Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Såhär års skulle jag definitivt ta av ett blött täcke på en blöt häst.
Sen skulle jag skaffa nytt täcke. Syftet är ju att hästen ska vara varm och torr. Ett blött täcke när det är kallt ute är ju iskallt att ha på sig...
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Vi har samma täcken ute som inne på våra hästar så jag plockar inte av nga täcken under förutsättningen att hästen är torr under täcket. Dvs är täcket blött enbart på utsidan så bryr jag mig inte om det, det torkar.

Däremot skulle jag aldrig låta hästen stå med genomsurt täcke som då alltså har läckt. Täcken som inte håller tätt kasseras omedelbart och vid händelse av detta plockas täcket av och hästen får torka med ylle eller fleecetäcke och sedan nytt täcke på när hästen är torr.

Ska hästen vara blöt under täcket kan den väl lika väl gå utan? Vad har täcket för funktion då?
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

jag brukar ta av täckena och hänga de på tork under natten och lägga på ett fleectäcke, när hästen sen är torrare/torr lägger jag på ett stalltäcke.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

kl

Är det blött igenom, tas det naturligtvis av och får självtorka. Är det inte blött igenom låter jag det ligga kvar ibland, men täcket tas oftast av i stallet.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Täcken som är blöta igenom tas av fortast möjligt och hängs på tork. Hästarna får naturligtvis torra täcken på sig, tjocklek efter temperatur.

Jag har inget torkrum men hästarna har minst två regntäcken var + vintertäcken så de ska alltid ha något torrt och lagom varmt att tillgå även om täcket de hade dagen innan inte hunnit torka.

Täcken som bara är blöta på utsidan torkar snabbare om de ligger kvar på hästen, gäller ju dock att ha koll så de inte blir kala eller blöta.

Japp så gör jag med, nu har jag utetäcken som klarar 12 timmars ihållande regn så blöta igenom blir dom inte.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

jag byter alltid täcke på kvällen, och om täcket är blött igenom så får pollen på sig ett fleese täcke som jag bytar när det blivit blött(byter då direkt när hästen går in).
jag har bara ett vinter täcke, ett övergångs täcke, två fleese och ett tjockare stall täcke till min häst. som tur är så håller övergångs täcket jätte bra och torkar snabbt^^, men om vinter täcket blir blött igenom (typ av skenande-häst-i-hagen-svett + mycket snö) så tar det ganska lång tid att torka täcket, då blir det övergångs täcket och stall täcket i hagen nästa dag. om det bara är dugg regn på täcket och hästen är varm och torr under så kan hon ha det täcket till kvälls fodringen då hon får annat.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Jag har faktiskt bara varit med om det en gång de senaste... 5 (?) åren, och det var i onsdags. Det ösregnade och blåste storm och då pallar inte många täcken en heldag ute. Dock var de bara blöta på rumpan och inte dyngsura.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Tar av det såklart. Lägger på hästen ett fleecetäcke och låter den stå inne en stund och torka.

Täcket hänger jag upp så det torkar
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Har flera täcken, så jag byter. Inne får de ett tunnare innetäcke, om de behöver.

Har gjort ett torkutrymme i stallet. Vi har investerat i en liten byggfläkt, och den funkar bra för torkning av täcken. Täckena hänger vi på vanliga klädvädringsställningar (heter?) som vi köpt på Ru**a. Det ryms 4 täcken på två ställningar. :)

Norrland
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Det är ett :devil: ofog det där att låta täcket torka på hästen, ingen hade ju kommit på tanken att låta en genomblöt jacka torka på sig själv utan man byter ju om snarast möjligt, detsamma ska givetvis gälla hästen.

:bow::bow: Äntligen!
Jag är så glad att i stallet jag ska flytta till är det helt självklart att blöta täcken åker av och torra täcken åker på, oavsett om utetäckena regnat igenom eller ej..
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

jag låter pollen stå med täcket. mest för att jag inte har en möjlighet att troka täcket och det torkar snabbare på hästen en av. tar av det senast vid natthöt men tidigaren om det e tort.

Fixa torkmöjligheter eller strunta i täcket helt o hållet. Lägg istället på ett torrt täcke (svettäcke) när han kommer in.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

*kl*

Om täcket har läckt så ska det självklart av häst ombedelbart. Fleece eller ull på under fodring tills hästen blivit varm och torkat.

Sedan används SJÄLVKLART inte det täcket igen, iaf inte utan uppsikt och utan risk för nederbörd.

Ang att torka täckena på hästen så tycker jag det är fullkomligt idioitiskt. Men så tycker jag heller inte om att ha samma täcke på hästen dygnet runt. Mao byts täcken morgon och kväll och hängs på tork om det krävs.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Läcker täcket igenom är det kanske dags att skaffa nytt! Blöt häst under blött täcke är ingen bra kombo, jag hade satt på ett fleece och tagit av det blöta. I de fall täcket känns blött av regn men det inte har regnat igenom så hästen är fuktig lägger jag ändå halm emellan.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Jag har faktiskt bara varit med om det en gång de senaste... 5 (?) åren, och det var i onsdags. Det ösregnade och blåste storm och då pallar inte många täcken en heldag ute. Dock var de bara blöta på rumpan och inte dyngsura.

Mina djur var torra under täckena i onsdags, men så tog jag in dom efter 8 timmar.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Det ena som den grå hade vet jag inte, men det är ganska tunt bara lite fodrat för han är inte klippt , jag skall kolla senare idag var själv rejält förvånad över att det höll så bra. Den andra hade horseware Rambo kanske? Lite tjockare är det iallafall för han är klippt och gammal.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Hästar blir inte sjuka av att bli blöta när de går utan täcke, om det är sunda hästar vi pratar om. De har päls som reser sig så att de i princip alltid är torra närmast huden, men blöta utanpå. När man däremot trycker ned hårstråna med ett blött täcke kommer vätan direkt inpå hästen, och det är halvt omöjligt för den att hålla sig torr.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Mina var ute 7-18.30 med bomullsfodrade regntäcken och bor mitt ute på skånska slätten, det blåser bra :D Och det är första gången täckena läckt, händer det igen så kasseras de...
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

Det är ju självklart att man tar av ett blött täcke när man tar in hästen.
Även om hästen är torr under.
Alla dessa ursäkter att man inte kan torka täckena.
Det får man givetvis ordna om man har häst, precis som alla andra självklara saker man gör för hästens välbefinnande.
En häst skall skyddas av täcket inte använas som täckestorkare.
Då har man ju missat hela poängen med att ha täcke på hästen.
 
Sv: Vad gör ni med blött täcke och blöt häst under täcket?

fh har haft det så i 8 år nu och har inte blivit sjuk en ände gång pga det. sen e ju inte hästen blöt under täcket som en otäckt häst e. då borde ju dom bli sjuka oxå...

Stämer inte, en otäckad häst som är blöt är det nästan alltid bara på ytan stoppa ner fingrarna i pälsen och under är det luft, torrt och varmt.
En täckad häst som är blöt är det oftast in till huden.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 248
Senast: Bee
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp