Bukefalos 28 år!

Vad är det med politik som gör folk så elaka?

Jag har fräst "aldrig i livet" när jag erbjudits en broschyr från ett visst parti... Fick ett fint "där var en sån där bitter jävel" tillbaka :D:D:D
 
Jag vet inte, men jag tycker det är lite skönt att folk visar känslor när det kommer till politik.

Ja alltså, nu när du säger det, det kanske det är? På något sätt? Frågan är bara hur och på vilket sätt. Men du har definitivt en poäng.
 
Jag har fräst "aldrig i livet" när jag erbjudits en broschyr från ett visst parti... Fick ett fint "där var en sån där bitter jävel" tillbaka :D:D:D

Ja alltså, som representant från ett parti är det väl ännu viktigare att bete sig. Man får stå där med ett fett smajl i fejan och svara "Okej! Ha en bra dag!" i alla fall :D
 
Kan det handla om hur man närmar sig folk? Folk har fokus på att göra något annat än att bli tillfrågade om åsikter som de kanske vill ge ett genomtänkt svar på istället för att slänga ur sig något hastigt.

Jag ägnade 80- och 90-talet till att arbeta politiskt på olika sätt. Det var allt från partipolitik (inte så stort parti) till olika samhällsfrågor, och var aldrig med om att folk var direkt otrevliga. Och då började jag ändå mitt engagemang i SSU mitt under värsta Palme-hatet.
På den tiden fanns ju inte nätet och forum där man kunde få diskutera åsikter som här, jag tror att folk då var mycket mer angelägna om att få uttrycka åsikter öga mot öga med de aktiva. Nu kan du göra det på nätet istället och då tror jag att viljan till möte avtagit.
 
Behövs väl inga större funderingar över detta.
Prova att stå upp för SD som jag gör här på Buke får du se hur många älskvärda kommentarer du får :D
 
Detta var intressant.
Jag har ju stått på gatror och torg, utanför affärer och annat i de flesta valrörelser sedan jag var tonåring på 70-talet.

Jag har inte upplevt sådant bemötande! De flesta ler tillbaka och säger nej tack eller bara går.

Har det med stor/liten stad att göra? Vilken majoritet som styr?

Det var högre i tak på den tiden.
Då sålde jag Vietnam-bulletinen utanför Konsum och även om det hände så var spott och spe ovanligt. Hände det så var det inbitna Socialdemokrater till 90% som skällde oss för Kommunister.
Låt mig citera Winston Churchill "De som inte är vänster när de är unga har inget hjärta ! De som inte är höger när de är äldre har ingen hjärna"
 
Och det är ju ditt perspektiv, mer eller mindre inifrån. För väldigt många andra är politikerna väldigt avlägsna.
Det här tycker jag är intressant, är det mer rimligt att en person inte gör vad den anser är bäst för landet bara för att den är avlägsen för mig?

Det tror jag handlar mer om hur man betraktar människor. I grunden tror jag att alla som är aktiva politiker gör vad de tror är bäst för det samhälle de lever i (givetvis finns undantag). När jag är ärlig, och inte bara reagerar, kan jag faktiskt inte tro att vare sig Margot Wallström, Jimmie Åkeson eller Göran Hägglund gör vad de gör för andra anedningar än att de faktiskt tror att det är det bästa för Sverige. Att jag sedan inte håller med dem om allt är ju det som gör att det blir en spännande debatt, där man lär sig mer om hur andra människor tänker än just fakta i den situationen.
 
Det här tycker jag är intressant, är det mer rimligt att en person inte gör vad den anser är bäst för landet bara för att den är avlägsen för mig?

Nej, men det är lättare att se dem som opersonliga representationer för vad man nu tycker är fel (eller för all del vad man tycker är bra, se på fankulturen kring kändisar tex) istället för verkliga människor. Ju längre ifrån en själv någon är, desto mindre "hen" och mera "den" blir de. Inte en person, utan en symbol.

Jag tror alltså inte det handlar om att man inte kan tänka sig att någon som inte är grannen man växte upp med vill göra något bra, utan att man upplever saker som man anser är fel och skyller dessa fel på någon som är tillräckligt avlägsen för att man inte ska behöva komplicera bilden med en massa nyanser.

Alla främlingar är inte dåliga, men är någon dålig så är det en främling. Ganska typiskt mänskligt drag, hotet kommer utifrån.
 
Man kan inte påstå att politikerna föregår med gott exempel. Jag tänker på alla hätska tv-debatter. Kan man inte ge meningsmotståndarna mera kred att de också vill det bästa för landet?
 
Politik innebär att man söker ansvar.
Man säger i praktiken att "mitt" val är det bästa valet
Och du som inte håller med, gör ett sämre val.

Det går inte hem hos alla, och de agerar därför som de gör.
 
Man kan inte påstå att politikerna föregår med gott exempel. Jag tänker på alla hätska tv-debatter. Kan man inte ge meningsmotståndarna mera kred att de också vill det bästa för landet?

Det där har jag eftersökt i många år, en vuxnare debatt där man faktiskt kan se vad de andra partierna gör som är bra. Men har förstått på sistone att det är så retoriken fungerar, och det är så man vinner röster. Det verkar som att de flesta väljare inte är ute efter att få en nyanserad och komplex bild av politiken, man vill ha raka enkla svar och politiker som är övertygade om att deras politik är bäst. Jag gillar när det bränns lite i debatter, det får gärna svida. Men det är tyvärr ofta som det mest blir sandlåda och härskartekniker.
 
Det där har jag eftersökt i många år, en vuxnare debatt där man faktiskt kan se vad de andra partierna gör som är bra. Men har förstått på sistone att det är så retoriken fungerar, och det är så man vinner röster. Det verkar som att de flesta väljare inte är ute efter att få en nyanserad och komplex bild av politiken, man vill ha raka enkla svar och politiker som är övertygade om att deras politik är bäst. Jag gillar när det bränns lite i debatter, det får gärna svida. Men det är tyvärr ofta som det mest blir sandlåda och härskartekniker.
Det är oerhört svårt. Moderaterna lyckades med det när deras regeringsdeklaration vann regeringsmakten. man lyckades övertyga både de gamla moderaterna och de nya om att välfärdsstaten var ngt att försvara.
Göran Persson genomdrev en borgerlig politik som fått erkänsla från både höger o vänster. Ju svagare en ministär är ju svårare har den att gå utanför sina ramar.

Samma sak gäller ju SD och deras inställning till integrationspolitiken.
De andra partierna törs ju inte ens ta i frågan utan att riskera att bli anklagade för allt möjligt.
Det gör att den frågan blir oerhört svår att hantera.

Nu har ju de andra partierna intern börjat diskutera problemet. Men de jag talat med säger att diskussionen främst gäller hur man ska presentera sina lösningar utan att riskera en anklagelse att man går SD;s vägar. Inte hur man ska finna konstruktiva lösningar.

För grundförutsättningen att du ska kunna bedriva politik är ju att du får ett stort stöd hemma bland folk.
Och det får man inte med en komplicerad, faktaspäckad retorik utan med enkla hårt slående floskler.
 
"
För grundförutsättningen att du ska kunna bedriva politik är ju att du får ett stort stöd hemma bland folk.
Och det får man inte med en komplicerad, faktaspäckad retorik utan med enkla hårt slående floskler."

Och inte bara ute i den verkliga världen, i än högre grad i den digitala...;)
 
Man kan inte påstå att politikerna föregår med gott exempel. Jag tänker på alla hätska tv-debatter. Kan man inte ge meningsmotståndarna mera kred att de också vill det bästa för landet?
Det är en viktig poäng. Politikerna sätter ju tonen för hur man ska prata inom politiken och där det viktigt att föregå med gott exempel.
 
Det var högre i tak på den tiden.
Då sålde jag Vietnam-bulletinen utanför Konsum och även om det hände så var spott och spe ovanligt. Hände det så var det inbitna Socialdemokrater till 90% som skällde oss för Kommunister.
Låt mig citera Winston Churchill "De som inte är vänster när de är unga har inget hjärta ! De som inte är höger när de är äldre har ingen hjärna"

Och vi som hela tiden stått kvar i mitten? Vi har både hjärta och hjärna i behåll livet ut är den ena tolkningen.:grin:
 
Syftet var att fånga in medborgarnas åsikter i ämnet och visa att vi lyssnar och är intresserade.

"Nej fy fan ni har gjort nog med skada!", "Nej jag vill inte prata med er, jag hatar XXX (partiets medlemmar)" Folk rullar med ögonen, tittar med avsky, och frågar man "Hej vill du prata politik med oss?" så får man svar "I HELVETE HELLER!" Inte sådär en eller två vuxna människor, utan väldigt många.

Det fick mig att fundera, vad är det med politik som för folk så elaka?
Du ville ha åsikter; du fick dem. Frågan är vad du nu gör med dem.

Din fråga bör inte vara "vad är det med politik som gör folk så elaka" utan "Vad är det med politiken som gör folk så elaka?" "Vad har vi gjort så fel, så att det rör upp så starka känslor hos människor?"
 
Du ville ha åsikter; du fick dem. Frågan är vad du nu gör med dem.

Din fråga bör inte vara "vad är det med politik som gör folk så elaka" utan "Vad är det med politiken som gör folk så elaka?" "Vad har vi gjort så fel, så att det rör upp så starka känslor hos människor?"

Fast då måste man komma ett steg djupare och förstå vad det kommer från - det kräver en initierad diskussion. Att folk angriper politik från ett populistiskt plan från en skev mediabild, där alla politiker är korrupta maktfullkomliga idioter är alltför ytligt och ger ingenting.

Alla partiers politik rör upp starka känslor, mer eller mindre. Det är bra i grunden, men inte om det fastnar där.

Just nu är jag tämligen upprörd över att nuvarande regeringen anser att ungdomsarbetslösheten är så oviktig att man kan återhöja arbetsgivaravgifterna för ungdomar (och i gengäld göra en liten satsning på nåt flummande kring icke-riktiga jobb). Bye, bye 20.000 riktiga jobb för ungdomar, insteget på arbetsmarknaden. Inte en politik som gynnar Sverige.

Fast just nu lyssnar jag på Celine Dions superba D'eux och då kan man inte längre vara upprörd :-)
 
Du ville ha åsikter; du fick dem. Frågan är vad du nu gör med dem.

Din fråga bör inte vara "vad är det med politik som gör folk så elaka" utan "Vad är det med politiken som gör folk så elaka?" "Vad har vi gjort så fel, så att det rör upp så starka känslor hos människor?"

Mnja, att höra folk snäsa är väl knappast att få en uppfattning om deras åsikter :) Det enda vi förstår är ju att de tycker att vi är idioter, men vi kan inte göra något konstruktivt av det om vi inte får veta varför. Som du säger, vad är det med politiken som gör folk upprörda? Vi fick inte deras åsikter, vilket vi väldigt gärna hade velat ha.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp