Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Lillan86

Trådstartare
Jag har sökt mycket i forumet men hittar bara trådar om det är lämpligast med spruta eller bult. I mitt fall har jag bestämt mig för bult. Men vem ska göra det?

Jag vill att det ska göras hemma på gården och har sökt på nätet efter olika alternativ men hittar bara djurambulansen, är det samma som kadaverbilen? Har hört att den ska ha försvunnit?

Sen har jag också hört att det har blivit väldigt dyrt, vad ligger det på där ni bor? Jag har räknat med ca 6-9 tusen?

Kan man ta ut veterinär och sedan ringa container bil? blir det billigare? Och vart får man fatt i en container bil?

Ska ringa runt lite i morgon och vill gärna ha lite tips, berätta gärna lite om era erfarenheter om de som hjälpt er med avlivning.

Känner mig väldigt vilse i det här!
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Åh, så tråkigt för dig, det är inget lätt beslut att ta. Jag tog bort min gamla häst förra våren (är bosatt 3mil utanför stockholm). Får ju inte nämna namn här, så jag skickar ett pm

De kom ut, bultade, avblodade och tog med sig hästen. Kostade 6125:-, tror att det kan variera lite om de har flera hästar i närområdet, min kompis betalade 4500:- i samma område, men då var det två hästar i samma stall.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Sen har jag också hört att det har blivit väldigt dyrt, vad ligger det på där ni bor? Jag har räknat med ca 6-9 tusen?


Betala upp till 9000 kr för att avliva en häst? Det låter inte klokt.

Prata med någon bonde i närheten. Jag kan lova att du kan få ett mycket billigare pris som inkluderar avlivnig och nedgrävning.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Min ponny avlivades av veterinären med bultning. Sen kom bilen dagen efter och hämtade honom. Tror det gick på 7000 för veterinären (mest för att det var helg och natt och skit) och typ en 1000 för bilen.
Det gick väldigt snabbt, smidigt och extremt smärtfritt.
Men sen var ju han sjuk så det var ju tvunget att gå fort.

Men får man gräva ner en häst utan tillstånd??
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Jag tycker det låter väldigt dyrt om det skulle gå på 7-8000.

Säger som lahsd att du ska prata med en bonde. Jag lät "min" bonde ta bort min förra häst i 2007. Betalade ingenting och begravde även hästen hemma (ansökte förstås om tillstånd innan). Dock använde han sitt gevär då han inte riktigt litade på bulten.. Har kvar hylsan som minne.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Djurambulansen finns kvar ...den finns i linköping fast nu är det andra som äger den....

Dom bultar och tar med sig kroppen men tyvärr vet jag inte vad dom tar för avlivning.......
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Svensk Lantbrukstjänst bultar och tar med sig hästen i container.

Anlitade dem själv nu i Februari till min häst, betalade 5000kr.
Jag ringde på en onsdag och dom kom ut dagen efter.
Har bara gott att säga om dom, snabba och skickliga. Den som kom ut till mig hade jättegod hand med min häst som var halvt uppspelt men allt gick oehört snabbt och smärtfritt. P.g.a dum stallägare var dom tvungna att avbloda i containern vilket dom egenligen inte får, så leta upp en bra plats där en lastbil kam komma fram!

Men jag rekommenderar dig att inte vara med vid själva avlivningen, låt någon som känner hästen med en stor hink mat. Säg farväl och bara gå därifrån. För det är väldigt otäckt när hela hästen trillar och ska avblodas.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Betala upp till 9000 kr för att avliva en häst? Det låter inte klokt.

Prata med någon bonde i närheten. Jag kan lova att du kan få ett mycket billigare pris som inkluderar avlivnig och nedgrävning.

Nej nio tusen var väll i högsta räknat, men jag fick upp ett företag från Skåne som faktiskt tog 10000!

Jag ringde idag till Djurambulansen och boka in en tid.. Dom kommer redan nu på onsdag. Det blev väldigt plötsligt men jag tror det är bättre att göra det på en gång istället för att gå och vänta.. Det kostad 5800:-

Jag tänkte på det här med att be en bonde eller liknande avliva, hur blir det då med försäkringen/ersättning från försäkringsbolaget?
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Min ponny avlivades av veterinären med bultning. Sen kom bilen dagen efter och hämtade honom. Tror det gick på 7000 för veterinären (mest för att det var helg och natt och skit) och typ en 1000 för bilen.
Det gick väldigt snabbt, smidigt och extremt smärtfritt.
Men sen var ju han sjuk så det var ju tvunget att gå fort.

Men får man gräva ner en häst utan tillstånd??

Då var det alltså "nödslakt"? Det var ju faktiskt inte så långt ifrån vad jag kommer att få betala, var det länge sen?

Nej man måste ha tillstånd från länsstyrelsen, beror på att det inte ska ligga vatten källor och liknande i närheten.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Åh, så tråkigt för dig, det är inget lätt beslut att ta. Jag tog bort min gamla häst förra våren (är bosatt 3mil utanför stockholm). Får ju inte nämna namn här, så jag skickar ett pm

De kom ut, bultade, avblodade och tog med sig hästen. Kostade 6125:-, tror att det kan variera lite om de har flera hästar i närområdet, min kompis betalade 4500:- i samma område, men då var det två hästar i samma stall.

Jag får skriva på tavlan i stallet = "Tänkte ta ut slaktbilen, någon mer som behöver?";)

Nej då! Men jag fattar inte att det ska vara så dyrt, men samtidigt så är det alltid två personer som kommer och det känns väldigt tryggt och bra. Sen kostar det kanske att lämna kroppen, någon som vet vart dom tar vägen? Sopptippen? Bränns dom där? jag har ingen aning..
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Svensk Lantbrukstjänst bultar och tar med sig hästen i container.

Anlitade dem själv nu i Februari till min häst, betalade 5000kr.
Jag ringde på en onsdag och dom kom ut dagen efter.
Har bara gott att säga om dom, snabba och skickliga. Den som kom ut till mig hade jättegod hand med min häst som var halvt uppspelt men allt gick oehört snabbt och smärtfritt. P.g.a dum stallägare var dom tvungna att avbloda i containern vilket dom egenligen inte får, så leta upp en bra plats där en lastbil kam komma fram!

Men jag rekommenderar dig att inte vara med vid själva avlivningen, låt någon som känner hästen med en stor hink mat. Säg farväl och bara gå därifrån. För det är väldigt otäckt när hela hästen trillar och ska avblodas.

Okej dom viste jag inte man kunde anlita. Vart är du bosatt?

Jag kommer vara med på avlivningen. När bulten är "skjuten" och dom ska avbloda så går jag om det blir jobbigt. Har varit med förut men då var det inte mina hästar så jag vet inte hur jag kommer känna. Det värsta är nog att hämta henne i hagen:(
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Nej nio tusen var väll i högsta räknat, men jag fick upp ett företag från Skåne som faktiskt tog 10000!

Jag ringde idag till Djurambulansen och boka in en tid.. Dom kommer redan nu på onsdag. Det blev väldigt plötsligt men jag tror det är bättre att göra det på en gång istället för att gå och vänta.. Det kostad 5800:-

Jag tänkte på det här med att be en bonde eller liknande avliva, hur blir det då med försäkringen/ersättning från försäkringsbolaget?


Bor med en slaktare, så det kostar inte nått;)

Han tar 300:- för avlivning när han åker hem till någon.

Papper att avlivning skett skriver han på och det skickas till försäkringsbolaget, dvs den som avlivat ska skriva på detta papper.

Grävningen kostar heller inget eftersom vi äger tracktor grävare, bara tillståndet som behövs mark har vi oxå att begrava på.

Min sambo,avlivade + grävde åt en hästägare tog 800 för detta, men det beror på hur lång tid det tar + resavstånd.

När jag läser dessa summor blir jag lite smått överraskad, visste faktiskt inte att det kostade så mkt :angel:


Kroppar som hämtas av företag skickas på "bränning" inte på tippen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Nej fy! Ditt svar hade jag inte velat se i tråden;)

Jo det är verkligen svin dyrt!

Förut kunde vi åka med hästarna till kolmården men tyvärr tar dom inte emot längre, det var gratis.. och köttet kom till användning, det tyckte jag var väldigt bra.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

He he...

Ne det förstår jag,:D fick lova att pladdra lite i denna tråden, jag höll på att tappa hakan när jag började läsa vad folk betalar för avlivning.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Jag tänkte på det här med att be en bonde eller liknande avliva, hur blir det då med försäkringen/ersättning från försäkringsbolaget?

Nu har jag aldrig försäkrat mina hästar. Men det verkar ju otroligt att försäkringsbolaget skulle bry sig om vem som avlivat hästen. För dem borde det väl räcka med att den är död. Så om någon/några vittnen skriver under att de intygar att hästen avlivats borde väl det räcka. Är de väldigt petiga så får man väl i värsta fall ta ut en veterinär som skriver ett intyg om att hästen är död.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Nu har jag aldrig försäkrat mina hästar. Men det verkar ju otroligt att försäkringsbolaget skulle bry sig om vem som avlivat hästen. För dem borde det väl räcka med att den är död. Så om någon/några vittnen skriver under att de intygar att hästen avlivats borde väl det räcka. Är de väldigt petiga så får man väl i värsta fall ta ut en veterinär som skriver ett intyg om att hästen är död.


Det är behörig person som skriver på ett särskilt papper att denne avlivat hästen. (Om man har försäkring)
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Jag tänkte på det här med att be en bonde eller liknande avliva, hur blir det då med försäkringen/ersättning från försäkringsbolaget?
När jag lät en bekant (slaktare) avliva mitt sto som hade kvickdrag så fick jag intyg hemskickat från försäkringsbolaget.Där skulle 2 styck oberoende personer intyga att hästen var avlivad samt varför.Inga problem att få ersättningen .
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Usch så tråkigt.

När vi tog bort våran förra häst använde vi oss av SGN från Borlänge. Dom bultade och tog med sig kroppen. Var även jättebra att ha att göra med. Vet inte vad det kostade eftersom det inte var jag som betalade. Dom kommer till stallet och gör det.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Va tråkigt att höra!:cry: I mitt stall använder dom alltid Stockholms nöd slakt, dom kommer till dig och är tydligen jätte bra! Dom tar också med sig kroppen sedan. Om du väljer någon annan så se till att dom även sticker hästen snabbt, har hört om många avlivningar som gått fel pga att detta inte gjordes.

Stort kram på dig!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 254
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Utrustning Blir galen! Min gamla pannlampa gav upp efter många års trogen tjänst och jag tänkte passa på att försöka hitta en som funkar bättre för...
2
Svar
29
· Visningar
1 932
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp