Vad är det för fel på hunden?

Sv: Vad är det för fel på hunden?

Togs det inga fler prover? Fanns det verkligen ingen mer misstanke om vad det kan vara för fel?
Frågade du om Addison?

Det var inte tal om att lämna kvar hunden för utredning ett par dagar? Det brukar gå lite snabbare att komma fram till en diagnos då. Fler veterinärer som diskuterar och undersöker de svåra fallen på ronderna osv...

Jag frågade om addison och tydligen brukade det vara ett ämne till som är högt vilket var normalt på zorro. Jag kommer inte ihåg vilket ämne det var.

Hon tänkte testa cushings, så det är väl det vi har och att vi ska försöka gallra ut symtomen för att kunna gallar bort fler diagnoser.

Anaplasma är fortfarande aktuell, då jag missuppfattat det hela det enda vi vet är att de testat 1:320 och ska späda mer. Han har 1:320 och vi får se om den ökat. Har de ökat så ska jag få nya mediciner.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Nu har jag fått det slutgiltiga resultatet på anaplasman. Den låg ju från början på 1:640 och ligger numera på 1:320, så den har sjunkit iaf. Så det blir inte mer behandling för den iaf.

Nu ska jag se vilka symtom som kvarstår och vilka som inte gör det.

Han är mycket piggare nu när kortisonet är ännu mer minskat. Sista kortisontabletterna får han imorgon. Sedan är han medicinfri i någon vecka till iaf.

De symtomer jag märkt nu och som är kvar eller nya är än så länge:
Tappas muskelmassa
ökat bukomfång
Smalare hund (förutom bukomfånget) än vad han brukar vara trots det lite högre vikt än normalt.
Ont i benet och stel i benet
flåsig väldigt snabbt vid lugna promenader räcker med ca 300m
ökad aptit har han haft de senaste dagarna och äter till och med papper...
Ökad törst och vattenkastning (dock tror jag de försvinner när vi helt slutat med kortisonet)
Tröttare än han var innan han blev sjuk.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Tappas muskelmassa kan orsakas av cortison
ökat bukomfång kan orsakas av cortison
Smalare hund (förutom bukomfånget) än vad han brukar vara trots det lite högre vikt än normalt. omfördelning av fett, återigen cortison
Ont i benet och stel i benet är det röntgat?
flåsig väldigt snabbt vid lugna promenader räcker med ca 300m cortison igen
ökad aptit har han haft de senaste dagarna och äter till och med papper... (Kan orsakas av cortison
Ökad törst och vattenkastning (dock tror jag de försvinner när vi helt slutat med kortisonet)kan orsakas av cortison
Tröttare än han var innan han blev sjuk.kan orsakas av cortison

Alla dessa symptom kan orsakas av cortisonbehandling eller av egen för hög cortisolproduktion (cushing). Cortisonbehandling bör trappas ut försiktigt eftersom långvarig medicinsk behandling med cortison undertrycker kroppens egen produktion och om man tvärslutar så kan hunden få addison istället.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Nu har jag fått det slutgiltiga resultatet på anaplasman. Den låg ju från början på 1:640 och ligger numera på 1:320, så den har sjunkit iaf. Så det blir inte mer behandling för den iaf.

Nu ska jag se vilka symtom som kvarstår och vilka som inte gör det.

Han är mycket piggare nu när kortisonet är ännu mer minskat. Sista kortisontabletterna får han imorgon. Sedan är han medicinfri i någon vecka till iaf.

De symtomer jag märkt nu och som är kvar eller nya är än så länge:
Tappas muskelmassa
ökat bukomfång
Smalare hund (förutom bukomfånget) än vad han brukar vara trots det lite högre vikt än normalt.
Ont i benet och stel i benet
flåsig väldigt snabbt vid lugna promenader räcker med ca 300m
ökad aptit har han haft de senaste dagarna och äter till och med papper...
Ökad törst och vattenkastning (dock tror jag de försvinner när vi helt slutat med kortisonet)
Tröttare än han var innan han blev sjuk.

Min hund hade alla symtom av dessa förutom ont i benen då, under tiden han åt stora doser cortison. Så det ska du inte vara orolig över tror jag.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Svararbåda, vissa kommer troligtvis försvinna nu när jag helt avslutar kortisonet. Vi har tagit det försiktigt med kortisonavslutningen, så det borde inte bli några problem.

De symtom av dessa som han hade tidigare alltså innan han fick kortisonet var:
ont i benet
trötthet
tappad muskelmassa
Stelhet

Så det finns ju vissa saker som borde kvarstå, men man vet aldrig.

Jag hoppas att allt blir bättre nu när vi avlslutar kortisonet helt.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Zorros avföring har varit gulaktig de senaste veckorna, men nu var avföringen slemmig också. Vad kan detta bero på både det gula och slemmiga?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Bukspottskörtelinflammation t ex, men då brukar den bli lös med - och gul och slemmig. Sen kan ju avföringen ändra färg av var de äter, och tarminflammationer kan ge slemmig avföring.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Bukspottskörtelinflammation t ex, men då brukar den bli lös med - och gul och slemmig. Sen kan ju avföringen ändra färg av var de äter, och tarminflammationer kan ge slemmig avföring.

Den har varit lös ibland och fast ibland på sistone. Färgen har varit mer eller mindre bestående på sistone trots samma foder som vi haft länge.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Idag har han haft en dag då han varit trött och hängig och riktigt hungrig. Han åt till och med rå lök som trillade på golvet och det brukar inte ens glufsen Zorro göra i vanliga fall. Och ja jag vet att lök inte är bra för hundar, men det var inte meningen att han skule få lök heller.

Inte veterinärtid förrän den 23 april. Känns som en lång väntan och frågan är ju kommer vi hitta något? Vi har ju undersökt rätt mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på hunden?

På lördag har han varit kortisonfri i 2 veckor. Men han är inte bättre. Han är sämre, så jag har fått ny tid till veterinären på måndag. Jag tyckte inte vi kunde vänta till torsdag. Tyvärr får vi gå till en annan veterinär, då hon skulle vara ledig tills torsdagen då vi hade tid. Men hon var schysst och kollade upp tid och skulle skriva vilka prover den andra veterinären skulle ta.

Jag är orolig och ledsen. Kommer vi ingenstans nu så kommer han snarast att avlivas. Det finns inget att fundera på. Hunden mår skit, jag mår skit. Jag klarar inte av att se honom lida mer. 5 månaders sjukdom börjar ta ut sin rätt på hunden nu.

Jag hoppas innerligt att vi hittar något oavsett om det är bra eller dåligt fynd, så kanske det antingen går att behandla eller kan ge mig sinnesfriden att jag vet att det inte finns mer att göra.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Igår var vi i helsingborg igen. Tog prover för cushings och levervärdena. Han kändes även igenom och veterinären trodde att han hade artros både fram och bak. Eller tja iaf i vänster fram och bak. Han ömmade när han böjde vänsterfram.

Hon trodde ju dock att han hade artros och något annat. Artros kan ju inte förklara alla symtom.

En annan sak jag har märkt är att han har fått några oregelbundna hårlösa svarta prickar.

Förhoppningsvis får jag veta på torsdag hur proverna gick. Vi avbokade torsdagens besökningstid till en telefontid istället.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Kortison kan ge mörkpigmenterade fläckar.

Togs inga röntgenbilder ang artrosmisstanken?

Håller tummarna att provsvaren ger några ledtrådar vad det är som felas honom.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Kortison kan ge mörkpigmenterade fläckar.

Togs inga röntgenbilder ang artrosmisstanken?

Håller tummarna att provsvaren ger några ledtrådar vad det är som felas honom.
Okej, kortisonet verkar kunna ge hur mycket biverkningar som helst.:crazy:

Röntgenplåtar är gjorda tidigare, men hon sa att röntgen behöver inte påvisa artos i tidigre stadium. Vissa hundar reagerar mycket trots små förändringar och andra med stora reagerar inte alls.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Uppdatering Zorro går på Rimadyl nu, 60mg två gånger per dag. Han ahr precis börjat med den styrkan.



Annars verkar han ha lika ont och han har varit rätt påstridig de senaste dagarna och inte velat äta alltid utan jag har fått tjata. Det är INTE likt Zorro. Han får 8 dl torrfoder om dagen nu, innan har han gått på 6 och varit för kraftig egentligen, nu är han smal på 8dl iofs på light/senior foder. Men de tär det han gått på hela tiden och ändå varit tjock.

Han verkar ha fått ondare i vänster bakben också och går ännu sämre vissa dagar. Han kan vara helt flummig när man är ute med honom, de dagar han har mer ont än vad han brukar. Hans avföring har varit slemmig i några dagar nu.

Det verkar inte gå på rätt håll när det gäller hans ben.

Något positivt är att han dricker normalt igen.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Uppdatering från oss...

Här är det inte bra. Han har gått på smärtstillande i två veckor nu. Veterinären ska ringa mig i nästa vecka. Vi diskuterade att vi skulle ge honom sprutor om detta inte hjälpte, men jag har bestämt mig för att nu är det nog.

Jag såg igår att han tappat gnistan verkligen nu. Han mår inte bra, han är inte lycklig. Så jag bestämde att nu räcker det. Jag tänker inte fortsätta längre oavsett vad veterinären tycker.

Han har ondare nu trots smärtstillandet och går sämre än innan. Han har kissat inne i veckan två gr igen.

Det värsta är att jag kan inte ens ge honom en lycklig sista tid. Jag var ute med honom igår i skogen för att han skulle få springa och vara lycklig lös igen. Men vi gick totalt 300 m, han sprang kanske 500m. Sedan tyckte vi det räckte då han fick mer och mer ont. Men han fick vara hund en liten stund iaf, men nu är han sämre idag.

Jag skäms över att jag låtit det gått så här långt. Jag borde ha låtit honom gå när jag kände det innan att det var dags. Men veterinären var s positiv och tyckte vi skulle prova och min mamma som tycker jag ska prova allt. Jag borde ha lyssnat på mig själv. Då det är mitt ansvar att min hund mår bra. Det är jag som ser honom varje dag, men man griper ju efter varje halmstrå och hoppas ju innerligt att det ska bli bra. Nu ska jag bara vara bestämd när jag pratar med veterinären också. Jag måste tänka på hunden nu och inte att jag vill ha honom kvar.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Om du verkligen vill ge honom en sista tid, så det finns ju mer potenta smärtstillare än rimadyl/NSAID, t ex olika opioider (kodein, tramadol, gabapentin och så). Hur benägna veterinärer är att skriva ut dessa kan säkert variera, men de används en hel del till hund.

I övrigt så som du nog räknat ut förstår jag dig precis och anser du gör rätt, det kommer ju till en gräns där det inte är värdigt liv längre för djuret.

Jag beklagar djupt *tröstkramar*
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag beklagar djupt för dig också, vi sitter ju i samma båt om man säger så.

Jag får se vad veterinären tycker om han ska få entid till med starka mediciner eller om han ska tas bort omgående.

Jo gränsen är nådd. Vi vände ju efter 150 meter och när han stod stilla då så skakade benen lite på honom. Det är inte normalt. Jag orkar inte mer och hunden orkar inte mer. Det finns inga alternativ nu. Jag är jätte ledsen egentligen, men samtidigt känner jag mig ändå väldigt lugn och samlad. Jag vet att detta är rätt till 100%.

Till zorros stora glädje får han äta sådant han inte brukar få och mer än vanligt. Nu fiser han dock illa, men han är lika glad ändå. Vi håller för näsan, men men han är nöjd och ska snart få en leverpastejsmörgås och en kaka.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Den 26:e maj kommer Zorro få avsluta sina dagar. Avlivning är nu bokad. Det finns inte mer att göra nu. Han ahr ondare trots smärtstillandet och han har tappat gnistan. Vi har fått mer smärtstillande utskrivet så det tar bort udden iaf. Så nu ska vi göra den sista tiden bra för honom.

Jag mår skit just nu, men jag vet att det är rätt. min tanke är att handla lite godis till kvällen både till Zorro och mig och sedan ska vi ligga i soffan och mysa framför tv:n. Det vet jag att han gillar.

Usch bara tanken på att komma hem utan honom som väntar på mig. En dag utan att få en stinkande blöt puss. Jag vill ju fortsätta få dem, jag vill fortsätta behöva pussla med vardagen för att han inte klarar av att vara själv. Jag vill ha en hund som rullar sig i allehanda skit. Jag vill ha min vackra Zorro kvar.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Beklagar djupt =/

Men han och Utter finner säker varandra däruppe, och kan få springa bäst de vill, utan smärta.

*kram*
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag tror det blir en lättnad för honom då det känns som om han vill bort nu. Dessutom upptäckte vi igår kväll att han markerade på höger fram som varit "frisk" hittintills. Så nu har han ont i alla 4 ben. :cry:

Som sagt detta är det enda jag kan göra för honom även om det känns hemskt. Men du om någon förstår vad jag känner och går igenom just nu.

*kramar tillbaks*
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
713
Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 526
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 182
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp