Bukefalos 28 år!

Vad är det här?

Alltså, det där såret kan ju vara en helt vanlig mygga eller att du kliat bort någonting. Nu vet jag inte vart i landet du bor, men med värmen som varit i södra och mellersta Sverige är det inte konstigt att det blir lite infekterat om det dessutom är lite fuktigt.
 
Visa bifogad fil 145550
Det blev en gigantisk bild och jag kan inte ändra den. Den här fläcken dök upp igår kväll. Det syns nog inte men den är grön och grå i mitten och röd omkring. Ser typ ut som ett maskhål. Funderar på om det kan vara ett fästingbett. Är det någon som känner igen det här?
Tycker det ser ut som en typisk fästing, dock så är det bra att kolla upp då ringen runt om kan tyda på borrelia så det är bra att kolla upp.
 
Har du akvarium? En kollega fick ett liknande sår på handen som sedan inte ville läka. Ingenting hjälpte och det togs massor av prover, tills en läkare eller om det var sjuksköterska frågade om hon hade akvarium. Tydligen var det något från akvariemiljön som satt sig i ett pyttelitet sår när hon gjorde rent i akvariet och orsakat en speciell infektion. När hon äntligen fick rätt behandling gick det bort.

Annars tycker jag att det mest ser ut som om du har kliat sönder en skorpa eller ett bett av något slag. Skulle det vara fästing så skulle du ju komma ihåg om du tagit bort den. Släpper den själv så blir det ju inte sår på samma sätt (om man inte kliar sönder huden dvs)
 
Typ resterna av en hårsäcksinflammation (follikulit) som du råkat klia på och så har den blivit irriterad och mörknat?

Röstar också på noggrann rengöring och badda med asolsprit.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag gissar på fästingbett; huvudet sitter kvar. Det går inte att dra loss eftersom den sitter fast med käkarna. Håll koll på området ifall det röda sprider sig och/eller blir en ring. Och håll rent. Jag har haft flera såna, där jag fått loss halva fästingen och resten blivit kvar. Det försvinner så småningom.
 
Nu har jag pratat med Kry, det röd spred sig under natten. Läkaren sa att det såg ut som en allvarlig infektion och med tanke på att huvudet sitter kvar och det röda så sa han att jag ska till akuten idag redan. Får inte vänta som jag föreslog för detbder ganska illa ut nu. Så antibiotika efter att dom fått ut fästingen. Åker alldeles strax
 
Nu har jag pratat med Kry, det röd spred sig under natten. Läkaren sa att det såg ut som en allvarlig infektion och med tanke på att huvudet sitter kvar och det röda så sa han att jag ska till akuten idag redan. Får inte vänta som jag föreslog för detbder ganska illa ut nu. Så antibiotika efter att dom fått ut fästingen. Åker alldeles strax
Men om huvudet sitter kvar är det väl en fästing som du har försökt ta bort, eller har det annars kunnat bli så :confused: ?
 
Sitter på akuten nu i alla fall. Det här kom så olägligt eftersom vi packar ochbstädar inför fotograferingen av min lägenhet imorgon. Men mina föräldrar får ta hand om resten och slänga. Vet inte vilket som är värst, storstäda med sällskap eller sitta ensam på akuten. Akuten är nog värst för det kan antingen vara ingenting eller allvarligt och jag vet inte hur länge jag får sitta här
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
31
· Visningar
4 787
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 818
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 223
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 372
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp