Bukefalos 28 år!

Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Är det någon som har gjort pakora och har bra recept på det? Önskar även recept på vårrullar (ffa degen).
 
Jag har ju bestämt mig för att äta veganskt tre gånger i veckan under februari. Idag körde jag första dagen. Frukost var trist, för jag "måste" ha kaffe på morgonen och jag gillar inte svart kaffe. Men det överlever man ju. Har testat en hasselnötsmjölk, och den var visserligen helt ok i kaffe, men snordyr och kom i engångsförpackning vilket jag undviker att köpa. Det var det inte värt. Mackor med hummus och marmelad (ej samtidigt)

Till lunch blev det pasta med ramslökspesto (ramslök, cashewnötter, olivolja...), hummus och råkost. Helt ok.

Kvällsmaten bestod av ej jättegoda blomkåls-quinoa-bullar (recept). Min man tyckte att de var rätt goda, men jag känner att jag inte vill laga dem igen i alla fall... Potatis och råkost till det.

Vi rullade några energibollar också, morotskakestyle. Har knyckt några under eftermiddagen.

Allt som allt var det ju inga konstigheter, men ingen särskilt kul matdag. Måste vässa mig lite för att vegant ska bli roligt tror jag. Jag gick ju med i den där facebook-gruppen, men där är det mest bilder på semlor, smörgåstårtor och diverse helfabrikat känns det som...
 
@majola Sök efter maträtter och ingredienser i gruppen är mitt tips. De inlägg som hamnar högst upp i flödet är sådana som får mycket likes och kommentarer. Se det som en receptsamling eller inspiration stället!
 
@majola
Som ersättning för mjölk i kaffet skulle jag rekommendera Oatlys "iKaffe". Kostar ca 20 kr för 1 L och är gjord för att ha just i kaffet :)

I matväg kanske det funkar att tänka typ vad du är sugen på för "vanlig" mat och sen hitta en vegansk variant. Till exempel ska jag laga gulaschsoppa till nästa vecka. Då tänker jag bara ta något enkelt recept på gulaschsoppa och sen byta ut köttet mot sojafärs. Det kanske blir lite lättare att komma på rätter då och så behöver du inte vänja dig med så mycket nya smaker på en gång :D
 
Jag vill äta mer potatis.
Jag gillar potatis oerhört mycket men det har nästan alltid serverats i kötträtter när jag växte upp = potatis och gröna ärtor till vegetarianen. Så jag har liksom ingen potatisrepetoar, inga potatistrick i ärmen. Potato, I can not. Skulle gärna ändra på detta. Nu, i ersättningsprodukternas förlovade tid, kan man ju faktiskt göra "kött"rätter också. Funderar på att utmana mig själv och köra 30 dagar utan pasta och ris, eller nåt liknande.
(Om jag inte blir bjuden då, bangar inte på bjudmat :D )
 
Tack för alla tips!

Jag är ju lite kinkig, eftersom jag undviker engångsförpackningar, vilket gör att utbudet minskar ganska mycket. Jag tror att jag måste satsa på rätter som är "naturligt" vegana, sojafärs, vegokorvar etc lockar mig inte alls.

Just nu lagar jag pakora med blomkål, broccoli och squash. Ris till.

Frukosten bestod av kaffe (svart), bananplättar, färsk frukt samt några mackor med hummus och marmelad. Lunch blev det ingen för vi var på äventyr.
 
Sitter och väntar på att rödbetsrårakorna ska bli klara i ugnen. Till dem har jag gjort en getostcréme där jag kokade getosten lite (gravid), lät den svalna, hade i creme fraiche samt salt och peppar. Getostcrémen var mycket god när jag tjuvsmakade. :d
 
Min tredje vegana dag var godare!

Grönsaksris till lunch, inget speciellt men gott med morot, broccoli, paprika, cashew, russin och sojasås.

Till kvällsmat åt vi chili con quinoa med råris, guacamole, machésallad, morots- och paprikastavar samt små hemmagjorda tortillas. :d

Igår åt vi f.ö. grillad smörgås med turkiskt plattbröd, grillade grönsaker och hemmagjord halloumi! Den är godare än köpt och gnisslar inte fullt så mycket! :rofl:
 
Min tredje vegana dag var godare!

Grönsaksris till lunch, inget speciellt men gott med morot, broccoli, paprika, cashew, russin och sojasås.

Till kvällsmat åt vi chili con quinoa med råris, guacamole, machésallad, morots- och paprikastavar samt små hemmagjorda tortillas. :d

Igår åt vi f.ö. grillad smörgås med turkiskt plattbröd, grillade grönsaker och hemmagjord halloumi! Den är godare än köpt och gnisslar inte fullt så mycket! :rofl:

Hemmagjord halloumi? :)
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 237
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
636
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 828
Senast: Jahaja
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 419
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp