Bukefalos 28 år!

Vad föredrar ni- valack, sto eller hingst?

Blir förvånad att alla här har så tvärsäkra åsikter om hur ston, valacker och hingstar är. Vi har fem hästar i familjen, alla ston och otroligt olika personlighet. En har det jämnaste humöret man kan tänka sig, har aldrig märkt av någon förändring vid brunst. En med väldigt bestämda åsikter om precis allt och förändras totalt vid brunst till totalt karltokig och superkelig, för att sen vara en häxa dagarna efter :cool: En är ett riktigt nervvrak, men samtidigt en Mamma ut i hovspetsarna. En är stentuff med största självförtroendet i världen och enorm utstrålning. Och slutligen en envis krake som ska testa ens tålamod till bristningsgränsen, alltid!

Så jag svarar nog att individen och personligheten avgör vilken häst jag väljer, inte könet.
 
Jag gillar gamla ston, och de brukar gilla mig mest också, haha, det har sina fördelar att vara kille. Får ibland känslan av att de idiotförklarar mig lite och ser till att jag har det bra och att de är extra snälla. Nu rider jag valack och det funkar också bra.
 
Ston då jag inte klickar nåt vidare med vallacker. Ston för att dom gärna inleder till bus, är gosiga, kul att tjaffsa med bara-för-att, dom gärna ger tillbaks och "tänder" mm.

Mitt sista sto kunde helt oprovocerat flyga på mig bara-för-att och varje kväll i 17 år bet hon mig i arslet när jag hängde upp täcket men trots det, aldrig ett blåmärke och vi var lika duktiga på att reta varann så grannarna tyckte vi liknade ett gammalt gift par. :D
 
Blir förvånad att alla här har så tvärsäkra åsikter om hur ston, valacker och hingstar är. Vi har fem hästar i familjen, alla ston och otroligt olika personlighet. En har det jämnaste humöret man kan tänka sig, har aldrig märkt av någon förändring vid brunst. En med väldigt bestämda åsikter om precis allt och förändras totalt vid brunst till totalt karltokig och superkelig, för att sen vara en häxa dagarna efter :cool: En är ett riktigt nervvrak, men samtidigt en Mamma ut i hovspetsarna. En är stentuff med största självförtroendet i världen och enorm utstrålning. Och slutligen en envis krake som ska testa ens tålamod till bristningsgränsen, alltid!

Så jag svarar nog att individen och personligheten avgör vilken häst jag väljer, inte könet.

Var det någon som var tvärsäker? Tror de allra flesta skrivit att det också hänger på individen.

Själv kommer jag aldrig välja sto igen annat än för att avla på.
 
Ja, som rubriken lyder .... vilket är bäst? Och varför?
Jag går alltid på individen. :)
Har haft både tjuriga ston och lika tjuriga valacker; likaväl som gudasnälla ston och gudasnälla valacker+hingstar!
I dagsläget äger jag två ston (båda jämna i humöret och super trevliga!) och en 1årig hingst :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 577
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 076
Senast: mars
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp