Vad är knölarna på min häst??

så du anser att det ALLTID är något annat och att det ALDRIG är pga proteinet?
 
Ja det kan vara proteinknölar.. de uppkommer dels av att hästen kanske fått nytt foder och fått i sig ändrad mängd protein..
"Ja det kan vara proteinknölar....."
Ber ödmjukast om ursäkt om jag läst fel. :angel:

ja du läste fel.. eller du SKET i att läsa hälften..
 
Men fortfarande kvarstår faktumet att du började ditt första inlägg med "Ja det kan vara proteinknölar.....".

Ledsen att jag lägger mig i, men jag kunde inte hålla mig.
 
VARFÖR envisas ni med att skita i att läsa hälften bara för att ni vill hacka på nån? :mad:

Jag skrev ORDAGRANNT: Ja det kan vara proteinknölar.. de uppkommer dels av att hästen kanske fått nytt foder och fått i sig ändrad mängd protein..
där står INGENTING om att det ÄR sådana knölar eller att det MÅSTE VARA sånna, jag sa att DET KAN vara sådana.. Och jag har heller INTE sagt att det uppkommer av ÖKAD mängd protein utan att protein/foderknölarna uppkommer av ÄNDRAD mängd protein.. visst det betyder ökad mängd.. men likförbannat betyder det även MINSKAD mängd..

LÄS ALLT ELLER SKIT I ATT SVARA!!!

Jag hoppas att ni i framtiden läser ordentligt innan ni tappar huvet å hackar utan att det finns nåt att hacka på. då slipper jag i framtiden att skriva med fet text och versaler på alla viktiga ord

och ursäkta att jag tappar mitt änglalika humör men ibland blir jag bara så förbannad när folk inte läser och fattar
 
Vilket protein? Vet du hur proteinER är uppbyggda? Det är inte ett ämne.

Om det mot förmodan skulle vara en viss proteinkedja hästen inte tål så kan man ju byta ut det fodret som innehåller just det med något annat. Men att säga att "protein" är boven är att vara helt ute och cykla.
 
Helt riktigt. En stor del av alla allergier är antikroppsreaktioner på specifika proteiner men det innebär inte att individen är överkänslig mot protein i sig.
PL
 
förklara knölen som dök upp på min polares ponny efter det att hon tokätit gräs i grannens hage 3 dagar (där har det inte gått hästar på 4 år).. annars har ponnyn gått på exakt samma foderstat, ren vojlock, rena täcken och ryktas varje dag..

och varför skulle dessa knölar ALDRIG uppkomma utav proteinet?? det flesta hästar reagerar på ändrade foderförhållanden.. det är därför man vänjer in hästar LÅNGSAMT på nytt foder!!
 
Men snälla du. Vad är det som säger att det var proteinet (och vilket protein) som hästen reagerade på? En störning i magen var det ju, och hade varit även om hästen ätit "proteinfritt" foder. Kanske du kan ta och söka upp lite information om hur proteiner är uppbyggda och vilka olika sorter som finns (då har du att göra ett tag). Det du behöver förstå är att protein inte är EN sak som är likadan i allting, utan uppbyggt på olika sätt i olika kedjor.
 
så "proteiner" är alltså ett felaktigt samlingsnamn för detta som kallas "proteiner" men som egentligen inte bör kallas "proteiner" eftersom att det inte är "proteiner" utan nått annat..
 
Min egen erfarenhet av foderknölar på egna hästar har varit i samband med soja, men soja innehåller definitivt inte bara protein utan en del andra konstiga ämnen som kan ge reaktioner.
PL
 
Det är ett samlingsnamn, och just därför helt fel att skylla på "proteiner" så fort något blir knas med fodret. Särskillt som många problem faktiskt inte ens har med proteiner att göra, utan hänger kvar från en gammal proteinrädsla.
 
Men snälla du. Vad är det som säger att det var proteinet (och vilket protein) som hästen reagerade på? En störning i magen var det ju, och hade varit även om hästen ätit "proteinfritt" foder. Kanske du kan ta och söka upp lite information om hur proteiner är uppbyggda och vilka olika sorter som finns (då har du att göra ett tag). Det du behöver förstå är att protein inte är EN sak som är likadan i allting, utan uppbyggt på olika sätt i olika kedjor.
:bow: :bow:Min hjälte :bow: :bow:!!!
 
Med mitt inlägg:
Men fortfarande kvarstår faktumet att du började ditt första inlägg med "Ja det kan vara proteinknölar.....".
ville jag bara påminna dig om att du faktistk skrev att det KUNDE vara proteinknölar. Jag vet av erfarenhet att det finns en hel del fördomar bland även duktigt hästfolk, efter att de sett eller hört ordet proteinknölar.
Jag fick intrycket att du försökte förneka att du ens skrivit ovanstående citerade mening när du skrev:
"jag sa att det "kan vara" det.. och "ändrad proteinhalt" behöver inte betyda MER..
största delen av mitt svar är riktat åt att problemet är att smuts täppt till talgkörtlarnas öppningar.. och tips på hur man rengör och behandlar knölarna.. "
"jag har aldrig sagt att det uppkommer av för mycket protein.. ÄNDRAD PROTEINHALT betyder antingen explosivt mycket mer eller avskuret mindre.."

Jag håller med dig om att alltför många idioter har hästar och att det alltför ofta händer att folk tror sig veta fel, men varför ska man då sprida ord som inte ens talar sanning?!? Det medför bara en massa problem när man råkar komma i kontakt med dessa insnöade och icke samarbetsvilliga personer. Det tycker jag är idioti. (Det är ju faktiskt värre att göra nåt som man VET är dumt än att agera i tron att man gör rätt!)

Hoppas att du i fortsättning också läser det folk skriver. Jag tycker flera försökt att förtydliga sig här.
 
Flera hästar fick knölar även mirran som han ansåg va proteinknölar. Eftersom att vi redan hade problem med hennes hull så ansåg han att man då inte skulle ge varken goov eller lusern som vi tänkte köpa in som en annan föreslog. Eftersom att det va så mycket protein i de. :crazy:
Visst kunde vi ge de vi vela men okinniga tror ju inte minst på sin tränare och chef. Han hade för övrigt många konstiga ideer angående fodringen kan jag säga.
Tillslut blev de korn hon fick och olja. Men igentligen skulle hon ju haft proteiner.
Knälarna kom av en allergi. Från mirran sida av grooven TROR jag. Eller nått annat. Mne de va då jag tog bort den som dom försvann. Dom andra hästarnas knölar konstaterades vara vårtor eller nått annat (som jag inte kommer ihåg va de va) men som försvann utan att de va proteinet.
Tyvärr kunde jag inte alls lika mycket om foder då som jag kan nu. :cry:

Hästen var svårhullad, stressad, tuggade på boxväggen, hängig, föltuggade och hade ränskita varje dag. Många saker visade åt magkatarr vilket vi fick medicin från veterinären mot pluss att vi köpte mag tarm från kraft flera gånger.
Allt detta tycker jag tyder på att hästen vantrivdes så fruktansvärt mycket i kombenation med för mycket boxvistelse, för lite hagvistelse och en helt fruktansvärd foderstat. Speciellt om man såg henne då och nu. VIlken skilldnad säger alla! :) :rofl:
 
Diskussionen på den här tråden har blivit väldigt konstig, tycker jag. Jag tror inte du fått särskilt mycket svar på din fråga om man jämför med antal inlägg.
Jag blir lite tankfull när jag läser alla svar från personer som med bestämdhet hävdar att proteiner inte kan orsaka sadelstads/eller andra knutor, och att detta är en skröna som bara okunniga idioter tror på?
När kom det forskning som tyder på att det inte är någon risk att överutfodra sin häst med protein? Varifrån har ni fått den informationen? Jag har inte hört något sådant påstående från varken veterinärer eller agronomer.
Som med alla andra fodersubstanser så finns det för protein ett optimalt intag för varje individ, och om det över- eller underskrids så får det kort och/eller långsiktiga effekter. Hudknölar kan mycket väl uppkomma om man överutfodrar med proteiner, men annars så är insektsbett (här i Blekinge har vi haft MASSOR av superäckliga älglusar i år) eller talgkörtelinflammation andra tänkbara orsaker, liksom kontaktallargi (min ena häst kan inte ha lammskinnsvojlock tex) eller foderallergi av annan orsak än för hög proteinhalt. Mögel kan tex ge upphov till hudreaktioner.
Om man har hästen täckad dygnet runt med tjocka och täta täcken får de också lätt utslag.
Hoppas du kommer på vad det är och blir av med knölarna, för det är inte kul vet jag av erfarenhet, eftersom jag behöver hålla min häst på en ganska hög proteinkvot då hon annars patellahakar och i den balansgången blir det ibland för mycket protein och hon får knutor. (Som veterinären -som inte är en okunnig idiot- kallar för proteinknutor, eftersom det på ett bra sätt förklarar vad det rör sig om)
 
Peter!
Jag måste bara säga att jag gillar dina inlägg! Det behövs folk som du så det blir lite ordning och reda.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 120
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 561
Senast: ufot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 693
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
16 180
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp