Bukefalos 28 år!

Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Risoni med krossade tomater och quornfile, broccoli till. Imorgon blir det överbliven risoni och skalade morotsskivor till lunch. Äter hellre än lagar. Försöker gå ner i vikt nu också, så räknar kalorier =favoriten oljestekt aubergine går bort :cautious:
 
Lagade en sjukt god stroganoff med halloumi och linser häromdagen. Snabbt, lätt och så gott!

Googla på "halloumi stroganoff kit" så kommer ni till bloggen där receptet finns.
Det enda jag modifierade var att jag hade i en skvätt japansk soja också för sältan och umamismakens skull.
 
Häromdagen blev jag bjuden på gratinerade enchiladas fyllda med sötpotatis, svarta bönor och fetaost. Receptet var ungefär: koka eller ugnsrosta sötpotatisbitar. Mosa halvt med en potatisstomp, rör i smulad fetaost och ett paket kokta svarta bönor. Krydda med salt och peppar. Fyll tortillabröd generöst med röran, rulla ihop och lägg tätt i en ugnsform. Bred över en burk tacosås och toppa med riven ost. Gratinera i ugnen tills osten fått fin färg. Servera med gräddfil, majs, finhackad tomat och gurka samt koriander.
 
Häromdagen blev jag bjuden på gratinerade enchiladas fyllda med sötpotatis, svarta bönor och fetaost. Receptet var ungefär: koka eller ugnsrosta sötpotatisbitar. Mosa halvt med en potatisstomp, rör i smulad fetaost och ett paket kokta svarta bönor. Krydda med salt och peppar. Fyll tortillabröd generöst med röran, rulla ihop och lägg tätt i en ugnsform. Bred över en burk tacosås och toppa med riven ost. Gratinera i ugnen tills osten fått fin färg. Servera med gräddfil, majs, finhackad tomat och gurka samt koriander.

Lät svingott!!
 
Friterade kikärtor med mynta/yoghurtsås ska det bli här imorgon. Får se om det blir gott eller ej :cautious:

Det blev fantastiskt! Gjorde iofs inte som jag tänkt;

Sötpotatis pommes frites gjorda i olivolja. Rostade kikärtorna med rapsolja i ugnen. Yoghurt, färsk mynta, chili, spiskummin, kryddmått med honung smakrik sådan. Rejäl grönsallad till. Prova! Billig bjudmat som var supergod!
 
Lite OT men ändå inte...
Har nu ätit vegetariskt i snart ett år. Tänkte eg bara låta bli kött ett år, främst av miljöskälen, men nu känner jag plötsligt att kött äcklar mig... Tills för en tid sedan åt jag viltkött nån gång, t ex älgfärs i tacos, men nu går inte det heller. Att tillaga kött till de andra funkar inte om jag måste ta i det, jag tänker på likdelar och det blir tvärstopp...O_o
En oväntad och inte riktigt önskvärd effekt... Fler som känner så, och kommer man över det?

Och, för att inte bli utslängd från tråden rekommenderar jag:
Stek quornfilé i bitar och lägg i en ugnsfast form. Koka upp en sås bestående av majonnäs, cremefraiche och sweet chilisås och häll allt över file'n. In i ugnen ca en kvart. Ta ut och strö halvkrossade grillchips på. In i ugnen igen i tio minuter. Ris passar till! :)
 
Mannen håller just nu på att fixa stekt zucchini med cayennepeppar, bulgur och falafel medan tsatziki (havreyoghurt som bas) står och drar i kylskåpet. :d
 
Försökte steka aubergine i vatten istället för olja igår, för att spara kalorier. Det blev en nästintill oätlig lilagrön sörja, kombinerat med mjöliga stuvade makaroner....inte årets höjdpunkt alltså. Matlådan består idag därför av kokt potatis.. Får väl krydda med... nåt.

Men till min egentliga fråga: :) Hur lagar ni aubergine? (kalorisnålt)
 
@Monkie
Hur steker man något alls i vatten? Du kokade den alltså? Jag hävdar att aubergine ska ju stekas i rikligt med olja! Den är så kalorisnål i sig så jag tänker att då kan man med gott samvete ta oljan :D Men testa att pensla skivorna med olja innan du lägger dem i stekpannan, du behöver ju inte fritera i flytande olja liksom men tror det blir svårt att skippa olja helt :)
 
@Monkie
Hur steker man något alls i vatten? Du kokade den alltså? Jag hävdar att aubergine ska ju stekas i rikligt med olja! Den är så kalorisnål i sig så jag tänker att då kan man med gott samvete ta oljan :D Men testa att pensla skivorna med olja innan du lägger dem i stekpannan, du behöver ju inte fritera i flytande olja liksom men tror det blir svårt att skippa olja helt :)
Haha, okej :angel: kokade den gjorde jag nog mer. Men i stekpanna! :D Jag har provat att ta lite olja bara, men den sugs ju liksom in och försvinner direkt, jag tror jag behöver använda minst en halv dl olja till min aubergine och det är 416 kalorier :crazy::crazy::crazy:. Min dagsranson är 1100, så min nyttiga grönsak blev inte så nyttig :arghh:
 
Haha, okej :angel: kokade den gjorde jag nog mer. Men i stekpanna! :D Jag har provat att ta lite olja bara, men den sugs ju liksom in och försvinner direkt, jag tror jag behöver använda minst en halv dl olja till min aubergine och det är 416 kalorier :crazy::crazy::crazy:. Min dagsranson är 1100, så min nyttiga grönsak blev inte så nyttig :arghh:

Ta detta med en stor nypa salt, jag är inte förtjust i aubergine själv så har lagat åt andra huvudsakligen.
Jag penslar ca 1 cm tjocka skivor med oljebaserad marinad som får dra in och sen grillar på rätt hög värme för att få yta. Sen får de ligga på låg värme en liten stund. Det blir inget oljebad av det.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 262
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
677
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 524
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp