Vad får du plats med i din lilla bil?

Köp bilen först! Artfex går inte in i min bil, den är en centimeter för lång och tänk på att många mindre bilar har tröskel så en vanlig bur går inte att öppna. (Artfex har en tröskelvariant med men tröskeln i min bil är högre än de räknat med)

Sant, och klokt :)


Jag har förresten kikat mest på Golf och Audi A3, men tror att Golfen är bättre i typ alla avseenden; förbrukning, skatt, utrymme för bur och comfort. Jag vill ha en bil född på 2000-talet och då ligger de rimligt i pris dessutom :)
 
Sant, och klokt :)


Jag har förresten kikat mest på Golf och Audi A3, men tror att Golfen är bättre i typ alla avseenden; förbrukning, skatt, utrymme för bur och comfort. Jag vill ha en bil född på 2000-talet och då ligger de rimligt i pris dessutom :)

Jag är verkligen helkär i min Artfex! Jag har en medium bred till mina två damer men en medium hade räckt alldeles utmärkt. Dock är det oftast fler än två hundar i bilen när det är utställningsdags därav valde jag den breda. Jag vill inte bara att hundarna åker tryggt och säkert utan vill såklart att de har god komfort också! ;)

En vän som har en stor DS-hane (9 kg+) har en vanlig small där han går in utan problem och har ordentligt utrymme att ligga skönt i. Eventuellt skulle det funka med två pinnar i en small eftersom Ivan är så mini vad jag förstår :D
Det bästa är om du har en butik i närheten som säljer burarna så du kan kika vad gäller storleken. Jag tycker det är så svårt att uppskattat sådant på nätet (var helt övertygad om att medium var den jag skulle ha men valde ändå den breda när jag väl kikade i affären).
 
Jag har en 5-dörrars Clio -00 (16 tusen gav jag för den) som jag är väldigt nöjd med. Pluttebil. Hade Alice i skuffen först men läste sen på jordbruksverket att man endast får ha hundar i bagageutrymmet om man kan se dem under bilfärden..! Helt nytt för mig! Så nu åker hon i baksätet i bur. Baksätet i clion är ganska stort för att vara en så liten bil, tycker jag. Buren tar upp ca halva baksätet. Så har halva baksätet och den lilla skuffen att lägga grejer i. Får plats med mycket i den!
 
I går var det en tjej på klubben med en Golf IV, och jag haffade henne på parkeringen för att inspektera.
Det var ju mycket rymligare i skuffen än vad jag hade kunnat ana!
Men en sjuhelsikes hög tröskel som säkert kan ställa det lite...
 
Men varför inte en kombi? De behöver ju inte nödvändigtvis vara stora?
Jag har haft en golf kombi och hade inga problem att lasta våra två rottisar i den :-) Bak, med galler och grindar alltså.
Yttermåtten på golf kombin är desamma som på halvkombin, och åtminstone när jag köpte min var kombin billigare i inköp.
 
Än en gång:
Jag har redan en kombi, det jag letar efter är en mindre och snålare bil som komplement till den.
 
Jag förstår bara inte varför en kombi nödvändigtvis ska vara större? En S80 är en sedan som är större än din bil tex.
För tyvärr så är väl kombi- eller skåpbil mer lämpade som hundbil än en sedan/halvkombi.
Men du har ju redan fått en massa bra svar på din fråga så därmed lovar jag att vara tyst :-)
 
Jag har en Toyota Aygo (kan vara en av dom absolut minsta bilarna på marknaden). En ordentligt snål bil som man får plats med mycket mer än vad man någonsin kan tro. Jag använder den som pendlarbil men även att åka runt och träna hund osv. Har idag en 20kgs hund och en till är på väg (den kommer väga 30 kg som vuxen). Idag åker hunden i bagaget, har bara tagit bort hatthyllan. Hon kan ligga eller sitta utan problem. När hund nr2 kommer kommer jag att fälla sätena och ha i min MIM-bur. Skulle det vara så att vi måste åka fler människor kommer jag ha den gula i bagaget och den stora fram på golvet.

Jag skulle egentligen önska att jag hade en kombi men jag har inte haft råd, tid eller ork att byta bil så det får vara såhär tills jag tar tag i det. Det finns olika alternativ. Båda kan sitta i baksätet bältade, ena kan ligga i bagaget och andra golvet fram. Jag kan ha en bur i baksätet utan att fälla dem eller endast fälla ett säte och ha en mindre enkelbur (och få plats med 3 personer) och sista alternativet (vilket är det jag kommer köra på) är att jag fäller båda baksätena och har en bur i. Det har åkt som mest tre hundar och två vuxna i bilen. Det var inga problem.

Jag får även in cykel, packning och hund utan problem. På ena cykeln har jag ett snabbfäste på bakdäcket som jag plockar av,den andra cykeln utan detta lossar jag bara på styret och fäller det inåt så går cykeln in med fällda säten. Hunden ligger då fram på golvet.

Aygon kan man även sätta på en takbox på om man skall ha ännu mer packning. Har sett en del sådana. Det är en perfekt småbil. Och oftast så kör jag ensam med hund. Det fungerar och är billigt som tusan, både att äga och att köra. MEN som sagt en kombi hade varit mer bekväm i två avseenden dels att det blir hundhår i bilen (jag har varit lat och inte köpt skydd, vilket en kombis som har samma bil och en tollare har och hennes bil är fräschare). Samt när man behöver lämna dem ensamma i bilen. Annars så är jag nöjd. Har en 08.

Kan försöka ta lite bilder, har lite problem med telefonen i nuläget dock.
 
Jag tror jag vinner minsta bil-tävlingen. Min labbetjej åker mycket värdigt i en Nissan Micra -08. Vi har fällt hela baksätet (hade det varit delat hade vi bara behövt fälla ena sidan dock) och satt in en Robust hundbur. Ingenting är omöjligt. :)
 
@Blueberry Vad är budgeten? Audi A3 har väl ändå hyffsat bagageutrymme (tänker den nyare modellen) ´, är krocksäker och räknas som liten (i audivärlden iaf).

Fast för att matcha er V50 tycker jag ni ska köpa en Volvo C30. Och matchning tycker jag kan vara det absolut starkaste argumentet faktiskt, så taadaa!
 
@Blueberry Vad är budgeten? Audi A3 har väl ändå hyffsat bagageutrymme (tänker den nyare modellen) ´, är krocksäker och räknas som liten (i audivärlden iaf).

Fast för att matcha er V50 tycker jag ni ska köpa en Volvo C30. Och matchning tycker jag kan vara det absolut starkaste argumentet faktiskt, så taadaa!

I wish att det fanns budget för en C30, älskar dem! Tyvärr är fallet helt annorlunda. Jag tänker 25-30 000, och att bilen är från början av 2000-talet.

Senare under 2015 byter vi antagligen ut Volvon mot en större och nyare bil, den lilla bilen är för att jag inte vill stranda maken hemma när jag jobbar och han är föräldraledig. Volvon = familjens bil, den lilla bilen = min bil. Typ :)
 
Kan ni som har små bilar (jag tänker typ inte större än en Golf) berätta eller visa vad som faktiskt får plats?

4 höbalar :D
0858cb52c24e11e2a63622000a9e28ec_7.jpg
 
Vi har en clio som extra bil. Den är liten och billig och skulle absolut rymma bur till hundarna och våra är ju rätt nära i storlek.

Om du vill ha A3, låt inte tröskeln hindra.
Vi har rejäl tröskel i min Peugeot och har en måttad bur från Robust. Fungerar jättebra!
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 406
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 365
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 213
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp