Vad är fel på mig? (Frukost)

Inte till någon speciell;
Jag skulle önska att normalviktiga hade lite förståelse att motion kan vara svårt för överviktiga, även promenader, yoga etc. ( nu vet jag inte vad TS väger exakt men har förstått att det handlar om övervikt.
Jag promenerar men får rejält ont i fötterna och under tassarna. Trots bra skor. Fick inte detta som normalviktig.
Sen kan jag enbart gå i långsam myrtakt så även om jag går en hel del blir det inte något större antal kalorier. Största vinsten är snarare att jag får frisk luft.
Ibland tänker jag att normalviktiga skulle sätta på sig vikter på säg 40 kg så kan vi diskutera sen hur lätt det är att ta en promenad/göra yoga etc:laugh:
 
Tydligen gör jag det. Jag har ätstörning så jag kontrollerar allt without fail.
Om du har en ätstörning gissar jag att du sabbat din ämnesomsättning och att det är därför du går upp på normala mängder. Lösningen är inte att fortsätta äta lite utan att börja äta normalt så kroppen kan återhämta sig.
Att registrera i kaloriapp låter dessutom väldigt olämpligt.
 
Inte till någon speciell;
Jag skulle önska att normalviktiga hade lite förståelse att motion kan vara svårt för överviktiga, även promenader, yoga etc. ( nu vet jag inte vad TS väger exakt men har förstått att det handlar om övervikt.
Jag promenerar men får rejält ont i fötterna och under tassarna. Trots bra skor. Fick inte detta som normalviktig.
Sen kan jag enbart gå i långsam myrtakt så även om jag går en hel del blir det inte något större antal kalorier. Största vinsten är snarare att jag får frisk luft.
Ibland tänker jag att normalviktiga skulle sätta på sig vikter på säg 40 kg så kan vi diskutera sen hur lätt det är att ta en promenad/göra yoga etc:laugh:

Lite tråkigt du förutsätter att normalviktiga inte har förståelse, även om det säkerligen förekommer.

Men med mitt träna hemma tex menade jag övningar anpassade utefter förmåga. Därför jag inte skrev specifikt hur. För det finns sätt ALLA kan träna, men inget sätt som passar alla.

Och om promenader är för ansträngande kommer de ju aldrig bli lättare om man inte börjar någonstans. För att sen ta sig dit. Det var dock TS själv som tog upp promenad som motion hon kunde, om hon hade annan utrustning.

Men om man så inte kan promenera så finns det andra sätt. Och tio minuter promenad i långsam takt förbrukar mer kalorier än att sitta stilla.
 
Inte till någon speciell;
Jag skulle önska att normalviktiga hade lite förståelse att motion kan vara svårt för överviktiga, även promenader, yoga etc. ( nu vet jag inte vad TS väger exakt men har förstått att det handlar om övervikt.
Jag promenerar men får rejält ont i fötterna och under tassarna. Trots bra skor. Fick inte detta som normalviktig.
Sen kan jag enbart gå i långsam myrtakt så även om jag går en hel del blir det inte något större antal kalorier. Största vinsten är snarare att jag får frisk luft.
Ibland tänker jag att normalviktiga skulle sätta på sig vikter på säg 40 kg så kan vi diskutera sen hur lätt det är att ta en promenad/göra yoga etc:laugh:

Tycker också det känns tråkigt att du förutsätter att normalviktiga inte har förståelse.
Själv har jag gått ner 60 kg och ligger på gränsen mellan normalviktig och överviktig, men med hjälp av de tidsmässigt faktiskt rätt futtiga övningarna jag gör är jag nog snart rätt stabil som normalviktig :up:

Ville bara flika in att det här med att träna med sin egen kropp som verktyg och vikt är något som passar alla, oavsett vad man väger och vilken kondition man är i. Det är både skonsamt och otroligt anpassningsbart :banana:
 
Tycker också det känns tråkigt att du förutsätter att normalviktiga inte har förståelse.
Själv har jag gått ner 60 kg och ligger på gränsen mellan normalviktig och överviktig, men med hjälp av de tidsmässigt faktiskt rätt futtiga övningarna jag gör är jag nog snart rätt stabil som normalviktig :up:

Ville bara flika in att det här med att träna med sin egen kropp som verktyg och vikt är något som passar alla, oavsett vad man väger och vilken kondition man är i. Det är både skonsamt och otroligt anpassningsbart :banana:
Vilka övningar är det du tänker på som passar alla
 
Lite tråkigt du förutsätter att normalviktiga inte har förståelse, även om det säkerligen förekommer.

Men med mitt träna hemma tex menade jag övningar anpassade utefter förmåga. Därför jag inte skrev specifikt hur. För det finns sätt ALLA kan träna, men inget sätt som passar alla.

Och om promenader är för ansträngande kommer de ju aldrig bli lättare om man inte börjar någonstans. För att sen ta sig dit. Det var dock TS själv som tog upp promenad som motion hon kunde, om hon hade annan utrustning.

Men om man så inte kan promenera så finns det andra sätt. Och tio minuter promenad i långsam takt förbrukar mer kalorier än att sitta stilla.
Om du har förståelse är ju det jättebra.
Det jag mött är att det ofta inte finns förståelse.
 
Vilka övningar är det du tänker på som passar alla

Plankan (på raka eller böjda armar), att ligga på rygg och lyfta bäckenet, benlyft, situps, osv. Finns massor! Det fina är att de flesta muskelgrupper kan tränas med hjälp av olika övningar, så om en övning gör ont finns det någon annan som inte gör det nästan garanterat. Man kan också anpassa den här typen av övningar i all oändlighet nästan. I början kanske man bara orkar göra plankan i 3sek. Men 3sek är mer än 0sek och efter några gånger kanske man orkar 5sek. Sen ökar man efterhand. Första gången man gör benlyft kanske man bara orkar lyft benet en gång, sen orkar man två och sen fyra, osv. Men börjar man inte med det där tillsynes onödiga enda benlyftet så kommer man definitivt inte orka fler. Rom byggdes som alla vet inte på en dag :)
 
Plankan (på raka eller böjda armar), att ligga på rygg och lyfta bäckenet, benlyft, situps, osv. Finns massor! Det fina är att de flesta muskelgrupper kan tränas med hjälp av olika övningar, så om en övning gör ont finns det någon annan som inte gör det nästan garanterat. Man kan också anpassa den här typen av övningar i all oändlighet nästan. I början kanske man bara orkar göra plankan i 3sek. Men 3sek är mer än 0sek och efter några gånger kanske man orkar 5sek. Sen ökar man efterhand. Första gången man gör benlyft kanske man bara orkar lyft benet en gång, sen orkar man två och sen fyra, osv. Men börjar man inte med det där tillsynes onödiga enda benlyftet så kommer man definitivt inte orka fler. Rom byggdes som alla vet inte på en dag :)

Situps funkar definitivt inte för alla.
 
Eftersom jag tycker övningar hemma är så infernaliskt tråkigt, så kommer jag som sagt att ta det via maten. Det kanske ändras med tiden, men så är läget just nu.
 
Eftersom jag tycker övningar hemma är så infernaliskt tråkigt, så kommer jag som sagt att ta det via maten. Det kanske ändras med tiden, men så är läget just nu.

Det är ju såklart en annan femma :)

Du vet bäst själv vad som är rätt för dig. Du har fått många bra tips kring ditt frukostproblem, jag hoppas du får ordning på det hela :up:
 
@MissFideli

Jag känner igen mig i att inte hålla mig mätt på frukostmat som "ska" mätta, som t.ex. ägg eller havregrynsgröt, men för min del handlar det om att jag stressar när jag äter. För mig fungerar det mycket bättre om jag får ta mig extra tid, gärna 20 minuter eller mer, på morgonen och äta långsamt. Inte mera utan samma mängd men att ta det riktigt lugnt även om jag är hungrig. Mättnadskänslan infinner sig och jag håller mig mätt längre än om jag bara kastar i mig maten.

Nu förstår jag att det kanske inte är särskilt lockande att gå upp ännu tidigare på morgonen, men det går ju att testa en ledig dag om motivationen inte är på topp vid tresnåret.
 
Jag hittar ingen bra frukost som jag håller mig på och som håller mig vaken.
Testat yoghurt och müsli, hungrig efter 1 h. Och blir trött.
Testat havregrynsgröt, hungrig efter 1,5 h.
Testat bacon och ägg, hungrig efter 2 h och för jobbigt när klockan ringer 3.40.
Testat smörgås, en sort funkar bra, men då ligger den på typ 600 kcal och det funkar ju inte om jag ska försöka gå ner.

Varför håller jag mig inte mätt på annat än otroligt kalorität frukost?
Jag kör två Rågi (hårt bröd), med leverpastej och smörgåsgurka, utan smörgåsgurka. En lite portion fil om det finns hemma. Ett stort glas luftat vatten. Kaffe. Före frukosten en tsk nyponpulver i lite vatten. Har kört på denna frukost i 10 år. Jag behöver inte tänka när jag gör min frukost, det går på autopilot numera. Nyponpulver är en nyhet sedan ett halvår. Jag intalar mig att det är oerhört nyttigt ;-)
Jag star mig bra, men mellanmål är ett måste innan lunchen. En banan, mera kaffe...
 
Det är väldigt svårt att lägga om kosten så strikt och ända ner på 1200 kcal om man är överviktig och orka med ett vardagsliv med jobb och annat eftersom grundmetabolismen inte får vad den behöver = man blir hungrig, trött och orkeslös och för att viktminskningen ska fungera så ska man dessutom helst avstå från energitäta matalternativ och för mig känns det som att man i det läget sätter upp omöjliga mål för sig själv, mål man inte kommer orka ta sig till.

Vill du gå ner i vikt utan att motionera överhuvudtaget så går det ju även om resultatet inte kommer bli så bra om du aldrig motionerar. Att motionera, aktivera musklerna gör att grundförbränningen ökar och viktnedgången blir mer hållbara och man undviker det där stadiet av "smalfet" så skala bort allt vad snabba kolhydrater heter, dvs bort med allt med ris, pasta, potatis, bröd, socker, godis, läsk, kakor och gryn etc heter och in med grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, fisk, fågel, kött, ägg eller något bra vegetariskt alternativ och ät dig mätt, men inte övermätt och som mellanmål funkar rotfrukter alldeles utmärkt att knapra på.
 
Att gå ner i vikt utan att motionera funkar förövrigt visst. Man blir såklart inte speciellt musklig och fast, men det är inte målet just nu.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 511
Senast: DarkInNight
·
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 176
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 461
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp