Vaccinationsfråga

cajo1312

Trådstartare
jag har en fråga angående vaccination på häst.
Jag har ganska nyss fått hem en ny häst och hennes vaccination mot hästinfluensa ser ut såhär:

2012 blev hon vaccinerad i maj
2013 blev hon vaccinerad i maj
Men 2014 blev hon vaccinerad den 1 september

Hon är ju alltså inte längre grundvaccinerad och eftersom vi ska tävla tillsammans behöver hon ju vara det.
Men om jag nu vaccinerar henne den 1 september igen. Behöver jag då starta en ny grundvaccination eller blir det ändå giltigt eftersom hon då två år i rad har vaccinerats den 1 september?
Tacksam för svar så snart som möjligt eftersom det snart är dags isåfall!
 
jag har en fråga angående vaccination på häst.
Jag har ganska nyss fått hem en ny häst och hennes vaccination mot hästinfluensa ser ut såhär:

2012 blev hon vaccinerad i maj
2013 blev hon vaccinerad i maj
Men 2014 blev hon vaccinerad den 1 september

Hon är ju alltså inte längre grundvaccinerad och eftersom vi ska tävla tillsammans behöver hon ju vara det.
Men om jag nu vaccinerar henne den 1 september igen. Behöver jag då starta en ny grundvaccination eller blir det ändå giltigt eftersom hon då två år i rad har vaccinerats den 1 september?
Tacksam för svar så snart som möjligt eftersom det snart är dags isåfall!

Du behöver en ny grundvaccination.
 
jag har en fråga angående vaccination på häst.
Jag har ganska nyss fått hem en ny häst och hennes vaccination mot hästinfluensa ser ut såhär:

2012 blev hon vaccinerad i maj
2013 blev hon vaccinerad i maj
Men 2014 blev hon vaccinerad den 1 september

Hon är ju alltså inte längre grundvaccinerad och eftersom vi ska tävla tillsammans behöver hon ju vara det.
Men om jag nu vaccinerar henne den 1 september igen. Behöver jag då starta en ny grundvaccination eller blir det ändå giltigt eftersom hon då två år i rad har vaccinerats den 1 september?
Tacksam för svar så snart som möjligt eftersom det snart är dags isåfall!

Din häst blev aldrig grundvaccinerad, hon fick ju aldrig B-vaccineringen som skulle ha gjorts sommaren 2012. Här är reglerna för att få tävla: http://www3.ridsport.se/Tavling/Vill-du-borja-tavla/Vaccinationer/
 

Liknande trådar

Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 211
Senast: ako
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej! Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle...
Svar
8
· Visningar
956
Senast: Liten
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nedan har jag försökt samla de viktigaste (tekniska) händelserna under 20 år: 14 maj 1996: Sidorna görs tillgängliga på internet. 10...
Svar
0
· Visningar
1 252
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp