Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

:bow::bow:


Om bara utsidan på täcket är blött och hästen är TORR under (Bucas :love:) så kan det få ligga på så att utsidan torkar.

Skulle dock hästen vara blöt rakt igenom så slängs täcket och pyamasfleecen åker på! (Sen skulle jag ha ont i hjärtat resten av dagen för att jag lagt på min häst ett odugligt täcke :o)

Håller helt med :bow:
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Min häst står på utebox. Om täcker är blött på insidan så byter jag det till ett torrt. Om dessutom hästen har hunnit bli rejält blöt under så får hon först "torka till" med ett fleecetäcke och sen byter jag till det hon ska ha. Är det vinter måste jag nog lägga på ett torrt täcke direkt. Alla mina täcken andas så det funkar att lägga på en blöt häst dem.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

jag tar alltid av täcket när dom kommer in och byter till stalltäcket...

är täcket blött hängs det upp i pannrummet. är täcket lite blött på utsidan när dom går ute så får det sitta på till insläpp - är det däremot pissregn en heldag så byter jag täcke i hagen..

en häst ska inte ha ett blött täcke på sig (blött igenom alltså) min häst hade fått ont i ryggen.. givetvis..
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Självklart läggs minst ett torrt täcke på, gärna dubbla i ett bra andasmaterial, ex ylle eller fleece! Finns de de som låter hästen stå med ett täcke som är blött igenom:confused: Hur tänker man då? Sen är det ju en annan sak att man låter ett blött täcke(ej igenom) ligga kvar för att torka på hästen... men jag väljer oftast att byta iaf!

Fy vad dåligt jag skulle må om min princessa hade blivit blöt igenom! Tar alltid in vid ruskväder och om det finns risk att det regnar så mycket att täcket läcker, eller så lägger jag på dubbla regntäcken!
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Om det har regnat mycket och hästens täcke är blött och hästen själv har blivit blöt igenom täcket,vad gör ni?
Tar av det förstås. Sen impregnerar jag täcket igen och läcker det fortfarande så kasserar jag det. Hästen ska inte bli blöt med ett regntäcke på.
Hur anser ni att de ska skötas? Kan det vara farligt att låta hästen stå med genom surt täcke
?
Klart det inte är hälsosamt att stå med blött täcke på en blöt kropp. Hästen har ju ingen möjlighet att reglera sin temperatur med ett blött täcke som tynger ner heller. Ett sånt täcke ska inte användas.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

En häst ska aldrig stå med ett blött täcke som har "läckt igenom". Hästen kan bli kall och förkyld. Tänk dig själv att ha på sig en dyngsur täckjacka inne...

Är täcket bara blött på utsidan låter jag täcket torka på hästen.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Skulle ALDRIG låta min häst stå blöt!
Hur skönt låter det att stå blöt med blöt jacka på sig?

Tar av och hänger upp täcket på tork, torkar hästen så gott jag kan med svettskrapa om handduk, sen lämpligt täcke på. (Ylle tex)
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Hänger upp täcket på tork. Torkar hästen med svettskrapa och handuk och lägger på flecce/ulltäcke:) En häst ska inte stå och vara blöt! Rekomenderar skarpt ett bra regntäcke så hästen slipper bli blöt:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
988
Senast: mamman
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 268
Senast: Bee
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp