Bukefalos 28 år!

Vad är det för fel på hunden?

Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag har fått tillbaka provsvaren nu, dock bara det preliminära anaplasma provet.

Han har högt kalciumvärde och försämrad leverfunktion. Det preiminära anaplasma provet visade triter på 1:307 vilket är en fördubbling nästan.

Kalciumvärdet låg på 3,3 och ska gga någonstans lellan 2, något-2,8 och det fanns inga marginaler så hon så 3,3 var inte bra. Hon ska att det kunde bero på tumörer, hon sa inga andra saker det kunde bero på så jag gissar på att det oftast beror på tumörer. Men säker är jag inte.

Levervärdet kunde bero på kortisonet.

Det preliminära anaplasma provet visar ju att de fortsätter stiga trots ca 40 dagars behandling. Han borde ju inte blivit sämre iaf, men det har han blivit.

Frågan är om det kanske är en tumör och anplasma tillsamans och hans kropp orkar inte med så mycket på en och samma gång och det är därför han inte svarar på medicinen.

Just nu känner jag mig jätteledsen och bekymrad.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Men fy så tråkigt resultat =/ Och jo låter ju inte omöjligt att du har dubbla problem, tyvärr. Nu kan kanske förhöjt kalcium bero på annat med, men tyvärr kan det ju vara ett av de första tecknen på tumörer med =/ Håller tummarna det INTE är det. Hur ska de gå vidare nu, har de sagt ngt om det?
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Men fy så tråkigt resultat =/ Och jo låter ju inte omöjligt att du har dubbla problem, tyvärr. Nu kan kanske förhöjt kalcium bero på annat med, men tyvärr kan det ju vara ett av de första tecknen på tumörer med =/ Håller tummarna det INTE är det. Hur ska de gå vidare nu, har de sagt ngt om det?

Nu väntar vi på anaplasma provet, sedan ska vi diskutera mer om hur vi ska göra, men hon pratade om att undersöka prostatan och se om det fanns någon tumör där, det var tydligen rätt vanäligt med höga kalciumvärden då.

Men jag gissar på att nästa steg är att kolla efter tumörer. Det värsta är ju om det krävs operation, vi har bara ca 10 000 kvar på försäkringen och går det mycket över där, så finns det inga pengar att operera.

Vi har haft problem med bilen och fick ta hem min häst med djurambulans, så vi har inte pengarna just nu om det skulle kosta mycket mer än 10 000kr.

Det blir en lång väntan till näsa vecka då jag får reda på anaplasmans slutgiltiga resultat.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Att antikroppstitern mot Anaplasma är högre nu behöwer inte betyda så mycket. Antikroppsswaret släpar efter en del och wärdena kan ligga kwar högt under en lång tidsperiod. Infektionen kan mao wara bekämpad nu, men titrarna ligger kwar - infektion och antikroppsswar följer inte samma kurwa!

Warför tar man inte ett PCR för att kontrollera om hunden bär på Anaplasma??

Wilket lewerwärde war det som låg högt? Och hur högt? Har det legat högt wid tidigare prowtagningar?
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Att antikroppstitern mot Anaplasma är högre nu behöwer inte betyda så mycket. Antikroppsswaret släpar efter en del och wärdena kan ligga kwar högt under en lång tidsperiod. Infektionen kan mao wara bekämpad nu, men titrarna ligger kwar - infektion och antikroppsswar följer inte samma kurwa!

Warför tar man inte ett PCR för att kontrollera om hunden bär på Anaplasma??

Wilket lewerwärde war det som låg högt? Och hur högt? Har det legat högt wid tidigare prowtagningar?

Veterinären meande att om anaplasman hade stigit så var den fortfarande aktiv, om den låg på samma som innan eller lägre så var det bra. Så uppfattade jag det iaf.

Jag vet inte varför de tog just dessa anaplasma proven, de har tagit anaplasma phagocyt morfologi och anaplasma phagocyt - AK. Läser på pappret jag fick över saker de tog prov på. De är debiterade olika så jag gissar på att det är två olika prov å jag betalade för båda.

Veterinären sa aldrig hur levervärdet var, jag tror inte det iaf, jag stannade någonstans vid kalciumcärdet och att det kunde bero på en tumör. För ca 2 månader sedan tog lever och njur prov och då var allt som det skulle.

Ursäkta att det är rörigt, jag är dels ledsen och väldigt förvirrad. Jag hänger inte med i svängarna och just nu orkar jag det inte heller.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Långtidsbehandling med kortison kan ge förhöjda lewerwärden, ffa är det alkaliskt fosfatas, ALP, som stiger. Detta ses äwen wid Cushing och kallas då "steroid-ALP". Är öwriga lewerwärden ok så behöwer det inte betyda mer än så.

Jag tror inte att din hund är sjuk pga Anaplasma. Men jag kan förstås ha fel. De hundar som är sjuka brukar ligga betydligt högre i antikroppstiter, ofta >1:640. Att titern har stigit tyder dock på en infektion, men - som sagt - det prowerna nu wisar kan wara det eftersläpande antikroppsswaret (först stöter kroppen på smittan, smittan inwaderar, kroppen reagerar och antikroppsfabriken drar igång. Från en nyinfektion tar det åtminstonde 2-3 weckor innan man alls ser en antikroppsstegring).


Wilket antibiotika äter hunden? Wilken dos? Wad wäger han?
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Han äter doxyferm 100mg 3 tabletter om dagen.

Han hade gått på kortisonet i 1 vecka när blodprovet togs. Tycker det är tidigt för att redan nu ha förhöjda levervärden.

Nu ligger titrarn på 1:300 istället för som tidigare 1:640. Frågan är vad det är som orsakar stegringen.

Men vi har ju iaf kommit en bit på vägen, vi har ju hittat saker som avviker från det normala och har saker att gå på nu, så förhoppningsvis kan vi återgärda det hela.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Vill bara skicka en jättekram, jag förstår vilket helvete du går igenom:cry:

Tack det behövs idag. Det känns så hopplöst allt. Innan för att vi inte visste alls vad det är, nu känner jag att jag vet inte om jag vill veta. För hundens skull vill jag veta, men vill jag veta för min egen? Det återstår att se...
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Skrev du fel, annars har ju titern minskat? =)

Jag tyckte med det , när hon sa det , men hon höll inte med? Jag vet faktiskt inte hur det ska vara. Men hon pratade om att de ökat och ajg tyckte jag hörde 1:300 men innan låg de på 1:600 något. Jag får fråga i nästa vecka så får vi se.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Chronic:
If the dog’s system remains unable to clear the parasite, it enters this final phase. The most obvious initial signs to an owner are a cycle of: lethargy, loss of interest in food, and a gradual loss of body condition especially evident around the eyes and along the spine.

Other symptoms are: viral tumors on the face/mouth/muzzle, hemorrhaging even when blood count looks normal, clotting problems, low or high calcium level, seizures, muscle wasting, skin infections, neurological signs (repetitive obsessive actions, or palsy,) diarrhea, low Platelet count, urine too alkaline, vomiting, hyper reflective eyes, low White Blood Cell count (thrombocytopenia), anaemia, glomerulonephritis, bleeding from the nose or eyes, ocular signs, arthritis, weakness, pallor, incontinence, pneumonia, cough, kidney failure, increased thirst and urination, incoordination, neck or back pain, bleeding under the skin or a rash (purpura), swelling of the legs or joints, enlarged lymph nodes, irreversible bone marrow suppression.

(http://www.rwba.org.za/info/Ehrlichiosis.htm)

Jag tycker detta stämmer rätt bra överrens på Zorro symtom, det kanske bara är anaplasma? Alla dessa symtom har jag inte hittat innan.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Hej igen,

nej titrarna har sjunkit, ju! Man späder prowet ett antal gånger och det är den högsta spädningen som anger titern. Wid en titer på 1:300 har man inte kunnat påwisa antikroppar wid den högre spädningen 1:640. Koncentrationen aw antikroppar i blodet är därmed mindre. Wet inte weterinären det ska du kanske byta igen...

Symptomen du har kopierat in stämmer bättre in med monocytär ehrlichios, inte den typ wi har i Swerige. Denna rickettsie infekterar hundar wia bett aw den bruna hundfästingen som alltså finns på sydligare breddgrader. Har ni warit utomlands med hunden?

Eftersom titern sjunkit ska det inte kunna röra sig om en pågående infektion. Finns ingen anledning att fortsätta ware sig med antibiotikat eller kortison, iallafall inte aw den här indikationen.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Hej igen,

nej titrarna har sjunkit, ju! Man späder prowet ett antal gånger och det är den högsta spädningen som anger titern. Wid en titer på 1:300 har man inte kunnat påwisa antikroppar wid den högre spädningen 1:640. Koncentrationen aw antikroppar i blodet är därmed mindre. Wet inte weterinären det ska du kanske byta igen...

Symptomen du har kopierat in stämmer bättre in med monocytär ehrlichios, inte den typ wi har i Swerige. Denna rickettsie infekterar hundar wia bett aw den bruna hundfästingen som alltså finns på sydligare breddgrader. Har ni warit utomlands med hunden?

Eftersom titern sjunkit ska det inte kunna röra sig om en pågående infektion. Finns ingen anledning att fortsätta ware sig med antibiotikat eller kortison, iallafall inte aw den här indikationen.

Aha, nej vi har inte varit utomlands med hunden. Då kan vi avskriva det. Jag kanske missuppfattat henne.Vi får se vad hon säger på tisdag.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Ja fråga igen, för precis som TantEster säger så mäter man ju titrarna genom att späda blodet, tills man inte kan påvisa några titrar längre. Och iaf förr blev det för var steg en dubblering, dvs 1:40 var lägst (under det blir det inga påvisbara antikroppar), nästa steg 1:80, 1:160 och sen 1:320, 1:640 etc.

Så om de inte räknar annorlunda, så borde det inte vara 1:300 utan isf 1:320. Och det är alltså en titersänkning jmf med 1:640.

Förr så för att anse det som aktivt skulle man se MER än en fördubbling av titrarna vid prov två. Dvs var prov ett 1:160, så skulle nästa vara mer än 1:320 för att anses som aktiv, pågående infektion (i realiteten då alltså titer 1:640 för att anse det som aktiv, 'bara' en fördubbling till 1:320 räckte inte).

Men är många år sen nu det var aktuellt för mig, så de kanske ändrat. Men som sagt hur det än är så 1:300-nåt är en sänkning jmf med 1:600-nåt, och det är ju kanonbra såtillvida att ev anaplasma är under kontroll och på tillbakagång. Däremot är det ju inte fullt så bra att hunden inte är bra, dvs det är något annat som stör den.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag vet inte om det var exakt 300.

Sedan så var jag rätt oroad eftersom hon precis berättat om kalciumvädet och att det kunde bero på tumörer. Jag snappade inte upp så mycket sedan, sådet är inte helt omöjligt att jag missuppfattat något.

Om anaplasman har jusnkit så borde hunden vara bättre, men det är kanse inte den överhuvudtaget. Jag är livrädd för att det ska vara en tumör som orsakar allt detta.

KL

Jag var dessutom ute med hunden igår. Hela familjen åkte ut till skogen. Hunden behövde leva upp och vara riktigt glad så han skulle få springa lite lös.

Han fick ont i inom 1 minut, men han var så glad för att få vara lös. Vi gick totalt 500m sedan fick det vara. Zorro sprang inte alls som han brukar utan tog det rätt lugnt.

Det kändes rätt deppigt att han inte klarade alls mycket, han ahde ju dessuom fått kortisontabletterna igår (han får varannan dag nu). Men kortisonet har inte hjälpt.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Ang kortisonet, så nu vet jag inte vad han får för dos. Men kortison i högre doser påverkar ledbrosket, och de ska INTE ha fri rörelse utan ta det lugnt. Inte springa och fnatta ens om de vill. Kan vara bra att veta.

Nu får min U troligen betydligt högre dos än din, men här är det koppelvila. Jag frågade om han bara fick typ gå ut och kissa, eller om han fick gå promenader. Och han kunde väl få 'lufsa' 20 minuter, det var ingen fara utan bara bra. (lufsa + utter i samma mening är dock tämligen okompatibelt). När vi gjort första dossänkningen ska han få ha 'LITE roligare'..vad det innebär vet jag inte, jag vill inte veta nu, det är fullt nog veta det är en jäkla månad i koppel :eek:

Sen blir många hundar trötta av kortisonet, så det kan vara helt eller delvis därför han inte vill fnatta och busa, men det är ju inte bra han blev halt, kan ju då vara smärta som gör han inte vill.

Men bara lite 'varning' ang det där med kortison (beroende på dos såklart) och springa lös i skogen. Nu var de där 500 metrarna knappast hela världen, men framöver.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag har inte fått några restriktioner alls av min veterinär, som skrev ut kortisonet. Han får 10mg varannan dag nu, så det är ingen jätte mängd.

Han blev ju halt, han är inte så trött längre sedan vi minskade kortisonet, så det känns som om det var för att han hade ont. Han ville inte riktigt ta i med bakdelen, vilket är högst förståligt.

Jag hoppas vi kan få en ny tid i nästa vecka, tyvärr kan vi inte så många dagar den veckan, men förhoppningsvis har hon en ledig tid de dagarna.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Hyperkalcemi (förhöjt kalcium i blodet) hos hund kan bero på lite olika saker. Det stämmer att just referenserna för kalciumwärdet är snäwa. Referenswärdena hos SLU ligger mellan 2,2-2,9 wilket alltså gör din hunds wärde är förhöjt, men dock inte så kraftigt.

Tumörsjukdomar, ofta tywärr aw malignt slag som t e lymfom, leukemi, malignt melanom m fl, är det wanligaste orsaken enligt wissa studier. Känns dock lite konstigt att man skulle ha lyckats missa så betydande tumörsjukdomar hos din hund under så här pass lång tid. Andra "wanliga" orsaker till hyperkalcemi är hypoadrenokortiscism (Addison) och njurswikt.

Båda de sistnämnda sjukdomarna skulle kunna stämma in på din hund. Addison är alltså en underproduktion aw hormon från binjuren, kortikosteroider (kortison) och mineralkortikoider. Sjukdomen är ofta akut med sk Addisonkris, men det förekommer mildare warianter där symptomen kan wariera stort. Swaghet, trötthet och ökad törst/ökad mängd urin (polyuri/polydipsi (PU/PD)) är dock några aw symptomen.

Njurswikt är också tänkbart; urinen är inte ok, hunden har problem med PU/PD och han är trött. Eftersom njurwärdena är ok skulle det wara i tidigt skede och frågan är om du skulle ha sett så tydliga symptom då. Kan iallfall wara ide att kolla förekomst aw protein i urinen lite bättre.

Fråga wetten om Addison - kanske bara ett hugskott, men ändå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
799
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 598
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp