Bukefalos 28 år!

Vad ger du för foder till dina HÖNS?

B

Bjare

Hej allihopa! :)

Vad ger ni för foder till era höns och i vilken form?


Själv lever mina på Värpfoder,Vete,Majs,Gräs,Grönsaker.
Självklart vill jag ha ett utlåtande på det hela också hehe.

Maran, Blomme, Leghorn. Har ändrat om bland mina raser. :)
 
Sv: Vad ger du för foder till dina HÖNS?

Hej allihopa! :)

Vad ger ni för foder till era höns och i vilken form?


Själv lever mina på Värpfoder,Vete,Majs,Gräs,Grönsaker.
Självklart vill jag ha ett utlåtande på det hela också hehe.

Maran, Blomme, Leghorn. Har ändrat om bland mina raser. :)

Mina vuxna djur får värpfoder, havre/rågvete/korn, gräs och matrester (sånt som blir över, frukt, grönskaker) Och sen självklart sånt dom kan hitta ute.
 
Sv: Vad ger du för foder till dina HÖNS?

Våra får i stort sett detsamma med det tilläget att värpfodret är vegetabiliskt och kornat.
Gräs och annan gröda äts efter behag.

Vi lägger det mesta av våra matrester på gödselstacken och där smörjer hönsen kråset(!). :)

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ger du för foder till dina HÖNS?

Basen är spannmål.Främst havre.

Men jag gör gottigott till mina.

Jag tar in havrekross, fyller en hink halv, däri slänger jag ner främst flytande föda som blivit över, sås, sky, mjölk, grädde, en slatt saft, sista ur ketchupflaskan, oljerester, ja du förstår.

När jag kokar skitkött till djuren häller jag i sovlet där.

Jag brukar värma på det jag slänger i så krosset sväller lite bättre. Det är de galna i .

Sedan får de också alltid mina benrester, det finns alltid lite kött att picka bort.
 
Sv: Vad ger du för foder till dina HÖNS?

Någon som haft problem med foder från Lantmännen? Ryktet säger att deras foder är värdelöst. Iallafall värpfoder.
Provade engång men det visade sig att ryktet stämmer. Det blir bara mjöl efter några dagar. All pellets blir till mjöl.
Numera köper jag allt foder från MjölkMan i Veinge. Utanför Laholm mot Halmstad.

Spännande att ingen tillsätter kalk/vitaminer. Själv tillsätter jag inget sådant men inbillar mig ibland att det behövs.

Ni som ger både värpfoder och vete - blandar ni detta eller har ni det i olika foderautomater? Jag delar upp det.
Har blivit lite som att vetet är godis och värpfodret är den alldagliga maten.
 
Sv: Vad ger du för foder till dina HÖNS?

Spännande att ingen tillsätter kalk/vitaminer. Själv tillsätter jag inget sådant men inbillar mig ibland att det behövs.

Ni som ger både värpfoder och vete - blandar ni detta eller har ni det i olika foderautomater? Jag delar upp det.
Har blivit lite som att vetet är godis och värpfodret är den alldagliga maten.
Snäckskal ger vi givetvis i fri tillgång, men det är väl en självklarhet? :o

Våra har värpfoder och spannmål i fri tillgång i olika ämbar. Dom äter c:a 2 delar värpfoder för 1 del spannmål.

Detta gäller alltså vuxna djur.

LIA
 
Sv: Vad ger du för foder till dina HÖNS?

Vi ger våra av Granngårdens Fenix Helveg brun. Vi har fri tillgång till snäckskal men ingen äter av det. Har prövat ge annat foder men då blir skalen så sköra.

Våra får även matrester som blir över och så repar vi gräs åt dem varje dag, ger röda vinbär vid säsong och nässlor på vintern samt lucernhack.

Vi har tidigare haft dem lösa men förra året tog grävlingen halva gänget och i år hade vi räven på besök som tog 18 av 21 höns. Nu får de tre som är kvar + alla nya kycklingar snällt stanna i lilla utegården med både tak o ordentliga väggar :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 301
Senast: bollen__
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 291
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp