att de allra flesta ändå inte bultar på andra när de är påverkade. Men visst, det finns en stor problematik där. Finns alltför många som får lida för andras oförmåga att hantera alkohol, vad den nu kan grunda sig i.

Bilkörning är ett problem, men om inte alla skall bo i stan och det inte finns alternativ är den svår att lagstadga bort. Om vi inte ska avfolka landsbygden ännu mer. Mer kollektivtrafik hade underlättat, men den är svår.

Sen tänker jag att det är en mycket enklare manöver att införa vaccinationskrav än att få bort biltrafiken. Och att det är ett mindre ingrepp på folks vardag än att tvingas vaccinera för samhällets skull.

Vidare då tänker jag att de som är skeptiska mot vaccin redan är skeptiska mot sjukvården, så där ser jag inte hur det kan skada mer..
 
Sen tänker jag att det är en mycket enklare manöver att införa vaccinationskrav än att få bort biltrafiken. Och att det är ett mindre ingrepp på folks vardag än att tvingas vaccinera för samhällets skull.

Vidare då tänker jag att de som är skeptiska mot vaccin redan är skeptiska mot sjukvården, så där ser jag inte hur det kan skada mer..

Om vi nu en stund låtsas att vaccination blir tvingande.
Hur ska man genomföra tvångsvaccination av de skeptiska?
Hämta med polis (den möjligheten finns gällande sjukdomar som faller inom ramen för smittskyddslagen)?
 
Finns många flyktingar som inte ger A/D Droppar till sina barn. Det gör vi inte i vårt land.. Ofta är Det samma sak med diverse sprutor tyvärr.
 
Rökning tycker jag skall förbjudas på allmän plats. Det är helt orimligt att det kan vara tillåtet.
Jag har valt att inte börja röka, då är det väldigt fel att jag skall behöva ta ofrivilliga halsbloss för att jag råkar ta ett andetag i närheten av nån som röker.

Alkohol, visst är det mycket våld där och jag tänker att det också är ett stort problem. Dock skulle jag säga att de allra flesta ändå inte bultar på andra när de är påverkade. Men visst, det finns en stor problematik där. Finns alltför många som får lida för andras oförmåga att hantera alkohol, vad den nu kan grunda sig i.

Bilkörning är ett problem, men om inte alla skall bo i stan och det inte finns alternativ är den svår att lagstadga bort. Om vi inte ska avfolka landsbygden ännu mer. Mer kollektivtrafik hade underlättat, men den är svår.

Sen tänker jag att det är en mycket enklare manöver att införa vaccinationskrav än att få bort biltrafiken. Och att det är ett mindre ingrepp på folks vardag än att tvingas vaccinera för samhällets skull.

Vidare då tänker jag att de som är skeptiska mot vaccin redan är skeptiska mot sjukvården, så där ser jag inte hur det kan skada mer..
Vi kanske skulle sluta sälja badkläder så folk inte drunknar med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp