Bukefalos 28 år!

Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Shit va många olika förslag det här....:crazy:

Är foderstaten helt tokig eller ganska bra?? Vad ska ändras på? Om det e något??
 
Sv: Vad är denna häst??

Och till TS:
Du vet det säkert redan, men alla foderstatsbyten innebär en risk för fång igen hos en känslig häst. Gör därför alla byten och nyintriduktion av nytt hö eller nytt fodermedel låååångsamt, över flera veckor, så ska det säkert gå bra!

Har äter inge ny mat mot för förut...han har ätit hö havre lusern och betfor förut så det är bara mineralerna och mängden mat jag ändrat på...havren tog ja bort för den behöver han inte
 
Sv: Vad är denna häst??

Ja jag har gjort det...en egen på Excel...

Och då tyckte jag att jag fick bra värden med:

8kg hö
0,5kg lusern
0,1kg betfor
60g mineraler.


Med lite överslagsberäkning hamnar man på ca 60 Mj eller lite mer. Det är nog finfint för en fjording i full träning och i lagom hull, men ett tips kan ja vara att dra av kanske 15% på intaget ett tag och skritta igång, och sedan öka lite när hästen har tappat det mesta och är i fint hull. Om man hela tiden ersätter det man lyckas bränna bort med motion genom att ge den all energi den behöver kommer den inte att tappa nåt. Det måste gå mindre in än ut för att tappas vikt, sedan går man upp en aning när hästen ska sluta tappa vikt.

Om du provar med kanske knappa 50 Mj (höftat, förmodligen måste du ta bort lite hö men behålla lusernet för att den inte ska tappa muskler) och skrittar hästen i skog och mark, uppför och nerför tills kroppen är igång, sedan kan man lägga in llite intensivare träning och få fart på förbränningen. Ser du att hästen tappar snabbt kan du ge den mer mat, händer inget får du kanske skära ner lite till. Räkna på att den hela tiden kommer behöva omkring 6 ggr sitt grundbehov i energi i protein, dvs säkert ca 350-380 gram skulle jag kunna tänkta mig.

Ett förslag från mig, så tänker jag med min lilla kallblodskornsing, som inte är särkilt fet längre:laugh:, ni andra kan fylla i eller säga emot om ni inte håller med:)
 
Sv: Vad är denna häst??

Mikororganismerna i grovtarmen behöver lite socker för att funka bra, så OM hästen är van vid att äta betfor sedan tidigare skulle jag inte ha några skrupler mot att ge LITE (det handlar om 1hg i det här fallet!!) betfor. Värre att introducera ett helt nytt fodermedel till en häst som haft fång!

Och till TS:
Du vet det säkert redan, men alla foderstatsbyten innebär en risk för fång igen hos en känslig häst. Gör därför alla byten och nyintriduktion av nytt hö eller nytt fodermedel låååångsamt, över flera veckor, så ska det säkert gå bra!

Vad jag kan förstå finns det tillräckligt med sockerarter i hö för att hästens grovtarm ska hållas i fint tirm!:) Dessutom finns det jättemkt socker i det gräs som finns kvar ute nu, för mkt för en fånghäst tyvärr. Tror den klarar sig fint utan betforn. Rätta mig gärna om jag har fel, kan ni övertyga mig kanske jag lägger till lite betfor till mina hästar som inte ätit det på flera år (en av dem har aldrig gjort det):)
 
Sv: Vad är denna häst??

Med lite överslagsberäkning hamnar man på ca 60 Mj eller lite mer. Det är nog finfint för en fjording i full träning och i lagom hull, men ett tips kan ja vara att dra av kanske 15% på intaget ett tag och skritta igång, och sedan öka lite när hästen har tappat det mesta och är i fint hull. Om man hela tiden ersätter det man lyckas bränna bort med motion genom att ge den all energi den behöver kommer den inte att tappa nåt. Det måste gå mindre in än ut för att tappas vikt, sedan går man upp en aning när hästen ska sluta tappa vikt.

Om du provar med kanske knappa 50 Mj (höftat, förmodligen måste du ta bort lite hö men behålla lusernet för att den inte ska tappa muskler) och skrittar hästen i skog och mark, uppför och nerför tills kroppen är igång, sedan kan man lägga in llite intensivare träning och få fart på förbränningen. Ser du att hästen tappar snabbt kan du ge den mer mat, händer inget får du kanske skära ner lite till. Räkna på att den hela tiden kommer behöva omkring 6 ggr sitt grundbehov i energi i protein, dvs säkert ca 350-380 gram skulle jag kunna tänkta mig.

Ett förslag från mig, så tänker jag med min lilla kallblodskornsing, som inte är särkilt fet längre:laugh:, ni andra kan fylla i eller säga emot om ni inte håller med:)


Han är skrittad i ca 1,5 månad. Och lite travad i ca 2 veckor. Så lite i gång satt e han. Har tömkört honom inte ridit än. I dag ska jag köra honom en liten sväng.
Ja ska få hjälp med foderstaten i kväll! Ja ska bara mäta magen på honom så skulle hon räkna på det sen!
 
Sv: Vad är denna häst??

Vad jag kan förstå finns det tillräckligt med sockerarter i hö för att hästens grovtarm ska hållas i fint tirm!:) Dessutom finns det jättemkt socker i det gräs som finns kvar ute nu, för mkt för en fånghäst tyvärr. Tror den klarar sig fint utan betforn. Rätta mig gärna om jag har fel, kan ni övertyga mig kanske jag lägger till lite betfor till mina hästar som inte ätit det på flera år (en av dem har aldrig gjort det):)

Får ta bort betforn då kanske :confused:
 
Sv: Vad är denna häst??

Nej, det är inte hela sanningen. Luzern hackat strå klassas som grovfoder så det är såpass långa fibrer. MEN ger man luzernpellets som är finmald luzern så räknas den som ett kraftfoder.

Var har du fått det ifrån? Hack o pellets är precis samma foder, bara i olika form så är det ena grovfoder så är det andra det oxå. Lusern räknas som grovfoder oavsett det är hackat eller pelleterat.
 
Sv: Vad är denna häst??

Betfor är bra för fånghästar eftersom det innehåller mkt bra fibrer (räknas som grovfoder dessutom).
Mina fångisar äter betfor+lusern o hö, den ena har ätit det sen hon fick fång för 4 år sedan, den andra köpte jag i aug. iår o hon hade haft fång tidigare, har inte haft några nya fånganfall sedan dess. Jag undviker dock allt vad gräs heter eftersom fruktoseran kan variera kraftigt från dag till dag.
 
Sv: Vad är denna häst??

Hjälp!!:confused::crazy: Vem ska ja lyssna på?? Inte betfor, betfor mm...:D Shit!!
Jag får lite på min foderstats hjälp sen! :)

Är vanlig bakjäst bra att ge för magen i bland då?
 
Sv: Vad är denna häst??

Ger du jättelite lär det inte spela så stor roll, men mina hästar klarar sig iaf bra utan, finns inget som säger att alla hästar måste äta jus foder gjort på sockerbetor. Är du orolig för socker kan du antingen skölja bort melassvattnet eller ge melassfri eller inte alls. Men det är säkert ingen fara i små mängder i vilket fall. :)
 
Sv: Vad är denna häst??

HeJ!

Om jag var du skulle jag rikta in mej på vad hästen faktiskt BEHÖVER. Får han i sej sitt behov av energi, protein, mineraler och selen?? Om du ge vad den behöver i energi med hö, borde betforen bli överflödig av sej själv. Tänk också på att det vi tror är ett ökat energibehov inte alltid är det. (Exempel: mångatror att deras hästar går i hård träning, dom tränar ju för tränare 1 timme/vecka, på LA/MSV nivå. Resten av veckan jobbar de hästen hemma och den har en vilodag och rids i skogen någon dag.. Detta är knappt ansträngande för hästen alls!! Hård träning är det som travare/galoppörer utsätts för, träning på maxnivå!. Jag skulle gissa att din häst knappt arbetar över "basbehovet", så lägg inte på en massa extra mat "för han jobbar". Och tänk också på att räkna på hans idealvikt, inte nuvarande tjockisvikten.

I regel kan man säja att en häst som är överviktig får i sej för mycket energi mot vad den gör av med och då är det bästa att ta bort energirika foder, tex betfor (du har ju redan plockat bort havren:-)) och motionera mer (vilket du ju också håller på med).

När jag "bantade" min förra pålla fick hon endast hösilage och mineraler. Det räckte alldeles utmärkt för att ändå vara svårt att få ner henne i vikt. För att hålla magen i gång med grovfoder kan man ge halm. För oss tog det 6 månader att gå ner 20 kg (tror jag det var), så viktnedgång är en långsam och långsiktig historia, det görs inte över natt. Men min krävdes också daglig motion, något som inte alltid var helt lätt pga hennes sjukdomstillstånd. När hon inte längre kunde motioneras gick hon upp i vikt som en ballong.

/ Lavinia, som hoppas hon inte rörde till det mer:-)
 
Sv: Vad är denna häst??

HeJ!

Om jag var du skulle jag rikta in mej på vad hästen faktiskt BEHÖVER. Får han i sej sitt behov av energi, protein, mineraler och selen?? Om du ge vad den behöver i energi med hö, borde betforen bli överflödig av sej själv. Tänk också på att det vi tror är ett ökat energibehov inte alltid är det. (Exempel: mångatror att deras hästar går i hård träning, dom tränar ju för tränare 1 timme/vecka, på LA/MSV nivå. Resten av veckan jobbar de hästen hemma och den har en vilodag och rids i skogen någon dag.. Detta är knappt ansträngande för hästen alls!! Hård träning är det som travare/galoppörer utsätts för, träning på maxnivå!. Jag skulle gissa att din häst knappt arbetar över "basbehovet", så lägg inte på en massa extra mat "för han jobbar". Och tänk också på att räkna på hans idealvikt, inte nuvarande tjockisvikten.

I regel kan man säja att en häst som är överviktig får i sej för mycket energi mot vad den gör av med och då är det bästa att ta bort energirika foder, tex betfor (du har ju redan plockat bort havren:-)) och motionera mer (vilket du ju också håller på med).

När jag "bantade" min förra pålla fick hon endast hösilage och mineraler. Det räckte alldeles utmärkt för att ändå vara svårt att få ner henne i vikt. För att hålla magen i gång med grovfoder kan man ge halm. För oss tog det 6 månader att gå ner 20 kg (tror jag det var), så viktnedgång är en långsam och långsiktig historia, det görs inte över natt. Men min krävdes också daglig motion, något som inte alltid var helt lätt pga hennes sjukdomstillstånd. När hon inte längre kunde motioneras gick hon upp i vikt som en ballong.

/ Lavinia, som hoppas hon inte rörde till det mer:-)


Min pålle rids typ bara i skogen :o och ska börja köras lite nu...
Jo Thora ska hjälpa mej göra en Dietfoderstat!

Men det går att rida på honom iaf då? Han är inte för tjock?
 
Sv: Vad är denna häst??

Hej,har två fånghästar.Den ena har haft det i ca 5 år och nr två i ca 8 år.Efter mycke prövande och tyvärr lysnande i bland så har dom nu gått på samma foderstat i 2 år.Och för mina funkar det jätte bra som dom får nu.Fjordstoet fick lucern från början och det funkade inte alls på henne.Hon är så känslig att hon inte kan beta alls.
Fjordingen är inte överviktig och höet har liknande värden som ditt.
7 kg hö 4 dl kraft pluss mineraler.Kraft pluss var det jag minst hade trott skulle vara bra för dom men dom har aldrig mått bättre.Båda används som rid-körhästar ca 4-5 gg i veckan.Hovkvaliten är idag som på (normala) hästar.Måste tillägga att vet- trodde inte fjordingen skulle klara sig för 2½ år sen pga fånget.
 
Sv: Vad är denna häst??

Okej....man kanske kan säga att min häst haft tur i oturen men fången...han har bara haft lindrig fång...hovis kallade det fång känningar så han har som tur var aldrig varit riktigt dålig av det och glad är väl jag för det :)
 
Sv: Vad är denna häst??

Nu har Thora fixat en diet foderstat åt min pålle hö,strå lusern å mineraler och lite betfor....ska bli roligt att sätta i gång med arbetet. både jag och hästen behöver gån ner i vikt så det bli två flugor i en smäll!
 
Sv: Vad är denna häst??

Räcker väl med grovfodret? Varför måste han ha nånting? Lusern ger man ju oftast för att hästen ska gå upp i vikt och lägga på sej mera..

Lusern ÄR ett grovfoder....


Ta bort betforn den är säkert helt onödig, bara en massa energi som inte behövs, den läggs bara på hullet.
Man ska inte svälta en häst så ge hö och lusern du samt dom mineraler som behövs, sen gäller det bara att motionera rätt. Hästen ska jobba i rätt form för att du ska komma åt magmusklerna och på så vis kunna jobba bort magen. Det är väldigt nyttigt att gå rakt ut i skogen så hästen får lyfta på fötterna, klättra är också mycket bra men det ska inte vara något springade upp och ner. Gå lugnt, gör halt mitt i backen osv osv... bara att jobba på.
 
Sv: Vad är denna häst??

Nu har Thora fixat en diet foderstat åt min pålle hö,strå lusern å mineraler och lite betfor....ska bli roligt att sätta i gång med arbetet. både jag och hästen behöver gån ner i vikt så det bli två flugor i en smäll!

Åh lycka till båda två!!!

Jag brukar försöka tömköra min kuse i skogen - långa skogspromenader i kuperad terräng är bra för oss båda två...och vi tycker dessutom att det är roligt!

Lägg gärna in lite tömkörning runt träd och så också så blir det lite mer aktivitet av det hela.

Och sedan är det ju dags för körningen av din lille sötnos - oj så det förbränner med lååååånga turer i skritt. Skaffa dig själv en skoteroverall och rejält varma vantar och skor bara för det blir jättekallt i vagnen när man är ute länge (fast det vet du säkert redan ju)...

Ha så trevlig och jösses så tjusiga ni blir sedan!
 
Sv: Vad är denna häst??

Lusern ÄR ett grovfoder....


Ta bort betforn den är säkert helt onödig, bara en massa energi som inte behövs, den läggs bara på hullet.
Man ska inte svälta en häst så ge hö och lusern du samt dom mineraler som behövs, sen gäller det bara att motionera rätt. Hästen ska jobba i rätt form för att du ska komma åt magmusklerna och på så vis kunna jobba bort magen. Det är väldigt nyttigt att gå rakt ut i skogen så hästen får lyfta på fötterna, klättra är också mycket bra men det ska inte vara något springade upp och ner. Gå lugnt, gör halt mitt i backen osv osv... bara att jobba på.

1hg betfor/dag kan det bli så mycket energi??
Ska ha det att det så han har något att skölja ner mineralerna med bara.
Tack för motionstipsen!!
 
Sv: Vad är denna häst??

Åh lycka till båda två!!!

Jag brukar försöka tömköra min kuse i skogen - långa skogspromenader i kuperad terräng är bra för oss båda två...och vi tycker dessutom att det är roligt!

Lägg gärna in lite tömkörning runt träd och så också så blir det lite mer aktivitet av det hela.

Och sedan är det ju dags för körningen av din lille sötnos - oj så det förbränner med lååååånga turer i skritt. Skaffa dig själv en skoteroverall och rejält varma vantar och skor bara för det blir jättekallt i vagnen när man är ute länge (fast det vet du säkert redan ju)...

Ha så trevlig och jösses så tjusiga ni blir sedan!

Tack så mycket!!

Jag skulle spänna för honom för vagnen i går för att testa köra en lite sväng...men pållen ville ju inte stå stilla så länge så ja fick på vagnen så det måste vi träna på.

Får se vad vi hittar på i dag...funderar på att gå lite i backar/skogen...men vet inte m ja ska sitta på eller gå bredvid än...får se på eftermiddagen...
 
Sv: Vad är denna häst??

1hg betfor/dag kan det bli så mycket energi??
Ska ha det att det så han har något att skölja ner mineralerna med bara.
Tack för motionstipsen!!

Det kan inte vara kul med alla olika svar!
Betfor innehåller bra fibrer för tarmarna vilket är bra för en fånghäst. Det är klart att det innehåller en del energi men lite betfor kan ju inte vara farligt. Om du häller bort vattnet så får du bort själva sockret. Då har du bara de nyttiga fibrerna kvar. Jag ger betfor till min fånghäst. Men jag häller bort vattnet för jag vill minska på sockret. Om jag vill göra det blötare så häller jag i så fall nytt vatten ovanpå.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
649
Senast: mily
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
711
Senast: Murray
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
108
Senast: Corax
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp