Vad är fel på mig? (Frukost)

Ibland tänker jag att normalviktiga skulle sätta på sig vikter på säg 40 kg så kan vi diskutera sen hur lätt det är att ta en promenad/göra yoga etc:laugh:

Du menar som i lumpen på strapatsövning/långmarsch när man kånkar omkring på nästan halva sin kroppsvikt i ett par dygn?

Allvarligt, så länge man kan har någon kroppsdel man kan röra så kan man motionera. Och det är bättre att gå långsamt än att inte gå alls. Man kanske inte bränner så mycket kalorier, men man stärker leder, muskler och skelett och skapar därmed förutsättningar för att kunna träna mera. Dessutom etablerar man en god vana.
 
Att ta bort funkar inte för mig. Så det blir kaloribantning, det passar mig bäst.
Jag sällar mig till dem som tror att 1200 kcal blir dig övermäktigt.

För några år sedan körde jag isodieten, den låg på 1600 kcal om dagen, fördelat på tre huvudmål och två mellanmål, mindre kolhydrater än normalätaren och mer protein. Det gick jättebra men mellanmålen var helt nödvändiga liksom proteinet, för mättnadens skull.

Om du skulle fördela 1200 på tre huvudmål om 400 vardera så tror jag att du skulle vara hungrig dygnet runt ----> stor risk för dumheter med godis eller annat.

En diet som främst bygger på kadaverdisciplin tror jag att få klarar i längden.
 
Jag sällar mig till dem som tror att 1200 kcal blir dig övermäktigt.

För några år sedan körde jag isodieten, den låg på 1600 kcal om dagen, fördelat på tre huvudmål och två mellanmål, mindre kolhydrater än normalätaren och mer protein. Det gick jättebra men mellanmålen var helt nödvändiga liksom proteinet, för mättnadens skull.

Om du skulle fördela 1200 på tre huvudmål om 400 vardera så tror jag att du skulle vara hungrig dygnet runt ----> stor risk för dumheter med godis eller annat.

En diet som främst bygger på kadaverdisciplin tror jag att få klarar i längden.

Men motionera och annat som man inte vill ska funka? Vi får väl se var jag hamnar i kalorier, sist gick jag inte ner på mer än 1200 kcal.
 
@mandalaki: Jag tror verkligen inte på extrema lågkaloridieter. För har man kadaverdisciplin är det väldigt lätt att hamna i en ätstörning (been there, done that, got the t-shirt...). Jag var överviktig (ca 25 kg), gick ner till normalvikt på 1500 kcal per dag och sedan tippade det över och jag blev anorektisk och landade som sagt på ca 700 kcal per dag.

Eller så har man inte kadaverdisciplin (vilket verkligen inte är något negativt), klarar inte att hålla intaget nere och känner sig misslyckad när det inte fungerar.

Ska man bli mer hälsosam (jag föredrar det framför att gå ner i vikt) ska man vara snäll mot sig själv och ge sig själv förutsättningarna att klara det. Dvs mål och förändringar som är genomförbara och möjliga att hålla under en lång tid. Varje promenad man gör oavsett hur lång eller varje godisbit man väljer bort har faktiskt betydelse i det långa loppet.
 
Jag sällar mig till dem som tror att 1200 kcal blir dig övermäktigt.

För några år sedan körde jag isodieten, den låg på 1600 kcal om dagen, fördelat på tre huvudmål och två mellanmål, mindre kolhydrater än normalätaren och mer protein. Det gick jättebra men mellanmålen var helt nödvändiga liksom proteinet, för mättnadens skull.

Om du skulle fördela 1200 på tre huvudmål om 400 vardera så tror jag att du skulle vara hungrig dygnet runt ----> stor risk för dumheter med godis eller annat.

En diet som främst bygger på kadaverdisciplin tror jag att få klarar i längden.


Jag håller med. Jag gick ner 16 kilo på pulverdiet med 1200 om dagen, men då 6 mål om dagen med varm soppa mestadels och kopiösa mängder te och vatten.
Inga avsteg alls på 8 veckor. Sen långsam upptrappning.
Det passar inte alla och man ska vara extra försiktig om man har ätstörningar i bagaget.
Men mat på 1200 kalorier gick inte, mer än ett mål mat och jag kom över 1200 direkt.
Det blir svältkost, och då fallerar det snabbt eller blir en ätstörning.
1700 gjorde fortfarande att jag gick ner, men långsammare och säkert hälsosammare.

10 000 steg om dagen var mitt mål, vissa dagar blir jag orörlig om jag jobbat mycket.
 
Att ta bort funkar inte för mig. Så det blir kaloribantning, det passar mig bäst.
Synd det, för ändrar du kosten så kan du äta mer mängd mat och ändå inte skena iväg kalorimässigt och som sagt, visst går man ner i vikt enbart genom svält. Något annat har jag aldrig påstått, men det är ju inte ett bra sätt att tappa vikt vare sig ur hälsosynpunkt eller för den synbara effekten.
 
Inte till någon speciell;
Jag skulle önska att normalviktiga hade lite förståelse att motion kan vara svårt för överviktiga, även promenader, yoga etc. ( nu vet jag inte vad TS väger exakt men har förstått att det handlar om övervikt.
Jag promenerar men får rejält ont i fötterna och under tassarna. Trots bra skor. Fick inte detta som normalviktig.
Sen kan jag enbart gå i långsam myrtakt så även om jag går en hel del blir det inte något större antal kalorier. Största vinsten är snarare att jag får frisk luft.
Ibland tänker jag att normalviktiga skulle sätta på sig vikter på säg 40 kg så kan vi diskutera sen hur lätt det är att ta en promenad/göra yoga etc:laugh:

Tja efter att ha burit runt på mer än 50kg extra på mina 159cm så kan jag säga att promenader etc inte är några problem. Det handlar ju om att trappa upp i vettig takt bara.

Russelln och jag gick minst 10km/dag när vi bodde i stan och jag var fet.
 
Inte till någon speciell;
Jag skulle önska att normalviktiga hade lite förståelse att motion kan vara svårt för överviktiga, även promenader, yoga etc. ( nu vet jag inte vad TS väger exakt men har förstått att det handlar om övervikt.
Jag promenerar men får rejält ont i fötterna och under tassarna. Trots bra skor. Fick inte detta som normalviktig.
Sen kan jag enbart gå i långsam myrtakt så även om jag går en hel del blir det inte något större antal kalorier. Största vinsten är snarare att jag får frisk luft.
Ibland tänker jag att normalviktiga skulle sätta på sig vikter på säg 40 kg så kan vi diskutera sen hur lätt det är att ta en promenad/göra yoga etc:laugh:
Jag är smal men har problem med hälsporre. Det är jättesvårt att ha problem med fötterna och knän när man ska röra på sig. Det är nästan omöjligt.
Simning är skonsamt. Även ridning funkar bra för mig.
Sen tror jag att gå ner i viktigt är smärtsamt. Både psykiskt och fysisk. Det är en kamp där man betalar med blod, svett och tårar.
Jag tror det är bäst att börjar med viktnedgången och därefter öka på motion tillsammans med en PT så man inte sliter ut sin kropp.
 
Jag promenerar men får rejält ont i fötterna och under tassarna. Trots bra skor. Fick inte detta som normalviktig.
Sen kan jag enbart gå i långsam myrtakt så även om jag går en hel del blir det inte något större antal kalorier.
Men du man kan sitta på en stol och motionera.
Vifta med armarna och benen bara, det är jättejobbigt.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 511
Senast: DarkInNight
·
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 176
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 461
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp