Vad är knölarna på min häst??

xet

Trådstartare
Jag har en kallblodstravare på 10år som har fått mystiska knölar, de kan inte komma utav sadeln eftersom att den ena sitter på sidan om magen och en lika dan finns på sidan om ryggen. Knölarna är stora som 50öringar och hårda. :confused:
Han tränas regel bundet och får ca 1-1,5 kg sport/dag
Har funderat om det kan vara protein knöl eller något. :o
 
Ja det kan vara proteinknölar.. de uppkommer dels av att hästen kanske fått nytt foder och fått i sig ändrad mängd protein..
dessa knölar behöver heller inte uppkomma precis under sadeln.. det kan vara att det har kommit smuts i pälsen som gör att talgkörtlarna täppts igen..
det första du kan göra är att göra rent över knölarna varje dag med ett uttorkande desinficerande medel ex. alsolsprit.. sedan finns ett annat knapt jag hört där man blandar helosansalva med vitlök och gnuggar in i knölarna.. är knölarna väldigt stora och inte vill gå bort efter det att du behandlat med alsolsprit så kontakta din veterinär så kan han/hon injicera cortison i knölarna..

hoppas att det löser sig iallafall :)
 
DET ÄR INTE PROTEINET!! Störning i magen, ja, men inte proteinet i sig. Alltförmånga hästar här i landet har proteinbrist, mycket pga att "folk" fortfarande sprider att protein är roten till allt ont i stort sett.
 
Det kan vara massor av saker. Det första jag kommer att tänka på är att hästen fått in nåt smuts som "kapslats in". Iom att det bara är två knölar, och på så olika ställen har det knappast med fodret att göra.

Hur höga är de? Är de platta eller runda? När kom de? Har du provat att tvätta med något?
 
jag sa att det "kan vara" det.. och "ändrad proteinhalt" behöver inte betyda MER.. :smirk:
största delen av mitt svar är riktat åt att problemet är att smuts täppt till talgkörtlarnas öppningar.. och tips på hur man rengör och behandlar knölarna..
 
Varför då inte utelämna "proteinknölar", det är det som triggar proteinskräcken.
 
Det är väl ens eget val om man är så dum att man tar bort proteinet från hästen av rädsla för att hästen ska få sådana ofarliga knölar.. eller hur..

proteinbrist leder till att hästen varken bygger muskler eller fettlager.. och det är knappast hälsosamt..

och varje hästägare vet att om man har ett hö med dåligt proteinvärde och byter tvärt till ett med bra proteinvärde så måste hästen inte bra.. men knölarna kan uppkomma då.. är man försiktig och gör som varje vettig hästmänniska gör bör man inte få dem..

Polarens mamma tyckte "ja men grannen lånar ut sin hage med gräs som inte vart betat på 3 år så vi öppnade direkt å nu står dom där å bälgar i sig av gräset" ja vad kunde polaren göra? ja hästen fick en knöl och vi tog bort dem från det där betet men skadan var redan skedd och nu behandlas hästen..
 
Det finns faktist många som inte vet bättre. Så skippa ordet proteinknölar i din ordbok. Eftersom att det inte finns något son heter så igentligen. ;)
 
det kan uppkomma därefter och varför ska man undanhålla information för att det finns så många dumskallar här i landet som har häst men inte vet ett skit om hästvård, foder, skötsel, utrustning och allt annat..

vad som behövs är Hästkörkort som landets alla hästägare bör ta för att få äga häst..
 
Då knölarna inte uppkommer av proteinet i sig så bygger du bara på alla skrönor som finns när du använder ordet "proteinknölar".
Foderknölar är bättre att använda.

Och du, det finns så mång okunniga människor som inte vet bättre. Din ridskolechef tillexempel höll på o göra min polla till ett sklett enbart av skrönorna runt så kallade "proteinknölar". :mad: Och jag, ja visste inte bättre än att lita på hans kunskap. :crazy:
 
jag har aldrig sagt att det uppkommer av för mycket protein.. ÄNDRAD PROTEINHALT betyder antingen explosivt mycket mer eller avskuret mindre..

din polla? vilken din polla? har du köpt en häst av honom? var det inte Mirran som såldes från dig till en privatryttare i hans stall?

upplys mig gärna om "pollans" namn..
 
Knölaran/knölen för det är bara den på ryggen kvar nu är ca ½ cm hög och rund + hård. Knölarna kom innan jul i kanske slutet av november början på december. Jag har tvättat med alsol och jodopax men ej då samtidigt. Den ena försvann men inte den andra, kan de uppkommit av olika orsaker?

Han är inte svår att hålla ren eftersom han är rejält kortklippt. :D
 
...varför ska man undanhålla information för att det finns så många dumskallar här i landet som har häst men inte vet ett skit om hästvård, foder, skötsel, utrustning och allt annat..
Att gå ut med information som inte stämmer kan vara minst lika illa. "Dumskallar" läser och lär, så välj dina ord väl nästa gång du ska "lära dumskallarna" något. Proteinknölar finns inte, foderknölar torde vara ett bättre uttryck för den process i matsmältningsapparaten som kan resulterar i hudreaktioner, typ knölar, blaffor etc.
 
Hur lång tid innan det kom tillbaka hår på den som läkt? Hur såg det ut efter det slutat vätska? Det kan ju vara olika orsaker till knölarna också, alltså att det inte är samma sak som orsakat de olika knölarna.

Sitter den som är kvar där sadeln ligger? Då kanske sadeln retar så den inte kan läka.
 
"foderknölar orskade av ändrat proteinintag" borde det väl heta isf..
OBS!! ÄNDRAT proteinintag, INTE ÖKAT! OBS!!
själv anser jag att man kan använda ordet proteinknöl om man samtidigt förklarar hur de uppkommer.. visst kan folk mkt väl tro att det är för att hästen fåt för mycket protein men då är det ändå dom själva som inte hör att man säger att det inte är därför..

Hästägare som inte kan nått om hästar ska inte ha häst anser jag..
 
Och hur vet du då att det just är proteinet som är boven? Det kan ju vara fodersorten i sig eller kanske t.o.m stärkelsen!?!? Varför envisas med att skylla allt på protein?
 
"Ja det kan vara proteinknölar....."

Var det inte så du skrev? Ber ödmjukast om ursäkt om jag läst fel. :angel:
 
Vänta lite.
Nu hänger jag inte med!
Har min polla sålts till en privatryttare utan att jag vet om det? :angel: :D
Min polla som fortfarande heter Mirran kommer alltid att vara min polla och har aldrig vart till salu i mina ägo.

Okunskapen utspelade sig när jag hade henne på klubben i kombination att hon inte trivdes för fem öre. Därför flyttade vi långt bort från va ridskolor heter. :)
 
Låter överhuvudtaget inte som några "foderknölar" utan som infektioner i huden, streptotrichos el dyl. Det finns inte något veterinärmedicinskt begrepp som heter foderknölar heller även om alla som har varit med ett tag vet att det finns en spciell sorts knölar som är foderrelaterade.
PL
 
det var konstigt att ridskolechefen kunde ändra DIN hästs foderstat hur han ville.. bestämde inte du den själv?
Jag var där å jobbade 2 veckor och jag tog in och ut Mirran under hela den tiden och hon trivdes bra då. visade inga tecken på att vantrivas..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 120
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 561
Senast: ufot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 693
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
16 180
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp