Vad är inne nu?

aker

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, vad är inne nu i dressyrvärlden?? Modet ändras ju lite hela tiden, så vad är hot och vad är not inom dressyr nu? Tänker givetvis på hur man ser ut! Utrustningen på både hästen och ryttaren!

Det finns ju vissa saker som är tidlösa som tex hur man ser ut på tävling (de flesta är ju "vit och svarta"), aachennosgrimma osv.
Ett tag skulle alla ha så breda nosgrimmor som möjligt och extra blingade pannband, men är det fortfarande hot? :confused:
(kan tillägga att jag precis har köpt ett hubertusträns som är jättebra i kvalitén och sitter super på hästen, men tyvärr var nosgrimman smalare än vad jag hade trott... men velar fortfarande om jag ska ha det eller inte. Tänker då mycket på om jag är helt ute när jag kommer ut på tävling... tror nosgrimman är mellan 2,5 - 3 cm bred.)
Så in med åsikter på vad som gäller i dressyr nu! :bump:
 
Ok, världens tråkigaste svar. Jag tävlar inte längre (saknar numer dessutom häst). Men är det inte bättre att koncentrera sig på bra ridning än vilken utrustning de andra tycker är snyggast? Fast det verkar ju fortfarande vara bling och lack som gäller modemässigt, någon med bättre koll får svara på det.
Själv tycker jag och kommer nog alltid tycka att det enkla är snyggare än det hypade. Hellre slätt läder med vitt foder, möjligtvis klinker, än bling/pärlor och lack. Det är ju hästen som är det fina som ska framhävas inte utrustningen! Framförallt är det din ridning och ditt samarbete med hästen som domaren betygsätter inte utrustningen. Använd du det träns du har, så länge det passar hästen.

Fast det är ju min åsikt.
Modenissarna får ge dig svar på modefrågan.
 
@SusieQ Det ena utesluter väl inte det andra? Jag tränar så mycket jag kan och kämpar för att bli bättre, men jag gillar snygg utrustning och att vara fina på banan också:).

@aker Jag tycker att modet är ganska varierat just nu. Man ser ganska varierande träns, men den jättebreda nosgrimman har nog lämnat plats åt den halvbreda som din. Remonten finns som alltid lite i skymundan också. Pannbandet ska fortfarande glittra och nosgrimman får gärna vara lackad och då matcha de lackade stövlarna som är riktigt heta nu. Har faktiskt börjat se fler färger än vitt på schabrak också, men det är få som vågar det;). Siluetten på ryttarna blir ännu mer sleek med superfittade kavajer och höga smala stövlar.

Så här ser jag ut på tävling och är väl hyfsat moderiktig om än ganska klassisk:).
1017027_10202915441638951_5563928339300260291_n.jpg
 
Tidlöst är alltid inne! Pikeur är alltid "hot" inom dressyr, slår aldrig fel. Håller i alla år, inte så som dessa "tillfälliga modemärkerna". När det kommer till träns är Döbert ett klassiskt märke som också alltid håller. Tycker att bredden på nosgrimman skall anpassas efter hästens huvud och inte hur modet ger sig. Vissa hästar ser löjliga ut i sina breda nosgrimmor.
Detta med bling-bling anser jag är mer än ponnygrej än något jag själv skulle följa, men smaken är som baken.

Kort och gott:
Har din häst ett vackert huvud, kör på ett neutralt träns, kanske lite "bling" på pannbandet. Men "don't over do it"..
Mörk kavaj som sitter snyggt (av dressyrmodell!). Vitt schabrak, neutralt, ev. matchande kantband till din kavaj. Snygg och neutral hjälm.
:up:
 
Om man bortser från nosgrimman (som jag tyvärr inte får tävla med), är det här tränset ok eller skulle det vara snyggare med ett nätt rundsytt?

120512-001_202353859.jpg
 
Jag tror att det varierar ganska mycket vad som är inne beroende på var man bor i landet (samt vad man gör på vilken nivå). Hel och ren är en förutsättning på något sätt, om man vill vara inne ska man också visa "klass" på det sättet.

Det har pratats mycket kavajer på sistone. Tightare kavajer som använts inom hoppningen ett tag har slagit igenom i dressyren också. Antingen funktionsmaterial som animo, eller skräddade som Kingslands dressyrmodell Magritte (som jag har och domarna på fleraprisutdelningar sagt att den är fin). Det viktiga är att kavajen inte är stor och flaxig utan tight. När jag köpte min var det viktigt att den var tight i ärmarna och jag har sett/hört ganska många som har sagt/skrivit samma..

Jag har också sett att allt flera tävlar i bruna stövlar, vilket förut mer användes som träningsstövlar av de som hade råd med flera par.

Det är mina iakttagelser från stockholmsdressyren på LA/msvC-nivå...
 
@Fiorano vilka klasser tävlar du? jag har nämligen gått och suktat efter just den kavajen från animo :love: men det känns lite som att det blir lite fånigt när vi rider på L:B nivå om du förstår hur jag menar.. fast den är sååå snygg:love:
 
@ungryttare Jag tyckte också det kändes lite tramsigt eftersom jag tävlade L:B när jag fick den:p. Nu rider jag L:A-MsvC och känns som att den kommer mer till rätta egentligen. Samtidigt så är en snygg kavaj en snygg kavaj även i L:B:).
 
jo det är ju sant.. vi kan ju ha som mål att köpa den när vi ridit en godkänd L:A :)
**vänta lite jag måste springa och hämta hem henne från betet om vi ska hinna debutera i höst:D:D**
 
För mig så känns det lite "ponnyaktigt"/"Junioraktigt" att rida i en hoppmodell. Inget personligt, men jag tycker att det ser löjligt ut. Jag är kanske lite för "old fashioned" för att se det "snygga" i den typen utav kavaj. Tycker att det påminner allt för mycket om frak. Frak är frak och kavaj är kavaj. Vrför använda ett mellanting? Ingen utav "toppryttarna" rider med den typen utav kavaj, utan de rider i klassisk dressyrkavaj. Hoppas att ingen tar illa vid sig, det är som sagt inget personligt :crazy:
pic5481.jpg

Jan Brink
 
Haha, vad toppryttarna använder för kavaj rör mig inte i ryggen:p. Jag har en Pikeur Diana också som är en klassisk dressyrkavaj som är ganska lång. Jag som är byggd med långt överliv och korta ben tycker inte att en sån kavaj passar mig särskilt bta. Vad det gäller kavajer av frackmodell så tycker jag att dom är jättesnygga och jag som mest troligt aldrig kommer att rida frackklasser vill ändå ha frackkänslan på täving:).

här uppe har jag gjort samma iaktagelse som Amanda_F att Animokavajer och andra riktigt slimmade kavajer i kortare modell börjar bli väldigt vanliga. Det syntes även i Falsterbo förra året i unghästklasserna med toppryttare i kavaj. Många red i Animo och flera med bruna kavajer med lite roliga färger i detaljerna.

Sen får alla självklart ha sin egen åsikt huruvida dom är snygga eller inte!
 
Tusen tack för alla svar! :bow: så himla rolig läsning att läsa era åsikter! :bump: @Fiorano tyckte din outfit var perfekt på er! Mycket snyggt och stilrent! @Habina jag tyckte också det var jättefint! :up: @rostad Jan Brink är en utav mina stora förebilder och tycker alltid han har snygga klassiska och stiliga outfits! :love: :love::love::love:
 
Jag är nog inte moderiktig alls :o

Såhär såg jag ut sist jag tävlade dressyr
10446474_10154203196290223_8982407111458075897_n.jpg

10458011_10154208902515223_2025416614248693419_n.jpg

Svart sadel och träns. Tränset är ett Dyón english collection med remontnosgrimma och ett enkelt svängt pannband med lite stenar och pärlor. Ibland har jag ett Stübbenträns med 2,3-3cm bred achennosgrimma. Min häst är inte fin i för breda nosgrimmor.
Enkelt vitt bomulls schabrak från Eskadron.
Hjälm från Lami-cell och en för tight kavaj från Hööks, har en från Pikeur också men den var ännu tightare :o
Har blivit medicin fet tyvärr :(
Vita ridbyxor från Cavallo och sen ett par lite för korta billiga hoppstövlar :D

Kanske inte wow snyggt, men det fungerade iaf.
 
Senast ändrad:
Nu har inte jag tävlat på ett år men såhär såg det ut sist, och kommer troligtvis göra om 2v när det är dags igen (förutom att det är ändring på hästfronten).

dsc_0107_51e974d9e087c311cf004f8e.jpg


Svart sadel och träns -tränset ett hopplock med lite halvbred nosgrimma 2,5-3cm kanske? blingat pannband med stora stenar. Vitt enkelt Mias schabrak. Kavaj från Charlies, stretchig som tusan så man kan röra sig i den :p och en lite kortare modell dessutom, hade en Pikeur Diana tidigare men höll på att bli vansinnig när man mitt i ritten råkade sätta sig på kavajen och nästan ströp sig själv.
Jag gillar blingade pannband och kommer fortsätta med det, Calle har ju inga tecken i ansiktet och då kan man gott blinga till det lite :D
Nosgrimman vill jag ha ganska bred, just nu går han med antingen Hööks-tränset Aurora, det har bred nosgrimma men den smalnar av på sidorna. Eller ett hopplock med bred lackad nosgrimma + blingat pannband. Tycker han är fin i det utan att det blir för mycket. Se nedan

dsc_0180_538248d82a6b225e6e2d87b8.jpg
 
Om man bortser från nosgrimman (som jag tyvärr inte får tävla med), är det här tränset ok eller skulle det vara snyggare med ett nätt rundsytt?

120512-001_202353859.jpg

Snygg häst! :d
Jag tycker du ska ha det där tränset, det var fint på den hästen :)
Min absolut personliga smak är att grövre hästar ska ha lite grövre träns och nättare hästar nättare träns.
Jag hade ett rundsytt till min islänning men det såg liksom fånigt ut till det grova huvudet.
Men smaken är ju som baken, delad :)
 

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 151
Senast: Nevermind
·
Dressyr Haha ja som rubriken lyder så har jag väldig pannbandsångest just nu! :arghh: har ett brunt dressyrträns (aurora) som har bred...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: Sirap
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 747
Senast: Magica
·
Dressyr Märklig rubrik men hoppas få feedback på funderingarna kring att "fuska" sig till bettlöst på tävling. Har aldrig tävlat vare sig...
Svar
10
· Visningar
1 556
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp