Bukefalos 28 år!

Vad är mycket utevistelse?

Hur mycket utevistelse är "mycket"?

  • 8-9 timmar eller mer

    Röster: 9 4,1%
  • 10-11 timmar eller mer

    Röster: 29 13,2%
  • 12-13 timmar eller mer

    Röster: 105 47,9%
  • 14-15 timmar eller mer

    Röster: 50 22,8%
  • 16 timmar

    Röster: 26 11,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    219
Hade ett fullblodssto som började väva efter fem timmar på box oavsett tid på dygnet årstid eller väder
Hon kunde också börja vandra i hagen om det var mycket insekter
Den hästen hade nog helst velat vara inne fyra timmar sen ute fyra timmar men det hade blivit många in och utsläpp per dygn om hon hade fått bestämma
Men när ligghallen var färdig blev hon helt klart nöjd :)

Så vad tycker du är "mycket" hagvistelse? :)
 
Sedan de flyttade hem allihopa, vi har haft dem utspridda på två stall förr på två olika gårdar så går de ut efter frukost som de får vid 6 på morgonen så de går väl ut någon gång mellan 7-7.30 och så här års är de ute fram tills 21 ungefär sen går de in, vintertid går de in när mörket faller oftast pga av de röjer runt som tusan när de blir mörkt. Tror de blivit rädda för något i vintras antingen vildsvin eller liknande.

Skulle du säga att de ca 14 timmarna är mycket utevistelse? Eller vart går gränsen för dig? :)
 
Kul med en del svar!

Jag har själv fyllt i 13-14 timmar, mindre än det upplever jag inte som "mycket" även om min förra ponny klarade sig utmärkt med färre timmar än så.
 
Skulle du säga att de ca 14 timmarna är mycket utevistelse? Eller vart går gränsen för dig? :)
Nej alltså de skulle gärna få gå ute dygnet runt om vi hade plats för lösdrift, och på sommaren går de ofta ute dygnet runt. Anser att mina unghästar behöver iallafall 10 timmar i hagen varje dag minst helst mera men samtidigt måste man ha ett liv utanför hästarna också. De släpps också ofta ut efter träning minst ett par timmar för att skritta ur kroppen ordentligt.
Brukar önska att vi hade obegränsat med mark så man kunde bygga stora fina ligghallar åt dem men de har vi inte i dagsläget.
 
Det är ju en väldig skillnad, men gör du verkligen det i november-februari också? Det hade burit mig enormt mycket mot att släppa ut en varm, trött häst i snålblåst, ishalka och mörker för ett par timmars extra utevistelse - och sen behöva asa mig själv ut efter dusch, ombyte, middag osv bara för att ta in dem, täcka av, kolla över dem - igen - osv.

Hugger resonemanget, hoppas du inte tar allt för illa upp @SaraMara 🙏 Det är ju precis alla de här tankegångarna som är helt meningslösa att dra upp som argument för "men är det nödvändigt".

Och som gör att jag tycker det ska vara lag för ligghall (inte nödvändigtvis med strö när betestillväxt sker eller då hästen står på box minst 8 h) till alla hästar, i alla hagar.

En häst, är en häst, är en häst. Att ha hästen inackorderad, kanske med anställd personal eller öht att bara inte ens bo direkt på gården gör ju att våra liv rimmar oftast väldigt illa med hästens liv. Som för allt i världen inte behöver stå i en box ens 8 h. Den behöver ha en torr o ren liggplats med ro att vila på och annars är den ju ett strövande flockdjur med även ett födosöksbehov. För mig blir det då svårt att värdera hurvida hästen vill gå ut i en trist hage utan skydd någon timme till efter ridning, innan den står i sin box hela natten. Det är liksom för hästen som art en rätt orimlig (men vanlig, och som såklart många hästar står ut alldeles ypperligt med) grundförutsättning att utgå i från.
 
@SaraMara

I flera stall där jag haft inackorderad är det inte nödvändigtvis samma person som släpper in och ut, då är det lättare att lösa långa utetider upplever jag. Sen är klart att de dagarna med dåligt väder som du beskriver med snålblåst och blötsnö kan det vara mer flexibelt med tiderna. Jag var mest nyfiken på definitionen efter att ha pratat med den andra stallägaren, inte för att jag tycker hen egentligen hade fel men 8-17:30 var inte i närheten av "mycket" i min tanke.
 
Jag tror inte jag är ensam om att ge någon form av kraftfoder efter ridning, eller mash, och gärna vill att hästen ska få tillfälle att kissa och få något i magen innan jag tränar den och ogärna släpper en blötsvettig häst igen som inte hunnit torka. Det tar sin lilla tid, säkert sammanlagt en timme per riddag.
Nej du är säkert inte ensam om det men det gör ju inte att dessa saker är nödvändiga och måste räknas in i tiden för alla :)
 
Nej alltså de skulle gärna få gå ute dygnet runt om vi hade plats för lösdrift, och på sommaren går de ofta ute dygnet runt. Anser att mina unghästar behöver iallafall 10 timmar i hagen varje dag minst helst mera men samtidigt måste man ha ett liv utanför hästarna också. De släpps också ofta ut efter träning minst ett par timmar för att skritta ur kroppen ordentligt.
Brukar önska att vi hade obegränsat med mark så man kunde bygga stora fina ligghallar åt dem men de har vi inte i dagsläget.

Ja, alltså att de gärna får gå ute så mycket som möjligt förstår jag verkligen! Jag fiskade mest efter vad din definition är av "mycket utevistelse" i sammanhanget traditionell uppstallning.
 
@Pancakes insåg att du kanske ville ha en motivering till svaret också. Jag valde 12-13 h utifrån att då är hästen åtm ute minst halva dygnet och letar man stall med box upplever jag att det klassas som mycket i de stall jag upplever som rimliga. Lagom luddigt 😅
 
Så vad tycker du är "mycket" hagvistelse? :)
Tja jag vet inte om jag har något bra svar faktiskt ;) då det är så mycket som spelar in
Tex så spenderar mina hästar mest tid i ligghallen sommartid eftersom här är mycket insekter däremot kalla klara vinternätter står de gärna ute och de går utan täcke men har inga problem med 15 minusgrader
Men vid traditionell uppstallning tycker jag nog över 12 timmar räknas som mycket hagvistelse
 
Jag tror inte jag är ensam om att ge någon form av kraftfoder efter ridning, eller mash, och gärna vill att hästen ska få tillfälle att kissa och få något i magen innan jag tränar den och ogärna släpper en blötsvettig häst igen som inte hunnit torka. Det tar sin lilla tid, säkert sammanlagt en timme per riddag.
Men hästen kissar väl som den gör, oavsett ridningen?
Att ge hästen kraftfoder omedelbart efter träning är kanske ur fysiologisk synpunkt inte bästa tidsplaneringen. Eller precis före träningen.

De av mina hästar som är uppstallade vintertid, får sitt eventuella kraftfoder i boxen nattetid.
 
Var för många år sedan medryttare på en häst som helst inte kissade i hagen när det var hårt och fruset Det är ju inte bra i längden kanske
 
Jag har lärt mig att alltid ta in hästen i boxen innan jag rider, så den får kissa om den vill. Våra hästar har alltid kissat innan ridning och det känns liksom schysstast att låta dem göra det i boxen där man vet att de är trygga och nöjda med att göra det.

Men de kissar väl i hagen? Alltså, vår häst går på lösdrift så han har inte alternativet att kissa i boxen vilket jag inte ens tänkt som ett problem.
 
Men de kissar väl i hagen? Alltså, vår häst går på lösdrift så han har inte alternativet att kissa i boxen vilket jag inte ens tänkt som ett problem.
Haha jamen säg det till hästarna du ;). De har alltid kissat när vi tagit in dem - oavsett tid på året och oavsett om de går ute dygnet runt eller ej. Så vi släpper in dem och låter dem kissa.
 
Men hästen kissar väl som den gör, oavsett ridningen?
Att ge hästen kraftfoder omedelbart efter träning är kanske ur fysiologisk synpunkt inte bästa tidsplaneringen. Eller precis före träningen.

De av mina hästar som är uppstallade vintertid, får sitt eventuella kraftfoder i boxen nattetid.
Min kissar inte ute, om hon inte är brunstig eller går på mycket högt gräs, så hon måste få gå in i boxen och kissa innan ridning, annars blir ridpasset skräp. Hon behöver också ha lite mat i magen, så vill gärna äta lite hö innan. Efter ridning får hon alltid mash med elektrolyter m.m. blandat med massor av vatten, vilket gör att det tar sin lilla stund att äta upp. Dessutom vill jag gärna kyla benen efter ridning osv, allt detta tar ju sin lilla stund.
 
Nej du är säkert inte ensam om det men det gör ju inte att dessa saker är nödvändiga och måste räknas in i tiden för alla :)
Nej, men det känns ju lite bakvänt att minska på omvårdnaden av hästen bara för att "spara in" lite extra utetid. Varför har man häst då tänker jag, om hela poängen är att den ska vara ute så mycket som möjligt och därmed skötsel anpassad efter hästen hållas till ett minimum? Jag vill gärna hänga med min häst så mycket som möjligt, det är därför jag har henne, annars kunde jag ju låtsas att någon annans häst var min i en hage någonstans och tänka "åh vad bra jag är som har henne ute så mycket och inte stör hagtiden med ridning".
 
Haha jamen säg det till hästarna du ;). De har alltid kissat när vi tagit in dem - oavsett tid på året och oavsett om de går ute dygnet runt eller ej. Så vi släpper in dem och låter dem kissa.

Jag menade inte på något vis att vara otrevlig eller så, jag bara tänkte på de hästar som faktiskt inte har någon box. Vi har nyligen skaffat häst igen och han går på lösdrift (hade hästar som ung, de var uppstallade men minns inte alls hur och var och de kissade) så det var därför jag skrev. Men är det inte som med katter som bara måste gå på lådan så fort man rengjort den? En vana liksom? Jag tänkte mer att de gjort det till en grej, en rutin och att det inte betyder att de inte kan kissa i hagen.
 
Så är det helt klart, men att begära att en person ska vara standby att ta in vid 17 vid pissväder, eller komma tillbaka vid midnatt för att släpa in andras hästar mitt i nattmörkret osv känns också lite orimligt. Jag har ändå haft hästar i över 25 år och aldrig varit med om det, därav min förvåning över att så många anser det "normalt" (om det nu inte är tyckande om vad man VILL eller TYCKER andra ska ha, men så var ju inte frågan ställd).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 540
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 449
Senast: farin
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 858
Senast: Nirvana
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 594
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp