Bukefalos 28 år!

Vad är ni för personlighetstyp?

@cherie jag pluggar också till psykolog och Myers-Briggs nämndes som hastigast på differentialpsykologi kursen, både av föreläsaren och i kursboken. Kan sammanfattas som "Nope, använd inte. Kasta i soptunnan. Lägg pengarna på något bättre". Iaf hos oss, kan nog se annorlunda ut på utbildningar som är mer psykodynamiskt inriktade... Blir intressant att se vad du hittar, jag har aldrig varit så intresserad av varken personlighetspsykologi eller rekrytering så det har aldrig blivit av att jag läst på ordentligt.

@Koltrast jag delar din uppfattning att det är ett väldigt utbrett verktyg inom rekrytering och HR. Delvis för att det är praktiskt att sälja på folk som inte är psykologer och att det inte kräver någon större kunskap att administrera.

Rent generellt är evidensen ganska dålig inom rekrytering och det finns massor med dåliga eller felanvända test som folk tjänar pengar på.
 
Rent generellt är evidensen ganska dålig inom rekrytering och det finns massor med dåliga eller felanvända test som folk tjänar pengar på.

Jag som läst om rekrytering på masternivå kan bara instämma. Dessa tester används igen och igen och igen, och man VET att de inte visar det man kanske vill skall synas. Ändå görs de som "bevis" på att rekryteringen varit seriös.

Det som däremot har störst evidens för prestation på arbetet, är arbetsprover. Kan den sökande visa arbetsprover så är sannolikheten större (men inte något löfte!) att personen kommer att prestera igen.
 
Jag som läst om rekrytering på masternivå kan bara instämma. Dessa tester används igen och igen och igen, och man VET att de inte visar det man kanske vill skall synas. Ändå görs de som "bevis" på att rekryteringen varit seriös.

Det som däremot har störst evidens för prestation på arbetet, är arbetsprover. Kan den sökande visa arbetsprover så är sannolikheten större (men inte något löfte!) att personen kommer att prestera igen.
Vi fick lära oss att IQ hade bäst korrelation med arbetsprestation på arbetsmarknaden som helhet (.60 om jag minns rätt som högst). Jag har aldrig kollat upp det närmare dock och faktiskt läst artiklarna. Kan dock tänka mig att arbetsprov kan funka i branscherna där sånt funkar om de kan bedömas på ett standardiserat sätt :)
 
Det där testet framstår ju som typiskt kvasivetenskapligt med sina bokstavsbeteckningar och kategoriseringar.

Men hur är det med det där med introverta resp extroverta personer? Har det något med riktig forskning att göra?
 
@Petruska introversion och extraversion finns finns med som en skala i femfaktormodellen som är den som anses ha bäst evidens när det gäller personlighet inom psykologin. Sen används begreppen olika inom olika tester. Inom femfaktormodellen (eller Big 5 som den också kallas) så består varje personlighetsdimension av 6 stycken underskalor. Femfaktormodellen mäter Conscientiousness, Agreeableness, Neuroticism, Openess to Experience och Extraversion. Ibland kan delar av underskalorna visas vara korrelerade med ökad olycksrisk (höga resultat på skalan som mäter plikttrogenhet på draget conscientiousness korrelerar med högre risk för olyckor bland piloter). Generellt finns det vissa korrelationer med personlighet och jobbprestation men generellt så är de ganska låga och pekar på att det är bra att vara vänlig, samvetsgrann och emotionellt stabil vilket kanske inte är revolutionerande.

Wikipedia har faktiskt helt ok artiklar om personlighet om än med lite för stor fokus på enstaka studier och låga korrelationer. Ytterligare en fördel med femfaktormodellen över Myers-Briggs är att den bygger på att personligheten är en dimension där en kan hamna lite var som istället för som med Myers-Briggs där en blir tvångsindelad i kategorierna. I femfaktormodellen så hamnar de flesta i mitten, och det är okej.
 
Luff på proffesionell test:
Testet gick ut på att man skulle poängsätta tre olika påståenden om till exempel hur man agerar i mötet med andra och fördela 10 p på dessa.
Luff;
-Ursäkta men jag kan inte poängsätta något av detta.
Testledare;
-Sätt högst på det som stämmer mest.
Luff;
-Men inget stämmer - alls.
Testledare;
-Men ta det som funkar.
Luff;
-Ska jag ljuga?
Testledare;
-Hoppa över det påståendet då.
Luff;
-Det påståendet? Det är på hälften av påståendena som jag inte kan sätta något för jag gör INGET av det som påstås och på en fjärdedel kan jag kanske någon gång göra ett av påståendena. Jag har skrivit i det jag kunde svara på.
Testledaren suckade och tyckte bara jag var besvärlig. Sen när vi läser handeldningen så står det ju klart och tydligt att det finns dom som inte kan svara. Men testledaren (min chef sen ett år tillbaka) hade sin bild av mig och då kunde jag ju inte vara en mittperson. Det tog honom flera år att klura ut mig.
Jag råkar ofta ut för att chefer tror att jag är som dom fast mindre ambitiös, mindre smart och jag sitter stum och tänker -Nä fan heller att jag är som du.

Jag har nog en mycket splittrad personlighet. Det märks även här på Buke i diskussioner.
Jag håller med :) tycker aldrig personlighetstest fungerar på mig. Gjorde det här och äh sparade inte vad jag fick för resultat för det stämmer ändå inte. (Charmig, livlig, entusiasmerande och extrovert, intuitiv haha, är inte ett dugg charmig eller intuitiv.)

Det blir så konstigt allting, man ska vara introvert eller extrovert, vara intuitiv eller köra på fakta osv.

Men introvert och babblig (bara för att man föredrar att läsa behöver inte det betyda att man är tyst i diskussioner!), gillar städat men accepterar röra, organiserad men i högar, oplanerad men avskyr att bli överraskad och avvika från den oplanerade planen, tänka i stora drag-baserat på fakta, inte intuition, se sammanhanget och detaljerna samtidigt osv. Känslig för vad andra tycker och vilja göra livet lätt för dem utan att "bry sig om" och vara "empatisk" Alla deras antingen eller fungerar inte när man är slarvigt både och. :D
 
Jag är en tydlig ISTJ. (bara S som inte är klockren)

När jag gjorde liknande med en erfaren testledare för flera år sedan så blev hon förbluffad. Hade aldrig upplevt att någon prickade en total nolla på någon egenskap. (alltså många fler frågor än nätversionen; de drog slutsatser av hur värdena på de olika egenskaperna förhöll sig till varandra också)

Ett annat test på en anställningsintervju skulle visa dels profilen för hur man "egentligen" var jämfört med hur man visade sig inför andra, typ. Och mina två kurvor såg ut som spegelbilder med alla toppar och dalar på samma ställen. Testledaren sa något i stil med: du är ju som du är - och lät förvånad över att någon kunde vara det...

Så jag tror att jag är en lite ovanlig människa...:D
Jag gjorde en liknande och visade mig som väldigt fladdrig. Det var tydligen inte alls bra. Hade olika personlighet i olika sammanhang tex familj och vänner.

(Lite trist egentligen att ha en "dålig" personlighet, men vad göra)
 
Jag blev INFJ och jag tyckte det stämde otroligt rätt in på mig och hur jag jobbar och när jag trivs, prioriteringar och värderingar. Kul test :)
 
Det här gav mig en insikt om människor i stort. För mig är det helt omöjligt att svara på frågorna. Jag vill säga både och på alla och det är ju vad jag brukar propagera för, att man inte kan placera folk i ett fack utan att de flesta är lite av varje och att det beror på situationen. Men nu när jag ser svaren i tråden inser jag att jag kanske har fel, det kanske är jag som är en komplicerad mittemellantyp eftersom nästan alla verkar kunna välja ett alternativ utan problem :confused::o
Åh en till!
 
Vi är några stycken som du och jag. Och det är jobbigt. För folk vill sortera. Och jag är besvärlig, ärlig, snäll och empatisk och stenhård och auktoritär, bekväm på gränsen till lat och en arbetshäst som kan hugga i läääänge, logisk och kreativ, följsam och älskar när andra bestämmer åt mig för jag är så ambivalent men säger tvärnej om jag inte vill. Älskar regler och förordningar, sen improviserar jag. Kan lite om mycket och har glömt hälften - vilket jag erkänner. Är blyg och social, pratkvarn men lyssnar mer än jag pratar och älskar tystnaden. Nä, jag funkar inte i något test.
Åh härligt, din personlighetsbeskrivning ligger närmare än någon av alternativen i testen.
 
Vad intressant! Varför tycker du inte om konceptet/ideerna kring intro och extroversion?

Själv tycker jag att introvert-extrovert är ett jättebra sätt att beskriva hur vi tenderar att förhålla oss till varandra,och det definerar skillnaden mellan mig (introvert), som måste ha lite hemmakvällar för mig själv med jämna mellanrum, och min kompis, som tycker varje stund som spenderas ensam är bortslösad! Som sagt, min introversion betyder inte att jag inte tycker om att vara med folk, men att jag ofta behöver "vila" efter.
Jo men om man älskar hemmakvällar själv med en bok. Men älskar liv och rörelse omkring en när man jobbar också (så länge de inte stör mig alltför ofta) och är omöjlig att få tyst på när man börjat prata.

Jag älskar att bo på landet med hela släkten och 15 kusiner med 8 barn och två hundar. Jag älskar när min familj åker bort och jag är helt ensam en helg och vill inte se en människa. Sitta och läsa i lugn och ro på Leos lekland är inga problem utan lite härligt. Ingetdera kräver återhämtning, men jag skulle bli less utan att ibland få vara helt ensam och ibland få vara i totalkaos.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 681
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 850
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 489
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp