Frukost (snabbt och nyttigt)

Kanintant

Trådstartare
Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage gillar inte det heller) och socker.

Innan har jag ätit smoothie, turkisk yoghurt, hemmagjord muslim med nötter, kokosgröt osv. MEN så kom det där barnet... och nu funkar liksom ingenting när det gäller frukost. Under graviditeten började jag få ont i magen av allt, särskilt turkisk yoghurt och hallon/blåbär och det håller i sig fortfarande, vilken känns skit för det är min favoritfrukost (och så ska man ju nu för tiden helst inte äta okokta hallon heller :().

Jag behöver hitta något nytt.

- Det ska gå att köpa in en gång i veckan, alltså hålla sig mån-fre.
- Nyttigt och vegetariskt (ägg och mjölk går bra).
- Ska gå snabbt att fixa då jag äter på arbetstid och är rädd om mina få timma jag jobbar (barnet äter på förskolan)
- Ska funka att äta vid datorn/skrivbordet
- Gå att fixa på kokplatta (utan fläkt) eller ätas kallt (har ingen mikro)
- Vara billigt (dvs inte typ valnötter och avokado som heller inte går att köpa ok i vår butik, de är alltid dåliga)

Finns det något som kan funka?

Nu äter jag knäckemacka med ost och kaffe, otroligt trist och jag hade velat äta något utan massa spannmål.
 
Tycker frukost är sjukt svårt, följer din tråd. Jag blir så fort trött på ägg, tyvärr! Annars är det ju världens bästa livsmedel.
 
Tycker frukost är sjukt svårt, följer din tråd. Jag blir så fort trött på ägg, tyvärr! Annars är det ju världens bästa livsmedel.
Ja ägg är ju toppen och något jag smått missbrukar men jag vill inte bara äta ägg till frukost, i så fall blanda med något. Körde ett tag med ägg och majonnäs på knäcke men det blir lätt kladdigt
 
Vegetariska alternativ till den turkiska youghurten funkar inte?
Har oxå svårt att hitta en vettig frukost som funkar med mina smaklökar.
Anser jag att mat är tråkigt äter jag inte, mat ska smaka bra.
 
Vegetariska alternativ till den turkiska youghurten funkar inte?
Har oxå svårt att hitta en vettig frukost som funkar med mina smaklökar.
Anser jag att mat är tråkigt äter jag inte, mat ska smaka bra.

Vad finns det för vegetariska alternativ?

Har använt mycket kokosmjölk/mandelmjölk i gröt och smoothie och det funkar bra (men ogillar mandelmjölk då det är så miljöovänligt), men någon yoghurtvariant utan mjölk har jag inte testat.

Precis, hoppar ibland över frukosten för det är så trist 😖
 
Over night oats skulle funka mem tyckte inte det blev gott, lite smaklöst, men kanske någon har ett superrecept på det.
 
Vad finns det för vegetariska alternativ?

Har använt mycket kokosmjölk/mandelmjölk i gröt och smoothie och det funkar bra (men ogillar mandelmjölk då det är så miljöovänligt), men någon yoghurtvariant utan mjölk har jag inte testat.

Precis, hoppar ibland över frukosten för det är så trist 😖
Yosa Greek Styl är visserligen grekisk youghurt alternativ. Specifikt turkisk vet jag inte on det finns.
 
Jag äter havregrynsgröt nästan varje morgon. Antingen med rivet äpple och kanel i, eller med smak av morotskaka (1 dl havregryn, 1 finriven morot, 1 krm av vardera kanel, kardemumma och vaniljsocker, någon msk kokosflingor, lite loppfrön om man vill. 1.25 dl havremjölk och 1 dl vatten. Koka 5 min). Morotsgröten mättar jättebra, äter jag andra varianter så äter jag 2 scrambled eggs också. Min mage ballade också ur efter barn, tål inte mjölk så bra längre.
 
Jag äter havregrynsgröt nästan varje morgon. Antingen med rivet äpple och kanel i, eller med smak av morotskaka (1 dl havregryn, 1 finriven morot, 1 krm av vardera kanel, kardemumma och vaniljsocker, någon msk kokosflingor, lite loppfrön om man vill. 1.25 dl havremjölk och 1 dl vatten. Koka 5 min). Morotsgröten mättar jättebra, äter jag andra varianter så äter jag 2 scrambled eggs också. Min mage ballade också ur efter barn, tål inte mjölk så bra längre.

Har kört mängder med grötvarianter innan och till sonen (fortfarande på helger) men jag vill inte stå och laga det på jobbet, det blir för meckigt, vill helst ha ngt färdigt i låda som jag kan äta direkt eller ngt som bara är att hälla ner i en tallrik.
 
Har kört mängder med grötvarianter innan och till sonen (fortfarande på helger) men jag vill inte stå och laga det på jobbet, det blir för meckigt, vill helst ha ngt färdigt i låda som jag kan äta direkt eller ngt som bara är att hälla ner i en tallrik.
Jag blandar allt utom vätskan i en burk och sen kokar jag det på jobbet. Finns ju varianter av overnight oats om du är okej med kall frukost?
 
Jag blandar allt utom vätskan i en burk och sen kokar jag det på jobbet. Finns ju varianter av overnight oats om du är okej med kall frukost?
Tyvärr inte, serve dyrt å inte passa in i matmallen tyvärr. Den laktosfria turkiska youghurten är dock vidrig. Har provat rekommenderar ej gryning å sött.
 
Matmuffins
Går att variera i det oändliga och lika goda att äta kalla som varma

Gör en sats på söndagen så har du hela veckan. Kan göras utan mjöl googla på matmuffins LCHF. Ja brukar variera mina med kyckling/fetaost/spenat eller bara lite olika grönt i.

Jag hatar att fixa frukost så för mig passar detta utmärkt
 
Matmuffins
Går att variera i det oändliga och lika goda att äta kalla som varma

Gör en sats på söndagen så har du hela veckan. Kan göras utan mjöl googla på matmuffins LCHF. Ja brukar variera mina med kyckling/fetaost/spenat eller bara lite olika grönt i.

Jag hatar att fixa frukost så för mig passar detta utmärkt
Dam har ju fått recept på buke måste ta tag i mig själv å prova. Hade helt glömt bort.
 
Min frukost kanske inte är något vidare tips eftersom du redan haft liknande innan som du inte tycker funkar nu, men jag skriver ändå :)

Jag gör Olga Rönnbergs granola på honung, jordnötssmör och havregryn och en sats har jag hela veckan. Till den har jag smaksatt sockerfri kvarg och en näve hallon. Gott, proteinrikt, nyttigt och lättvindigt!
 
Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage gillar inte det heller) och socker.

Innan har jag ätit smoothie, turkisk yoghurt, hemmagjord muslim med nötter, kokosgröt osv. MEN så kom det där barnet... och nu funkar liksom ingenting när det gäller frukost. Under graviditeten började jag få ont i magen av allt, särskilt turkisk yoghurt och hallon/blåbär och det håller i sig fortfarande, vilken känns skit för det är min favoritfrukost (och så ska man ju nu för tiden helst inte äta okokta hallon heller :().

Jag behöver hitta något nytt.

- Det ska gå att köpa in en gång i veckan, alltså hålla sig mån-fre.
- Nyttigt och vegetariskt (ägg och mjölk går bra).
- Ska gå snabbt att fixa då jag äter på arbetstid och är rädd om mina få timma jag jobbar (barnet äter på förskolan)
- Ska funka att äta vid datorn/skrivbordet
- Gå att fixa på kokplatta (utan fläkt) eller ätas kallt (har ingen mikro)
- Vara billigt (dvs inte typ valnötter och avokado som heller inte går att köpa ok i vår butik, de är alltid dåliga)

Finns det något som kan funka?

Nu äter jag knäckemacka med ost och kaffe, otroligt trist och jag hade velat äta något utan massa spannmål.
Havregrynsgröt antar jag.

ah, läste, för meckigt. Vi har micro här.

En kollega äter hackade kokta ägg blandat med smör, det är kanske gott. tror googla äggsmör.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 466
Senast: SiZo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 971
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 547
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp