Vad driver folk att se på mord på internet?

ekra

Trådstartare
Det verkar relativt vanligt att folk söker upp filmer på grovt våld som mord, stympning och halshuggning.

Jag förstår att några drivs av nyfikenhet, men att göra det gång på gång? Det verkar så destruktivt.

Hur mår egentligen de som gör detta? Och egentligen herregud Flashback alltså. Jag mår dåligt bara av att läsa där rent allmänt. Jag sökte på rapportering om morden i Marocko och hamnade på Flashback. Say no more.

Det är helt vidriga åsikter generellt. Man undrar vilka liv personerna bakom aliasarna lever.

(Och nej, jag har inte sett några videos och skulle verkligen inte vilja göra det heller)
 
Jag fick intryck av att det är relativt vanligt utifrån vad jag läste på forumet. Triggervarning kanske på att skriva om detta inser jag nu.
Kan vara att de som triggas av detta håller till på vissa forum 🤔. Frågan är om de själva vet varför de tittar. Man kan ju knappast må bra av det
 
Kan vara att de som triggas av detta håller till på vissa forum 🤔. Frågan är om de själva vet varför de tittar. Man kan ju knappast må bra av det
Jag tänkte mer att det finns risk att det jag skrev lockar folk till att söka upp videos. Det var väldigt mycket mer lättillgängligt än jag hade förväntat mig.
 
Strypning är numera helt rumsrent. Många tonåringar tror att det är så sex ska gå till för det är vad porren berättar för dom. Såklart att om man kopplar våld till sexuell tillfredsställelse så blir det sökningar på värre och värre saker.
 
Historiskt har det varit ett vanligt folknöje sedan romarnas gladiatorspel. Förr i världen var offentliga avrättningar, även de mest bestialiska, återigen ett folknöje. Efter att person avrättats så slogs åskådarna nästan om souvenirer. Kläder, delar av kroppen, från den avrättade. En tradition var att blod från en mördare besatte övernaturliga krafter.

Herregud (eller kanske inte) det finns vykort av lynchingar i USA där man ser en stor grupp människor, inklusive barn, som poserar vid en död kropp hängandes från ett träd eller en gatlykta.

Att människor 'frossar' i att se döda kroppar, vare sig det handlar om mord/avrättningar/tortyr visar väl även de som tar foton av dödsoffer vid en olycka. . Även inom media så är det populärt med grafiska beskrivningar av dödligt våld.

Varför vi som individer, eftersom fenomenet verkar vara oberoende av kultur, har det behovet vet jag inte, men man kan spekulera i att det dels är en slags lättnad att det är du inte jag, men också att döden är så definitiv. Men, tja, jag vet inte. Bara att det behovet uppenbarligen finns.
 
Jag kan fastna i att kolla på bilder från mordplatser, olycksplatser och diverse dödsrelaterat, men ibland också bilder på typ skador/sjukdomar/operation (levande människor alltså, typ hur en stor skada läker över tid). Söker mig inte till att se videos när någon blir mördad/avrättad/dör, men jag har förstås råkat se det någon gång ändå. För mig handlar det nog en del om chockfaktorn och att skrämma mig själv. Gör det ibland bara för att känna något, när jag är apatisk dvs. När det gäller skador och dyl. handlar det också om att jag tycker att människokroppen är fascinerande, intressant att se vad som kan hända med den och vad den kan stå ut med. Är också löjligt fascinerad av tragedier som Titanic och 9/11, varför vet jag inte riktigt, kanske för att de drabbar priviligierade vita människor?

Jag har sett/varit med om en del riktigt vidriga och otäcka saker redan från väldigt unga år så det förklarar kanske mitt intresse lite?
 
Det verkar relativt vanligt att folk söker upp filmer på grovt våld som mord, stympning och halshuggning.

Jag förstår att några drivs av nyfikenhet, men att göra det gång på gång? Det verkar så destruktivt.

Hur mår egentligen de som gör detta? Och egentligen herregud Flashback alltså. Jag mår dåligt bara av att läsa där rent allmänt. Jag sökte på rapportering om morden i Marocko och hamnade på Flashback. Say no more.

Det är helt vidriga åsikter generellt. Man undrar vilka liv personerna bakom aliasarna lever.

(Och nej, jag har inte sett några videos och skulle verkligen inte vilja göra det heller)

Man ska nog inte gå efter vad Flashbacks mondo/gore/bizarre-användare glor på/hur de skriver om sånt och ta det som nån form av "sanning", för det är inte det vanligaste bland "vanligt" folk, att aktivt söka efter och titta på dylikt eller att skriva om det som vissa freaks på Flashback gör..
 
Det är så märkligt det där. Jag råkade klicka mig in på en grafisk video från massakern i Paris när nyheten var ny, och trots att den fick mig att må skitdåligt såg jag den flera gånger. Bara satt där med handen för munnen.
Men jag söker inte upp liknande filmer.
 
Jag läste någon forskning om det där för något år sedan, när jag blev faschinerad av ämnet. En teori var att när vi ser våldsamma videos triggas adrenalinet och dopaminet i hjärnan.
En annan var att vi på något sätt kan gå igenom upplevelserna på videon utan att behöva stå ut med smärtan vilket i hjärnan kan ses som att vi lär oss hur saker händer och hur vi kan undvika att sådant som i videon händer. Vilket ses som positivt av hjärnan och då belönar den oss. Lite luddigt förklarat men det var ett år sedan jag läste om den teorin och jag lyckas inte hitta den igen.
En tredje var att vi när vi ser våldsamma videos trycker undan andra känslor. Är du uttråkad, känner ångest, är deprimerad, ledsen eller arg och ser en våldsam video försvinner den känslan och ersätts av en annan.

Alltså kan det förmodligen vara olika varför man tittar på sådana saker. Tänker att någon på flashback som kanske är lite deprimerad, har ångest, inte riktigt lyckas i livet och inte mår bra kanske använder sådana videos för att trycka undan de känslorna. Hjärnan tycker ju det är bra när du inte mår dåligt längre och skickar då signalen att "det där du gjorde nu som gjorde att du slutade ha ångest måste vi göra om!"

Jag har själv tittat på sådana videos (alltså riktigt vidriga saker) och tror att jag gjorde det för en kombo av alla ovanstående plus att jag var nyfiken på hur det såg ut. Tror det började med att en video plötsligt bara fanns där, jag undrade om det verkligen fanns något sådant, om folk verkligen laddar upp sådant, jag tittade på den... och sedan rekommenderades en annan video på samma tema - och sedan rullade det på.
 
Det verkar finnas något i människans natur som fascineras av det makabra. Som tidigare skrivits så var offentliga avrättningar ett folknöje tidigare. Idag anses inte det socialt accepterat men vi har å andra sidan en hel mångmiljardindustri i skräck och våld på film och i böcker. Deckare, med väldigt grafiska beskrivningar av mord, våld och övergrepp, räknas som "lätt sommarläsning". Tv-serier som CSI och Bron blir megasuccer. Och skräckfilmsgenren behöver vi inte ens nämna.
 
Jag har kollat på en hel del sånt genom åren. För mig är det helt enkelt en fascination över människans kropp och psyke, samt nyfikenhet lite i stil med att titta när man åker förbi en olycksplats, med skillnaden att ingen ser mig så jag kan titta fritt utan att skämmas.
Jag har mått ganska dåligt till och från genom åren men ser inte det som en orsak till att jag kollat. Jag har aldrig ens tänkt på att kolla när jag mått dåligt nämligen.

Det mest fascinerande nuförtiden tycker jag är avtrubbning. Vadå avtrubbning liksom, jag har bara blivit känsligare :p
 
Att strypning klassas som "vaniljsex"? Ja. De som pratar med unga tjejer som mår dåligt brukar kunna berätta om ett allt hårdare sexuellt klimat. Sexuella skador hos unga ökar också.
Fast mår dåligt så kanske man också dras till fler "fel" killar också. Det är inte ovanligt alls med sex som självdestruktivt beteende. Vanligt är det knappast om man ser till den "normalt mående" delen av befolkningen.
 
Det verkar finnas något i människans natur som fascineras av det makabra. Som tidigare skrivits så var offentliga avrättningar ett folknöje tidigare. Idag anses inte det socialt accepterat men vi har å andra sidan en hel mångmiljardindustri i skräck och våld på film och i böcker. Deckare, med väldigt grafiska beskrivningar av mord, våld och övergrepp, räknas som "lätt sommarläsning". Tv-serier som CSI och Bron blir megasuccer. Och skräckfilmsgenren behöver vi inte ens nämna.

Jag anser dock att det är enorm skillnad på tv-serier/skräckfilm och videos på grovt våld, avrättningar och självmord i verkligheten.

Det första är något jag tittar på ofta, det senare skulle jag aldrig någonsin få för mig att leta upp själv. Mitt psykopat till ex sa till mig en gång ”kom och kolla på det här” utan någon förvarning, det var en video på en man som sköt sig själv i huvudet. Jag blev så chockad och mådde så dåligt att jag nästan kräktes. Han fattade inte vad som var så farligt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp