Vad är fel på mig? (Frukost)

Spinn vidare ni, jag läser. Men motion är inte med i min viktnedgång just nu för att den lilla motion jag kan göra nu är för liten för att vara värd besväret. Och att jag inte har nån motivation alls för att promenera har jag varit ärlig med hela tiden.

Jag har inte läst alla inlägg så kanske blir mitt svar helt galet, sorry isf.

Det där med att det inte är värt att motionera om man inte kan lägga massa tid på det tycker jag att du ska omvärdera. Jag har också alltid tänkt på, men för ett tag sedan gick jag in i väggen och efter det övertalade min sambo som är yogainstruktör mig att göra lite yogapositioner och styrkeövningar varje dag. Till en början gjorde jag det motvilligt mest för att få tyst på honom :angel: men jag märkte skillnad väldigt snabbt. Jag gör 10-20 minuter 1-2 gånger om dagen, och på tre veckor har mina byxor blivit förstora. Ska jag vara ärlig fattar jag knappt själv. Jag har blivit stark och min kropp är helt annorlunda, och jag mår mycket bättre. Allt man behöver är en yogamatta och sin egen kropp. Önskar jag kunde posta en bild så du kunde få se vilken stor skillnad relativt liten insats kan göra :)

Det jag vill ha sagt är alltså att du inte ska förkasta träning bara för att du inte har jättemycket tid. Lycka till! :up:
 
För mig som har haft problem med fötterna och inte kunde gå mer än 30 min utan att börja grina är skor a och o. Kanske inte lika viktigt för dig, men jag vill inte få tillbaka dom problemen igen vilket jag löper högre risk att få. Jag är en fryslort och mår inte speciellt bra av att bli kall om fötterna, vilket det krävs ganska lite för mig för att bli. Jag ska upp till XXL och titta på tunna ullstrumpor, det har jag redan skrivit om du läser noga.
Jag har mest problem med frukosten, så det är den jag behöver få hjälp med. Att gå hungrig efter jobbet är inga problem, men nu när det är mörkt ute halva mitt arbetspass så blev frukosten extra viktig eftersom jag kan bli så trött att jag har svårt att hålla mig vaken. Så resten av dan är inte lika viktig, men det vore ju bra att inte lägga 3/4 av intaget på frukosten utan jämna ut aningens bättre.

Andra strumpor som kan vara värt att titta på är Röjks Midweight skidstrumpor, det är höga skidstrumpor med ull. Inte speciellt tjocka men de värmer bra och jag älskar att de går upp över vaden för jag får gärna problem med benhinnorna. De är tyvärr lite dyra men väl värda pengarna.

Annars instämmer jag också med flera som föreslagit "vanlig" mat till frukost istället, det fungerar väldigt bra för mig.
 
Jag har icebreakerstrumpor, Hike light tror jag modellen heter, 77% merinoull. Inte lika tunna som vanliga strumpor men inte lika tjocka som många andra.

De höll mina fötter varma i -10 grader och ofodrade skor. Och normalt fryser jag jättelätt om fötterna.
 
Det kanske fortfarande slutar med att du är sugen på kvällen, men då är det nog lättare att härda ut (själv dricker jag litervis med te för att härda ut till kvällsdax)

Ja, men då ska jag ju ändå sova och det är lättare att härda ut som du skriver. Det är värst på jobbet med mycket tid (körningen) och alltför bra tillgång till kiosker och annat :angel:
 
Om jag skulle äta 1200 kalorier så skule största problemet snarare vara brist på energi än hunger. För mot hunger kan jag dricka te och vatten. Men för lite energi gör mig matt, snurrig och illamående
 
Passa på att fynda bra sportstrumpor på mellandagsrean kanske? :)

Det finns en intressant dokumentär som jag glömt vad den heter, men som jag tror har gått på SVT som visar hur små vardagsförändringar gör skillnad i mående och hälsa.

Kanske är det för övrigt en god idé att räkna ut vad det "vanliga" kaloriintaget som man höll sig i samma vikt (eller gick upp) med och trappa ned intaget försiktigt så att man vänjer sig istället för att plåga sig.

Förmodligen gör man sig och sitt psykiska mående en tjänst genom att börja på allvar först efter julmaten. (Eller ha ett uppehåll i juldagarna) Om man nu tycker om julmat vill säga. :) Man behöver ju inte äta stora mängder julmat, men kanske känns det lite tråkigt att välja bort helt till förmån för en burk kvarg. ;)

Och till de som väger maten, skaffa en kvalitetsvåg, tex Ikeas billiga hushållsvågar är inte speciellt exakta, synd att få för små portioner pga dålig våg.

Av nyfikenhet knappade jag in mina "siffror" i en tjänst som visar underhållsbehov för min kroppstyp (jag är ganska genomsnittligt byggd) och valde noll fysisk aktivitet/sängliggande och kom ändå inte ner till 1200kalorier.
Jämförde flera tjänster och ingen gav så lågt resultat= Det skulle inte gå att driva maskineriet i mig på så lite ens om jag låg platt.

Trådskaparen sitter visserligen ned i sitt jobb, men rör sig med små rörelser genom hela arbetspasset, och behöver vara uppmärksam och fokuserad. Det förbrukar också kalorier, och visst förbrukar det även kalorier att använda hjärnan?

Sedan är det ju ganska individuellt hur mycket man förbränner, så det är svårt att generalisera. Men 1200 låter som många konstaterat väldigt lite för de flesta.
 
Passa på att fynda bra sportstrumpor på mellandagsrean kanske? :)

Det finns en intressant dokumentär som jag glömt vad den heter, men som jag tror har gått på SVT som visar hur små vardagsförändringar gör skillnad i mående och hälsa.

Kanske är det för övrigt en god idé att räkna ut vad det "vanliga" kaloriintaget som man höll sig i samma vikt (eller gick upp) med och trappa ned intaget försiktigt så att man vänjer sig istället för att plåga sig.

Förmodligen gör man sig och sitt psykiska mående en tjänst genom att börja på allvar först efter julmaten. (Eller ha ett uppehåll i juldagarna) Om man nu tycker om julmat vill säga. :) Man behöver ju inte äta stora mängder julmat, men kanske känns det lite tråkigt att välja bort helt till förmån för en burk kvarg. ;)

Och till de som väger maten, skaffa en kvalitetsvåg, tex Ikeas billiga hushållsvågar är inte speciellt exakta, synd att få för små portioner pga dålig våg.

Av nyfikenhet knappade jag in mina "siffror" i en tjänst som visar underhållsbehov för min kroppstyp (jag är ganska genomsnittligt byggd) och valde noll fysisk aktivitet/sängliggande och kom ändå inte ner till 1200kalorier.
Jämförde flera tjänster och ingen gav så lågt resultat= Det skulle inte gå att driva maskineriet i mig på så lite ens om jag låg platt.

Trådskaparen sitter visserligen ned i sitt jobb, men rör sig med små rörelser genom hela arbetspasset, och behöver vara uppmärksam och fokuserad. Det förbrukar också kalorier, och visst förbrukar det även kalorier att använda hjärnan?

Sedan är det ju ganska individuellt hur mycket man förbränner, så det är svårt att generalisera. Men 1200 låter som många konstaterat väldigt lite för de flesta.

Jag fick 1232 som helt stillasittande.
Måste upp i hårt idrottande för att komma upp i 2000.

Så jag tror inte på resultatet riktigt
 
Jag kan såklart inte svara för @Amha men tänker att hen kanske väger in just din bristande motivation för motion om ditt mål är att gå ner i vikt. Ofta är det ju just den helhetsbilden man pratar om ifråga om viktnedgång. Det är förstås helt okej att känna som du gör, men problemet är ju att det är svårt att genomföra en viktnedgång genom att äta väldigt få kalorier, inte röra på sig något nämnvärt och ändå hålla sig mätt och pigg. Ett alternativ då skulle ju kunna vara att strunta i motionen, men sänka ambitionsnivån något och ändå äta lite mer just för att kunna må bra och hålla sig mätt. Det kanske inte innebär en så snabb viktnedgång, men som sagt, 1200 kalorier är väldigt lite.

Men det är ju bara ETT förslag i tråden. Du gör såklart vad du känner funkar för dig. Du har ju fått många andra tips också - på mättande frukostar, på att testa att äta lite men ofta, på att prova att omfördela kalorierna under dagen - och jag hoppas förstås att du hittar en väg som fungerar för dig.
Precis så!
 
Att hålla på och säga att jag är omotiverad är inte att hjälpa. Finns inget konstruktivt alls i att påstå saker jag redan skrivit eller inte stämmer.
Jag skrev ju att om du är omotiverad kanske du ska minska långsammare med ditt intag så det inte är som att bestiga berg. Då hamnar du inte i situationen du är i nu där du har en extremt tuff diet att hålla.
 
Trådskaparen sitter visserligen ned i sitt jobb, men rör sig med små rörelser genom hela arbetspasset, och behöver vara uppmärksam och fokuserad. Det förbrukar också kalorier, och visst förbrukar det även kalorier att använda hjärnan?
Vill man gå ner i vikt är det jättedumt att överskatta hur mycket kalorier man förbrukar. Att använda hjärnan och utföra små rörelser kan knappast ses om nån större förbrukning, inte mer än vad det är att existera generellt.

@Amha och @aiquen Risken med att försöka gå ner i vikt genom att både träna och skärpa till intaget är att man förbränner rätt lite på att röra på sig medan den upplevda hungerkänslan ökar mycket i jämförelse. De flesta jag känner som börjat med promenader överskattar å det grövsta vad dessa promenader ger, och äter därför lätt upp de få kalorier som bränns + en hel del mer.

@MissFideli Om jag vore du skulle jag försöka trappa ned lite långsammare istället för att gå ner till så lite som 1200 kalorier från början. Risken är överhängande att man ger upp när man sätter sig på en sån svältdiet.
 
Passa på att fynda bra sportstrumpor på mellandagsrean kanske? :)

Det finns en intressant dokumentär som jag glömt vad den heter, men som jag tror har gått på SVT som visar hur små vardagsförändringar gör skillnad i mående och hälsa.

Kanske är det för övrigt en god idé att räkna ut vad det "vanliga" kaloriintaget som man höll sig i samma vikt (eller gick upp) med och trappa ned intaget försiktigt så att man vänjer sig istället för att plåga sig.

Förmodligen gör man sig och sitt psykiska mående en tjänst genom att börja på allvar först efter julmaten. (Eller ha ett uppehåll i juldagarna) Om man nu tycker om julmat vill säga. :) Man behöver ju inte äta stora mängder julmat, men kanske känns det lite tråkigt att välja bort helt till förmån för en burk kvarg. ;)

Och till de som väger maten, skaffa en kvalitetsvåg, tex Ikeas billiga hushållsvågar är inte speciellt exakta, synd att få för små portioner pga dålig våg.

Av nyfikenhet knappade jag in mina "siffror" i en tjänst som visar underhållsbehov för min kroppstyp (jag är ganska genomsnittligt byggd) och valde noll fysisk aktivitet/sängliggande och kom ändå inte ner till 1200kalorier.
Jämförde flera tjänster och ingen gav så lågt resultat= Det skulle inte gå att driva maskineriet i mig på så lite ens om jag låg platt.

Trådskaparen sitter visserligen ned i sitt jobb, men rör sig med små rörelser genom hela arbetspasset, och behöver vara uppmärksam och fokuserad. Det förbrukar också kalorier, och visst förbrukar det även kalorier att använda hjärnan?

Sedan är det ju ganska individuellt hur mycket man förbränner, så det är svårt att generalisera. Men 1200 låter som många konstaterat väldigt lite för de flesta.

Jag jobbade med samma sak som TS under min viktnedgång. Och bor på gård med egna hästar. Det blir ändå inte direkt någon förbrukning att räkna med om man ska gå ner i vikt.

(Gick från 106 till 54 på drygt ett år.)
 
@MissFideli
Jag har för mig att du skrivit tidigare att du dricker mkt cola? Om du har sockersug tror jag det bästa är att fokusera på att minska det dvs ligga på en nivå med maten där du inte får starkt sockersug.
En person som dricker cola varje dag eller äter ngt annat med mkt socker varje dag kommer troligtvis gå ner i vikt bara av att minska det.
 
Jag har mest problem med frukosten, så det är den jag behöver få hjälp med. Att gå hungrig efter jobbet är inga problem, men nu när det är mörkt ute halva mitt arbetspass så blev frukosten extra viktig eftersom jag kan bli så trött att jag har svårt att hålla mig vaken. Så resten av dan är inte lika viktig, men det vore ju bra att inte lägga 3/4 av intaget på frukosten utan jämna ut aningens bättre.

Att äta 3/4 av dagens kalorier på frukost är kanske lite mycket, men jag tycker inte att det är någon större fara att lägga hälften. Jag behöver mer mat på sen eftermiddag/kväll, så jag äter nog oftast 2/3 av maten under de sista 6 vakna timmarna. Alltså, jag tycker inte att du ska stirra dig blind på att fördela maten jämt över dygnet, fördela efter när det behövs istället.
Vad tycker du om att äta mindre på lediga dagar och mer på arbetsdagar? 5:2 fungerar ju genom att det totala antalet kalorier blir mindre, men man äter bara mindre 2 dagar i veckan. Kan du göra någon egen variant av det?
Jag ser inte riktigt någon annan lösning, du verkar ju behöva energirik på jobbet för att fungera. Du verkar inte ha problem med själva hungern, utan just energin och med energi kommer kalorier hur man än gör.
 
@Amha och @aiquen Risken med att försöka gå ner i vikt genom att både träna och skärpa till intaget är att man förbränner rätt lite på att röra på sig medan den upplevda hungerkänslan ökar mycket i jämförelse. De flesta jag känner som börjat med promenader överskattar å det grövsta vad dessa promenader ger, och äter därför lätt upp de få kalorier som bränns + en hel del mer.

Visst, men därav rådet med just promenader eller annan lättare motion. Det är inte så ansträngande att det ökar hungerskänslan något nämnvärt, utifrån min erfarenhet åtminstone. Och går man på strikt diet tänker jag att man försöker ha hyfsad koll på både kalorier ut och kalorier in. Som diskuterats är det ju svårt att vara exakt, men så att man i alla fall inte helt överskattar vad t.ex. en promenad förbränner (håller med om att det är lätt att hamna i den fällan annars).

Men en promenad kan ju i alla fall vara ett mellanmål extra i intjänade kalorier och vill man tvunget ligga på så få kalorier per dag kan det ju göra en del för mättnadskänslan, mellan frukost och lunch t.ex.

Sen om det är det mest optimala tillvägagångssättet lämnar jag därhän ...
 
@aiquen Jag är skeptisk till att en promenad som inte påverkar aptiten (vid lågkalorikost) alls bränner särskilt många kalorier. Och då menar jag faktiskt kalorier, inte såna där fantasiberäkningar som man alltid ser.
 
Vill man gå ner i vikt är det jättedumt att överskatta hur mycket kalorier man förbrukar. Att använda hjärnan och utföra små rörelser kan knappast ses om nån större förbrukning, inte mer än vad det är att existera generellt.

@Amha och @aiquen Risken med att försöka gå ner i vikt genom att både träna och skärpa till intaget är att man förbränner rätt lite på att röra på sig medan den upplevda hungerkänslan ökar mycket i jämförelse. De flesta jag känner som börjat med promenader överskattar å det grövsta vad dessa promenader ger, och äter därför lätt upp de få kalorier som bränns + en hel del mer.

@MissFideli Om jag vore du skulle jag försöka trappa ned lite långsammare istället för att gå ner till så lite som 1200 kalorier från början. Risken är överhängande att man ger upp när man sätter sig på en sån svältdiet.

Håller helt med! För lågt intag kräver väldigt mycket för att orka hålla, och blir dessutom väldigt enahanda. Att hålla sig till planen i längden ger långt mycket mer resultat än att ha den tuffaste planen och sen inte orka hela vägen. Vissa kanske orkar hålla den där stentuffa disciplinen, men där får man väl känna sig själv. Jag vet att jag inte hade fixat det.

Ett tips PTn i min kompiskrets använder är att istället öka det som räknas som "spontan aktivitet" i studier, men göra det medvetet. Vi som inte "kan" vara stilla i soffan eller vid skrivbordet och tar en runda med kattlek på 5 min mellan tv-serierna, och ställer sig upp och skakar igenom kroppen varje timme vid skrivbordet, har tydligen de där extra procenten högre förbränning som kan göra skillnad mellan att hålla vikten och att sakta krypa uppåt. Inte mycket aktivitet, men så ofta att kroppen aldrig helt går ner i passivitet.

Tillägg: styrketräning i viss mängd ökar inte aptiten på samma sätt som konditionsträning, och bidrar till att man inte förlorar lika mycket muskelmassa vid viktnedgång.

(Och de där musklerna vill man verkligen ha i det läget, de förbränner massa energi och gör att man inte känner sig lika orkeslös som man lätt gör under en diet.)

Har man valt väg så får ju alla knep som får det att funka vara bra. Om @MissFideli mår bättre av att äta lagad mat till frukost så är det ju utmärkt, finns inget heligt i att "normalt" ätmönster skulle vara optimalt. Själv skippar jag helst frukost men blir ett monster om jag får för lite att äta på kvällen. Å andra sidan skulle jag inte fixa att jobba så tidigt på morgonen (däremot gärna halva natten från andra hållet). Vi är olika, och det verkar dumt att jobba emot det bara för att.
 
Senast ändrad:
@aiquen Jag är skeptisk till att en promenad som inte påverkar aptiten (vid lågkalorikost) alls bränner särskilt många kalorier. Och då menar jag faktiskt kalorier, inte såna där fantasiberäkningar som man alltid ser.

Nej, det är ju knappast något man tjänar in en pizza på. Men på strikt lågkaloridiet gör ju även t.ex. 200 kalorier skillnad. Sen är det säkert olika hur det påverkar aptiten (men det är ju trots allt ingen tung träning), men så ger det ju utrymme att äta mer också. Det är ju inte för inte man pratar om balansen mellan kost och motion vid viktnedgång (där kosten förstås är A och O), även om det såklart inte går att tro att det är fritt fram att äta hur mycket som helst bara för att man har rört sig lite.

Alltså: vill man tvunget ligga på 1200 kalorier men är för hungrig på det, är ju rörelse krasst sett det enda sättet att få utrymme att äta något mer. Därav sidospåret om motion. Sen kan jag ju tycka att det har kommit upp bättre förslag i tråden, för en långsiktig lösning (och det faktum att ju TS inte vill träna alls).
 
@MissFideli Ett tips från en fryslort för mig är att inte bara värma det som faktiskt fryser utan tänka på vad som kommer "innan". Det spelar ingen roll hur varma vantar jag har på mig om det kommer in kall luft mellan vanten och tröjan, likaså spelar det ingen roll hur många sockar jag har på mig om jag fryser om anklar/vader. Använd ridstrumpor av "normal"-modell i tunn ull alt underställ så att hela benen värms upp. På det sättet värms blodet upp innan det når det kalla området. Du har säkert koll på detta sedan innan, men en potatis som jag hade inte alls tänkt på det förrän typ förra helgen :angel:
 

Liknande trådar

Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 511
Senast: DarkInNight
·
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 176
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 461
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp