Bukefalos 28 år!

Vad ger ni er katt?(mat)

Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Dyarar foder räcker längre än billiga!

Ett dyrt foder är dyrt just för att det har kvalité!
Foder man köper på ICA går oftast bara rätt igenom magen, de kan inte ta upp näringen i det för att det är billiga råvaror.
Köper man däremot ett bättre foder så kan katten ta upp näringen och det går åt mindre mat och katten får i sig allt den behöver.
Och dyrt kan jag inte påstå att fodret på djuraffären är heller, eftersom en 7 kg säck räcker ca 3 månader för två katter så blir månadskostnaden för en katt/månad inte ens en 100 lapp!
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Åh hej igen!!
Lever Beors bror än? Varje gång jag tittar på din avatar så ser jag bara "lille" beor, dom är så lika!
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Nej tyvärr =(
14 mars i år fick han somna in. Han hade matsmältningsproblem och inget hjäpte. Han var riktigt dålig i magen det sista =(
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Aj då vad tråkigt!
Men han blev ju äldre än Beor iaf. Men man får tänka att han hann med mkt i livet! Charma domarna till EP :love: Ja han var helt underbar den katten!

beor.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Mina katter har fri tillgång på "Katty nyttiga bitar". Det finns att köpa på Odal/Granngården finns i 5kg och 15kg säckar. Kostar ca 260-270;. för 15kg. Har fyra katter två som är 2år och två som är 14år. Alla är runda blanka och fina. Det är ute katter, så en och annan sork slinker även det ner...
De äldre katterna får Mjau burkmat en gång per dag, även dte från Odal/Granngården. De yngre blir för runda om de skulle få burkmat.
Lycka till!
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Min katt äter RC Young Female, en säck på hm, 3 kg tror jag räcker ungefär 50 dagar månader så det blir inte särskilt dyrt, knappt 6 kr/dag. Det tycker jag att min katt är värd iallafall!
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

*KL*

Den här tråden är verkligen superintressant, den har fått mig att tänka till ordentligt!

Har ju startat en annan tråd, det hade vart underbart om ni som skrivit här ville dela med er av era "uppgifter" där:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=838594

Gäller alltså katter som inte lever längre, samt katter på 8 år och äldre.

Tack på förhand.

Mvh Cissi
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

våra katter får royal canine obesity management eftersom dom har varit lite överviktiga(nu är dom mycket mer vältrimmade) tyvärr kan man bara köpa just den hos veterinären här, men en 6kg säck kostar ca 400kr och räcker ca en månad så för mig blir det inte dyrare än att köpa burkmat i affären. ibland får dom lite lyxmat(wiskas burkmat). enligt veterinären så är maten man köper i vanlig mataffär inte den bästa att ge sina katter.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Vad ger ni era katter? nån som har nå bra rekomendation?

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon har nämt detta foder, Husse. Gå in på deras hemsida www.husse.se
Där kan du beställa gratis smakprov som du dessutom får hemleverarat till dörren gratis. Billigt och BRA foder. Min katt äter deras torrfoder med god aptit och han är i fin form med glansig päls.

Annars kan jag bara rekomendera royal canin. Lite dyrare men klart värt pengarna.

Jag ger inte min katt billigt skitfoder och absolut inte burkmat, vatten finns gratis i kranen!
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

I kranen gör vattnet ingen nytta, det måste i katten. :smirk:

Sant;) Men i en skål gör den nytta.

En bekant till mig som jobbar i djuraffär sa det att burkmaten innehåller bara vatten och spannmål. Och katten är en köttätare, så det är väldigt viktigt att kolla innehållet i det man köper.
Jag tycker bara att det är fruktansvärt onödigt att köpa burkmat om det ändå inte innehåller nåt vettigt, ja nåt mer än vattnet då:D
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Jag ger inte min katt billigt skitfoder och absolut inte burkmat, vatten finns gratis i kranen!

Jag hade massor med vatten i kranen och katterna åt fina torrfoder från veterinären och blev bara fetare och fetare, trots att det var lightfoder. Och trots att jag bytte till färskt vatten från kranen varje dag.

Så bestämde jag mig för att strunta i vattnet i kranen och ge dem burkmat i stället för kommer vattnet ner i kattmagen:idea:

I dag har de gått ner massor i vikt, har glansigare päls, är piggare och smidigare och den av katterna som tidigare kräktes jätteofta kräks nu bara vid enstaka tillfällen.

Så jag tror inte längre på att vatten i kranen ger en frisk katt;)
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

En bekant till mig som jobbar i djuraffär sa det att burkmaten innehåller bara vatten och spannmål. Och katten är en köttätare, så det är väldigt viktigt att kolla innehållet i det man köper.
D

Men ärligt talat, då vet din bekant inte vad h*n talar om. Burkmaten innehåller nästan INGET spannmål - medan torrfodret innehåller mer cirka 35 procent spannmål.

Så den bekanten ska du inte lita på för fem öre.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Jo då jag litar på vad h*n säger, h*n har ju trots allt jobbat i en o samma djuraffär i snart 20 år och då bör man lära sig en del om fodret tycker jag iaf.

Äsch, men iaf, min katt mår bäst av torrfoder, hans mage är i bättre skick nu om man säger så:D
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

I vilket fall tycker jag att du ska läsa igenom tråden noggrannt - finns mycket att lära sig här.

Att din bekant jobbat i djuraffär i så många är säger egentligen inte så mycket. Var har hon lärt sig? Av torrfoderproducenterna hon säljer åt :angel: kanske? Det är inte så att hon menar att det är skillnad mellan det torrfoder hon säljer och det som finns i varuhus?

Vad det gäller spannmålsinnehåll så är det väl känt att Mjau burkmat och även ICAS kattfärs eller vad det heter är bra ur den synvinkeln...

Tycker också att det finns väldigt mycket klokskap vad det gäller utfodring av katt på Naturalcat-forumet. Om man nu får nämna det? Även om det mest handlar om barf (vet inte om du vet vad det är?).

Vi har ju två katter. Lillen äter allt, den äldre är en riktig torrfoderjunkie. Har kräkts av Whiskas blötfoderpåsar. Trots att det nog blir slitigt så ska vi försöka få över honom på blötmat och senare barf. Av hälsoskäl, trots känslig mage. Det är ju ändå så nära man kan komma kattens normala föda, som den är skapad för (dvs bytesdjur).

Mvh Cissi
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Jo då jag litar på vad h*n säger, h*n har ju trots allt jobbat i en o samma djuraffär i snart 20 år och då bör man lära sig en del om fodret tycker jag iaf.

Äsch, men iaf, min katt mår bäst av torrfoder, hans mage är i bättre skick nu om man säger så:D

Det är klart att du ska ge din katt det foder du anser är bäst.

Men när det gäller vad maten innehåller så är det väldigt lätt att kolla om din bekant har rätt eller inte genom att läsa näringsdeklarationen på kattmaten. Och därför är det förvånande att din bekant har sålt kattmat i 20 år utan att veta ens det mest grundläggande om fodrets innehåll.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Jo då jag litar på vad h*n säger, h*n har ju trots allt jobbat i en o samma djuraffär i snart 20 år och då bör man lära sig en del om fodret tycker jag iaf.

Äsch, men iaf, min katt mår bäst av torrfoder, hans mage är i bättre skick nu om man säger så:D

Om nu burkmaten h*n säljer är så dålig (den är ju rent av värdelös om den bara innehåller spannmål och vatten, det är ju gröt) varför säljer h*n den då? Ta sedan upp en burk Bozita eller MJAU och kolla innehållet. Spannmål finns inte med... jämför sedan innehållet med torrfoder.
 
Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Friskis torrfoder, ibland Lidels torrfoder. Burkmat de flesta märkena. Vanlig mat, han snor av hunden.
Sen äter han vanligen ca tre möss om dagen eller mer, de får han skaffa själv. Men han har bra mage och växer bra. Än så länge är han bara 9månader.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
972
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 293
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 001
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp