Vad betyder alla ord för Dig?

G

GaurdianAngel

Vi sitter ju här nästan dagligen och diskuterar hund med varandra. Många gånger tycker vi olika och många gånger tycker vi lika. Men då och då händer det att man menar exakt samma sak, bara att man förklarar sig olika. Snurrigt? Ja, men nu har vi en chans att se vad Ni tycker att dessa ord betyder? Kom gärna på fler!

Jag är i alla fall nyfiken på vad Ni tänker på när dessa ord kommer upp:

Ledarskap
Lydig hund
Kontakt
Korrigering
Hård hund
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Kul tråd!

Ledarskap: Ledaren är den konsekventa initiativtagaren, den som hunden ser upp till. Det här var svårt.. tycker det är så mycket som ingår i ledarskap.

Lydig hund: Hund som lyder för att det är kul och kanske också eftersom den vill "behaga" ledaren. En hund som lyder under tvång eller hot är inte lydig utan kuvad..

Kontakt: Samspelet, relationen mellan hund & människa. Ungefär.

Korrigering: Att tala om för hunden att den gjort fel.. Antingen med rösten eller fysiskt. Hm, svårt. Jag använder nog inte så mycket korrigeringar. :p

Hård hund: Skulle kunna säga att det är en hund som är okänslig för korrigeringar, men samtidigt tror jag att hundar kan vara okänsliga för det samtidigt som de är väldigt "mjuka"... Nej, den var för svår.
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Ledarskap
En hårfin linje mellan ledarskap och diciplin tycker jag på nåt sätt. Ledarskap är det jag har som gör att jag bestämmer allt vi gör, allt från när vi går ut och vart vi går till att hon ska ligga kvar i 2 minuter. Jag är inte så förtjust i ordet eftersom många tror att det handlar om bestraffning och militärdiciplin. Ömsesidig respekt finns också med då jag måste inse min hunds behov och tillgodogöra dem.

Lydig hund
För mig är en lydig hund en hund som lyder inlärda kommando 95% av gångerna, alla kan vi misslyckas. Men en hund som inte lyder kan lika gärna vara en oinlärd hund.

Kontakt
Jag kräver inte ögonkontakt förrutom på lydnadsplanen. Kontakten annars ska vara såpass att de hör vad jag säger och avbryter det som de sysslar med omdelbart när jag kallar. En hund som stänger hörslen har man ingen kontakt med.

Korrigering
På inlärda saker korrigerar man, man korrigerar aldrig på inlärning. Jag korrigerar nästan aldrig på lydnadsplan, jag ser till att göra det så att hunden lyckas istället. Korrigering är oftast "nej" och jag korrigerar hellre i förebyggande syfte... Svårt att förklara, men det klassiska med kaninen. Jag säger nej innan hunden har börjar springa, annars är det för sent. Det är också en form av avledning. Skulle de bryta mot saker som är fel så kan jag ta i hårdare med ett nyp i örat eller ta tag i nackskinnet, jag stirrar aldrig på mina hundar. Min unghund springer gärna omkull vår 14-åriga hund, då får ju jag ta den korrigeringen i stället eftersom den gamla är för snäll..

Hård hund
Hund med hårt psyke, av olika anlendingar. Vissa hundar är födda så, ex. många terriers. De har mycket egen vilja och fegar inte för strid. Ska dock inte blandas ihop med den osäkra hunden som ofta tar strid med ägaren eftersom ägaren är en dålig ledare och hunden fattar inte. Jag ser ofta osäkra stressade hundar som gör utfall och ofta inte tar korrigering från ägaren. De säger då "ja han är så hård i psyket". Bullshit, han är dörädd och gör utfall för att dölja det. Du har misslyckats med din uppgift och ses inte som någon förebild för honom.

//E- fick gå snabbt idag, ville ha med mer
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Ledarskap; Samma som med hästarna i princip -man kan inte "samsas om ledarskapet" utan man måste ha en som den andra kan stödja sej på. Och det ska helst vara jag (!) eftersom en häst eller hund inte är lämpad till att klara sej själv såvida den inte finns i vilt tillstånd. Tamdjur som är domesticerade måste fungera bland folk, varandra och i den miljö vi tar dem till.
Jag anser inte att man uppnår ett bra ledarskap genom att använda våld och hot, då blir det underkastelse och jag skiljer på att underkasta sej/ att vara ledare. Jag tycker att "underkasta" låter som "att med tvång huka sej."

Lydig hund ; En lycklig hund ;) Närå, men det ligger någonting i det, jag tror inte att en hund som ensam tar på sej ansvar för hus och hem känner sej särskilt lycklig, jag tänker att det borde vara ett enormt stressmoment att behöva flyga runt och hålla rätt på människor och andra djur när man inte behärskar det.
Ledarskap och Lydig hund har alltid gått lite hand i hand för mej, för att få en hund att göra det jag begär måste jag ha ett klart ledarskap... jag kan ju ioförsej men det är ju inte så lyckat, att påtvinga hunden att exempelvis sitta ("annars slår jag dej i häcken med näven") för det är ofta det skiter sej och man hör "han vet att han inte får göra så..." uppenbarligen inte.

Kontakt; (hehe) varför vaccan bröt med den lokala brukshundsklubben = syrrans omplacering, hälften greyhound hälften husky ville jag skulle ta kontakt med mej istället för att nosa efter roliga spår -gubbefan fick hunden att sitta, sa hans namn och när han inte vände upp huvudet nöp han hunden i örat (skitsur).
Jag tog kontakt med IMMI förövrigt efter det.
... Jag har inte tänkt så mycket på kontakt, det ska vara kul att komma till mej -det ska ge någonting att vara med mej... Man ska inte behöva vråla ihjäl sej för att få kontakt med hunden.
... jag tänkte på nått mer men jag glömde vad det var för min katt kom in och var hungrig :)

Korrigering; Ingenting jag bryr mej om, ignorering snarare.

Hård Hund; Hårt psyke, framavlat eller frambringat (välj själv).
Vill inte ha en sån hund (lägg märke till att jag inte rabblade upp raser för det funkar inte så).
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Nu blir det lite offtopic, har du gått kurs för IMMI-instruktör? Var? Jag går just nu min andra :)
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Ledarskap ett gott ledarskap har jag när hunden ser mig som den självklara ledaren, men fortfarande vågar ta egna initiativ.

Lydig hund en lydig hund utför inlärda handlingar på begäran, och den gör det även om det finns andra frestelser. lydighet har bara till viss det med ledarskap att göra tycker jag, och en kuvad hund kan också vara en lydig hund. jag försöker att inte lägga in hur hunden blivit lydig i begreppet.

Kontakt att hunden är uppmärksam på vad föraren säger och gör, men också att föraren är uppmärksam på sin hund, samt förståelsen dem emellan.

Korrigering behöver inte betyda obehag för hunden och jag korrigerar även under träning. för mig betyder det att man rättar till något som är mindre bra. ett litet snabbt "ryck" i kedjan för att påminna hunden är ett exempel på korrigering. jag vill inte blanda in bestraffning i ordet korrigering, men gör det ibland utan att tänka mig för.

Hård hund är en hund som inte tar åt sig av obehag. fast att den är hård betyder inte att den inte kan vara förarvek. hur hårdheten visar sig tror jag har mycket med vilka andra anlag som finns.
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Lydig hund: Gick och tänkte på ordet. När hunden gör något vi vill, när den själv inte vill. När den inte gör något vi nekar den eller nekat den tidigare.

En hund som gör något av fri vilja är inte lydig. Min ena hund går inte fram till folk. Det gör hon inte för att hon är lydig, det gör hon för att hon inte vill själv. Min yngre hund vill fram till ALLA folk. Om jag säger fot och hon gör det fast hon är sugen så är hon ju lydig för att hon går fot.

Det handlar ju också om att hunden ska vara avstressad och harmonisk. En hund som trippar på tårna kommer ju förr eller senare att brista. De har ju inte riktigt accepterat situationen som vi vill ha den. När min hund som vill fram till folk en dag avslappnat (men behöver inte vara ointreserad) kan passera folk bara för att hon vet att hon inte får, så är hon ju lydig att inte gå fram.

Men! Om hunden gör saker för att den vill. Så som vi gör på lydnadsplanen. Där motiverar vi ju hunden på 999 olika sätt för att de ska genomföra det. Det är ju inte lydnad. Hunden gör ju det av fri vilja! (Sen att det visst slinker in en eller annan lydnad där är ju en annan sak ;)) Men den lydnanden kommer ju över att vi styr och tar initiativ och att det lönar sig att samarbeta. Inte momenten i sig. Då kommer man ju in på ledarskap!!

sen *pust* orkar jag inte skriva mer...

Hård hund: Minnesbild, en yster hund behöver inte vara hård för att den är för snurrig för att uppfatta korrigering.

Kontakt: Ja när man har den sköna kontakten. När hunden alltid har ett öra vridet åt en och intresserat lyssnar på vad man har att säga.

Korrigering: Skapa ett obehag. En korrigering för mig är lite kraftigare än "säga åt". Idag korrigerade jag min hund för att hon lyssnade dåligt. Hon rusade iväg på en markering och jag satt av efter henne. Säger VAD GÖR DU? och böjer mig mot henne. Gör INTE om det igen. Det var nog korrigering för henne och sen lyssnade hon uppmärksamt :) Hade kontakt alltså! Hade det varit "säga åt" hade jag bara stått kvar och sagt: Åååhhh dumma hund, sluuutaaaa och då hade hon struntat i det :D
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Så kul att Ni svarat! Det var intressant läsning. :)
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Ledarskap
Är ett ord som jag inte längre använder mig av så mycket. Jag försöker att inte fundera så mycket på vad en god ledare gör och inte gör. Utan istället så funderar jag på hur jag vill ha det i min flock. Ledarskap har för mig blivit lite förmycket 'apa efter vargarna' och gärna baserat på ett fåtal vargstudier som är mycket tongivande. Flockliv är ytterst komplext, vargflockar är olika sinsemellan och hundflockar är vädligt olika vargflockar. Det gör att jag tycker att det som människa/hundägare ibland blir alldeles för komplext med ledarskap och så som det ofta beskrivs i hundböcker.

Lydig hund
Är den hund som utan större åthävor klarar av den vardagen som den lever i.

Kontakt
För mig är kontakt lika med samarbete. Grunden i ett samarbete lägger helst hos hunden när den är valp genom att aktivt belöna kontaktsökande och låta den inse att det lönar sig att samarbeta. Kontakt är även klapparna, kliandet på magen och annan trevlig beröring.

Korrigering
Genom att muntligen, fysiskt tala om att det hunden gör fel, oftast blir det väl att man talar om den har gjort fel tyvärr. Korrigering kan vara allt från ett mjukt nej till något mer fysiskt. Korrigering som används frekvent och utan vägledning till ett korrekt beteende tenderar att göra så att korrigeringen trubbas av och så måste man ta ännu mer efter ett tag. Korrigering får oftas oss människor att känna oss tillfredställda utan att det egentligen leder till något. Vi får helt enkelt skrika av oss lite...

Hård hund
Klassiskt är det väl en hund som inte tar fysiska korrigeringar. Jag tror att många hundar inte är så hårda som ägaren tror.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Ledarskap
Ledaren är för mig den personen som står i topp, den odiskuterbara som sätter tydliga gränser för vad som är accepterat.

Lydig hund
En lydig hund är en hund som blivit väl inlärd, och inte har några problem att förstå vad man vill ha utav den och genomför det utan att fråga då kommandot har getts rätt.

Kontakt
För mig är en kontakt när jag t.ex kan gå ut i skogen och gå, släppa hunden och veta att han aldrig försvinner utom synhåll, som ett töjbart gummiband som binder ihop en där kopplet tar slut. Han söker mig, ger uppmärksamhet.

Korrigering
Skall enligt mig vara kort och konsist. Ett bra nej behövs inte sägas två gånger.

Hård hund
Svårt.. Vet faktiskt inte riktigt. En hård hund mentalt sedan födseln eller en hund som gjorts hård genom träning?
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

En verkligt intressant tråd! Dessa ord är upphov till en massa missförstånd, så det är viktigt att diskutera dom!

Ledarskap
Ett ord som ofta missbrukas och brukar användas som försvar för brutalitet. Använder därför ogärna ordet idag. Väljer hellre samspel, som jag tycker bättre säger vad det handlar om. Oavsett vilket ord man väljer handlar det om att ta initiativ till olika aktiviteter. Det gäller att visa att hunden tjänar på att följa mig och mina direktiv. Samspel, tillit, initiativ är nyckelord.

Lydig hund
När en hund följer inlärda kommandon/signaler i alla miljöer med olika störningar.

Kontakt
När hund och förare är uppmärksamma på varandra och söker varandras sällskap.

Korrigering
Förändra hundens beteende genom att tillföra större eller mindre obehag. Mycket använt förr, även av mig, tex i form av ryck i kedjan.
Jag använder dock sällan detta idag. Måste man använda korrigering har man inte tränat tillräckligt/på rätt sätt...

Hård hund
En hund som inte så lätt skapar minnesbilder. Behöver alltså inte handla om obehag utan lika gärna ren inlärning.

Det var länge sedan jag funderade på dessa ord ordentligt och jag fann att jag förändrat min syn ordentligt under åren! Med ny forskning och ny kunskap om inlärning har mitt synsätt gått från det mer totalitära,där man talade mycket om ledarskap ( i betydelsen dominansförhållande och underkastelse) och använde mycket korrigeringar, till det mer flexibla och "mjuka" sättet. Mina hundar är ändå minst lika "lydiga" idag! Framförallt har jag en mer "äkta" kontakt byggt på tillit istället för underkastelse och dominans.

GA, vad säger du själv om dessa ord?
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Lånar:

Nu har jag skrivit och skrivit, raderat och raderat. Får inte ner det i skrift hur jag menar *suck*. Jag får återkomma när jag funderat lite :-)
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Ledarskap - att man har etablerat en sån god kontakt med hunden att den tar dej för ledaren för flocken.

Lydig hund - en hund som lyssnar och gör vad den blir tillsagd för att han tycker det är roligt och den respekterar ledaren.

Kontakt - hunden håller koll på vart matte/husse är istället för tvärtom.

Korrigering - man rättar till ett fel.

Hård hund - en hund med hårt psyke som behöver en fast och konsekvent uppfostran för att ta till sej.
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Såg tråden redan igår och har försökt fundera på hur jag ska formulera mig. Vet inte om det blir som jag tänkt mig men jag gör ett försök :p :

Ledarskap
Nåt som man bör ha över sin hund, men det ska samtidigt vara ett sammarbete mellan hund och ägare (eller förare). I skogen vid tex. kantarellsök är det ju hunden som är ledaren och visar vägen, även om det är på order av jag som flockledare.

Lydig hund
En hund som förhoppningsvis får vara lycklig också. Som kan springa/gå lös men ändå lyda husse eller matte utan större problem. Som kan fungera i vardagen, på stan, på jobbet, i hemmet, ute genom att lyda husse eller matte.

Kontakt
Ett samspel mellan hund och ägare, igen. De känner varandra bra och har bra....kontakt....med varandra. Hunden håller tex. kontakt med ägaren när de är ute och tvärtom.

Korrigering
När man på ett, förhoppningsvis vänligt, sätt berättar för hunden att den gjort nåt fel. Det innebär att hunden ska veta vad den ska göra istället, det är ingen idé att korrigera sin hund om den gör fel innan den lärt sig vad som är rätt.

Hård hund
En hund som inte vill vara underlägsen, kanske varken mot andra hundar eller ägaren. Försöker få sista ordet.
Behöver inte alltid korrigeras med hårda metoder, mjuka fungerar ibland mycket bättre!
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

GA, vad säger du själv om dessa ord?

Jag ska svara, känner bara att jag inte har tid just. Men jag ska skriva vad jag anser när jag kommer hem ikväll. :) Men det har varit intressant läsning. Kom gärna på fler ord.
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Tar bara ett ord:
Hård hund: för mig är det en mycket självständig hund, behöver inte alls vara svårlärd eller svårkontaktad men kanske däremot svårmotiverad för att den helt enkelt tycker att den klarar sig bäst själv. Svårknäckt (i en positiv bemärkelse) skulle jag också vilja lägga in i det.
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Ledarskap
Mellan hund och ägare är det alltid en av dem som innehar ledarskapet, förhoppningsvis ägaren :smirk:

Lydig hund
En hund som underrättar sig sin ägare, som lyder inlärda kommandon. Ofta en hund som är kontaktsökande, väntar på kommando, vill lyda sin ägare.

Kontakt
Som sagt, hunden är uppmärksam på ägaren, och dess kommando. Detta innebär ju också att ägaren måste vara uppmärksam på sin hund.

Korrigering
Man låter hunden bli belönad/uppmärksammad endast när den beteer sig önskvärt. Hoppar hunden på mig, så ignorerar jag den tex. Tittar inte på den förrän den sitter lugnt. Då är den korrigerad.

Hård hund
En hund som ständigt vill klättra i rang, som inte är vek, eller blyg. Väldigt frammåt och självständig.

(Mysan har haft lite för mycket tid sig att skriva detta inlägg!)

ADMIRABLE ARNOLD
 
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Ledarskap Ett ord jag inte gillar, men använder ofta då det är lätt för andra att förstå. Använder dock inte ordet bland svensson-hundägare som går på kurs. Säger man att de brister i ledarskapet, så tror de att de ska bli hårdare, sätta fler regler och höja rösten till sin hund. :crazy: Det är dock inte jag ute efter när jag vill att de ska jobba på ledarskapet (usch vad jag ogillar det ordet).
Ledarskap för mig att ha gott samarbete, god relation, vara en trygghet och att stöta mina hundar i svåra situationer. Se till att de får ett aktivt liv, där de känner sig behövda och viktiga för flocken. Även om jag många gånger bestämmer när, var och hur, så anser jag det vara viktigt att de får vara med och ha ansvar för det som de är bättre på än mig.

Lydig hund Svårt. Men överlag anser jag att det är en hund som fungerar bra i den miljön den lever i. Den ska fungera i vardagen. Sedan finns ju tävlingslydnad. Men jag sätter större värde på en hund som är lydig i vardagen än på appellplan.


Kontakt Relationen/samarbetet mellan hund och ägare.

Korrigering Att gå in och förändra ett beteende. Ordet har en extrem bredd för mig. Jag använder mig av både positiv och negativ förstärkning när jag korrigerar, helt beroende på vad som ska ändras i hundens beteende. När folk talar om korrigering så betyder det ofta att de går in med ett psykiskt/fysiskt obehag för hunden. För mig kan de betyda dels det, men det kan likväl betyda något som för hunden upplevs som väldigt positivt.

Hård hund Förmågan att glömma obehagligheter, men ibland även belöningar.

Äsch, det är skitsvårt att få ner det man tänker på i skrift.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betyder alla ord för Dig?

Ledarskap Att vara trygg! Framförallt det tror jag. Att hunden (eller vad som) känner sig trygg i min närvaro. Sedan så är det faktiskt så att om man jobbar med hunden så blir man en rolig "figur" på så vis att hunden vill tillfredställa den initiativtagande ledaren = med en motiverad hund som är uppmärksam på vad ledaren vill här näst.
Possitiv/negativ "energi" lägger jag under något annat än ledarskap - visst är det viktigt att göra samspelet roligt och possitivt! men det är inte ledarskapet för mig.

Lydig hund Jag har ju haft riktigt kuvade hundar förr :crazy:
Mest på grund av oerfarenhet och att jag gjorde som jag blev tillsagd.... Dessa hundar har i sin tur satt ribban för vad en lydig hund är för mig och det vidhåller jag fortfarande => helt enkelt att det inte råder några konflikter mellan förarens kommando och andra faktorer. En lydig hund gör det den ska när den ska - omedelbart! = det är en lydig hund.
Ska även understryka att mina nuvarande hundar får klassas som olydiga efter dom reglerna.

Kontakt Grundstenen för att det ska fungera mellan hund och förare! Relationen/samarbetet mellan hund och ägare. Samt att det är hunden som ska hålla koll på mig inte tvärtom då vi arbetar.

Korrigering Personligen ryser jag till i ryggraden av ordet och tänker på tiden då jag tävlade och korrigerade småsaker i oändlighet helt i onödan egentligen. Vad spelar det förr roll om hunden sitter rakt vid inkallning tex? Huvudsaken är att den kommer!

Hård hund En hård hund för mig är en hund som inte backar för rovdjur(jag är jägare). Det går iofs att träna fram!
Men en hund som har rovdjursskärpa i generna är ofta hård. Med det menar jag att den är mkt stabil och psykiskt stark, den är inte rädd att ta tag i saker på egen hand.
Huruvida den är förarvek eller har ingenting med hårdhet att göra tycker jag. Man kan kuva en hund lika mkt med tjat och gnat som med stryk!

Mvh
Björn
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 702
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 188
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 958
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp