Vaccinationer

Finns många flyktingar som inte ger A/D Droppar till sina barn. Det gör vi inte i vårt land.. Ofta är Det samma sak med diverse sprutor tyvärr.

Jag tycker att det är väldigt få föräldrar med utländskt/utomeuropeiskt ursprung som tackar nej till vaccination.
Det är faktiskt vanligare att svenskarna tackar nej.

Vad gäller D-dropparna (A-vitaminen är borta sedan flera år), kan man förstås inte säkert veta men jag tycker inte att det verkar vanligt att hoppa över dem.

Jag grundar mina påståenden här ovan som ansvarig för BVC i ett invandrartätt område.
 
Jag tycker att det är väldigt få föräldrar med utländskt/utomeuropeiskt ursprung som tackar nej till vaccination.
Det är faktiskt vanligare att svenskarna tackar nej.

Vad gäller D-dropparna (A-vitaminen är borta sedan flera år), kan man förstås inte säkert veta men jag tycker inte att det verkar vanligt att hoppa över dem.

Jag grundar mina påståenden här ovan som ansvarig för BVC i ett invandrartätt område.
Jåh kan bara svara för hur flyktingarna reagerade på förläggningen. Ofta var dom väldigt misstänksamma.
 
Utvecklade det i ett annat svar, tänkte generellt med bland annat svininfluensan som exempel.
Men svininfluensa är knappast ett "vanligt" vaccin. Det var extremt snabbt framtaget med medicinska standarder och har inte använts i massor med år. Över lag finns det väldigt bra studier på de vacciner som använts länge. Metadatastudier visar tex att vaccin inte har några samband med utvecklande av autism. Däremot så vaccinerar man barn i en ålder där autism ofta börjar märkas.

Mer generellt så är det extremt korkat att inte vaccinera. Både med tanke på att man kan smitta andra men också för att många sjukdomar som går att vaccinera mot bevisligen mycket oftare har fler och otrevligare biverkningar än de eventuella man kan få av vaccinet.
 
Ja men orsaken till att TS tycker att det är egotrippat är att det innebär en risk för TS familj.
Det är lika egotrippat som argument.
Vilket är vad jag försökte påvisa.

Jag skrev att jag håller med i sak om att man bör låta vaccinera - och invände mot TS argumentation, inte innehållet.
Invändningen hade karaktären att egoism var ett lika stort skäl för TS att önska att alla andra låter vaccinera.

Du kan väl inte kalla det (lika) egoistiskt att vaccinera som att inte vaccinera bara för att det gäller ens eget barn. Det är ju precis vad det inte är.
 
Om vi nu en stund låtsas att vaccination blir tvingande.
Hur ska man genomföra tvångsvaccination av de skeptiska?
Hämta med polis (den möjligheten finns gällande sjukdomar som faller inom ramen för smittskyddslagen)?

Vad gör vi om föräldrar vägrar ta sina barn till skolan? Det finns ju skolplikt...

Att följa vaccinationsprogrammet (iaf på de smittsamma) borde vara en självklarhet för att få ha sina barn i förskolan till att börja med.
 
Precis. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror ju inte att mässlingsutbrotten i GBG beror på den lilla promille antivaxare som finns i landet utan på den mängd folk som kommit till Sverige de sista åren från länder där man antagligen inte vaccinerar.

Jag har ingen aning om de drabbades ursprung men om du inte tror att antivaccarna orsakar sjukdomsutbrott har du fel. Googla på Järna och mässling eller röda hund.
 
Vad gör vi om föräldrar vägrar ta sina barn till skolan? Det finns ju skolplikt...

Att följa vaccinationsprogrammet (iaf på de smittsamma) borde vara en självklarhet för att få ha sina barn i förskolan till att börja med.

Jag håller med. Det borde vara ett krav att följa det allmänna vaccinationsprogrammet om man vill ha sina barn i kommunal verksamhet, även skola. Medicinska skäl undantagna.

Vägrar man vaccinera får man hitta privata alternativ som inte håller sådana krav.
 
TS ville, för sitt väntade barns skull, att alla andra (också) ska vaccinera.
Det är väl ett lika egoistiskt argument?

Tycker jag inte. Att man blir riktigt medveten om en situation först när man hamnar där själv är väl inte särskilt konstigt. Det betyder ju inte att det är egoistiskt. Skillnad vore väl om TS hade varit vaccinationsmotståndare innan hon blev gravid.
 
TS ville, för sitt väntade barns skull, att alla andra (också) ska vaccinera.
Det är väl ett lika egoistiskt argument?

TS vill inte enbart för sitt ofödda barns räkning att alla som kan ska vaccinera sig. Däremot aktualiserades frågan på ett annat sätt när graviditeten var ett faktum.
Jag har aldrig förstått varför, eller tyckt det verkar vettigt, att låta bli beprövade vacciner innan heller. Men nu har jag reflekterat djupare.

Andra saker TS börjat tänka på är hur det är med förskolor och iPad-användande. Det gjorde jag inte heller förut i en större utsträckning.
Förändringar i livet har en tendens att initiera tankegångar. Kanske är jag unik, men jag tror faktiskt inte det.
Inte heller en särskilt egoistisk person, men självklart är min familj mig närmast. Likt alla andra är dom närmast. Det betyder inte att jag struntar i andra människor.
 
TS ville, för sitt väntade barns skull, att alla andra (också) ska vaccinera.
Det är väl ett lika egoistiskt argument?
De flesta föräldrar vill väl skydda sina barn mot sjukdomar som går att undvika med välbeprövade vaccin om det går?
Jag anser också att alla som kan ska vaccinera sig så att min kommande bebis ska slippa få sjukdomen. Det är ingen rolig sjukdom på något sätt, speciellt inte för små barn eller de med nedsatt immunförsvar.
Jag åkte på skiten när jag precis hade fyllt 1 (född 83) och inte hunnit få första sprutan, och var tydligen riktigt riktigt dålig. Det är absolut inget jag önskar mina barn eller någon annan.
Det som däremot ÄR egoistiskt är att inte vaccinera och därmed riskera att utsätta andra som inte hunnit eller kan vaccinera sig, för sjukdomarna och därmed riskerar svåra biverkningar eller t o m dö.
 
Jag har ingen aning om de drabbades ursprung men om du inte tror att antivaccarna orsakar sjukdomsutbrott har du fel. Googla på Järna och mässling eller röda hund.

Jag skrev inte att de inte gjorde det, bara att jag inte trodde att utbrottet som just nu är på Sahlgrenska skulle varit orsakat av dem.

Jag vet inte om jag missuppfattat nyhetsrapporteringen men jag har fått för mig att det hela orsakats av en sjuksköterska som inte varit vaccinerad och som dragit på sig det utomlands och nu smittat en massa små barn?
 
Pratade just med mottagningen... det verkar som om jag inte kan vaccinera mig eftersom de fått fram att vaccinet är levande (big no-no med min medicinering). Fan vad drygt! :arghh: De tyckte nämligen att det hade varit bra om det hade gått.

Alternativet (som inte är ett alternativ) är att sluta ta mina mediciner, mitt pågående skov får flamma upp och vaccinera när medicinerna gått ur mitt system.
 
Jag skrev inte att de inte gjorde det, bara att jag inte trodde att utbrottet som just nu är på Sahlgrenska skulle varit orsakat av dem.

Jag vet inte om jag missuppfattat nyhetsrapporteringen men jag har fått för mig att det hela orsakats av en sjuksköterska som inte varit vaccinerad och som dragit på sig det utomlands och nu smittat en massa små barn?

Och om det är så, varför var inte sjuksköterskan vaccinerad? Kan inte hon ha varit en antivaccare?

Jag hoppas innerligt att hon var ovaccinerad av medicinska skäl men då borde hon ha varit mer försiktig för att inte ecponeras för smittan.
 
Jag har de senaste åren jobbat med flyktingmottagning som bekant både här och i Europa. Enligt EU lagar blir alla nyanlända erbjudna en hälsoundersökning där man också blir erbjuden att vaccinera upp de vacciner man inte har. I Sverige är det här frivilligt - det går ju inte att tvinga någon till vård eller att vaccinera sig som bekant, men i utlandet, det finns ett flertal länder i Europa, långt ifrån bara Italien, är det mer eller mindre lag på vaccin. Malta har till exempel lagstadgat krav så till vida att barn inte får gå i skolan om de inte är vaccinerade (och det är ju skolplikt så det är ju liksom inte ett alternativ att hoppa över vaccinationen), Frankrike, Tyskland och flera andra länder har också restriktioner när det kommer till valet att tacka nej till vaccin eller inte.

Jag har hittills, under de år jag jobbat med flyktingar, träffat en familj som valt att tacka nej helt öppet. Att strunta i vaccin känns som ett västerländskt privilegium, och frågan är hur länge vi har råd att se det som ett västerländskt privilegium i en global värld? Får vi en epidemi nu eller inom kort, lär nog frågan utredas för lagstadgat krav.

Dvitamin droppar ger man väl dessutom för att få D-vitamin, det är kanske inte så märkligt att nyanlända inte gett sina barn det eftersom de oftast är från betydligt soligare länder än Sverige, medans, som Kryddelydd skriver, de flesta länder faktiskt har ett vaccinationsprogram som dock inte når hela befolkningen får del av av olika anledningar?
 
Och om det är så, varför var inte sjuksköterskan vaccinerad? Kan inte hon ha varit en antivaccare?

Jag hoppas innerligt att hon var ovaccinerad av medicinska skäl men då borde hon ha varit mer försiktig för att inte ecponeras för smittan.

Kan ju vara så enkelt att hon är född i en tid när man inte automatiskt vaccinerade mot mässling, alt. vara invandrad från ett land där det inte vaccineras.
 
Jag har klippt lite i ditt inlägg.
Och jag tycker i sak att du har rätt: det är klokt att låta vaccinera mot ett antal sjukdomar; farliga eller väldigt smittsamma.
Både för sin egen och för andras skull.

Men din argumentation tycker jag blir lite jobbig.

Du skyller dem för att vara egoistiska som inte vill vaccinera.
Eftersom deras beslut ökar risken för dig/ditt barn (inte alls egoistiskt från din sida?) att drabbas av sjukdom.

Det är väl något slags egoism från båda sidors håll, menar jag.

Själv låter jag vaccinera mig mot influensa varje år. Visserligen önskar min arbetsgivare att jag gör det, men jag erkänner att det huvudsakliga skälet är att jag själv helst vill slippa att bli sjuk.
På vilket sätt är det INTE egoistiskt att gå rakt emot allmänna och beprövade rekommendationer och utsätta både sitt eget barn (som ju är för litet för att välja själv) och andra (t ex barn som av någon anledning inte kam vaccineras eller spädbarn som ännu är ovaccinerade) bara för att man fet- gått på en konspirationsteori???
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp