Bukefalos 28 år!

Vad ger ni er katt?(mat)

Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

mina som levt vilda tills för 7-8 veckor sedan har ju ätit både fåglar och möss osv tidigare..

jag funderar på att köpa kycklingvingar med.. frysta, tinar man bara i rumstemperatur och skär upp skinnet lite? är det ok att ge till de små? (små = 8-9 månader gammla? )

ska kolla lite på bättre torrfoder med, whiskasen går det en 2kgs påse på en vecka åt dem. men tror att kycklingvingar kan bli en hit! och det är ju bättre att de får de nu innan de vant sig helt vid burkmat/torrfoder :)
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

min lilla pojke blir med dålig i magen av whiskas.. tjejerna klarar av det helt ok dock. böt över till mjaus burkmat när jag insåg sambandet och nu är han helt ok i magen :) fast mjau är dock inte hälften så populärt som vad whiskas maten var men, men..

Jo, jag funderar ju på Mjaus burkmat... Återstår att se hur det går... ;)

Skönt att din lille mår bättre av maten iaf :)

Mvh Cissi
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

som sagt, här tas mjaus burkmat emot väldigt svalt.. det slickas lite och naggas på gelén typ. och ibland äts det lite . men nja. inte så enormt populärt :p
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Mina katter vägrade också blötfoder i början men man ska inte ge upp. De är VANA vid torrfoder, därför vill de inte ha nåt annat. Alltså får man lura dem.

Jag började med att krossa torrfoder och strö över blötfodret. När torrfodret försvann använde jag tonfiskvatten, det kunde katterna inte motstå. Sen tar man successivt bort tonfiskvattnet, man ska inte använda det för länge för då kan katterna få för sig att blötmat MÅSTE smaka tonfisk.

Att blanda ner lite tonfisk några gånger kan också vara en bra övertalningsmetod.

Tack för jättebra tips!!!

Har försökt med kombinationen smulat torrfoder på ris för längesen, med effekten svältande katt. Icke att han skulle äta nåt sånt!

Vet inte om kräsne herrn gillar tonfisk - har aldrig testat...

Men om man nu ska gå över till blötmat, kräsne herrn har ju känslig mage... Man bör väl inte göra tvära byten? Så hur göra, rent praktiskt?

Funderar på kycklingvingar också. Kan man ge det till matvraket på 6 månader, verkar ömsa tänder just nu tror vi, klarar han det? Lillen är ju annars extremt matglad och långt från kräsen, så det går nog att stoppa i honom vad som helst... ;)

Just nu har vi ca 1 kg Mjau torrfoder hemma och knappt 1,5 påse Purina One kattungetorrfoder. Med tanke på övergång menar jag.

När och hur byter vi? :)

Tack på förhand!

Mvh Cissi (som tycker att BARF verkar intressant, men varken min sambo som är vegetarian eller jag är så pigga på att stå och skära i hjärtan mm)
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

som sagt, här tas mjaus burkmat emot väldigt svalt.. det slickas lite och naggas på gelén typ. och ibland äts det lite . men nja. inte så enormt populärt :p

Hur länge har dom fått det? Undrar hur det ska gå med vår kräsgubbe som hellre svälter i dagar än äter annat än favorittorrisar...

Mvh Cissi
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

ett par veckor nu. i början växlade jag mellan det och whiskas .. whiskasen slukade de..

men de har fri tillgång på torrisar och får tonfisk lite då och då och räkor ibland med :p
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Mina katter äter för typ 200kr i månaden,

Ja, köper man sådan billig och dålig mat så givetvis blir det dyrt i slutändan. Satsa på lite kvalitetsmat så ska du se att dina matkostnader faktiskt minskar.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Vågar inte säga nåt om din lille, har ingen erfarenhet av så unga katter.

Men foderbyten bör alltid ske gradvis. Ge dem både och ett tag. Börja med att dra ner LITE på torrfodret och pröva med lite våtmat med torrfoder i eller tonfiskvatten på - eller både och.

Sen finns ett läge - då katten börjat acceptera våtfodret - då du bör ta bort torrfodret helt. Övergången underlättas av en mage som är lite hungrig;). Däremot skulle jag själv aldrig "sätta hårt mot hårt" och resonera som en del gör: "han äter väl när han är hungrig". Jag skulle aldrig våga svälta en katt.

Pröva att ge honom bara lite tonfisk först, gissningsvis tycker han att det är supergott. Då kan du lättare maskera våtfodret med tonfiskvatten sen. Ofta är det lukten som avgör om en katt äter eller inte, snarare än smaken. När maten väl kommit in i munnen går den oftast ner.

Vad gäller kycklingvingarna så trodde jag inte att det skulle gå, min ena katt är superkräsen. Men rått kött tog fram vilddjuret i dem, de har kastat sig över vingarna från första stund och morrar åt mig om jag kommer för nära medan de gnager på bytet.:D
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Torrfoder Mjau är väl ingen större hit, likaså Friskies. Blötfoder Mjau säger jag inget om, men gav hon inte torrfodret då ? Det är ju hur odrygt som helst.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Mjaus torrfoder är bättre än Friskies. Mjau använder svenska råvaror och bara det är ju avsevärt mycket bättre. Mjau torrfoder är väl likvärdigt med RC om jag inte minns fel.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Jag VET att mjau torrfoder är bättre än Friskies..men för den skull är det inget direkt bra foder för det. Mjau blötmat är bättre än torrfodret. Kan aldrig tro att det är jämställt med RC..känner inte en enda katt i min närhet som pallat med mjau torrfoder utan att på något vis bli halvdan i magen.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

*KL*

Mina äter Sportsmans Pride Professional Formula
(länk till innehållsdeklaration etc http://www.swecat.com/v4/product.php/2238 )

När jag av en eller annan anledning tabbar mig så den tar slut äter de korta perioder - håll i er nu - friskies torrfoder. Det är det ENDA 'mataffärstorrfodret', och ett av få foder övht, som min ena misse med känslig mage klarar av. (Mjau blir hon sämre än sämst av).
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Och jag vet att blötmaten är bättre men vi pratade väl om torrfodret?

Det var en annan som skrev det på ett annat kattforum.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Vi köper på billiga ställen märlet IAMS och det räcker länge och är INTE särskilt dyrt:angel:
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Mjau blötmat är bättre än torrfodret. Kan aldrig tro att det är jämställt med RC..känner inte en enda katt i min närhet som pallat med mjau torrfoder utan att på något vis bli halvdan i magen.

Nu är det länge sen jag slutade med torrfoder så jag minns inte vad innehållsförteckningarna sa. Men jag minns att jag DÅ jämförde Mjau med RC och kom fram till att Mjau inte var sämre.

Sol, vet du? Har för mig att du också brukat jämföra.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Rc har inte direkt blivit bättre och bättre med åren så jag skulle helt klart säga att det är lite same same mellan MJAU och RC.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Hos oss var det det omvända - Beppej kom till oss tio år gammal, med allvarlig hängmage och allmänt rultande gång. Att han hade pytteliten svans gjorde det hela nästan komiskt.
Men men, han hade inte ätit annat än burkmat, med lite lite diet-svindyrt-eukanuba/iams-torrfoder.
Hos oss gick kisse ned fyra kilo. Och slutade kissa blod.
Här fick han allt annat än Whiskas burkmat (förutom vid avmaskning, men då är det kalas)
Tyvärr dog han av hjärtfel för ett år sedan, 14 år gammal, men det hade nog inte så mycket med maten att göra - hans bror 15 mil bort, dog samma vecka av samma sak.
Man undrar ibland över genetiken....
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Blockfryst torsk, kolja och hokifile behöver inte vara dyrt alla gånger.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Rc har inte direkt blivit bättre och bättre med åren så jag skulle helt klart säga att det är lite same same mellan MJAU och RC.

Tack! Jag hade för mig att det var något bättre när jag kollade, men det kan alltså ha varit ganska likvärdigt redan då. Illa, då, att så många tror att RC är så mycket bättre bara för att RC själva säger det:smirk:
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
972
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 293
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 001
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp