Bukefalos 28 år!

Vad föredrar ni- valack, sto eller hingst?

Jag måste säga att jag förstår folk som tackar nej till att ha hingstar i sitt stall.
Har ägt ett antal hingstar, lätthanterliga, snälla och trevliga de flesta. En av dem stod i ett inackorderingsstall utan några som helst problem, med valacker och ston i boxarna och hagarna runt omkring. Men- en hingst är en hingst. Rätt som det är händer det något som är relaterat till kön och hormoner. Ett sto tar sig in till hingsten, en oerfaren person hanterar en situation med hingsten fel, helt plötsligt kan inte hingsten gå tillsammans med valacken eller unghingsten som han har gått med eftersom det har kommit nya brunstiga ston i hagen bredvid ....

Om jag hade ett inackorderingsstall skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag släppte in en hingst. Hur snäll och väluppfostrad den än må vara.


Jag förstår hur du tänker, men idag går ju många hästar 2 och 2 i hagarna, eller helt ensamma, ofta är staketen rätt höga och det är gator mellan hagarna. Med andra ord är de flesta stall faktiskt hingstanpassade redan från början.

Då har jag väldigt svårt att se hur det inte skulle gå att ha hingst? El måste man givetvis ha, men det har man ju redan till alla andra hästar.
Jag tycker man ser på hingstar med lite konstiga glasögon. Hos min ena tränare går alla hingstar ihop. Oavsett ålder och oavsett om de betäcker eller inte. Hon har en hingst som är så pass hingstig att hon nästan inte hanterar honom alls, men i hingstflock kan han gå, inga som helst problem.

Jag får inte panik om min hingst kommer lös. Jag ropar på honom och i 9 fall av 10 kommer han tillbaks, annars får jag gå o hämta honom. Han står med öppen boxdörr när jag gör i ordning honom precis som alla andra hästar, likadant när jag gör i ordning honom i gången så står han oxå lös. Det har hänt att han har försökt ta några steg, men inget värre än vad en valack på 5 år skulle göra.
Han står alltså med öppen boxdörr även om stoet mitt emot oxå görs i ordning och oxå har öppen boxdörr. Tar han ett steg för mkt framåt så säger jag bara "Nej, Back" så är han tillbaks i sin box.
 
sto kommer på första platsen då jag tycker om hästar mer mycket personlighet vilket envisa piss märrar i regel har ;).

valack kommer på andra plats då de har i regel ett mycket jämnare humör och inte är fullt lika uppkäftiga.

hingstar kommer inte alls med på listan, eller in i mitt stall. för mycket hormoner som styr. (ja ston har också överjäkliga hormoner men de är i alla fall bara i perioder och är mer lättförståeliga :p)
 
Det är ju svårt val, hingstarna har sin charm och sin elegans men kan vara svåra att ha och göra med. Men en cool hingst är något speciellt. Valack, lättare att ha med sig på meeting, men blir lätt valack-tråkiga. Ston har fördelen med att man kan ta föl. Svårt val.. Men måste man så blir 1. Sto 2. Hingst 3. Valack.
 
Jag får väl säga sto, alla hästar jag äger/ägt har varit ston. Men det har funnits ett par valacker som legat mig varmt om hjärtat också. Den enda hingst jag haft att göra med var en shirehäst, och han var helt fantastiskt snäll både att sköta och rida. Han var bara 5-6 år under perioden jag red honom och jättestor, jag var typ 12 och pytteliten. Fick stå på en pall för att kunna borsta. ^^
 
Ja, som rubriken lyder .... vilket är bäst? Och varför?

Jag föredrar valacker för att de är lätta att ha och göra med men kan ändå ha bra energi och arbetsvilja. Många ston jag träffat har varit så förbannat tjuriga/jobbiga i perioder vilket jag inte uppskattar. En del ston är ju dock jämnare i humöret.

Hingst skulle jag aldrig skaffa av flera anledningar. Har bland annat varit på clinic med Ronny Åhman som berättat om när hingstar helt tappat vettet och gått in för att döda. Inget jag vill uppleva. För övrigt verkar det hopplöst att ha de inackorderade, ingen vill väl ha en hingst bland sina ston (och ja, man kan ju ha höga staket osv, men om hingsten sliter sig kan det ju hända olyckor ändå).
 
Nu är det väl rätt sällsynt att de tappar vettet totalt och försöker döda någon, och ofta är det väl stona som försöker ta sig in till hingsten, men jag håller med delvis. Vill man ha hingst ska man nog ha möjlighet att ha den hemma på sin egen gård. Det är alltid förenat med en viss risk med en hingst i inackorderingsstall.
 
Jag föredrar valacker för att de är lätta att ha och göra med men kan ändå ha bra energi och arbetsvilja. Många ston jag träffat har varit så förbannat tjuriga/jobbiga i perioder vilket jag inte uppskattar. En del ston är ju dock jämnare i humöret.

Hingst skulle jag aldrig skaffa av flera anledningar. Har bland annat varit på clinic med Ronny Åhman som berättat om när hingstar helt tappat vettet och gått in för att döda. Inget jag vill uppleva. För övrigt verkar det hopplöst att ha de inackorderade, ingen vill väl ha en hingst bland sina ston (och ja, man kan ju ha höga staket osv, men om hingsten sliter sig kan det ju hända olyckor ändå).


Det roliga i detta är att Ronny Åman faktiskt har träffat min hingst, och det han sa var "En sån här hingst skulle jag oxå kunna tänka mig att ha, han är riktigt trevlig och intelligent" ;) Det trots att han inte direkt hade en positiv inställning från början ;)

Men hingstar som är tokiga, som går på människor osv osv ska givetvis kastreras. Endast bra hingstar ska vara hingstar, skulle jag inte kunna ge grimskaftet till en 2 åring till min hingst så skulle han inte vara hingst.
Men det finns alldeles för många galna hingstar. Jag vet en bekant som inte kan rida i närheten av andra hästar alls, hingsten blir skogstokig. Ska de rida i paddocken så måste alla andra hästar tas in först. Det tycker jag är långt ifrån vettigt.
 
Valacker.. jag har absolut inget avelsintresse. Hingstar kan vara härliga också. Ston tycker jag mest är tjuriga. De tjurar ihop bara för sakens skull.

Fast jag har inte stött på så många tråkiga valacker heller visserligen.
 
Jag föredrar hingstar eftersom jag gillar deras enkla och raka kommunikation. Jag har också haft turen att hittat bra anläggningar de perioder som jag hade honom inackorderad, på båda ställena jag hade honom på fick han bra kompisar att gå ihop med så att han slapp gå ensam. Men jag drar mig faktiskt för att köpa en hingst på nytt, anledningen till det är att jag flera gånger upplevde vid både träning och tävling att sto ägarna inte hade koll på sina hästar som ibland fick sig ett ursinnes ryck och ville attackera :eek:. Det blir lite mer avslappnat att ha ett sto eller en valack.
 
Jag gillar alla egentligen. Men alltså ston :love: är nog mina favoriter trots allt! Lite lagom med humör så är dom ju totalt underbara. Skulle nog ha svårt att köpa något annat.
 
Jag är helt klart en stomänniska, alla hästar jag verkligen klickat med har varit ston. Även fast de kan vara tjuriga och piss-märriga så är de helt enkelt roligare att jobba med ston! Hingstar är jag också förtjust i, har träffat allt från supermysiga, lätthanterliga till grönjävliga som inte borde haft kulorna kvar. Valacker är lite för anonyma för mig, vi klickar inte och det är för lite personlighet och egen vilja.
 
Valack. Men konstigt nog slutar det alltid med att jag står där med ston med väldigt starka åsikter om saker och ting :cool:
Men mina valacker har varit lugna och sansade och tagit livet med ro. Mina ston, not so much. Men det ska ju vara lite spänning i livet antar jag. ;)
 
Jag gillar ston bäst, dels för att avelsbiten intresserar mig, men också för att det är kul med lite jävlar anamma! Ska väl finnas måtta med allt dock.
 
Det handlar om individen naturligtvis.
Men jag har världens finaste och mest lätthanterliga hingst. Så mitt svar generellt blir hingst
 
Ja, som rubriken lyder .... vilket är bäst? Och varför?

Vilken trevlig tråd! Jag föredrar ston. Dock för att jag intresserar mig av avel. Sedan är det alltid kul att ha en avkomma efter sin vän när hon börjar bli till åren. Har bra humör på mina , så lite bortskämd. Dock kan vi ha lite olika åsikter i ridningen ibland men inget som stör mig speciellt mycket.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 579
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 076
Senast: mars
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp