Bukefalos 28 år!

Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Ja, de räcker med bara hö, sen ge mineralerna i betforn..såvida inte höt är extremt dåligt..
Min häst i relativt mycket träning äter bara hö och betfor med mineraler.
 
Sv: Vad är denna häst??

Okej...du har min höanalys i tidigare inlägg...är det bra eller dåliga värden?
 
Sv: Vad är denna häst??

Finns program på internet som räknar ut vad som ev behöver tillsättas i foderstaten om du anger höets analysvärden, börja där! (googla på foderstatsprogram eller liknande) Det är inte säkert att du behöver ge mineraler eller betfor eller ngt alls mer än höet.
Luzern är bra sätt att tillsätta protein i foderstaten, men allt man tillsätter ändrar ju balansen mellan det man redan har. Tex så kan man behöva balansera upp Ca/P-kvoten i foderstaten om man ger luzern, tex genom att köra Kraffts vita mineraler.
Men som sagt, börja med det hö du har och se vad som behöver tillsättas!
 
Sv: Vad är denna häst??

Ja jag har gjort det...en egen på Excel...

Och då tyckte jag att jag fick bra värden med:

8kg hö
0,5kg lusern
0,1kg betfor
60g mineraler.
 
Sv: Vad är denna häst??

Om jag ska göra dig lite mer förvirrad så ger jag lusern till min fånghäst för att jag tror att det är bra för mage och tarmar. Det finns undersökningar som visar att det kan vara bra. Jag byter då ut en del av höet mot lusern. Hon får ett kg om dagen. Hon är nog lite mindre än din häst.
 
Sv: Vad är denna häst??

Jo jag har för mej att jag hört/läst det jag med...

Men som du sa så blir man lite förvirrad när den ena säger si och den sndra säger så...men då tänker jag att men får testa sej fram till vad som är bäst!

Sen tycker jag att 0,5kg lusern kan vara så mycket att lägga på sej för...

Jag ska testa som den foderstat jag nuffrat fram själv nu...fungerar inte det får jag testa nå annant.
 
Sv: Vad är denna häst??

Blev nyfis nu, vad är det i lusernet som är bra för hovar? Vad jag fattat de som så är det i princip mer koncentrerat grovfoder med höga värden?

Min galet magra foderhäst jag hade för längesen nu va riktigt mager och fri tillgång på bra hö hjälpte inte men sen la jag till 1kg lusern per dag och hästen blev jättekraftig på väldigt kort tid, sen kunde jag ta bort lusernet igen för hon höll vikten bra.

Så min erfarenhet av lusern är att dom blir väldigt kraftiga av de och att man ofta ger de när grovfodret inte räcker till.
 
Sv: Vad är denna häst??

Lusern är nog främst bra för balansen i grovtarmen. Det innehåller lättsmälta fibrer för de mikroorganismer som finns där. Det innehåller också en del kalcium som neutraliserar syran i tarmen. Detta skulle då kunna minska risken för fång. Jag tror inte att man helt har visat att det är så men man tror att det kan vara så. Detta står i tidigare trådar här någonstans. När det handlar om fång ska man vara mkt rädd om magen (och hovarna naturligtvis). Men man tror att det oftast börjar med obalans i mage/tarmar.
Sedan är det nog bra för hovarna också eftersom det innehåller bra med proteiner.

Det är klart att man kan ge det för att bygga upp en häst.
Men min häst har ätit det i över ett och ett halvt år. Hon har inte blivit tjockare under den tiden. Däremot har hon byggt en del muskler.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är denna häst??

Okej, visste jag inte. Det är väl olika men många hästar går ju upp lätt av de. Man får väl prova sej fram vad som passar hästen bäst.
 
Sv: Vad är denna häst??

Jag tror man får ta dom där foderstats uträkningarna med en nypa salt. Din häst är FET och behöver banta. Mer motion och mindre mat, så länge du ger hästen hö att tugga på så brukar inte magen ta stryk. Det är inte inte hälsosamt att hästar är så tjocka!
 
Sv: Vad är denna häst??

Jag tror man får ta dom där foderstats uträkningarna med en nypa salt. Din häst är FET och behöver banta. Mer motion och mindre mat, så länge du ger hästen hö att tugga på så brukar inte magen ta stryk. Det är inte inte hälsosamt att hästar är så tjocka!

Det är klart att det är mkt ohälsosamt för en häst att vara fet.
Men för att envisas lite så har den här hästen haft fång om jag har förstått det rätt. Då kan hästens tarmar vara extra känsliga för ex gräs som innehåller mkt socker eller fruktan och för kraftfoder med stärkelse i. Det kan ställa till med mer eller mindre kaos i tarmen. Jag tror inte att det hjälper en sådan häst att den har tillräckligt med hö att tugga på! Du måste ta bort det som är farligt. Men så menar du kanske?
Om du är intresseradav hur det fungerar så läs gärna lite om fång.

Sedan är det naturligtvis självklart att hästen ska ha tillräckligt med grovfoder. Men det är inte alltid en garanti för att magen ska må bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är denna häst??

Men lucern klassas ju som ett grovfoder, men när hästen är så fet så blir ju det en "hälsofara" och då kan jag tycka att 8kg hö och ½kg lucern är lite mkt mat till en fet häst med fång. Bättre då att byta ut lite av höet mot lucern och en del av höet mot halm tex.

Jag är jättedålig på att förklara så jag hoppas du förstår min tanke.
 
Sv: Vad är denna häst??

Jag hade ju inte gett en fånghäst betfor tex, men det finns säkert en massa olika tankar om det också:)
 
Sv: Vad är denna häst??

Ditt hö har ju låga värden av proteiner. Kvoten är 4,7, så lucern bör du fortsätta ge så pass mycket att det täcker proteinbehovet. Blir det för mcyket MJ så kan du byta ut en del av höt till lucern. Men tänk också på att betfor ger nästan bara energi. Det tillför nästan inget protein. Nu ger du ju bara 1 hg så det är försumbart i detta läget. Mineralerna slinker säkert ner bättre utblandat med betfor.:d
Proteinet bygger muskler, och din häst är ju muskelfattig och fet, så med motion och en väl uträknad foderstat med hög kvot (över 6 helst) så kommer fettet att så småningom minska och det blir muskler istället.
Det finns ju några trådar här nu där det finns många tips om hur man minskar magomfånget och bygger muskler. Skogspromenader med klättring och kliva över stock och sten är mumma för tjocka fjordingar. Jag har själv haft fjording tidigare, så jag vet.;)
 
Sv: Vad är denna häst??

Jag tror man får ta dom där foderstats uträkningarna med en nypa salt. Din häst är FET och behöver banta. Mer motion och mindre mat, så länge du ger hästen hö att tugga på så brukar inte magen ta stryk. Det är inte inte hälsosamt att hästar är så tjocka!

Jo och anledningen till at den är fet är att det inte har lunnat motionera för den har haft ont....men nu när det kan motionera så ska den göra det och äta rätt så e det något som har förslg på bättre foderstat så får ni väl PMa.
 
Sv: Vad är denna häst??

Det är klart att det är mkt ohälsosamt för en häst att vara fet.
Men för att envisas lite så har den här hästen haft fång om jag har förstått det rätt. Då kan hästens tarmar vara extra känsliga för ex gräs som innehåller mkt socker eller fruktan och för kraftfoder med stärkelse i. Det kan ställa till med mer eller mindre kaos i tarmen. Jag tror inte att det hjälper en sådan häst att den har tillräckligt med hö att tugga på! Du måste ta bort det som är farligt. Men så menar du kanske?
Om du är intresseradav hur det fungerar så läs gärna lite om fång.

Sedan är det naturligtvis självklart att hästen ska ha tillräckligt med grovfoder. Men det är inte alltid en garanti för att magen ska må bra.

Ja han är en fång häst...kraftfoder vill jag inte ge honom! Men om ni nu säger att den foderstat jag räknat ut e helt fel får ni väl hjälpa mej göra en ny då om nån känner för det...
 
Sv: Vad är denna häst??

Men lucern klassas ju som ett grovfoder, men när hästen är så fet så blir ju det en "hälsofara" och då kan jag tycka att 8kg hö och ½kg lucern är lite mkt mat till en fet häst med fång. Bättre då att byta ut lite av höet mot lucern och en del av höet mot halm tex.

Jag är jättedålig på att förklara så jag hoppas du förstår min tanke.

Nej, det är inte hela sanningen. Luzern hackat strå klassas som grovfoder så det är såpass långa fibrer. MEN ger man luzernpellets som är finmald luzern så räknas den som ett kraftfoder.

Att byta hö mot halm ger bukfylla men kan oxå ge proteinbrist då proteinhalten i foderstaten blir för låg och då blir hästen bukig av det och SER fet ut trots att den inte är det... bantar man då ännu mer så blir det ju ingen smal och fin häst av det. Det protein hästen behöver tar den från sina muskler och det är därför överlinjen faller ut och när bukmuskulaturen försvagas blir den bukig.
 
Sv: Vad är denna häst??

Ditt hö har ju låga värden av proteiner. Kvoten är 4,7, så lucern bör du fortsätta ge så pass mycket att det täcker proteinbehovet. Blir det för mcyket MJ så kan du byta ut en del av höt till lucern. Men tänk också på att betfor ger nästan bara energi. Det tillför nästan inget protein. Nu ger du ju bara 1 hg så det är försumbart i detta läget. Mineralerna slinker säkert ner bättre utblandat med betfor.:d
Proteinet bygger muskler, och din häst är ju muskelfattig och fet, så med motion och en väl uträknad foderstat med hög kvot (över 6 helst) så kommer fettet att så småningom minska och det blir muskler istället.
Det finns ju några trådar här nu där det finns många tips om hur man minskar magomfånget och bygger muskler. Skogspromenader med klättring och kliva över stock och sten är mumma för tjocka fjordingar. Jag har själv haft fjording tidigare, så jag vet.;)

Jag tänkter köra honom lite först nu sen ska en annan tjej rida honom...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är denna häst??

Jag hade ju inte gett en fånghäst betfor tex, men det finns säkert en massa olika tankar om det också:)

Mikororganismerna i grovtarmen behöver lite socker för att funka bra, så OM hästen är van vid att äta betfor sedan tidigare skulle jag inte ha några skrupler mot att ge LITE (det handlar om 1hg i det här fallet!!) betfor. Värre att introducera ett helt nytt fodermedel till en häst som haft fång!

Och till TS:
Du vet det säkert redan, men alla foderstatsbyten innebär en risk för fång igen hos en känslig häst. Gör därför alla byten och nyintriduktion av nytt hö eller nytt fodermedel låååångsamt, över flera veckor, så ska det säkert gå bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
644
Senast: mily
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Murray
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
62
Senast: Corax
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp