Vad är det som skiljer ett valpfoder från vuxenfoder?

WildWilma

Trådstartare
En del av svaret på ovantsående fråga trodde jag var att de skiljer i kalcium fosforkvot och energi och protein nivå.

Eftersom jag har en valp och inte är nöjd med det valpfoder jag fick med (MeraDog) så letar jag efter ett att byta till och har tittat på massor med olika valpfoder men hittar ingen röd tråd. Vissa har en hög kvot mellan kalcium och fosfor medan andra har en låg kvot. Vissa är proterinrika medan andra har väldigt lite protein osv.

Någon som har koll på varför det skiljer så mycket?

Vem "betstämer" vad som är valpfoder och inte, tillverkarna?

Valpen får 50 % färskfoder (Voh valpfoder) men jag vill för enkelhetens skull ge 50 % torrfoder. Tips på ett bra valpfoder? (helst utan majs och spannmål) Valpen är en Australian kelpie och lär väga 18-20 kg som vuxen.
 
En del av svaret på ovantsående fråga trodde jag var att de skiljer i kalcium fosforkvot och energi och protein nivå.

Eftersom jag har en valp och inte är nöjd med det valpfoder jag fick med (MeraDog) så letar jag efter ett att byta till och har tittat på massor med olika valpfoder men hittar ingen röd tråd. Vissa har en hög kvot mellan kalcium och fosfor medan andra har en låg kvot. Vissa är proterinrika medan andra har väldigt lite protein osv.

Någon som har koll på varför det skiljer så mycket?

Vem "betstämer" vad som är valpfoder och inte, tillverkarna?

Valpen får 50 % färskfoder (Voh valpfoder) men jag vill för enkelhetens skull ge 50 % torrfoder. Tips på ett bra valpfoder? (helst utan majs och spannmål) Valpen är en Australian kelpie och lär väga 18-20 kg som vuxen.

Kalcium/Fosforkvoten ska ligga mellan 1,0 och 1,5 i ett valpfoder - därav kan det skilja mellan olika foder. Det finns många vuxenfoder som innehåller samma kvot som ett valpfoder.
Det du ska se upp med är att din valp inte blir för tjock då övervikt riskerar att leda till tillväxtproblem.

Det finns många bra valpfoder som är spannmålsfria. Naturea, Orijen, Acana, Taste of the wild är många nöjda med. Dock tillverkas Orijen och Acana i Kanada och taste of the wild i nya Zeeland så det blir mer påverkan på miljön om man köper dessa foder är till exempel Naturea som tillverkas i Europa.

Själv gillar jag Purizon (som är en tysk "kopia" på orijen). Finns dock endast att köpa på nätet.
 
Kalcium/Fosforkvoten ska ligga mellan 1,0 och 1,5 i ett valpfoder - därav kan det skilja mellan olika foder. Det finns många vuxenfoder som innehåller samma kvot som ett valpfoder.
Det du ska se upp med är att din valp inte blir för tjock då övervikt riskerar att leda till tillväxtproblem.

Det finns många bra valpfoder som är spannmålsfria. Naturea, Orijen, Acana, Taste of the wild är många nöjda med. Dock tillverkas Orijen och Acana i Kanada och taste of the wild i nya Zeeland så det blir mer påverkan på miljön om man köper dessa foder är till exempel Naturea som tillverkas i Europa.

Själv gillar jag Purizon (som är en tysk "kopia" på orijen). Finns dock endast att köpa på nätet.

Tack för svaret, hade hitta att kvoten skulle vara på mellan 1.2-1.4 men det var många som inte låg inom den kvoten.

Vuxna hunden har ätit Naturea regional så egentligen skulle jag kunna ge det också valpen också. Kvoten i det är 1,22 samma som i valpfodret jag har nu. Funderade på Acana, visserligen inte spannmålsfritt men verkar bra i övrigt, dock fraktas det onödigt långt precis som Taste of the wild. Purizon såg trevligt ut och bra pris men är lite skeptisk till skyhöga proteinvärde i och med att jag ger barf/färskfoder i övrigt så får de nog i sig protein så det räcker och blir över. Vad händer med extra protein? Belastar det njurarna?

Får kika lite till, ska väl ta slut på fodret jag har även om jag är skeptiskt till allt majs och spannmål i det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 813
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Eftersom det nog kommer bli valpis här strax så funderar jag kring valpfoder. Jag gillar ju Purizon men valpfodret känns väldigt...
Svar
4
· Visningar
895
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 244
Senast: isafore
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 046
Senast: dramatik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp