Bukefalos 28 år!

Vad är mycket utevistelse?

Hur mycket utevistelse är "mycket"?

  • 8-9 timmar eller mer

    Röster: 9 4,1%
  • 10-11 timmar eller mer

    Röster: 29 13,2%
  • 12-13 timmar eller mer

    Röster: 105 47,9%
  • 14-15 timmar eller mer

    Röster: 50 22,8%
  • 16 timmar

    Röster: 26 11,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    219

Pancakes

Trådstartare
Pratade med en presumtiv stallägare som uppgett "mycket utevistelse" och upptäckte att vi hade väldigt olika syn på hur mycket som är mycket. Så, vad tycker du är "mycket"? Notera att det inte nödvändigtvis är samma sak som hur lång utevistelse man tycker är godtagbart för den egna hästen.

Svarsalternativen utgår från när det inte sker betestillväxt och saknas ligghall. Det är någon slags "från"-tänk, jag undrar alltså vart gränsen neråt är för att ni ändå anser det vara mycket.
 
Runt 12 h året runt är normal utevistelse tycker jag, allt annat är mycket utevistelse.
Oj, det hade jag sett som Mycket (för mycket) utevistelse under de angivna premisserna under vintertid. Idag är det ändå maj, men 10 grader varmt och ÖSREGN (heavy rain som yr säger), skulle jag tvinga min häst att stå ute i 13 h i detta utan ligghall så skulle hon nog med rätta sparka mig på benet ikväll. Rätt glad att hon "bara" behöver härda ut framåt 16-tiden idag när jag kan åka och ta in henne.

Bortsett från undantagssituationer så är jag väldigt ovan med stall med mer än 8 h utevistelse. Dels följs ofta ljuset, dels följs personalens arbetstid. Det är dessutom mycket sällsynt med så bra hagar och jordmån i mina trakter att hästarna skulle må toppen av att stå ute halva dygnet eller mer (får de ens det utan ligghall undrar jag, numer). Vår, tidig höst och inte asvarm sommar har jag gärna min häst ute från tidig morgon till sen kväll, med uppehåll för ridning, så inte ens då blir det nog mer än max 12 h.
 
Oj, det hade jag sett som Mycket (för mycket) utevistelse under de angivna premisserna under vintertid. Idag är det ändå maj, men 10 grader varmt och ÖSREGN (heavy rain som yr säger), skulle jag tvinga min häst att stå ute i 13 h i detta utan ligghall så skulle hon nog med rätta sparka mig på benet ikväll. Rätt glad att hon "bara" behöver härda ut framåt 16-tiden idag när jag kan åka och ta in henne.

Bortsett från undantagssituationer så är jag väldigt ovan med stall med mer än 8 h utevistelse. Dels följs ofta ljuset, dels följs personalens arbetstid. Det är dessutom mycket sällsynt med så bra hagar och jordmån i mina trakter att hästarna skulle må toppen av att stå ute halva dygnet eller mer (får de ens det utan ligghall undrar jag, numer). Vår, tidig höst och inte asvarm sommar har jag gärna min häst ute från tidig morgon till sen kväll, med uppehåll för ridning, så inte ens då blir det nog mer än max 12 h.

16h utan ligghall.

https://www.jordbruksverket.se/amne...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html
 
Jösses... Då får man hoppas att folk har sunt förnuft. 16 h utan ligghall i december på Västkusten, då får det banne mig vara mkt skog om det inte ska vara olidligt. :o
Det beror ju också på vad det är för häst.
En fjording eller islandshäst kan ju vara rätt nöjd även med busväder.
Mina fjordingar och islänningar (som har tillgång till ligghall) står utomhus när det är +/-2 och nederbörd men tar skydd i ligghallen när det är 15 grader varmt och sol (eller varmare, då).
 
Det beror ju också på vad det är för häst.
En fjording eller islandshäst kan ju vara rätt nöjd även med busväder.
Mina fjordingar och islänningar (som har tillgång till ligghall) står utomhus när det är +/-2 och nederbörd men tar skydd i ligghallen när det är 15 grader varmt och sol (eller varmare, då).
Sant! Jag utgick endast från egen erfarenhet av visserligen inte tokkänsliga halvblod, men ändå individer som tydligt visar att de inte är roade av att vara ute i hällregn, eller för den delen ridas i sådant väder. Bananhals, försök att backa in från hagen för att slippa få regn i ansiktet osv och i min numer avlidna gamlings fall stopp i stalldörren. Trots täcken och mat ute (i den mån det nu gick att fodra, med hällregn i mitt område kommer ofta lera och hård vind = hopplöst försöka fodra på något vettigt sätt som varar över en hel dag).
 
Mycket- 15timmar någonstans.
’Normalt’-12 ish.
Kort -8h.

I rena timmar alltså.

INTE inräknat rent skitväder och dylikt. Det är ju en ytterlighet mer.
Utan vanliga dagar.


Att hästar har olika behov och är olika individer är ju självklart.
Mina skulle inte vara hanterbara av att vara ute bara 8h varje dag. Tex.
Andra är ju helt ok med det.
Då är det ju så.

Plus att hästar är vanedjur. Kommer de in 16.07 varje dag så vill de nog också in 16.07 varje dag alldeles oavsett väder tex.
Mina som är vana vid flexibla tider är ju vana vid det och väntar aldrig på vare sej mat eller insläpp.

Mina är ute ’mycket’, men visst får de komma in mycket tidigare om så är.
 
Oj, det hade jag sett som Mycket (för mycket) utevistelse under de angivna premisserna under vintertid. Idag är det ändå maj, men 10 grader varmt och ÖSREGN (heavy rain som yr säger), skulle jag tvinga min häst att stå ute i 13 h i detta utan ligghall så skulle hon nog med rätta sparka mig på benet ikväll. Rätt glad att hon "bara" behöver härda ut framåt 16-tiden idag när jag kan åka och ta in henne.

Bortsett från undantagssituationer så är jag väldigt ovan med stall med mer än 8 h utevistelse. Dels följs ofta ljuset, dels följs personalens arbetstid. Det är dessutom mycket sällsynt med så bra hagar och jordmån i mina trakter att hästarna skulle må toppen av att stå ute halva dygnet eller mer (får de ens det utan ligghall undrar jag, numer). Vår, tidig höst och inte asvarm sommar har jag gärna min häst ute från tidig morgon till sen kväll, med uppehåll för ridning, så inte ens då blir det nog mer än max 12 h.

Du missade att läsa hela inlägget ser jag:
"Notera att det inte nödvändigtvis är samma sak som hur lång utevistelse man tycker är godtagbart för den egna hästen. "
 
Olidigt går ju att diskutera. Jag tycker det är olidigt att ha hästar på box 16 h per dygn. ;)
Ja, det får du ju tycka. Frågar du någon av de hästar jag haft så vet iaf jag vad svaret skulle bli. Släppa ut en nyriden och trött häst i bäckmörker, underkylt regn, slask och hård vind vore för mig helt orimligt.
 
Ja, det får du ju tycka. Frågar du någon av de hästar jag haft så vet iaf jag vad svaret skulle bli. Släppa ut en nyriden och trött häst i bäckmörker, underkylt regn, slask och hård vind vore för mig helt orimligt.

Frågar du min pensionerade shettis skulle han kort och gott säga ”skit ner dig” om att vara inne, oavsett väder :p Även när han var i full träning (galoppskola). Min connemara detsamma så länge hon får ha kläder ute. Kläder är jätteviktigt. Utan kläder kan man ev smälta och försvinna :eek:
 
Du missade att läsa hela inlägget ser jag:
"Notera att det inte nödvändigtvis är samma sak som hur lång utevistelse man tycker är godtagbart för den egna hästen. "
Nej, det missade jag inte. Men bedömningen av vad som är "normalt" torde rimligen utgå ifrån vad som är genomsnittstiden för utomhusvistelse. Jag känner inte till ett enda stall som bedriver inackordering där hästarna är ute ca 16 h per dag mitt i vintern. Därför: onormalt. Så, tack för din omtanke, men jag är fullt läskunnig.
 
Frågar du min pensionerade shettis skulle han kort och gott säga ”skit ner dig” om att vara inne, oavsett väder :p Även när han var i full träning (galoppskola). Min connemara detsamma så länge hon får ha kläder ute. Kläder är jätteviktigt. Utan kläder kan man ev smälta och försvinna :eek:
Då har du säkert bra hagar. Här nere har vi nästan ingen skog, utan endast öppna fält. Platta hagar, blöt mark, vind som fasen aldrig slutar blåsa och blöt slasksnö. Ingen levande varelse vill vara ute i det i 16 h om de får välja. Med skog, ligghall med massor av halm, eller bättre klimat - ja, då hade jag aldrig fått in min märr, men i Göteborgsområdet för säkert 75 % av alla inackorderingsstall vore 16 h i hage endast till för människorna.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 420
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: farin
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
Senast: Nirvana
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp