Bukefalos 28 år!

Vad blir det för (vegetarisk) mat?

jag gjorde en vegetarisk lasagne igår.
Jag rev morötter, kålrot, vitkål och gul lök, fräste det i lite olja och hällde på krossade tomater.
Kryddade med salt, peppar, persilja och anchochili.
varvade blandningen med lasagneplattor i en form, i ett varv hällde jag på två förpackningar svarta bönor. Riven ost på toppen och in i ugnen i 20-25 min.
Supergott!
 
snapchat-4715208741587595609_58121c0dddf2b3168a7eb4c2.jpg


Jag är fortfarande hungrig, haha!
 
Lagade igår en höstig färspytt som blev vegansk när jag tänker efter!

Fräste vitkål, lök, paprika och champinjoner tillsammans med sojafärs. Kryddade ordentligt med timjan, enbär, vitlökssalt, lökpulver salt och peppar. Lite tomatpuré och lingonsylt, en skvätt vatten

Serverade med pasta, mumma!
 
Åt ärtsoppa till lunch. Köpt, så inte minsta cred till mig för den ;)

Nudlar, vårrullar, sallad och jordnötssås till middag. Inte superinspirerad idag :o
 
Fetaost panerad i olivolja blev det till middag idag. Serverad med klyftpotatis där ett par rödbetor fick åka med i ugnen, samt honungssås (honung + crème fraîche) och sallad :d
 
Men till min egentliga fråga: :) Hur lagar ni aubergine? (kalorisnålt)

Jag har skivat aubergine och tillagat det på en plåt i ugnen. Det var ett tag sen nu, men har för mig att det brukar bli gott! Tror inte jag hade någon olja på heller, i så fall lite bara.

Men om du provar och det inte blir bra ber jag om ursäkt :p
 
Käkade piroger till lunch idag. Fyllning av vitkål och svamp. Sallad på mango och koriander till.

Sojafärssås och pasta till middag.
 
Försökte steka aubergine i vatten istället för olja igår, för att spara kalorier. Det blev en nästintill oätlig lilagrön sörja, kombinerat med mjöliga stuvade makaroner....inte årets höjdpunkt alltså. Matlådan består idag därför av kokt potatis.. Får väl krydda med... nåt.

Men till min egentliga fråga: :) Hur lagar ni aubergine? (kalorisnålt)

Du skivar dem i skivor och bakar i ugnen! jag brukar pensla med olivolja och vitlök.

Glöm inte att innan du tillagar dem bör du salta dem och låta ligga 5-10 min, detta suger ut vätskan ut dem, torka sedan av med hushållspapper. Glöm inte båda sidorna. sedan skjuts in i ugnen :)
 
Slängde ihop en vegansk färssås som jag ska ha till lunchlådor :)
20161114_170535_5829e23fe087c313c2792ec7.jpg


Till middag blev det currygryta med bönor och kikärter, serverades med ris och tzatsiki.
 
gjorde någon slags linsgryta/soppa till lunch.
Fräste en gigantisk gul lök, hällde på vatten buljongtärning och linser, kokade fem minuter. hällde på krossade tomater och slantade morötter. Kryddade med peppar och vitlök bara. Blev supergott!
 

Fräste 1 gul lök, 1 stor vitlöksklyfta och en schalottenlök.

Ner med färsen (ca 400 gram av anammas), lite tomatpuré, en grönsaksbuljong, 1 burk krossade tomater, 1 låda plommontomater, basilika, salt, peppar och paprikakrydda.

Sen hade jag i kanske 3 dl havregrädde då det såg så fattigt ut innan :D
Visstja, en skvätt soja också och sambal oelek.

Kör oftast inte efter nåt recept utan höfter lite :)
 
Fräste 1 gul lök, 1 stor vitlöksklyfta och en schalottenlök.

Ner med färsen (ca 400 gram av anammas), lite tomatpuré, en grönsaksbuljong, 1 burk krossade tomater, 1 låda plommontomater, basilika, salt, peppar och paprikakrydda.

Sen hade jag i kanske 3 dl havregrädde då det såg så fattigt ut innan :D
Visstja, en skvätt soja också och sambal oelek.

Kör oftast inte efter nåt recept utan höfter lite :)

Låter som ett bra grund recept så kan man slänga ner vad man har/gillar.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 238
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
645
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 073
Senast: Jahaja
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 432
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp