Bukefalos 28 år!

Vad är denna häst??

Kicki_83

Trådstartare
Är denna häst tjock? fet? Bukig? Omusklad?
Ja vad tycker ni efter vad man kan se på bilden? Och det är bara hullet jag undrar över...sen lite tips kanske för hur jag kan få det att se bättre ut...

DSCF0002-3.jpg
 
Sv: Vad är denna häst??

En överviktig fjording av den grövre typen ser jag. Men vad har hänt med framhovarna? Är det gräset som luras eller ser de helt tokiga ut?
 
Sv: Vad är denna häst??

Hästen är tyvärr både fet (alltså mkt underhudsfett) och bukig.

Musklerna kan jag inte säga nåt om, svårt att se på en tjockis under allt annat ;)

Sötis!:)
 
Sv: Vad är denna häst??

Det enda tokiga är att den ena är tvärtåad eller vad det heter för han har haft lindriga fång känningar...och det var dax att sko om honom då.Men nu e han nyskodd i onsdags så det e inge konstig med hovarna!
 
Sv: Vad är denna häst??

Jo kan tänka mej det...men han är under i gång sättning nu efter sommarens hov problem...har börjat tömkört och ska köra honom nu för fettförbränning och så...
 
Sv: Vad är denna häst??

Okej...överviktig, fet(underhudsfett) och bukig?? Hur gör man för att bli av med det då?
 
Sv: Vad är denna häst??

Okej...överviktig, fet(underhudsfett) och bukig?? Hur gör man för att bli av med det då?

Ja du det är inte mkt att göra åt ska jag säga.
Jag har en tjockis-fjording sen 3 år tillbaka som rids 5 dagar i veckan minst och dessutom tävlas med gott resultat.
Han har fått krafftfoderfri foderstat på veterinärs inrådan i 2 års tid. Dvs. absolut minsta möjliga högiva med bibehållet välbefinnande. (ca 6 kg) Han har absolut blivit mkt bättre än när jag köpte honom men de sista kilona är helt omöjliga! Många fjordingar blir ju tjocka av att se hö på vykort, så man får passa sig för att överfodra. Det går inte att räkna foderstat till en fjording på samma sätt som till andra hästar så är det bara. De har inte samma grundbehov. (Ja det finns undantag men de är sällsynta ;) )

Veterinärens råd var också att ge mycket halm och lite hö, men vi får inte så lätt tag i halm här så det har fått bli hö. På min fråga om de inte blir bukiga av halm svarade han att det är bättre än fetma

// M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är denna häst??

Okej...vi får se om det händer nå nu när jag kan börja motionera honom riktigt. Tänkte köra/tömköra honom till att börja med sen rida honom. Han tömkört honom regelbundet i ja typ en månad redan. Så ja tänkte börja köra honom nu när jag hittat sele och typ fössing. Och om några veckor till så tänkte ja kombinera ridning och körning...låter det vettigt?
 
Sv: Vad är denna häst??

Finns det en analys på höet så att du vet att han verkligen behöver lucern, betfor och mineraler?

/Camilla
 
Sv: Vad är denna häst??

Här är analysen:

Näringsinnehåll till häst
Analysnamn Resultat Enhet
Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 37 g/kg foder
Energi,foder 7,6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2,5 g/kg foder
Fosfor P 1,4 g/kg foder
Magnesium Mg 1,1 g/kg foder
Kalium K 11,5 g/kg foder
----------------------------------------------------------
Råprotein 80 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 44 g/kg torrsubstans
Energi 9,1 MJ/kg torrsubstans
Kalcium Ca 3,0 g/kg torrsubstans
Fosfor P 1,7 g/kg torrsubstans
Magnesium Mg 1,3 g/kg torrsubstans
Kalium K 13,7 g/kg torrsubastans
 
Sv: Vad är denna häst??

Ja vill inte att han ska va fet :o Hoppas det blir bättre med mera motion nu när han blivit bättre i hovarna!
 
Sv: Vad är denna häst??

Du är knappast ensam om en fet fjording. Jag hade själv en i dryga 10 år som till och från var alldeles för fläskig. Det är ett ständigt passande för att hitta bra bete till dem (tänk på det nu, höstgräset är kraftigt och när frosten kommer så kommer fången som ett brev på posten hos dem som är känsliga!) och framförallt motion som hjälper! Men ge inte upp, det går att få en fjording snygg och smal. Men smal för en grov fjording är inte smal för en tunnare ras, så även om du får din häst så fin han bara kan bli så lär vissa personer säkert säga att han är fet fortfarande.
 
Sv: Vad är denna häst??

Behöver hästen verkligen lusern? Det blir dom ju väldigt kraftiga av. Iallafall har mina blivit de.
 
Sv: Vad är denna häst??

Ja motion har han börjat få nu så det tänker ja fortsätta med och ska gå allt ja kan för att han inte ska känna av fånget igen.
 
Sv: Vad är denna häst??

Vad ska jag ge honom då?? Har då fått höra att lusern var bra att ge honom efter so han haft fång känningar
 
Sv: Vad är denna häst??

Räcker väl med grovfodret? Varför måste han ha nånting? Lusern ger man ju oftast för att hästen ska gå upp i vikt och lägga på sej mera..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
633
Senast: mily
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Murray
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
910
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp