Bukefalos 28 år!

Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad menas med "ordinarie vårdare"? Varför ska barnet vabbas för att vårdaren är sjuk? Menas det att till exempel dagmamma är sjuk och att föräldern då måste vara hemma?
Ordinarie vårdare är den som tar hand om barnet. Kan vara en förälder, bonusförälder, mor/farföräldrar eller "vem som helst" som tar hand om barnet medan föräldrarna jobbar.

Jag vet inte vad som gäller för dagmammor, men förskola kan du inte vabba för även om hela personalstyrkan åkt på matförgiftning. Kommunen har en skyldighet att trolla med knäna och lösa det.

Barnet vabbas för att den som skulle ta hand om barnet är sjukt och då måste en förälder avstå arbete för att sköta om barnet. Så ja, man "stannar hemma" med barnet.
 
Och även om förkylda barn inte ska vara ute och smeta snor på handtaget till coop, så kan man tyvärr vara i den sitsen att man behöver köps isglass till sitt barn som har halsfluss men det finns ingen annan vuxen att dela ansvaret med just då.
Halsfluss smittar vell också. Be någon kompis eller ytligt bekant det brukar jag göra om sambon jobbar. Men man kan tydligen börja tänka om. Sjukt barn förutom magsjuka har jag lämnat kvar i bilen och gjort snabbhandling.
 
Jag har inga barn, men det kan ju faktiskt också röra sig om psykisk ohälsa hos barnet som gör att man som förälder behöver vabba. Att åka till Gekås kanske är ett sätt att få barnet att bli lite glad? Nu kanske det inte var så i det specifika fallet i TS, men det kan vara så i andra fall.
 
När min dotter var liten och gick på förskola så var det lustigt nog ofta på fredagar ungen verkar hängig. Stressar för att hämta barn eller skickar släkting men lustigt nog verkade hon sällan sjuk men var sist kvar att bli hämtad...
Då var jag för ung och naiv för att tänka på det men efteråt har jag fattat att personalen antagligen ville hem.
Personalen kan inte bara gå hem hur som helst. Alla som arbetar på en förskola har arbetstider och den som stänger förväntas vara kvar till den tiden som står på schemat. Finns det inga barn så finns det garanterat alltid något att plocka med/städa!
 
Tydligen har fler sett inlägget och ringt hennes arbetsgivare. För nu har hon lagt ut ett argt inlägg om hur ag gett henne en varning.
Varför man fortsätter lägga ut allt på sociala medier är för mig en gåta.

(Övrig information: Barnet hade enligt tidigare inlägg influensa)
 
Jag har inga barn, men det kan ju faktiskt också röra sig om psykisk ohälsa hos barnet som gör att man som förälder behöver vabba. Att åka till Gekås kanske är ett sätt att få barnet att bli lite glad? Nu kanske det inte var så i det specifika fallet i TS, men det kan vara så i andra fall.

Absolut... men i just det här fallet var ju barnet sjuk med en smittsam sjukdom. Som sponsor (dvs skattebetalare utan barn) av föräldrar vill jag att mina pengar används korrekt. Som en med nedsatt immunförsvar blir jag rosenrasande, håll er hemma med era smittsamma ungar! :rage:

Och i alla händelser är det väl rätt vettigt att ge f-n i att lägga ut allt på sociala medier även om en kanske har rätten på sin sida... dels eftersom det kan missförstås och dels för att det är ett icke ok utlämnande av barnen.

Edit: Givetvis har jag inget emot att en förälder springer in med ett sjukt barn för att handla något nödvändigt (men låt då för f-n inte ungen kladda på allt!) eller att en vabbande förälder är ute med ett sjukt barn som är rätt pigg ändå - då går det ju att hålla avstånd så en inte smittar någon.
 
Tydligen har fler sett inlägget och ringt hennes arbetsgivare. För nu har hon lagt ut ett argt inlägg om hur ag gett henne en varning.
Varför man fortsätter lägga ut allt på sociala medier är för mig en gåta.

(Övrig information: Barnet hade enligt tidigare inlägg influensa)
Varning för vad? För att barnet inte är kry nog att vara på förskola en hel arbetsdag plus hämtning och lämningstid, men kry nog för en runda in för att handla? Jag tror chefen är ute och cyklar...

Även efter influensa kan man vara lite svag och inte orka med förskola men ändå inte smitta ner som en bomb.

Visst ska man hålla sig hemma när ungen är sjuk, men det är en moralisk fråga, inte en fråga om hon gjort rätt ur arbetsgivar- eller försäkringskassans synpunt.
 
Varning för vad? För att barnet inte är kry nog att vara på förskola en hel arbetsdag plus hämtning och lämningstid, men kry nog för en runda in för att handla? Jag tror chefen är ute och cyklar...

Även efter influensa kan man vara lite svag och inte orka med förskola men ändå inte smitta ner som en bomb.

Visst ska man hålla sig hemma när ungen är sjuk, men det är en moralisk fråga, inte en fråga om hon gjort rätt ur arbetsgivar- eller försäkringskassans synpunt.
Alltså, på morgonen lägger hon ut att barnet är så sjukt att hon måste vara hemma med det. En timme senare lägger hon ut att de är på Gekås. Alltså inte en snabb vända in på Ica, utan en heldags shopping.
Du ser inga problem med det? Du hade inte reagerat alls om kollegor gjorde så?
 
Tydligen har fler sett inlägget och ringt hennes arbetsgivare. För nu har hon lagt ut ett argt inlägg om hur ag gett henne en varning.
Varför man fortsätter lägga ut allt på sociala medier är för mig en gåta.

(Övrig information: Barnet hade enligt tidigare inlägg influensa)
Om hon hade varit sjukskriven hade jag förstått ag's reaktion, men nu? Nä, ge en varning för att någon som vabbar är med barnet och handlar, då är man ute i ogjort väder och om det vore jag så hade jag dragit in facket = ag hade fått smäll på fingrarna!
 
Absolut... men i just det här fallet var ju barnet sjuk med en smittsam sjukdom. Som sponsor (dvs skattebetalare utan barn) av föräldrar vill jag att mina pengar används korrekt. Som en med nedsatt immunförsvar blir jag rosenrasande, håll er hemma med era smittsamma ungar! :rage:

Och i alla händelser är det väl rätt vettigt att ge f-n i att lägga ut allt på sociala medier även om en kanske har rätten på sin sida... dels eftersom det kan missförstås och dels för att det är ett icke ok utlämnande av barnen.

Edit: Givetvis har jag inget emot att en förälder springer in med ett sjukt barn för att handla något nödvändigt (men låt då för f-n inte ungen kladda på allt!) eller att en vabbande förälder är ute med ett sjukt barn som är rätt pigg ändå - då går det ju att hålla avstånd så en inte smittar någon.

Fast vänta nu! Om du kallar dig sponsor av föräldrar så tänker jag kalla mig producent av människa som i framtiden kommer ta hand om samhället (inkl. dig).
 
Halsfluss smittar vell också. Be någon kompis eller ytligt bekant det brukar jag göra om sambon jobbar. Men man kan tydligen börja tänka om. Sjukt barn förutom magsjuka har jag lämnat kvar i bilen och gjort snabbhandling.

"Alla gör förhoppningsvis sitt bästa tänker jag"
 
Fast vänta nu! Om du kallar dig sponsor av föräldrar så tänker jag kalla mig producent av människa som i framtiden kommer ta hand om samhället (inkl. dig).

Det får du väl göra.

Faktum kvarstår, en bör vara respektfull över att vi har ett fantastiskt skyddsnät i vårt land. Dvs det kan vara rätt klädsamt att fundera på hur en beter sig när en nyttjar det.
 
Alltså, på morgonen lägger hon ut att barnet är så sjukt att hon måste vara hemma med det. En timme senare lägger hon ut att de är på Gekås. Alltså inte en snabb vända in på Ica, utan en heldags shopping.
Du ser inga problem med det? Du hade inte reagerat alls om kollegor gjorde så?

Jag ser det mer som omsorgssvikt om man som förälder är ute på nöjesshopping en heldag med ett sjukt barn som inte orkar det. Men huruvida barnet orkar det eller inte kan jag inte uttala mig om, men jag skulle iaf acceptera ett möte med socialen mer än vad jag hade acceptera en varning från arbetsgivaren i denna situation.
 
Om hon hade varit sjukskriven hade jag förstått ag's reaktion, men nu? Nä, ge en varning för att någon som vabbar är med barnet och handlar, då är man ute i ogjort väder och om det vore jag så hade jag dragit in facket = ag hade fått smäll på fingrarna!
Hon får ersättning för stt vars hemma (barnet är för sjukt så föräldern kan inte jobba), men så är barnet plötsligt tillräckligt friskt för att hänga på gekås? Som arbetsgivare och kollega hade jag blivit förbannad. Allt kring hennes frånvaro ska fixas, och så är hon tydligen egentligen inte ens i behov av ledighet.
 
Hon får ersättning för stt vars hemma (barnet är för sjukt så föräldern kan inte jobba), men så är barnet plötsligt tillräckligt friskt för att hänga på gekås? Som arbetsgivare och kollega hade jag blivit förbannad. Allt kring hennes frånvaro ska fixas, och så är hon tydligen egentligen inte ens i behov av ledighet.
Fast det är hon väl troligtvis, i behov av ledighet alltså - det är ju mycket möjligt att barnet inte får vara på förskolan?

Jag håller med om att det är superolämpligt att ta med sitt sjuka barn till gekås. Däremot tänker jag att det inte finns något som rättsligt säger att man inte får det. Kan barnet inte vara på förskola (vilket vi ju kan anta att barnet inte får med influensa…) tror jag inte det finns några regler för vad man får göra. Sen håller jag som sagt verkligen med om att det är olämpligt.
 
En del borde ha ett "inläggslås" typ alkolås.

Jäkligt korkat gjort att lägga ut en shoppingtur när man vabbar, Framförallt om AG och kollegor kan läsa ens inlägg.

Och inte minst, hur snällt är det mot barnet som har influensa att bli runtsläpad på Gekås. Själv vill man ju bara ligga ner och ta det lugnt under en mysig filt med en bra film. Kan inte tänka mig att barn är så mycket annorlunda ( inte mitt iallafall)
 
Om barnet i det här exemplet inte är sjukt så utyttjar mamman välfärdssystemet för att få en ledig dag att shoppa. Dessutom ställer det till problem hos ag/ kollegor, iom att ersättare måste ordnas/ arbetsuppgifter blir liggande osv. Så ja, jag tycker det är rätt att bli upprörd över beteendet. Om barnet är sjukt i typ influensa och släpas runt på Gekås har vi ett annat problem att tackla, och jag reagerar negativt igen. Synd om barnet och synd om den som smittas.
 
Hon får ersättning för stt vars hemma (barnet är för sjukt så föräldern kan inte jobba), men så är barnet plötsligt tillräckligt friskt för att hänga på gekås? Som arbetsgivare och kollega hade jag blivit förbannad. Allt kring hennes frånvaro ska fixas, och så är hon tydligen egentligen inte ens i behov av ledighet.

Huruvida man blir förbannad eller inte (hade jag också blivit) är ju något helt annat än ifall FK och ag har möjlighet/rätt att agera.
 
Tydligen har fler sett inlägget och ringt hennes arbetsgivare. För nu har hon lagt ut ett argt inlägg om hur ag gett henne en varning.
Varför man fortsätter lägga ut allt på sociala medier är för mig en gåta.

(Övrig information: Barnet hade enligt tidigare inlägg influensa)
Jag som kollega hade blivit otroligt ledsen om min kollega är hemma med sjukt barn och sedan spenderar en hel dag med att shoppa på (vilken affär det än må vara) tillsammans med barnet! Skillnad om de var ute och lekte (herregud, när jag själv var sjuk som barn ballade min kropp ur totalt och ju högre feber jag hade desto mer energi hade jag, kunde typ springa runt i cirklar för att jag inte kunde sitta still), köpte mat på ICA eller vad som än må vara nödvändigt just den dagen. Visst, man kan ju typ handla lite mat på Gekås, men det känns som mycket där inte är akut att köpa nupåengång.

En vabb betyder oftast mycket mer arbete för mig i vårt arbetslag, och jag hade känt mig otroligt sviken av min kollega. Dock uppskattar jag vabb 1000% mer än det fruktansvärda påhittet "vobb".... Där kollegan typ jobbar, men typ inte är tillgänglig för den måste ju ta hand om barnet... Samtidigt som hen jobbar, men ändå inte... Förstår att det lär kosta att vabba, men det blir så drygt att ha en halvt tillgänglig kollega som själv bestämmer vilka arbetsuppgifter hen smidigt släpper just den dagen (slut på rant, haha!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
959
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp