Vad är inne nu?

Haha, vad toppryttarna använder för kavaj rör mig inte i ryggen:p. Jag har en Pikeur Diana också som är en klassisk dressyrkavaj som är ganska lång. Jag som är byggd med långt överliv och korta ben tycker inte att en sån kavaj passar mig särskilt bta. Vad det gäller kavajer av frackmodell så tycker jag att dom är jättesnygga och jag som mest troligt aldrig kommer att rida frackklasser vill ändå ha frackkänslan på täving:).

här uppe har jag gjort samma iaktagelse som Amanda_F att Animokavajer och andra riktigt slimmade kavajer i kortare modell börjar bli väldigt vanliga. Det syntes även i Falsterbo förra året i unghästklasserna med toppryttare i kavaj. Många red i Animo och flera med bruna kavajer med lite roliga färger i detaljerna.

Sen får alla självklart ha sin egen åsikt huruvida dom är snygga eller inte!
Kan vara så som du säger.. Vad jag har sett så är det inte så många ryttare som väljer att rida i den typen utav kavaj, oftast är det yngre tjejer som rider i lite lägre klasser. Men det kanske bara är i Skåne. ;) Har faktiskt aldrig sett någon toppryttare som har ridit i den typen utav kavaj. Men kan tänka mig att en och annan gör det.
Mia-Runesson-Barcelona-6-aaring.png

pic5514.jpg

Här är unghästdrottningarna i sina snygga dressyroutfit. (M. Runesson & A. Svanberg)
 
Delar även med mig utav mina bilder. Bilden har några år på naken, men har inte ändrat tävlingsutrusning, så det gör nog inget. :crazy:
561150_zps38ccdd8e.jpg

Lite olika träns som jag använder (beroende på häst):
5181692_zpsd57c91f1.jpg

_MG_9730_zpsc6cda08d.jpg
 
@rostad Gissar att du ska till Falsterbo och kolla unghästdressyren? Då får du göra en sammanställning vad för kavajer ryttarna rider i och presentera här;):D!
Tyvärr inte.. Tanken var att jag själv skulle ha ridit Falsterbo (unghästdressyren), men blev ändrade planer. :(
Men som sagt, det finns säkert ryttare som rider i den typen utav kavaj. :)
Anser inte att man tillhör toppryttare för att rida i Falsterbo ;) Vinna eller bli placerad, då räknas man som toppryttare :up: Men visst, en och annan toppryttare rider säkert i kortkavaj. Jag vet bara ingen toppryttare som rider i det, men har inte stenkoll på alla ;)
 
Jag föredrar kortare typ av kavaj då jag också har en kroppsform som består av långt överliv och korta ben. Längre kavaj som lägger sig lite på låren och benen ser ju ännu kortare ut.

De sista åren har jag fallit till föga och tävlat i schabrak men även en bit in på 2000- talet envisades jag med vojlock då jag tycker att schabraket döljer lite för mycket av det vackraste man vill visa upp, nämligen hästen. Men sen kom jag på hur smidigt det är att fästa nrbrickan i schabraket så därför blev det ändring.

Finns det någon som fortfarande använder vojlock?
 
Snygg häst! :d
Jag tycker du ska ha det där tränset, det var fint på den hästen :)
Min absolut personliga smak är att grövre hästar ska ha lite grövre träns och nättare hästar nättare träns.
Jag hade ett rundsytt till min islänning men det såg liksom fånigt ut till det grova huvudet.
Men smaken är ju som baken, delad :)

Tack!

Ja, träns är verkligen en hel vetenskap. Har en unghingst med ganska avlångt huvud, han blir plötsligt mycket finare i huvudet med en engelsk nosgrimma som bryter av.
 
Jag föredrar kortare typ av kavaj då jag också har en kroppsform som består av långt överliv och korta ben. Längre kavaj som lägger sig lite på låren och benen ser ju ännu kortare ut.

De sista åren har jag fallit till föga och tävlat i schabrak men även en bit in på 2000- talet envisades jag med vojlock då jag tycker att schabraket döljer lite för mycket av det vackraste man vill visa upp, nämligen hästen. Men sen kom jag på hur smidigt det är att fästa nrbrickan i schabraket så därför blev det ändring.

Finns det någon som fortfarande använder vojlock?

Yes jag använder fortfarande vojlock! Dock inte på tävling.
Men jag gillar vojlockar med bra passform! Blir ju lite mindre svettigt också...
Jag tror att vojlocken sakta men säkert är på väg tillbaka :D
 
@SusieQ Det ena utesluter väl inte det andra? Jag tränar så mycket jag kan och kämpar för att bli bättre, men jag gillar snygg utrustning och att vara fina på banan också:).


Fast det påstod jag väl aldrig heller?
Jag skrev bara att prio 1 måste väl vara god ridning inte hur snygg man är på tävling. Har sett otaliga ryttare (i alla discipliner, från lätt till svår klass, dock är det värre i lägre klasser, där hästen/ponnyn ibland mer liknar en julgran) med kanonfin utrustning men ridningen har lämnat en hel del att önska. Snygg, dyr och moderiktig/matchad utrustning gör ingen till en bättre ryttare.

Kan man inte vara snygg på tävling utan det senaste skriket på modefronten? Träna måste alla göra, speciellt de som vill tävla med bra resultat.
 
Fast det påstod jag väl aldrig heller?
Jag skrev bara att prio 1 måste väl vara god ridning inte hur snygg man är på tävling. Har sett otaliga ryttare (i alla discipliner, från lätt till svår klass, dock är det värre i lägre klasser, där hästen/ponnyn ibland mer liknar en julgran) med kanonfin utrustning men ridningen har lämnat en hel del att önska. Snygg, dyr och moderiktig/matchad utrustning gör ingen till en bättre ryttare.

Kan man inte vara snygg på tävling utan det senaste skriket på modefronten? Träna måste alla göra, speciellt de som vill tävla med bra resultat.

Jag håller helt med dig. Dock är det tyvärr alldeles för många domare som dömer efter utseende hos både ryttare och häst.
 
Fast det påstod jag väl aldrig heller?
Jag skrev bara att prio 1 måste väl vara god ridning inte hur snygg man är på tävling. Har sett otaliga ryttare (i alla discipliner, från lätt till svår klass, dock är det värre i lägre klasser, där hästen/ponnyn ibland mer liknar en julgran) med kanonfin utrustning men ridningen har lämnat en hel del att önska. Snygg, dyr och moderiktig/matchad utrustning gör ingen till en bättre ryttare.

Kan man inte vara snygg på tävling utan det senaste skriket på modefronten? Träna måste alla göra, speciellt de som vill tävla med bra resultat.

Jag förstår helt ärligt inte varför denna diskussion ska födas varje gång någon frågar efter vad som är inne, frågar efter snygga grejor eller matchning. Det är precis som att man blir dömd att rida illa för att man vill vara snygg. Varför?
Och varför i hela friden skulle ett snyggt schabrak utesluta träning? Jag vet att fallen existerar, men här på buke är det per automatik. Alla som vill matcha och ha snygga grejor borde träna mer, för ni blir fan inte bättre ryttare av att du har blått schabrak till dina blå ridbyxor. Och nåde dig om du köper ett blingat pannband till.

Bara för att ni inte har råd att både träna och köpa snygga saker så betyder det inte att det är så för alla andra. Andra har mer pengar och andra offrar allt annat. Som tex nya jeans.

Så varför ska denna diskussion födas bara för att någon frågar efter snygga saker? Sticker det i ögonen på er?

Gå på de som ni tycker rider sämre än vad de har grejor för istället. Fast jag fattar inte varför det skulle vara ett problem heller. Jag vet många skogsmullar som inte vill träna för de är nöjda som det är, men visst fasen måste de få köpa nytt träns ändå.

Alla hundekipage bor inte på brukshundklubben, de njuter hemma av sin älskade lite bångstyriga hund ändå, och hunden har ändå ett snyggt halsband och fint täcke. Och det är normalt. Varför får man inte njuta hemma av sin häst utan att träna massor? Så länge man är nöjd och trivs tillsammans är väl det huvudsaken?
 
@SusieQ Men jag förstår inte ens varför det måste kommas med en pekpinne öht att prio är träningen? Tråden handlar om utseende, finns andra trådar som handlar om träning. Känns det jobbigt att folk bryr sig om hur de ser ut på banan modemässigt så låt bli dom här trådarna.

@aker Att domare dömer på utseende köper jag inte öht. Jag har hört ursäkter till leda om folk som tycker att de blir nerdömda för ditten och datten, vilken häst de sitter på och att kavajen skulle ha fel färg. Genomgående är att man rider för dåligt och inte att det är fel på hästen eller utrustningen.

@Reeree Tror den kostar runt 3-3.500:- kanske? Min är sponsrad:).
 
En följdfråga, hur tror ni modet kommer utvecklas framöver?

Jag tror vi kommer gå mot en mer sportig look, funktionsmaterial och kläder som sitter tight och kroppsnära.
Dem (hemska) pluffsiga plastrongen blir ett minne blott och istället blir det en stramare snyggare look.
Hatten är redan nästan ute, mot en sportigare hjälm med funktions-utseende och jag undrar hur länge "pingvin-fracken" kommer överleva denna utveckliong?
Blinget får vi nog leva med ett bra tag till däremot, jag har hört i flera år att det är ute nu men så ser det inte ut på tävlingsbanorna i alla fall ;)

Så tror jag, någon som har en bättre kristallkula och kan se mer om framtiden?
 
@JohannaB Min kristallkula visar nog allt samma som din. Den visar även lite mer färg och lite käcka detaljer i utstickande färger på både häst och ryttare. Fracken tror jag dock kommer att överleva eftersom den har ett ganska stort traditionellt och även socialt värde-det är ett stort steg för de flesta ryttare att bli så bra att man rider frackklasser.

Sen något som egentligen inte är moderelaterat för utrustning, men något jag tror kommer bi vanligare på lätt och medelhög nivå är en större spridning på vad en "dressyrhäst" är. På senaste tävlingen igår var nästan hälften av hästarna ponnier och/eller udda raser.
 
Eftersom typ animo gör frackar och även andra märken i funktions och stretchmaterial tror jag fracken kommer överleva. Min gamla pikeurfrack i ull kommer aldrig äntra denna kropp igen. (Sen att det är storlek 36 och jag aldrig kommer få på mig den igen hör naturligtvis inte till saken). :sneaky:
 
@SusieQ Men jag förstår inte ens varför det måste kommas med en pekpinne öht att prio är träningen? Tråden handlar om utseende, finns andra trådar som handlar om träning. Känns det jobbigt att folk bryr sig om hur de ser ut på banan modemässigt så låt bli dom här trådarna.

Pekpinne?
Tråden handlade väl ändå om vad som är inne? Jag tycker att det alltid är (eller i alla fall borde vara) jävligt inne att rida hästen på ett bra sätt för hästen, med utrustning som passar hästen, inte är snyggast på tävlingen.
Jag vet att det finns trådar om träning, jag kan läsa och förstår precis vad som skrivs både i dem och i den här.
Varför skulle det kännas jobbigt för mig att människor är så fruktansvärt ytliga (det är visserligen jobbigt/idiotiskt och jag är inget fan av människan som art, fast det är en helt annan diskussion).
Hästen måste alltid gå först och om du stör dig på det får det stå för dig, jag ser inte att jag måste sluta skriva här för att du inte tycker det "passar sig". I övrigt tycker jag att folk får klä på sina hästar och sig själva precis vad de vill (förutsatt att det passar bra då) oavsett om det var inne 1984 eller 2014 (om det är en pekpinne så fattar du nog inte vad jag skriver).
 
Hoppar in i tråden med en extra fråga. Gosedjur fästa i tävlingsgrimmorna samt upphängda i /vid Boxen är det 1: en fluga? 2: Har ni det? 3: vart sjutton kommer det ifrån?
 
Hoppar in i tråden med en extra fråga. Gosedjur fästa i tävlingsgrimmorna samt upphängda i /vid Boxen är det 1: en fluga? 2: Har ni det? 3: vart sjutton kommer det ifrån?
Tror knappats att det är en fluga. När jag var hoppryttare (för 15 år sedan) hade jag en liten Ior vid framvalvet hängandes. Hade alltid den vid tävling. Ansåg att den gav mig tur. Men hade nog fel... Gav nog inte så mycket tur då jag har skolat om mig.. :o
 

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 150
Senast: Nevermind
·
Dressyr Haha ja som rubriken lyder så har jag väldig pannbandsångest just nu! :arghh: har ett brunt dressyrträns (aurora) som har bred...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: Sirap
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 747
Senast: Magica
·
Dressyr Märklig rubrik men hoppas få feedback på funderingarna kring att "fuska" sig till bettlöst på tävling. Har aldrig tävlat vare sig...
Svar
10
· Visningar
1 556
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp