Bukefalos 28 år!

Vaccinering

turbofling

Trådstartare
Min vovve fick sin första vaccinationspruta (parvo&valpsjuka) när han var 16 v, när ska han då ha nästa?

Jag vet att de i vanliga fall brukar få vid 8 och 12 veckor, ska min ha sin vid 20 v?
 
Sv: Vaccinering

ja,din skall ha vid 20 veckor.därefter en gång om året.
 
Sv: Vaccinering

Vid 20 veckors ålder nästa spruta, därefter 9 månader senare! (Brukar i "vanliga" fall när hunden fått första sprutan vid 8 v. innebära att den ska bli vaccinerad när den fyller ett år).
 
Sv: Vaccinering

Vid ett år nästa spruta. Därefter vartannat år fär parvo o vartannat till vart fjärde för valpsjuka.
PL
 
Sv: Vaccinering

en snabbfråga bara, på mina vacc-intyg står det att jag ska vaccinera efter ett år (vuxna hundar), då är de vaccinerade mot valpsjuka, hepatit, parvo och kennelhosta (Nobivac DHPPi vet). behöver man inte det? hur funkar det när man ska tävla? jag har aldrig frågat så mycket utan vaccinerat när det står att jag ska vaccinera och låtit vet bestämma mot vad. men det känns lite dumt att slänga ut en massa pengar i onödan.
 
Sv: Vaccinering

så att för ett fullgott skydd räcker det att vaccinera vartannat år för parvo och valpsjuka, men för att få tävla måste de vaccineras varje år?
 
Sv: Vaccinering

Nej det är bara valpsjuka som är obligatoriskt o där räcker det med vart fjärde år. dock måste en vacc vara gjord efter det hunden fyllt ett år.
PL
 
Sv: Vaccinering

aha! ja, de är ju lite äldre och har blivit vaccinerade varje år... men varför står det nästa vacc "om 1 år" efter varje gång?
 
Sv: Vaccinering

om det hade vart så här: Att hunden fick första vaccinet vid 8 veckors ålder så hade den förmodligen fått endast parvo, sedan hade han förmodligen fått en dhp eller dhppi vid 12 veckors ålder sedan nästa spruta vid ett års ålder.
men eftersom din hund var lite äldre när han fick sin spruta så fick han ju trippel sprutan antar ja? Då skall han ha nästa spruta vid ett års ålder sedan en om året och då är det endast parvo vartannat år.

Sen gör vissa kliniker lite olika men där jag jobbar så är det iallafall så ;)
 
Sv: Vaccinering

enligt min erfarenhet så bör man vaccinera sin hund varje år. Sen om du har råkat glömma och vaccinera en äldre hund så är det inte hela världen utan det är bara att vaccinera som vanligt.
 
Sv: Vaccinering

Rekomendationen om årlig parvovacc togs bort för ett tag sen nuvarande levande vacciner ansågs så säkra att det inte längre var nödvändigt.
PL
 
Sv: Vaccinering

har också hört det men där ja jobbar så kör vi samma som tidigare.
 
Sv: Vaccinering

viktigast är faktiskt att den fått parvo vaccin som liten.
 
Sv: Vaccinering

Det betvivlar jag inte, som sagt så gör inte alla kliniker likadant.
 
Sv: Vaccinering

Jag brukar se till så att mina hundar får grundvaccineringen och sedan blir de vaccinerade vart annat år efter rekommendationer från en äldre ( numera avliden ) veterinär som tyckte att vi övervaccinerade våra djur. I år ska min hund få sin spruta.
 
Sv: Vaccinering

På den tiden man bara hade avdödat parvovaccin fanns det anledning till täta vaccinationsintervaller. Såg själv på den tiden valpar med svår parvo trots 2 vaccinationer, rek på den tiden var 3-4 vacc mot parvo som valp.
PL
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Bifogar bild på vår aussie tik. Detta är första gången vi planerar valpkull, och är nyfiken på vad ni med erfarenhet tror ang...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Vovve
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
775
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp