Bukefalos 28 år!

Vad är ni för personlighetstyp?

ENFJ, tycker väl att det stämmer till 85%. Kan aldrig bestämma mig för om jag gillar planering eller spontanitet. Jag ligger verkligen mitt emellan där.
 
Är det någon som vet huruvida den här typen av personlighetstester vilar på en vetenskaplig grund?

För egen del blir det oerhört godtyckligt och precis som @Luff kan jag inte svara med ett av alternativen i de flesta fallen.
 
För sådär en tjugo sedan så var jag på en "vad passar du för test" på AMI. Innefattade både test i vanliga ämnen som svenska och matte, och personlighetstest. Sen fick vi ett samtal hos en arbetspsykolog. Han sa att testet visade väldigt höga ledaregenskaper. Jag förklarade att jag inte alls är någon ledare, i så fall hade väl folk gärna hängt med mig och följt mitt exempel... Utan jag är helt enkelt en självständig och ganska modig person. Han förslog att jag skulle försöka bli egenföretagare av något slag och efter ett tag blev jag kallad till ett par dagar där några av oss fick åka runt och hälsa på hos olika småföretagare på bygden. Jag tyckte det var intressant, men egenföretagare är jag fortfarande inte.
 
Är det någon som vet huruvida den här typen av personlighetstester vilar på en vetenskaplig grund?

För egen del blir det oerhört godtyckligt och precis som @Luff kan jag inte svara med ett av alternativen i de flesta fallen.

Detta testet som lankas har ar det sa kallade Meyers-Briggs testet, som ar ett av de mest etablerade personlighetstesterna. Jag ar ingen expert, google kan sakert beratta mer, men jag tror att bade Meyer och Briggs var professorer i psykologi - om det gor testet "vetenskapligt" vet jag dock inte.

For mig hjalper inte testet mig att forsta mig sjalv sa mycket battre, utan framforallt att forsta andra - folk som tydligen tanker och fungerar pa helt andra satt, och darfor kraver information levererat pa ett helt annat satt t.ex.
 
Detta testet som lankas har ar det sa kallade Meyers-Briggs testet, som ar ett av de mest etablerade personlighetstesterna. Jag ar ingen expert, google kan sakert beratta mer, men jag tror att bade Meyer och Briggs var professorer i psykologi - om det gor testet "vetenskapligt" vet jag dock inte.

For mig hjalper inte testet mig att forsta mig sjalv sa mycket battre, utan framforallt att forsta andra - folk som tydligen tanker och fungerar pa helt andra satt, och darfor kraver information levererat pa ett helt annat satt t.ex.
Att Meyer och Briggs skulle varit psykologiprofessorer är nog ett missförstånd. De var så vitt jag vet amatörpsykologer.
 
ESFJ fick jag och det stämmer riktigt bra in på mig!

På stresstestet fick jag 32 poäng vilket jag faktiskt trodde skulle vara högre.
 
@Koltrast Om jag inte minns fel så har Meyers-Briggs typ nada evidens. Verkligheten/"personligheten" är inte så svartvitt och antingen eller, precis som ni reagerat på. Orkar dock inte kolla efter forskning just nu, men kan göra det imorgon. Det som används inom psykologins värld är framförallt NEO-PI-R som bygger på femfaktorsteorin.
 
Senast ändrad:
@Koltrast Om jag inte minns fel så har Meyers-Briggs typ nada evidens. Det är inte så svartvitt och antingen eller, precis som ni reagerat på. Orkar dock inte kolla efter forskning just nu, men kan göra det imorgon. Det som används inom psykologins värld är framförallt NEO-PI-R som bygger på femfaktorsteorin.
Så har jag också uppfattat det och jag orkar inte heller ge mig ut i databaser nu, men google ger att det och en del andra tester är ganska ifrågasatta och anses daterade.
 
Så har jag också uppfattat det och jag orkar inte heller ge mig ut i databaser nu, men google ger att det och en del andra tester är ganska ifrågasatta och anses daterade.

Ja, jag är snart färdig psykolog och tester likt Meyers-Briggs nämns aldrig under hela utbildningen. Förutom i form av typ "personlighetstester helt utan evidens...". Men som den drillade student jag är så vill jag inte riktigt uttala mig om något jag bara hört och inte läst om själv. Så därav mitt lite svävande svar ;)
 
Ja, jag är snart färdig psykolog och tester likt Meyers-Briggs nämns aldrig under hela utbildningen. Förutom i form av typ "Personlighetstester helt utan evidens...".
Det är ganska intressant vilken genomslagskraft de fått ändå. Arbetsförmedlingen, studievägledare, bemanningsföretag och andra verkar stormförtjusta i dem, men evidens verkar omöjliga att uppbåda. Någon tjänar stora pengar på att sälja en förenkling?
 
Det är ganska intressant vilken genomslagskraft de fått ändå. Arbetsförmedlingen, studievägledare, bemanningsföretag och andra verkar stormförtjusta i dem, men evidens verkar omöjliga att uppbåda. Någon tjänar stora pengar på att sälja en förenkling?

Är det så alltså? Jag trodde faktiskt dessa test mest florerade såhär på internet. Och i några mindre seriösa rekryteringssammanhang. Välstuderade personlighetsinstrument är ofta dyra att köpa in och får i de flesta fall bara administreras av leg psykolog.
 
Är det så alltså? Jag trodde faktiskt dessa test mest florerade såhär på internet. Välstuderade personlighetsinstrument är nog dyra att köpa in och får ofta bara administreras av leg psykolog.
Jag hamnade en gång i en så kallad åtgärd via arbetsförmedlingen(jag var sjukskriven från ett kvalificerat jobb, men blev satt i en grupp där vi fick öva på att presentera oss själva etc) och där fick vi göra personlighetstest, bla ovan nämnda. Jag ifrågasatte det hela eftersom det i mina ögon såg ut som humbug, men fick veta att det användes flitigt dels inom arbetsförmedlingen, men även av rekryterare mfl.
 
Jag hamnade en gång i en så kallad åtgärd via arbetsförmedlingen(jag var sjukskriven från ett kvalificerat jobb, men blev satt i en grupp där vi fick öva på att presentera oss själva etc) och där fick vi göra personlighetstest, bla ovan nämnda. Jag ifrågasatte det hela eftersom det i mina ögon såg ut som humbug, men fick veta att det användes flitigt dels inom arbetsförmedlingen, men även av rekryterare mfl.

Ska kika lite imorgon hur evidensläget ser ut egentligen, blev lite nyfiken själv :)

(Läste lite snabbt på Wiki för skojs skull, såg ju inte direkt lovande ut ;))
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 677
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 850
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 488
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp