Bukefalos 28 år!

Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen har fler sett inlägget och ringt hennes arbetsgivare. För nu har hon lagt ut ett argt inlägg om hur ag gett henne en varning.
Varför man fortsätter lägga ut allt på sociala medier är för mig en gåta.

(Övrig information: Barnet hade enligt tidigare inlägg influensa)
Alltså det kommer alltid att vara en gåta för mig varför man väljer att basunera allt möjligt och helt filterlöst på sociala medier. Mvh/Tant
 
Efter läst tråden kom jag på en kollega jag hade för länge sen. Hon sjukanmälde sig och sa att hon hade fått ryggskott och kunde inte ta sig ur sängen. Några timmar senare såg vi på f.b ( jag blev inbeodrad att jobba hennes pass) att hon satt i Danmark och drack öl och önskade alla trevlig helg🤣.
 
Efter läst tråden kom jag på en kollega jag hade för länge sen. Hon sjukanmälde sig och sa att hon hade fått ryggskott och kunde inte ta sig ur sängen. Några timmar senare såg vi på f.b ( jag blev inbeodrad att jobba hennes pass) att hon satt i Danmark och drack öl och önskade alla trevlig helg🤣.
En fd kollega till mig ojade sig över sin onda axel (jag har samma problem fast värre) och kunde absolut inte jobba pga svår värk och kunde inte röra på armen. Hon postade samma dag att hon hade storstädning och tvättade fönster. Och en annan på samma jobb hade problem med INOMHUSLUFTEN och måste sjukskriva sig i tre dagar pga känt en lukt av någon parfymerad tvål eller nåt. Hon shoppade på lopptorg (som är värsta stället för folk med allergier och problem med inomhusluft).

Man blir lätt bitter på folk.
 
En gammal klasskompis postade precis på facebook att hon var hemma för vab. Det är väl inget med det, om det inte vore för att bilden hon la ut på sig och barnet var tagen på Gekås O_o
Jag blir lite provocerad av sånt. Är man hemma för vab får man väl för faen hålla sig hemma! Inte ta med ungen till Gekås..
Det värsta jag varit med om var när vi var ute och åt lunch på en restaurang med buffé. En kvinna med två barn svara i telefon i kön. Man märker att det är jobbet. Hennes svar är att hon är hemma för de är i karantän pga magsjuka. När hon står inne på en restaurang!!!
Till saken hör att det var lov, så kan faktiskt tänka mig att hon vabbade för att kunna vara hemma med barnen på lovet.
 
Visst att småbarnsåren är en utmaning och jag får ofta höra att förskolebarn ALLTID är snoriga. Det bästa med Pandemin har varit att folk stannar hemma vid minsta symtom på sig själva och sina barn. Det har gjort att jag inte har har haft någon ÖLI sedan 2019. Tidigare blev jag ordentligt sjuk så fort någon av mina kollegor kom till jobbet och spred både sina egna som barnens baciller omkring sig. Alltså kom till jobbet utan att var fullt friska, eller ännu värre - tog med sig sina sjuka barn till kontoret :banghead:.

Jag är av åsikten att behöver man ta ut VAB för att barnet är sjuk - då åker man inte på en shoppingrunda till Gekås. Att åka iväg och nödhandla för att man är ensamstående är helt helt annan sak. Att vi i Sverige har förmånen att kunna VAB:a ska vi inte ta för givet. Det är trots allt skattepengar som används och inte något som är skyddat i grundlagen.

Dessutom - det fuskas med VAB - alltså har både Försäkringskassan och arbetsgivaren med att göra vad man pysslar med på sin VAB, och jag tycker denna belyser det rätt bra.

https://www.expressen.se/ledare/ann...l-sverige-egentligen/?referrer=rotator-item-4

/Lizzie
 
Nu är det länge sedan min dotter gick på förskola, men när hon gjorde det så hade de en regel om att om barnet varit hemma sjukt med ex-vis influensa och feber, så måste hen vara hemma en extra frisk/feberfri dag före återgång till förskolan (och två friska dagar, eller 48 timmar, efter magsjuka). Och någon (sannolikt en förälder) måste ju då ta hand om barnet denna "friska men ändå sjuka" dag. När jag var hemma sådana dagar ägnade vi ju oss åt vanliga aktiviteter utan att direkt tänka på vad man "får" eller inte, jag ser inte varför det skulle vara begränsat på något vis? Den extra dagen hemma hävdade förskolan att de ville ha för att försäkra sig om att barnen skulle orka med att vara där när de kom tillbaka så någon karantän var det ju inte heller fråga om (utom i magsjuke-fallet, men då skulle jag aldrig drömma om att ge mig ut bland folk). Däremot fick ju barnen inte vara på förskolan, så någon behövde ju vabba!
 
Visst att småbarnsåren är en utmaning och jag får ofta höra att förskolebarn ALLTID är snoriga. Det bästa med Pandemin har varit att folk stannar hemma vid minsta symtom på sig själva och sina barn. Det har gjort att jag inte har har haft någon ÖLI sedan 2019. Tidigare blev jag ordentligt sjuk så fort någon av mina kollegor kom till jobbet och spred både sina egna som barnens baciller omkring sig. Alltså kom till jobbet utan att var fullt friska, eller ännu värre - tog med sig sina sjuka barn till kontoret :banghead:.

Jag är av åsikten att behöver man ta ut VAB för att barnet är sjuk - då åker man inte på en shoppingrunda till Gekås. Att åka iväg och nödhandla för att man är ensamstående är helt helt annan sak. Att vi i Sverige har förmånen att kunna VAB:a ska vi inte ta för givet. Det är trots allt skattepengar som används och inte något som är skyddat i grundlagen.

Dessutom - det fuskas med VAB - alltså har både Försäkringskassan och arbetsgivaren med att göra vad man pysslar med på sin VAB, och jag tycker denna belyser det rätt bra.

https://www.expressen.se/ledare/ann...l-sverige-egentligen/?referrer=rotator-item-4

/Lizzie
Usch, den texten gav mig (som blivande förälder) grov ångest. (Känner mig liksom som en fuskare när jag sjukar mig från jobbet TROTS att jag jobbar inom vården och att det inte riktigt är förhandlingsbart att komma snörvlande till arbetet.) Lär inte känna mindre skuld när jag sedan måste vabba med mitt barn och kommer troligen att ha fullständig panik när hen ska gå igenom alla infektioner och skit som ska gås igenom de första åren med tätt vabbande som följd. Mitt problem i allra högsta grad, men det var vad den texten utlöste hos mig.
 
Usch, den texten gav mig (som blivande förälder) grov ångest. (Känner mig liksom som en fuskare när jag sjukar mig från jobbet TROTS att jag jobbar inom vården och att det inte riktigt är förhandlingsbart att komma snörvlande till arbetet.) Lär inte känna mindre skuld när jag sedan måste vabba med mitt barn och kommer troligen att ha fullständig panik när hen ska gå igenom alla infektioner och skit som ska gås igenom de första åren med tätt vabbande som följd. Mitt problem i allra högsta grad, men det var vad den texten utlöste hos mig.
Haha, mig fick den mest förbannad. Tycker alltid att Expressen brukar trycka ganska hårt på att misstänkliggöra sjuka, vare sig det rör sjuka barn som man behöver vabba eller vuxna.

Men nej, det hjälper såklart inte att det finns enstaka fall där folk utnyttjar situationen osmidigt, men det gör det inte mer moraliskt rätt att ständigt försöka sparka på utsatta.
 
Haha, mig fick den mest förbannad. Tycker alltid att Expressen brukar trycka ganska hårt på att misstänkliggöra sjuka, vare sig det rör sjuka barn som man behöver vabba eller vuxna.

Men nej, det hjälper såklart inte att det finns enstaka fall där folk utnyttjar situationen osmidigt, men det gör det inte mer moraliskt rätt att ständigt försöka sparka på utsatta.
Lägger till att Expressens ledarredaktion efterlyste att släppa in snoriga barn på förskolan redan hösten 2021, vilket ju rimmade rätt dåligt med både c-19 och RS-virus då.
 
Usch, den texten gav mig (som blivande förälder) grov ångest. (Känner mig liksom som en fuskare när jag sjukar mig från jobbet TROTS att jag jobbar inom vården och att det inte riktigt är förhandlingsbart att komma snörvlande till arbetet.) Lär inte känna mindre skuld när jag sedan måste vabba med mitt barn och kommer troligen att ha fullständig panik när hen ska gå igenom alla infektioner och skit som ska gås igenom de första åren med tätt vabbande som följd. Mitt problem i allra högsta grad, men det var vad den texten utlöste hos mig.

Tycker inte du ska ha dåligt samvete. Är man sjuk eller ens barn är sjukt, då ska man hålla sig hemma. Igår hörde jag av mina kollegor med småbarn att deras förskola är stenhårda att barn ska vara hemma i början av tecken till ÖLI - för det är då de smittar.

Jag som riskgrupp uppskattar det! Eftersom jag har astma blir jag så galet sjuk om jag får ÖLI.

/Lizzie
 
Usch, den texten gav mig (som blivande förälder) grov ångest. (Känner mig liksom som en fuskare när jag sjukar mig från jobbet TROTS att jag jobbar inom vården och att det inte riktigt är förhandlingsbart att komma snörvlande till arbetet.) Lär inte känna mindre skuld när jag sedan måste vabba med mitt barn och kommer troligen att ha fullständig panik när hen ska gå igenom alla infektioner och skit som ska gås igenom de första åren med tätt vabbande som följd. Mitt problem i allra högsta grad, men det var vad den texten utlöste hos mig.
Problemet är ju just de som fuskar. Jag känner mig alltid skyldig o h som en fuskare så jag är sjkukskriven. Hur sjuk jag än är. Just för att många andra fuskar och jag vill inte att någon tror jag är en av dem.
 
Nu är det länge sedan min dotter gick på förskola, men när hon gjorde det så hade de en regel om att om barnet varit hemma sjukt med ex-vis influensa och feber, så måste hen vara hemma en extra frisk/feberfri dag före återgång till förskolan (och två friska dagar, eller 48 timmar, efter magsjuka). Och någon (sannolikt en förälder) måste ju då ta hand om barnet denna "friska men ändå sjuka" dag. När jag var hemma sådana dagar ägnade vi ju oss åt vanliga aktiviteter utan att direkt tänka på vad man "får" eller inte, jag ser inte varför det skulle vara begränsat på något vis? Den extra dagen hemma hävdade förskolan att de ville ha för att försäkra sig om att barnen skulle orka med att vara där när de kom tillbaka så någon karantän var det ju inte heller fråga om (utom i magsjuke-fallet, men då skulle jag aldrig drömma om att ge mig ut bland folk). Däremot fick ju barnen inte vara på förskolan, så någon behövde ju vabba!
Det är ju inte förskolans egenskickrade idé att barn ska vila (!) en feberfri dag innan de kommer tillbaka. De ska alltså inte ut bland folk. De ska vila. Hemma.
 
Tar man ut VAB ska man banne mig vara hemma med sin unge. Vi som inte har barn får då inga betalda "lediga dagar" bara sådär. Är ungen sjukanmäld från förskolan så är ungen hemma, den ränner inte runt med en förälder (som antagligen borde ha varit på jobbet) på Gekås.

Har folk ingen moral?
 
Jag hade en fd kollega som sjukskrev sig från jobbet en vecka, medan han var "sjuk" så la han upp semesterbilder på facebook och skrev om hur skönt det var nere i Grekland, detta hände flertalet gånger. I ett annat fall sjukskrev sig en hel familj (föräldrar + 2 barn) och hävdade covid när de i själva verket skulle iväg och tävla x antal dagar och inte fick ledigt på vanligt sätt.
 
Tar man ut VAB ska man banne mig vara hemma med sin unge. Vi som inte har barn får då inga betalda "lediga dagar" bara sådär. Är ungen sjukanmäld från förskolan så är ungen hemma, den ränner inte runt med en förälder (som antagligen borde ha varit på jobbet) på Gekås.

Har folk ingen moral?
Jag har själv inte barn, men jag har faktiskt noll problem att folk gör saker med sina barn när de VABar. Det beror ju helt på anledningen till att man vabbar.
Dvs, att vabba för att kunna åka till Gekås är inte okej - men att man åker till Gekås när man vabbar behöver inte vara fel 🤷‍♀️
 
Jag har själv inte barn, men jag har faktiskt noll problem att folk gör saker med sina barn när de VABar. Det beror ju helt på anledningen till att man vabbar.
Dvs, att vabba för att kunna åka till Gekås är inte okej - men att man åker till Gekås när man vabbar behöver inte vara fel 🤷‍♀️
Det är enbart avundsjuka det handlar om. Det, och någon missuppfattning om hur chill det är att vabba. Nu är ju barn olika men 1) de behöver omvårdnad och/eller underhållning större delen av dagen och 2) VEM tar frivilligt med sig ungen till Gekås?

Har precis vobbat i två dagar, ångest i magen för att barnet spenderat flera timmar framför skärm och stress för att jag inte hinner med mitt jobb. Vi hann ändå åka och handla ett leksakssvärd på biltema som någon sorts belöning till sonen som varit duktig och tyst när jag hade möten. Jag hade tappat det fullständigt om någon hade fått för sig att kontakta myndigheter och chefen! Vad är det för jäkla sätt egentligen?

(Min unge hade orolig mage, antagligen på grund av att han ätit något olämpligt. Dvs inte smittsamt men höll honom hemma en extra dag för att han skulle slippa skammen att skita ner sig i skolan om magen skulle bråka igen. Men usch vilken parasit jag är på samhället?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
959
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 742
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp