Bukefalos 28 år!

Vad är det för fel på hunden?

Sv: Vad är det för fel på hunden?

Hans urin är okej, den visade ingenting. Men jag ska helt klart prata med min veterinär om addison.

Jätte bra att du kommer med tips på vad det kan vara, alla tips kan ju hjälpa oss en bit på vägen. :bow:

En fråga hur upptäcker man tumörer, syns det på blodprov, röntgen, ultraljud?
Röntgen har vi ju gjort rätt mycket, men ultraljud har vi ju bara gjort över urinblåsan.
Jag undrar mest, för det kändes som veterinären var kanske mest inne på det nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på hunden?

De tumörsukdomar som man främst förknippar med förhöjt kalcium är "blodcancrarna", leukemi (ses på blodprow), lymfom (brukar upptäckas som kraftigt förstorade lymfknutor, men kan i wissa fall sitta inuti kroppen istället - borde ses på röntgen) m fl. Annars ses ofta förändrade wärden på de eller det organ som är inwolwerat, lewer, njure osw. Wisst skulle det förhöjda lewerwärdet kunna tyda på en sådan process, men 40 dagar med antbiotika, Rimadyl och sedan kortison kan också sätta spår. Och det låter som att det bara är ett wärde som är förhöjt?
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

De tumörsukdomar som man främst förknippar med förhöjt kalcium är "blodcancrarna", leukemi (ses på blodprow), lymfom (brukar upptäckas som kraftigt förstorade lymfknutor, men kan i wissa fall sitta inuti kroppen istället - borde ses på röntgen) m fl. Annars ses ofta förändrade wärden på de eller det organ som är inwolwerat, lewer, njure osw. Wisst skulle det förhöjda lewerwärdet kunna tyda på en sådan process, men 40 dagar med antbiotika, Rimadyl och sedan kortison kan också sätta spår. Och det låter som att det bara är ett wärde som är förhöjt?

Jag vet inte om det var ett eller flera levervärden. Hon sa bara att levern visade försämrad funktion.

Men det låter ju inte som zorro har någon utav dem tumörsjukdomarna iaf.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag tänkte också på Addison då jag läste om det förhöjda calciumvärdet och började fundera på vad du skrivit att hunden har för symptom. Det kan vara en mycket knepig diagnos att ställa med ibland vaga och konstiga symptom. Vet du om hunden hade några förändringar även av Natrium och Kaliumvärdet på blodprovet?

Hur som helst så "påminn" din veterinär om denna diagnos om hon inte tänker på den. Det dumma är att hunden nu äter kortison vilket nog påverkar provtagningen för Addison.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Natrium och kalium var helt normala. Det var endast levern och kalciumet som visade något på blodprovet.

Hans symtomer är:
kissat inne
bajs att inne
trött
muskelförtvining
stelhet
rörelsestörning

Jag tänkte prata med henne om addison, men borde inte hunden vara bättre på kortisonet om det vore det? Men inget ska ju uteslutas utan bättre kolla upp det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Zorro har fått gulbrun avföring, den ser inte alls ut som den brukar. Den ser ut som om om han vore jätte lös i magen färgmässigt, men han är riktigt hård. Den är dessutom lite gulaktig och ena dagen hade han riktigt nästan solgul avföring. Men det gick bort efter 1 dag. :confused:

ÄR det medicinerna som gör detta?
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Idag frös min vovve så han skakade trots 7 plusgrader. Vi skulle vänta utanför en affär för min mamma skulle handla lite(hon är på besök) och det slutade med att han fick ha min jacka, men han frös ändå. Dock inte lika mycket. Därför tänkte jag inhandla för första gången i mitt liv ett hundtäcke idaf.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Han borde bli bättre, men inte bra, eftersom mineralkortikoiderna fortfarande fattas.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Vår matglufs lämnade två kulor i skålen imorse. Han tog dem ju sen, men han gör absolut inte så. Han bryr sig inte alla gånger vi äter, inte heller likt honom. När hans matlust är påverkad då mår han absolut inte bra. Vi har även upptäckt att han gått ner i vikt både fett och muskelmassa, trots det väger han lika mycket nu som innan. :confused:

Han har även tappat fett? i ansiktet runt ögonen.

Anaplasma provet var inte färdigt när veterinären ringde igår, men jag och fick välja mellan att vänta på provet eller komma. Jag valde att vi skulle komma nu, det känns som om tiden rinner iväg från oss.

Min mamma träffade honom för 3 veckor sedan och sedan i helgen, hon märkte jätte stor skillnad på honom och tyckte han var mycket sämre.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag har vare sig idéer eller något annat att komma med utan vill bara ge dig en styrkekram! Du är en bra och tapper hundägare som kämpar! :bow:
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag har vare sig idéer eller något annat att komma med utan vill bara ge dig en styrkekram! Du är en bra och tapper hundägare som kämpar! :bow:

Tack!
Klart man kämpar iaf så länge hunden orkar. Det känns hopplöst ibland och känner jag för att ge upp, men hunden har bara mig och det är mitt ansvar att hitta felet. Jag känner pressen att jag måste hitta det nu, om jag inte gör det så måste jag snart ge upp för hundens skull. Han mår verkligen inte bra.

Men jag vill ju att han ska bli bra och bli Zorro igen. Jag saknar till och med hans tiggeri och hans hoppande och hans kattglädje. Nu går det lätt bryta hans uppmärksamhet när det gäller katter, annars brukar det ta några minuter innan han slappnar av igen.

Jag känner bara för att gråta, men jag måste för hundens skull låtsas vara glad, för om jag skrattar och sjunger ser man att han mår lite bättre psykiskt. Han viftar på svansen och ser lite piggare ut för stunden.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag förstår att det är jättejobbigt. Så länge man inte har fått svar på vad problemet med säkerhet ligger så vill man inte ge upp, men samtidigt mår inte hunden bra och man vill inte låta hunden må dåligt i onödan eller hur länge som helst. Nej, usch, det är verkligen ingen avundsvärd situation :(.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Frågade du veterinären vad hon trodde om Addisons sjukdom ?

Om det ska provtas för detta ska hunden ha varit kortisonfri i 36-48 timmar minst för ett säkert svar.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Frågade du veterinären vad hon trodde om Addisons sjukdom ?

Om det ska provtas för detta ska hunden ha varit kortisonfri i 36-48 timmar minst för ett säkert svar.

Nej det blidde inte så på grund av en rad omständigheter. Men jag ska diskutera det med henne imorgon. Vi lär nog få komma på fler återbesök så han får i så fall vara kortisonfri till nästa gång.

Jag är rätt nervös nu inför imorgon och mår rätt dåligt nu. Men jag hoppas på ett svar iaf.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Tänker på er.

Huvudsaken är ju att du får rätt diagnos till att börja med. Därefter är det bara att hoppas att det finns en medicin eller behandling som kan hjälpa honom att bli bra igen.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag är mest imponerad över bukemänniskornas engagemang i detta :bow:

Har inte läst så jättenoga, då jag inte är så hightech på just detta. Men den gula, hårda avföringen. Har du bytt foder i samband med hans sjukdom? Till något med mkt ris eller majsmjöl i?
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag är mest imponerad över bukemänniskornas engagemang i detta :bow:

Har inte läst så jättenoga, då jag inte är så hightech på just detta. Men den gula, hårda avföringen. Har du bytt foder i samband med hans sjukdom? Till något med mkt ris eller majsmjöl i?

Inget byte, han har gått på detta fodret över ett halv år skulle jag tippa på.

Bukemänniskorna har varit underbara i detta sammanhanget, det har du helt rätt i. De har stöttat, kommit med förslag och peppat mig när allt kännts hopplöst.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Tänker på er.

Huvudsaken är ju att du får rätt diagnos till att börja med. Därefter är det bara att hoppas att det finns en medicin eller behandling som kan hjälpa honom att bli bra igen.

Zorro mådde riktigt bra igår och var pigg, men jag tror inte det varar så länge. Förhoppningsvis börjar han bli bättre, men det känns inte så troligt att det är så, då jag tror att han behöver behandling för att bli bra. Dock tror jag han är piggare nu då vi fått tillbaka gliten i ögat på honom.

Diagnosen är det viktigaste just nu, det är bättre oavsett vad veta vad vi har att förvänta oss och vad vi ska göra. Gå och baralåta hunden må dåligt känns inte som ett bra alternativ, även om jag kanske i slutändan inte kanske hade velat veta.

Vi ska åka härifrån om en halv timme och hoppas att vi kommer ytterligare ett steg närmare nu.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Nu har vi varit i HBG igen. Nu är vi nog nästan på ruta 1 igen... Vi tog nya kalciumvärden och det aktiva var normalt och den andra låg nu på 2,9 så den hade sjunkit.

Levervärden var dock fortfarande lite höga och det är allt vi har numera.

Det vi ska göra nu är ta bort all medcinering och se vilka symtom som kvarstår för att förhoppningsvis kunna pussla vidare.

Lite jobbigt att inte få svar,men men vi får kämpa vidare.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Togs det inga fler prover? Fanns det verkligen ingen mer misstanke om vad det kan vara för fel?
Frågade du om Addison?

Det var inte tal om att lämna kvar hunden för utredning ett par dagar? Det brukar gå lite snabbare att komma fram till en diagnos då. Fler veterinärer som diskuterar och undersöker de svåra fallen på ronderna osv...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
799
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 598
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp