Bukefalos 28 år!

Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Eftersom jag inte behöver hjälptyglar för att få hästen att arbeta rätt...varför ska jag leta efter "rätt" hjälptyglar?

Tog det inte som påhopp ;) ... och jag hoppar inte på dig heller.
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Eftersom jag inte behöver hjälptyglar för att få hästen att arbeta rätt...varför ska jag leta efter "rätt" hjälptyglar?

Tog det inte som påhopp ;) ... och jag hoppar inte på dig heller.

Nej jag tyckte bara det lät som att du ansåg att man bara fokuserar på hästens huvud om man använder hjälptyglar och det stämmer inte riktigt - om man vet vad dom är till för egentligen. Därför jag reagerade.
Att det skulle vara förkastligt att använda det på nybörjare som inte är säkra i sin ridning kan jag inte riktigt hålla med om. Men men det är bara vad jag tycker ^^
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Spö rider jag med alla uteritter och de flesta pass på banan. Gångerna jag använt det på kan jag räkna på en hand (har haft hästen snart 3 år) men har det med som säkerhet.

Bara nyfiken på vad du menar när du skriver att du använder det som säkerhet.
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Det viktigaste när man använder hjäptygar, skarpa bett och sporrar (inte i lika hög grad) är att om man ser det som nödvändigt får man vänja hästen vid det, inte slänga på en hjäptygel huxfux använda den till max och sen förvänta sig att hästen förstår vad det är man vill. Det kan skapa obehag och få hästen att kämpa emot vilket ger motsatt effekt och kan skada hästen.
Man har stött på att för många som tycker att hästen går med huvudet för högt och inte använder ryggen, då sätter de på ett gummiband och spänner åt ordenligt för att få ner hästen och tror att hästen ska tycka att det är ok. Sen så kanske hästen stretar emot och drar upp huvudet trots gummibandet för att den tycker det är obehagligt, då spänner de mer. Tycker det är hemskt när folk utnyttjar makten på ett sådant sätt och sen att man faktiskt tror att hästen inte kommer bry sig.

Jag anser dock att hjälpverktyg som dessa inte bör behövas, som sagts tidigare i tråden finns det ofta ett annat problem bakom hästens beteende, är den väldigt het när man rider ut så får man kanske helt enkelt gå ut och traska med den mer så att det inte blir så exalterad. Det finns alltid en anledning som människan skapat som gör att hästen beter sig som den gör, i grunden behöver inte hästen någon hjälp från människan för den vet faktiskt bäst själv hur den ska gå som en häst. :D
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

När jag för några år sedan var medryttare så stack den hästen med mig vid ett tillfälle, varken jag eller ägaren fick någon rätsida på varför hästen stack. Men under en tid efter detta så användes martingal vid uteritt, för att undvika att hon skulle få upp huvudet högt. Martingalen plockades sedan bort.

Jag tycker att skarpa bett samt hjälptyglar kan användas tillfälligtvis, men att de snarast möjligt bör plockas bort.

Bättre ett lite skarpare bett och ryttaren vågar vara mjuk i handen än ett "mjukt" bett och ryttaren sitter och sågar.

Hästen kunde styras bra med vikten, så det handlade inte om att på något vis slita och dra.
En av mina små hobbys var att på långa tyglar rida olika ridvägar, men det var när jag lärt känna henne bra.

Sen tycker jag att en medryttare ska lyssna på ägarens råd om hur utrustningen ska användas, vad ska tänkas på med det här bettet? med en här hjälptygeln.
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Jo den vet väl bäst själv hur den ska gå när den inte utsätts för tyngd, men hästen är egentligen inte byggd för att bära så då föredrar jag att hjälpa hästen på traven att bära sig själv på ett annorlunda sätt så den kan balansera mig och min vikt. Lösa hjälptyglar tycker jag är guld värt för att lära hästen detta så den förstår, och då hjälper det verkligen, att inte använda det och låta hästen gå på bogarna är inte alls bra när en ryttare sitter på.
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Jag hatar hjälptyglar,sporrar och liknande.
Har aldrig använt hjälptyglar själv men har sett folk som har använt det..
kanske har de använt det fel men det såg hemskt ut!

Jag tycker att man ska kunna rida sin häst utan några onödiga redskap.
Starka bett som tex. pessoa, skulle jag nog aldrig ha på min.. Jag har ett 3delat och hon är rätt het.
Men hon är kontrollerbar så känner inte att jag behöver skarpare bett.
Om de starka betten används på rätt sätt kan jag nog tycka att det är rätt OK
om man ser att hästen trivs med bettet.

Sporrar har jag använt när jag red på ridskola, men endast snälla "ponnysporrar", skulle själv aldrig rida min häst med sporrar.

Men som sagt...används allt rätt så går det nog bra allting:)
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Nej jag tyckte bara det lät som att du ansåg att man bara fokuserar på hästens huvud om man använder hjälptyglar och det stämmer inte riktigt - om man vet vad dom är till för egentligen. Därför jag reagerade.
Att det skulle vara förkastligt att använda det på nybörjare som inte är säkra i sin ridning kan jag inte riktigt hålla med om. Men men det är bara vad jag tycker ^^

Ska försöka förklara hur jag tänker.

En orutinerad, ovan ryttare ska koncentrera sig på sin egen kropps inverkan på hästen. Hur man får hästen att arbeta med rygg och bakdel och därvid upptäcka att formen kommer. En ovan ryttare märker inte om hästen inte jobbar rätt när nacken knäpper av om hjälptyglar används. Då krävs det en skicklig instruktör som kan rätta vederbörande när det händer.

Jag har sett hur hjälptyglar använts i skrämmande syfte där man helt bortsett från vad hästen har i kroppen. T.ex. fick en ryttare rådet att rida med enbart graman som enda tygel då hennes häst gärna for upp med huvudet och tappade formen i stort sett varje gång den reds. Jag protesterade och ägaren bad mig försöka rida hästen, vilket jag gjorde. Kunde snabbt konstatera att det förelåg ett sadel- och ryggproblem vilket senare ledde till att hästen blev utdömd.

Hjälptyglar används för lättvindligt och i fel syfte, är det jag har stött på mest. Därför anser jag att det ska vara väldigt restriktivt med sådana ;)
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Håller till stor del med föregående talare. :bow:

Hjälptyglar, skarpare bett (vilka det nu är - det finns ryttare som enbart rider med halsring och tycker tränsbett är höjden av grymhet), och sporrar, kan användas för att förtydliga för hästen vad den ska göra. Men kan också maskera fysiska problem hos hästen, eller till och med skapa fysiska problem genom att hästen tvingas in i en onaturlig position.

Jag har ingenting emot hjälpmedel per automatik, men håller med om att dessa ibland används klumpigt av okunniga ryttare som inte riktigt klarar ut situationen. Häromkring ser jag inte så mycket extrasnören på privathästarna, men en häst på klubben går ofta med snodd. Enligt ridläraren för att han då är lugnare och kommer till ro - så att ryttaren inte behöver "bråka" med honom.
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Inget av det är fel, om det används rätt.
Samtidigt är de alla fel om det hamnar i hand hos en okunnig person.
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Jag kan inte så mycket om sånt här, men jag rider på ridskola en gång i veckan och där brukar jag rida med bettlöst träns, utan hjälptyglar, helt klart utan sporrar, om jag har spö eller inte beror på hästen men använder det knappt ändå. Men det är ju en ridskola och jag behöver inte dom sakerna på hästarna, som antagligen är mer lättridna än "vanliga" hästar som inte är ridskolehästar. Jag gick på en annan ridskola innan, och där lånade ridläraren ut hans sporrar (som var riktiga sporrar med sån rull grej- vet inte vad det heter- och vass spets) och dressyr spö till eleverna. :crazy: Jag tyckte det var en hemsk ridskola eftersom lärarna inte var så snälla mot eleverna eller hästarna så jag slutade där. Är mycket mer nöjd med ridskolan jag går på just nu. :laugh:
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Skulle gärna vilja veta vad som är GROVA bett för dig, för de grövre betten är ju de "mjukaste" och "snällaste" i hästens mun. Alltså är ett tunt bett starkare än ett tjockt. Men om man vet hur man använder saker som hjälptyglar, sporrar och olika bett, och använder dem på rätt sätt så borde inte hästen heller ha några problem.
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Finns det någon som inte vill slippa använda hjälpmedel om det var möjligt? Att slippa tvinga hästen att placera sig som vi vill eller att stanna/sätta fart? Vi vet att det är fullt möjligt att rida piaff på lösa tyglar och gå från back till full galopp till halt på tjugo sekunder utan huvudlag.

1. Relation.
2. Mental samling. Respekt.
Hästen accepterar vad du vill och gör det utan motstånd, tryggt och villigt.
3. Känslomässig samling.
Hästen är även känslomässigt balanserat med på vad du vill, och kan därför sänka och höja tempot och svänga dit du svänger, med guidning av din energi, ditt fokus och ditt kroppsspråk. På lösa tyglar eller utan huvudlag. Bromsen sitter inte i bettet och gasen sitter inte i sporrar eller bank i magen. Vilket håll ni ska sitter inte i tyglarna.
4. Fysisk samling. Bett och sporrar används som förfining i kommunikationen.

Det finns inga genvägar till sann ridning med kontakt.;)

Alla hjälptyglar=genväg, våld och tvång
Bett som broms=genväg, våld och tvång
Sporrar som gas= genväg, våld och tvång
Nosgrimma, spänner ihop hästens mun, och jag missar viktiga signaler. Finns det någon anledning att använda nosgrimma förutom att tvinga hästen att hålla munnen stängd?

Om hästar kunde skrika hade ljudet på vissa ställen i världen varit fruktansvärt!:cry:

Det finns en anledning till att så många fastnar för PNH.:laugh: //Annika
 
Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Hjälptyglar tycker jag inte ska behövas. Hästar som rids med halsförlängare, graham m.m då börjar man undra lite vad som kan vara fel på hästen när den rids med såkallade hjälptyglar. Visst, om man e duktig och vet hur hjälptyglen ska användas så e de la okej men man ser ofta små oerfarna ryttare rida med starka bett & hjälptyglar. Det har till och med varit så illa på en tävling att ja har gått fram till ryttaren och sagt till den va f*n håller du på me ? (det var en äldre ungdom med noll koll). :mad:
Jag själv använder endast martingal till min häst då hon blir het vid hinder. Använder den inte varje gång heller.

Sporrar behöver man inte enligt mej !!

Starka bett e jag fundersam till... Varför ta genvägar och ändå inte hästen fungerar sen ?
Istället kan man ta till en duktig dressyrtränare man vinner mer på det.
Som Maria Gretzer sa " många hoppryttare underskattar övergångar"
Jag jobbar mycket med övergångar och volter och det ger mer i slutet. Jag rider på 2 olika bett till min ena häst; ett lite tunnare 3 delat bett & ett oxå lite tunnare 2 delat bett. Får hjälp av både hopp och dressyrtränare och det ger mycket mer i slutet. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 809
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 276
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 658
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 236
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp