Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Gjorde nästan vegetarisk middag som var så god. Köttinslaget kan man ju byta ut. :) det blev ugnsstekt färsk broccoli med lite citron, peppar och havssalt. Så gott när den blir knaprig och lite lätt bränd! Ingen mer sladdrig mjukkokt broccoli!
Sen var det bulgur kokt med salt och gurkmeja. Blandade i cocktailtomater och soltorkade tomater när det var klart. Till detta åt vi baconlindade dadlar. Men kan ju enkelt bytas mot t.ex. stekt halloumi eller annat alternativ. :) Som tillbehör hade vi yoghurt med citron, peppar, honung och mycket salt, lite chiliflaeks och mynta, samt hummus på burk.

Tapas möter libanesiskt kök, typ. Hade varit gott med en liten bruschetta till också. :d
 
Här blev det linssoppa, väldigt gott!
Hunden hade förberett allt genom att sprida ut alla kryddorna som jag köpte igår på golvet (även dekorerat hela lägenheten och pälsen med fyra paket nudlar som verkar fungera förvånansvärt bra som strössel).

Efter sanering av hund samt lägenhet så ställde jag mig i alla fall vid spisen och gjorde en linssoppa där jag utgick från det här receptet: http://www.ica.se/recept/linssoppa-med-tomat-541439/. Höftade med måtten när det gällde kryddorna (och hade i betydligt mer rödvinsvinäger), och la även till morötter och japansk soja. Allt gick jättebra tills jag upptäckte att jag hade köpt hem sesamfrön istället för linser...

Sprang svärandes till ICA, och nu är soppan äntligen klar och den är JÄTTEGOD.

Är någon intresserad av en hund med starkt inredningsintresse så finns han tillgänglig i Stockholms stad. Kostnadsfri leverans inom tullarna.
 
Åh jag behöver hjälp!
Nästa helg ska jag och min pojkvän bjuda på vegetarisk middag, vi blir 6 personer. Det ska dessutom vara glutenfritt. Jag har svårt att komma på någon lite "festligare" mat som uppfyller dessa kriterier, jag tänker ofta pasta när jag tänker vegetariskt och det går ju inte nu... Glutenfria pastan är inte populär hos den som har intoleransen. Det enda vi kommit på är svamprisotto men det har vi bjudit på två gånger förut. Vad gör ni för mat när det ska vara bjudmat?
 
Åh jag behöver hjälp!
Nästa helg ska jag och min pojkvän bjuda på vegetarisk middag, vi blir 6 personer. Det ska dessutom vara glutenfritt. Jag har svårt att komma på någon lite "festligare" mat som uppfyller dessa kriterier, jag tänker ofta pasta när jag tänker vegetariskt och det går ju inte nu... Glutenfria pastan är inte populär hos den som har intoleransen. Det enda vi kommit på är svamprisotto men det har vi bjudit på två gånger förut. Vad gör ni för mat när det ska vara bjudmat?

Ska ni har trerätters? För som förrätt är ju i så fall en trevlig soppa aldrig fel :D
 
Åh jag behöver hjälp!
Nästa helg ska jag och min pojkvän bjuda på vegetarisk middag, vi blir 6 personer. Det ska dessutom vara glutenfritt. Jag har svårt att komma på någon lite "festligare" mat som uppfyller dessa kriterier, jag tänker ofta pasta när jag tänker vegetariskt och det går ju inte nu... Glutenfria pastan är inte populär hos den som har intoleransen. Det enda vi kommit på är svamprisotto men det har vi bjudit på två gånger förut. Vad gör ni för mat när det ska vara bjudmat?

Tzay och hasselbackspotatis med någon rolig sallad till :d
 
Ska ni har trerätters? För som förrätt är ju i så fall en trevlig soppa aldrig fel :D

Vi ska nog bara laga varmrätten tror jag, förrätt skippar vi nog och efterrätten har vi delegerat bort :D.
Men soppa är gott! Men undrar vilken sort som kan vara hel huvudrätt och känns lite...fin? haha. Och då får vi baka ett glutenfritt bröd. Jag var vegetarian i nästan 5 år när jag var tonåring men då åt jag otroligt ensidigt och mkt halvfabrikat så har liksom inget att komma med själv...
 
Jag googlade tzay (aldrig hört om förut :O ) och det såg ut som att det ota serveras på spett. Hur brukar du göra med det? Och hur smakar det, som qourn typ eller? :D

Det finns både att köpa på spett och "lösa" i påse. Det är inte lika torrt som quorn och har mer egen smak, quorn tycker jag att en behöver krydda rätt mkt för att det ska bli gott. Tzay steker jag och kryddar med lite salt och peppar.
 
Åh jag behöver hjälp!
Nästa helg ska jag och min pojkvän bjuda på vegetarisk middag, vi blir 6 personer. Det ska dessutom vara glutenfritt. Jag har svårt att komma på någon lite "festligare" mat som uppfyller dessa kriterier, jag tänker ofta pasta när jag tänker vegetariskt och det går ju inte nu... Glutenfria pastan är inte populär hos den som har intoleransen. Det enda vi kommit på är svamprisotto men det har vi bjudit på två gånger förut. Vad gör ni för mat när det ska vara bjudmat?

Boeuf bourguignon med oumph! istället för kött kanske kan vara något?
Jag har bjudit på det här receptet ett par gånger, tycker att det blir riktigt bra! http://www.javligtgott.se/vegetarisk-boeuf-bourguignon/

Vilken typ av mat tycker ni om att bjuda på? Jag tycker t.ex. det är roligt att laga färska rispappervårrullar till folk, det blir lite som vietnamesisk tacos då folk får plocka själva.
Annars är ju t.ex. indiska grytor enkla att göra båda vegetariska och glutenfria! En god korma kanske?

Eller om ni vill laga mer klassiskt så är ju tipset du fick ovan bra; tzay/oumph! med någon potatis till (har du provat crushed potatoes nån gång? :d) med förslagsvis rödvins- eller svampsås till.

Jag kan också tipsa om att spana in bloggen som jag länkade ovan, många bra recept! Allt från tapas till klassisk husman.
 
Boeuf bourguignon med oumph! istället för kött kanske kan vara något?
Jag har bjudit på det här receptet ett par gånger, tycker att det blir riktigt bra! http://www.javligtgott.se/vegetarisk-boeuf-bourguignon/

Vilken typ av mat tycker ni om att bjuda på? Jag tycker t.ex. det är roligt att laga färska rispappervårrullar till folk, det blir lite som vietnamesisk tacos då folk får plocka själva.
Annars är ju t.ex. indiska grytor enkla att göra båda vegetariska och glutenfria! En god korma kanske?

Eller om ni vill laga mer klassiskt så är ju tipset du fick ovan bra; tzay/oumph! med någon potatis till (har du provat crushed potatoes nån gång? :d) med förslagsvis rödvins- eller svampsås till.

Jag kan också tipsa om att spana in bloggen som jag länkade ovan, många bra recept! Allt från tapas till klassisk husman.
Åh tack för så många bra tips! Jag ska grunna lite på detta nu och definitivt kolla in bloggen. Vi gillar typ all sorts mat från alla världens kök! Boeuf bourguignon är (förutom jordens krångligaste namn) en av mina favoriträtter, det vore kanske något. Om jag vågar förlita mig på att jag får till smaken på grytan utan köttbaserade buljonger och fonder...
 
Åh tack för så många bra tips! Jag ska grunna lite på detta nu och definitivt kolla in bloggen. Vi gillar typ all sorts mat från alla världens kök! Boeuf bourguignon är (förutom jordens krångligaste namn) en av mina favoriträtter, det vore kanske något. Om jag vågar förlita mig på att jag får till smaken på grytan utan köttbaserade buljonger och fonder...

:up: Första gången jag gjorde det receptet körde jag bara på en vanlig grönsaksbuljongtärning, och min kompis som åt frågade faktiskt hur jag fick till smaken av köttbuljong. Jag har dock ingen aning, följde bara receptet :p
Men eftersom jag är lite av ett oumph-fan så bytte jag ut Anammas vegobitar mot det. Körde hälften oumph garlic & thyme och hälften pure chunk.
 
Åh jag behöver hjälp!
Nästa helg ska jag och min pojkvän bjuda på vegetarisk middag, vi blir 6 personer. Det ska dessutom vara glutenfritt. Jag har svårt att komma på någon lite "festligare" mat som uppfyller dessa kriterier, jag tänker ofta pasta när jag tänker vegetariskt och det går ju inte nu... Glutenfria pastan är inte populär hos den som har intoleransen. Det enda vi kommit på är svamprisotto men det har vi bjudit på två gånger förut. Vad gör ni för mat när det ska vara bjudmat?

Fajitas med oumph, tomatsalsa och guacamole :love: Det enda som behöver vara glutenfritt är tortillabröden och sådana kan man köpa färdigt.
Brukar utgå från detta recept och lägga till de såser eller grönsaker man själv gillar: http://grontvarjedag.se/index.php/2015/05/25/kottfri-mandag-bjuder-pa-fajitas-med-pico-de-gallo/
 
Idag blir det glutenfria pitabröd fyllda med falafel, gurka, rödlök, avocado och vitlökscreme fraiche. :d
 
Ugnsrostade rotsaker (potatis, morötter, lök), A&A's panerad f*sk och remouladesås (såsen är det enda som inte är veganskt). Har längtat efter detta i några dagar nu så det ska bli gott! :D
 
Quinoasallad. Rostade tomater, halloumi, färsk spenat, sesamfrön, ajvar relish blandas ner i quinoa. Mättande, gott, bra!
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 147
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 989
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp