Bukefalos 28 år!

Vad är mycket utevistelse?

Hur mycket utevistelse är "mycket"?

  • 8-9 timmar eller mer

    Röster: 9 4,1%
  • 10-11 timmar eller mer

    Röster: 29 13,2%
  • 12-13 timmar eller mer

    Röster: 105 47,9%
  • 14-15 timmar eller mer

    Röster: 50 22,8%
  • 16 timmar

    Röster: 26 11,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    219
Jag kan tycka att om man ger frukost inne och vill ta in innan det blir kolsvart vintertid, så skulle jag säga att 8 timmar är normalt. Så 12-13 timmar blir då mycket. 16 timmar och mer skulle jag kalla för maximalt med utevistelse, alltså som i att ”de går ute så mycket det bara går”.
 
Första stallet min häst stod i så var hagtiden 0430 till 2200. Då var min häst trött, speciellt i början, då hon kom från ett stall med mindre än 8h ute.

Flyttade till ett stall med vad som verkar vara normal ute-tid här, ca 9 till 18. Red efter. Platta hagar som på den blöta tiden på året små platta grushagar. Då frös min häst MYCKET och OFTA.

Idag står hon i stall med utetid ca8 till ca17 . Rider efter. Utetiderna varierar dock lite efter när de stallägarna hinner släppa ut, kan ibland bli så tidigt som 6, ibland närmare 9 (men då får de vara ute längre). De dagarna utsläppet blir tidigare blir även frukost tidigare. Hagarna är fortfarande platta men betydligt större, gräs hela året samt en liten bit skog (10 x10m ). Häst fryser inte alls lika mycket längre. Dessutom mycket mer behaglig att ha att göra med.
 
Då har du säkert bra hagar. Här nere har vi nästan ingen skog, utan endast öppna fält. Platta hagar, blöt mark, vind som fasen aldrig slutar blåsa och blöt slasksnö. Ingen levande varelse vill vara ute i det i 16 h om de får välja. Med skog, ligghall med massor av halm, eller bättre klimat - ja, då hade jag aldrig fått in min märr, men i Göteborgsområdet för säkert 75 % av alla inackorderingsstall vore 16 h i hage endast till för människorna.

Jo jag har ju mina hemma på typ 3ha åt 3 ponnyer. Men shettisen kommer från en ridskola där det gick 18 ponnyer i samma inte superstora hage och alla andra gick in. Han vägrade :rofl:

X är ju född i Gbg ( precis vid travbanan i Åby) och var inne på nätterna första året sen flyttade hon hit till norra Uppland och blev förvildad (förutom det där med kläderna).
 
Jag utgår från min uppfattning av hur det är häromkring, och då tycker jag "mycket" är mer än 12 timmar. "Normalt" verkar vara nånstans runt 8-10 timmar, vilket för mig är ganska lite under normala förhållanden (även mina hästar gillar att få komma in tidigare de där hällregn-dagarna i hagar utan väderskydd).
Jag letade efter nytt stall och var tydlig med att mycket utevistelse är viktigt för oss. Var och tittade på ett stall som hade "mycket utevistelse, hela dagarna!" och då fick hästarna frukost inne, gick ut runt 9, sen in runt 15-16 O_o Konstaterade då samma sak som TS: Vad man tycker är mycket varierar väldigt!

Mina går ute ca 12-13 timmar en "normal" dag. Nu väntar vi bara på att vädret ska bli lite stabilt så börjar de sova ute igen, då blir det 24 timmar ute (minus ev ridning och så) så det ser vi fram emot :)
Hade jag haft eget stall på gården hade jag släppt ut vid 6 och in 21-22, det känns som ideala tider för mig.
 
Hade ett fullblodssto som började väva efter fem timmar på box oavsett tid på dygnet årstid eller väder
Hon kunde också börja vandra i hagen om det var mycket insekter
Den hästen hade nog helst velat vara inne fyra timmar sen ute fyra timmar men det hade blivit många in och utsläpp per dygn om hon hade fått bestämma
Men när ligghallen var färdig blev hon helt klart nöjd :)
 
Återigen: soooover ni aldrig? Jag hade storknat på att året om gå upp vid 05 och inte komma i säng förrän framåt midnatt. Är det värt det?
Jag har haft inhyrt då jag haft dom tiderna. Och har man hästarna hemma så kan man gå upp typ tio minuter innan hästarna släpps ut. Och ja, det kunde bli utsläpp 08 på helgerna, men då blev intaget ofta senare också. Har en bekant som ofta kliver upp och ger frukost vid 06, och sen går in och lägger sig igen på helgerna.

Och "är det värt det", alltså djuren går först. Ska dom stå och stirra in i väggen bara för att jag vill ta sovmorgon? Nja.
 
Äter gör väl hästen i hagen och varför ska den torka?
När jag rider så borstar jag av hästen sadlar och rider. Tycker jag att den behöver något i magen innan så får den tugga på en tuss medan jag gör iordning.
Jag tror inte jag är ensam om att ge någon form av kraftfoder efter ridning, eller mash, och gärna vill att hästen ska få tillfälle att kissa och få något i magen innan jag tränar den och ogärna släpper en blötsvettig häst igen som inte hunnit torka. Det tar sin lilla tid, säkert sammanlagt en timme per riddag.
 
Jag har haft inhyrt då jag haft dom tiderna. Och har man hästarna hemma så kan man gå upp typ tio minuter innan hästarna släpps ut. Och ja, det kunde bli utsläpp 08 på helgerna, men då blev intaget ofta senare också. Har en bekant som ofta kliver upp och ger frukost vid 06, och sen går in och lägger sig igen på helgerna.

Och "är det värt det", alltså djuren går först. Ska dom stå och stirra in i väggen bara för att jag vill ta sovmorgon? Nja.
Jag tycker nog att det är att dra på sig lite väl många regler och hade aldrig i livet släppt ut 06 varje helgmorgon (eller då, tagit in vid midnatt för att kompensera en sovmorgon), det är rätt stor skillnad på att slänga till mat och att behöva klä på sig för att lägga på täcken, leda ut hästar, fylla vatten, kolla över staketen så det inte sprungit vilt osv som görs vid utsläpp. Jag höll på sådär ett tag när jag var ung, men nej, med ett upptaget liv för övrigt så får det faktiskt duga med utevistelse på rimliga tider.
 
Återigen: soooover ni aldrig? Jag hade storknat på att året om gå upp vid 05 och inte komma i säng förrän framåt midnatt. Är det värt det?

Jag behöver jättemycket sömn och är en B-människa. Då jag hade hästarna hemma kom de ut mellan 8 och 8.30 på morgonen och in kring 22-23 på kvällen. (Innan jag bygde lösdrift) Så 14-15 timmar ute och 9-10 timmar disponibelt för mig att sova m.m. :)
 
Om jag rider och pysslar i stallet kl 18-20 säg. Då oftast släpper jag ut igen och tar in innan jag går ock lägger mej, 22.
Fast så har ju jag hästarna hemma.
Det är ju en väldig skillnad, men gör du verkligen det i november-februari också? Det hade burit mig enormt mycket mot att släppa ut en varm, trött häst i snålblåst, ishalka och mörker för ett par timmars extra utevistelse - och sen behöva asa mig själv ut efter dusch, ombyte, middag osv bara för att ta in dem, täcka av, kolla över dem - igen - osv.
 
Jag behöver jättemycket sömn och är en B-människa. Då jag hade hästarna hemma kom de ut mellan 8 och 8.30 på morgonen och in kring 22-23 på kvällen. (Innan jag bygde lösdrift) Så 14-15 timmar ute och 9-10 timmar disponibelt för mig att sova m.m. :)
Tror det är just där det skiljer, med hästarna hemma är det säkert lättare - och då blir det säkert "normalt". För mig som är inackorderad och bara ser inackorderingsstall så är det noll och inga inackorderingsstall som har personal som jobbar sådana tider - och då får man ju (tyvärr, så här års) rätta sig efter det.
 
Sedan de flyttade hem allihopa, vi har haft dem utspridda på två stall förr på två olika gårdar så går de ut efter frukost som de får vid 6 på morgonen så de går väl ut någon gång mellan 7-7.30 och så här års är de ute fram tills 21 ungefär sen går de in, vintertid går de in när mörket faller oftast pga av de röjer runt som tusan när de blir mörkt. Tror de blivit rädda för något i vintras antingen vildsvin eller liknande.
 
Första stallet min häst stod i så var hagtiden 0430 till 2200. Då var min häst trött, speciellt i början, då hon kom från ett stall med mindre än 8h ute.

Flyttade till ett stall med vad som verkar vara normal ute-tid här, ca 9 till 18. Red efter. Platta hagar som på den blöta tiden på året små platta grushagar. Då frös min häst MYCKET och OFTA.

Idag står hon i stall med utetid ca8 till ca17 . Rider efter. Utetiderna varierar dock lite efter när de stallägarna hinner släppa ut, kan ibland bli så tidigt som 6, ibland närmare 9 (men då får de vara ute längre). De dagarna utsläppet blir tidigare blir även frukost tidigare. Hagarna är fortfarande platta men betydligt större, gräs hela året samt en liten bit skog (10 x10m ). Häst fryser inte alls lika mycket längre. Dessutom mycket mer behaglig att ha att göra med.

Så, jag kanske inte hängde med riktigt på vad svaret på frågan är men är 9 timmar då mycket? Eller vad är mycket utevistelse?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 540
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 449
Senast: farin
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 857
Senast: Nirvana
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 594
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp