Vad är inne nu?

Söt liten ulltott Hedwig :) ngn som har en id'e vad detta kommer ifrån?

Sen gällande inne eller ute. Somliga har kläder för att inte gå nakna och somliga tycker om att klä sig snyggt. Olika intressen helt enkelt. Jag skulle gärna bli prydlig pimpad dressyrtant sen men tror jag är för rörig som person :)
 
Senast ändrad:
Men det sägs ha funnits längre? Att jag frågar beror på att en ryttare som var här och tittade på vår fyraåring berättade att hennes tävlingshäst har ett gosedjur.
 
En och annan har säkert haft det under åren, men efter ryttareliten ser man ju det överallt.
 
Kan inte hålla med om det, under slutet av 90-talet/början av 2000, var det också väldigt poppis att pynta sina hästar med gosedjur. Har funnits tidigare, kommer inte ihåg om det bara blev en fluga. Har min kvar, dock får han ligga i garderoben numera. ;)
 
Jag har ett gosedjur jag fått av MAR som maskot :p dock sitter den i bilen, tror Calle hade blivit tjurig om han skulle ha den i ansiktet (eller ätit upp den). Hottie hade helt klart inte velat ha den i ansiktet -vis av erfarenheten när mamma lät flughuvan hänga vid sidan (fäst i täcket) en gång när hon skulle ta in, Hottie kastade sig bort från det fladdrande (som då fladdrade mer) och snurrade tills hon ramlade omkull....
 
Jag förstår helt ärligt inte varför denna diskussion ska födas varje gång någon frågar efter vad som är inne, frågar efter snygga grejor eller matchning. Det är precis som att man blir dömd att rida illa för att man vill vara snygg. Varför?
Och varför i hela friden skulle ett snyggt schabrak utesluta träning? Jag vet att fallen existerar, men här på buke är det per automatik. Alla som vill matcha och ha snygga grejor borde träna mer, för ni blir fan inte bättre ryttare av att du har blått schabrak till dina blå ridbyxor. Och nåde dig om du köper ett blingat pannband till.

Bara för att ni inte har råd att både träna och köpa snygga saker så betyder det inte att det är så för alla andra. Andra har mer pengar och andra offrar allt annat. Som tex nya jeans.

Så varför ska denna diskussion födas bara för att någon frågar efter snygga saker? Sticker det i ögonen på er?

Gå på de som ni tycker rider sämre än vad de har grejor för istället. Fast jag fattar inte varför det skulle vara ett problem heller. Jag vet många skogsmullar som inte vill träna för de är nöjda som det är, men visst fasen måste de få köpa nytt träns ändå.

Alla hundekipage bor inte på brukshundklubben, de njuter hemma av sin älskade lite bångstyriga hund ändå, och hunden har ändå ett snyggt halsband och fint täcke. Och det är normalt. Varför får man inte njuta hemma av sin häst utan att träna massor? Så länge man är nöjd och trivs tillsammans är väl det huvudsaken?

När jag tävlade och tränade hade jag definitivt råd att köpa den utrustning jag ville ha (den var för övrigt billig eftersom den inte var "inne"), så det resonemanget är helt irrelevant för min del.
Visst jag vet ett antal här på bukes dressyrsida som lägger upp bild efter bild när de rider och hästen böjer fint på nacken men går i nerförsbacke, med sänkt rygg och bakbenen i Danmark, nämner inga namn. Jag skulle kunna gå på rätt länge där, men väljer att låta bli (dock har de ofta skitsnygg utrustning, och tur är väl det?)

Ochjust det, vi har två halvt bångstyriga hundar á 40 kg hemma, funkar fint. Dock utan snitsiga tillbehör
 
@SusieQ Om du har så mycket problem med att hästar som har modemedvetna ryttare går som skit kan du kanske ta det i en tråd där dessa ryttare visar bilder på sina hästar. Att hålla på att kräkas över det här i denna tråden-där du inte tilför annat än negativitet kan jag inte förstå öht? Vad vill du få fram? Att vi inte "får" tänka på hur vi ser ut för att våra hästar går för dåligt? Hur vet du att vi som även bryr oss om hästen utrustning inte lägger ännu mer pengar på träning?

Fö tycker jag även attityden till att om man ska visa bilder på sin häst måste den gå perfekt i uppförsbacke, med ryggen uppe och bakbenen väl undersatta. Om det måste vara så för att lägga upp bilder hade bara en bråkdel "fått" lägga upp bild. För handen på hjärtat är den största merparten av oss helt vanliga hobbyryttare som kämpar för att få till det. Jag blir arg över att man inte "får" visa bilder som inte är perfekta utan att såna som du ska komma med pekpinnar.
 
@SusieQ Vad har det för betydelse hur man rider/tränar/tävlar när tråden handlar om mode? Det är väl inget fel i att planera sin utrustning och hänga med i modet om det nu är det man vill?
Tänker inte du på vad du tar på dig innan du går utanför dörren om dagarna?

Att hänga med i 'hästmodet' är ett intresse, precis som själva ridningen.
 
@SusieQ Om du har så mycket problem med att hästar som har modemedvetna ryttare går som skit kan du kanske ta det i en tråd där dessa ryttare visar bilder på sina hästar. Att hålla på att kräkas över det här i denna tråden-där du inte tilför annat än negativitet kan jag inte förstå öht? Vad vill du få fram? Att vi inte "får" tänka på hur vi ser ut för att våra hästar går för dåligt? Hur vet du att vi som även bryr oss om hästen utrustning inte lägger ännu mer pengar på träning?

Fö tycker jag även attityden till att om man ska visa bilder på sin häst måste den gå perfekt i uppförsbacke, med ryggen uppe och bakbenen väl undersatta. Om det måste vara så för att lägga upp bilder hade bara en bråkdel "fått" lägga upp bild. För handen på hjärtat är den största merparten av oss helt vanliga hobbyryttare som kämpar för att få till det. Jag blir arg över att man inte "får" visa bilder som inte är perfekta utan att såna som du ska komma med pekpinnar.

Lägg ner, du fattar uppenbarligen inte vad jag menar och så hittar du även på saker utifrån vad jag skriver, jag har aldrig skrivit att man inte får visa bilder när man rider. Bli du arg, fast om jag vore du skulle jag lägga energin på något mer givande, du får väl helt enkelt acceptera att jag tycker som jag tycker, jag har aldrig försökt ändra på dig och dina (eller någon annans heller för den delen) åsikter här, tagga ner det här är bara löjligt...

@SusieQ Vad har det för betydelse hur man rider/tränar/tävlar när tråden handlar om mode? Det är väl inget fel i att planera sin utrustning och hänga med i modet om det nu är det man vill?
Tänker inte du på vad du tar på dig innan du går utanför dörren om dagarna?

Att hänga med i 'hästmodet' är ett intresse, precis som själva ridningen.

Det har ingen betydelse alls, i sammanhanget, men detta är ett diskussionsforum och jag har rätt till min åsikt tydligen störde sig Fiorano något så enormt på min åsikt och förstorade upp den till löjligt stora proportioner. Hon kanske tog åt sig, vad vet jag...
Jag fattar inte heller hur du kan likställa ett modeintresse med ett djur och sport/rekreationsintresse heller, helt skilda saker för mig döda ting vs levande djur.
Tänker o tänker, jag klär på mig kläder sen går jag till jobbet, kläder och mode är ett helt ointressant inslag i min värld. Djur däremot, betyder desto mer.
 
@SusieQ Men om du nu inte har ett modeintresse varför svarar du ens i denna tråd? Jag har inget matlagningsintresse och skulle aldrig få för mig att kommentera i en matlagningstråd.

Jag håller med dig om att bra ridning alltid är inne så den kommentaren förstår jag. Men man kan väl få ha ett modeintresse inom ridning även fast man inte är världens bästa ryttare? Det ena utesluter ju inte det andra.
Jag är väldigt dålig på att jogga men jag vill ha fina joggningskläder ändå.
Vissa av oss är ytliga och gillar att se fina ut. Andra skiter i det.
 
Jag tar det här allmänt för alla, en sista gång.

Jag visste inte att man var tvungen att ha ett intresse i något för att få svara i trådar här, är det inte åsikterna som räknas på ett diskussionsforum? För åsikter kan man ha utan att vara helt inne i ämnet i sig.

Jag har aldrig påstått att de som gillar mode automatiskt rider dåligt, jag skrev däremot att det viktigaste alltid måste vara att hästen rids korrekt, inte hur stylat ekipaget är. Sen vet jag att det finns både domare och tränare som blundar lite för hur hästen går, bara det ser snyggt ut (uppenbarligen funkar det eftersom vissa ryttare i världseliten också lämnar en del att önska ridmässigt)
Förtydligande:
Bara för att jag anser detta betyder det inte att jag även anser att jag rider perfekt, men jag har definitivt förmågan att se och avgöra vad som är god ridning för hästens bästa.
Jag hindrar ingen från att klä sig (eller sina djur) som de vill, men jag tycker väl att jag, precis som er andra, har rätt att vädra min åsikt, om ni sedan ogillar den låt så vara, ordet är fritt, eller är det bara om man nickar och håller med som man ska accepteras. Känns lite Tyskland på 30-talet tycker jag.
Att hålla på och älta det här känns bara fånigt, min åsikt kommer ändå alltid vara min och ni kan behålla era, jag tänker inte hacka på er för att ni gillar mode (det ses väl till och med som "normalt").
 
Det har ingen betydelse alls, i sammanhanget, men detta är ett diskussionsforum och jag har rätt till min åsikt tydligen störde sig Fiorano något så enormt på min åsikt och förstorade upp den till löjligt stora proportioner. Hon kanske tog åt sig, vad vet jag...
Jag fattar inte heller hur du kan likställa ett modeintresse med ett djur och sport/rekreationsintresse heller, helt skilda saker för mig döda ting vs levande djur.
Tänker o tänker, jag klär på mig kläder sen går jag till jobbet, kläder och mode är ett helt ointressant inslag i min värld. Djur däremot, betyder desto mer.

Precis som du säger själv så har ridningen inget med sammanhanget att göra i den här tråden, så din kommentar hör egentligen till en annan tråd.
Och ja, det finns mode för hästar då det finns utrustning till hästar. Sedan att du inte verkar gilla det då är det din åsikt men det hör fortfarande inte till tråden då den handlar om just mode. Och inte om man gillar det eller inte.

Det finns massor med trådar som handlar om det som du skrev om från början, läs överskriften på tråden nästa gång istället för att kapa tråden med något som inte är relevant med trådens verkliga innehåll.
 
Precis som du säger själv så har ridningen inget med sammanhanget att göra i den här tråden, så din kommentar hör egentligen till en annan tråd.
Och ja, det finns mode för hästar då det finns utrustning till hästar. Sedan att du inte verkar gilla det då är det din åsikt men det hör fortfarande inte till tråden då den handlar om just mode. Och inte om man gillar det eller inte.

Det finns massor med trådar som handlar om det som du skrev om från början, läs överskriften på tråden nästa gång istället för att kapa tråden med något som inte är relevant med trådens verkliga innehåll.

Nu får du väl fan ta och ge dig. Jag har inte kapat någonting. För mig hade det räckt alldeles utmärkt med det inlägg jag först gjorde, men det stack tydligen så pass i ögonen på folk, kanske främst Fiorano, att ni känner er tvungna att kommentera och fördöma mina åsikter. Detta får givetvis till följd att jag måste försvara mig (för så funkar jag). Frågar du mig var det ni som kapade tråden i er jakt på mina åsikter. Trams!
 
Det där kan man ju isf tillämpa överallt om det nu är så illa att bry sig om hur man uppfattas? Varför sminka sig och färga håret om man inte vill att andra också ska tycka att man är fin? Jag menar man ser ju inte sig själv mer änd de gånger man kollar i spegeln?
Då kan man lägga de pengarna på personlig utveckling istället :)

För mig samma sak som att bry sig om utrustning till häst.
 
Jag har aldrig påstått att det är illa att bry sig om hur man uppfattas, men man kanske inte ska lägga all sin energi på just det ytliga.
 
Kan inte hålla med om det, under slutet av 90-talet/början av 2000, var det också väldigt poppis att pynta sina hästar med gosedjur. Har funnits tidigare, kommer inte ihåg om det bara blev en fluga. Har min kvar, dock får han ligga i garderoben numera. ;)

När jag var ponnyryttare för typ 10 år sedan hade var och varannan ponny gosedjur i grimman eller i förbygeln (i hoppning). Men har det alltså blivit vanligt nu att vuxna dressyrryttare har det också? Kul, och oväntad, trend isåfall :D
 
jag blir jätteglad att jag får så många svar från er som svarat på min fråga! :up: jag skapade tråden för att jag ville veta vad som är inne i dressyr UTSEENDEMÄSSIGT precis som jag skrev och som de flesta förstod också. Jag tror alla som tränar och eventuellt tävlar (även andra) har som mål att det ska gå så bra som möjligt. Att man själv blir så bra ryttare som möjligt och att hästen går så fint som möjligt. Men det vet ju alla redan, även jag :laugh: så därför skapade jag tråden om hur man ska SE UT! :D därför att jag tycker det är kul att köpa alla möjliga hästsaker och gillar mode både när det kommer till hur jag och min häst ser ut men också till vardags. :)

Det där med gosedjur är det två i mitt stall som har! De har dom på sina lädergrimmor och säger att det är deras maskot :rofl: :D rätt gulligt ändå :up:
 
@SusieQ Nej det är helt uppenbart att jag inte förstår dig. För jag förstår inte varför du öht börjar prata om vikten av träning i en tråd som handlar om mode i utrustning på tävling. Jag förstår inte varför du drar in att du ofta ser bilder på moderiktiga ekipage där hästen går som skit. Jag förstår inte hur ett dressyrekipage kan beskrivas som en julgran. Jag förstår inte varför du i samma mening svär en hel massa och tycker att jag ska tagga ner?

Så nej, jag förstår inte alls vart du vill komma? Vad på ämnet trådstarten handlar om "vad som är inne på tävlingsbanan" har du egentligen tillfört i diskussionen? För precis som du säger är detta ett diskussionsforum-men för att diskussioner ska vara kreativa bör man väl ändå hålla sig till ämnet?
 

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 150
Senast: Nevermind
·
Dressyr Haha ja som rubriken lyder så har jag väldig pannbandsångest just nu! :arghh: har ett brunt dressyrträns (aurora) som har bred...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: Sirap
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 747
Senast: Magica
·
Dressyr Märklig rubrik men hoppas få feedback på funderingarna kring att "fuska" sig till bettlöst på tävling. Har aldrig tävlat vare sig...
Svar
10
· Visningar
1 556
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp