Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Men jag rekommenderar dig att inte vara med vid själva avlivningen, låt någon som känner hästen med en stor hink mat. Säg farväl och bara gå därifrån. För det är väldigt otäckt när hela hästen trillar och ska avblodas.

Jag tycker dock att du ska vara de, om du känner att du klarar de... Brukar vara en större trygghet för hästarna om ''matte'' är med... Se i vilket fall som helst till att ta dig minst en timme själv med hästen och berätta vad som ska hända, mata den, säg hur mycket du älskar henne/honom och berätta att det inte är något farligt som ska hända. Allt runt en avlivning brukar vara jobbigt, det är ju baksidan med alla djur man har..:(
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Onsdagen den 11 vandrade min älskade vän vidare, och jag saknar henne någon enormt:(

Själva avlivningen gick jätte bra, men det runt omkring var det lite jobbigt med tyvärr..

Jag tog farväl dagen innan så det inte skulle bli för jobbigt, pysslade och myste med henne i stallet och gav henne massor med morötter äpplen socker och hästgodis.
På kvällen åkte jag upp en sista gång, pussa och kramade henne och tackade för tiden jag fått med henne..

Natten blev väldigt sömnlöst och jag låg och tänkte på allt som kunde gå fel med avlivningen. tusen olika scenarier spelades upp i huvudet det var som tortyr.. Jag var i stallet en timma innan bilen skulle komma, det var också tortyr.. jag valde att hämta henne ur sommar hagen och göra det precis utanför.

När bilden kom fixade vi med betalningen på en gång och det var där som jag tyckte dom skötte sig lite oprofessionellt första gången. När jag betalade manen som satt i förarsätet så satt den andra och ladda bultpistolen mitt framför ögonen på mig, det hade jag verkligen inte velat se:( Efter det åkte vi ner till sommarhagen och jag gick för att hämta henne. då hörde jag den ena gubben ropa till den andra "Har du laddat den??" Det var något jag inte ville höra, kunde dom inte bara fixat med det på vägen istället?? Det kanske är jag som är överkänslig? Men hur jävla svårt kan det vara och fixa det innan man kommer fram!!?

Gick som ett nervbrott in i hagen och letade efter min häst, fick syn på henne uppe på kullen där hon stod och tittade på mig så glatt. Då kände jag mig som en förrädare.. fy vad hemskt det var.. Gav henne några sockerbitar och hästgodis som hon älskade klappa henne snabbt över halsen. Sen gick vi.

Avlivningen gick jätte fort, bulten i pannan och knäna vek sig sen låg hon på sidan, och på en gång avbloda dom. Jag gick upp till stallet.

Det var riktigt tufft, jag har varit med och avlivat andra hästar men kunde inte förstå hur jobbigt det var att avliva sin egen..

Dom hade ju också glömt pappret som man skrev intyg på så det skulle dom skicka till mig i efterhand. sen ringde dom två gånger dagen efter för att få ordning på alla uppgifter. Det var väll inte så farligt men jag hade ju gärna fixat med allt det där på en gång så det var klart.
huvudsaken var ju att avlivningen sköttes ordentligt och det gjorde den ju verkligen.

Känns skönt att fått skriva av sig lite, tråden är väll rätt död nu men jag har iaf fått skriva av mig ;)
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Vilken vacker häst:love:! Riktigt, riktigt vacker!

Jag är så ledsen för din skull!
Sånt här är fruktansvärt jobbigt:cry: Du ska ha eloge för att du orkade ta det beslutet som alla goda djurägare en gång måste ta, hur jobbigt det än är. För mig är trösten att jag vet att vi en dag kommer att ses igen, och under tiden har de det underbart bra där de travar omkring på gröna klöverängar, utan att ha ont eller må dåligt :love:

Stor kram till dig!
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Fin häst! Starkt gjort!

Jag vet precis hur det känns i dag var det precis ett år sedan vi tog bort våran älskade vän och även om vi har andra hästar så tänker jag på henne varje dag, hon var verkligen once in a life time häst :love:kommer aldrig få uppleva en sån häst igen....

Saknar henne såå mkt......:cry:
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Tycker du kan skriva ett mail till företaget och berätta hur du upplevde att de laddade bultpistolen framför dina ögon. De som jobbar med det här varje dag tänker nog inte på det. Bra för dem att få reda på sånna här saker.

Kl
Även jag har bara gott att säga om Lantbrukstjänst.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Jag tog bort min häst förra året. Hon var fånghäst och fick tillbaka fången hela tiden vad vi än försökte för att få ordning på problemen. Jag hade kontakt med veterinär ofta och när jag sa att det nog var dags att avliva så att hon skulle slippa fången så ringde veterinären (distriktsveterinär) efter slakt bil. Tog en timme så kom han och avlivade hästen med bult uppe på gården och tog med henne i transporten. Jag lät en annan person vara med men hade ändå koll på tiden från det att jag såg bilen kom till dess att den åkte. Det gick väldigt lugnt tillväga och det var över väldigt fort. Tyckte det var en bra metod för avlivning. Vill att det ska gå så fort och smärtfritt som möjligt för hästen samt minsta möjliga besvär då man själv har nog med att känna sorg över sin vän. Kommer göra på samma sätt om/när det blir dags igen. Kanon bra veterinär som ringde och ordnade allt. De ringde till och med dagen efter och frågade hur det gått.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

En stor eloge till din veterinär!
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Vi tog bort 2 av våra hästar för två år sedan. Som tur är har jag en nära stående släkting som är stordjursveterinär. Han fixade allt från var vi fick begrava hästarna till själva avlivningen. Allt gick väldigt lugnt till väga, han är väldigt sympatisk och hästarna behövde aldrig förstå vad som skulle ske. Först fick de lugnande och sedan bult. En annan stor, stor bonus var att jag inte behövde betala ett öre. Dock bor hans pensionerade häst hos mig och är av ädlare sort, så han kostar mycket i foder+verkning osv, så det jämnar nog ut sig. Men efter att ha läst vad vissa har betalat, så tjänar jag nog en hel del på att ha honom som veterinär! Hoppas du mår bra i själen, men det var ju det enda rätta.
 
Sv: Vad finns det för alternativ? Avlivning..

Tog bort min häst för en vecka sedan. Valde att åka till klinik och göra det med spruta, min häst hade inga problem att åka transport och hade varit på kliniken tidigare så det kändes bra. De var jättebra där, hästen fick lugnande först sedan gick vi ut till en hage där hon fick sprutan. Det gick jättefort, hon trillade ihop på en gång och suckade inte ens.

Inget blod heller. Jag valde att vara med hela tiden då jag ville att hon skulle vara trygg o inte gå iväg själv med okända människor.
Allt gick på försäkringen, och eftersom hon var behandlad innan behövde vi inte betala självrisk igen. Hade det inte gått på förs hade det kostat 7000 för allt.

Jag hade ju henne uppstallad men hade jag haft eget hade jag nog velat göra det hemma. Hände tyvärr en olycka här i närheten med bult nyligen så det vågade jag inte ta. Det händer antagligen väldigt sällan men den hästen hade försökt slita sig så det tog snett. Sedan hade den blivit hysterisk och kommit loss, sprungit runt ett tag innan de fick tag i den..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 254
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Utrustning Blir galen! Min gamla pannlampa gav upp efter många års trogen tjänst och jag tänkte passa på att försöka hitta en som funkar bättre för...
2
Svar
29
· Visningar
1 932
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp