Vad gör träckaren?

Lindah

Trådstartare
Blev idag förfrågad av en tränare om jag ville hjälpa till och träcka en av hennes hästar på jägers idag, men kunde inte. Vilket jag är lite glad över då jag inte vet vad mer träckaren gör än att leda dem i ledvolten. Så nu undrar jag om det är något här på buke som vill berätta vad mer man gör (om man nu gör något mer). :)
 
Sv: Vad gör träckaren?

Att träcka hästen kan ibland enbart bara vara att leda den på ledvolten. Men oftast innebär det en hel del mer. På en löpdag med nio löp brukar jag räkna med att kanske hinna med att träcka max tre hästar.

Man får räkna med att infinna sig någon timme innan man skall leda hästen i ledvolten. Ibland ännu tidigare (ha gärna ett program bakfickan med tider för de oika löpen). Det handlar ju om lite borstning och puts, kolla och kratsa hovar med mera (tråkigt att upptäcka en lös sko när man är på väg ut ur boxen). Ha gärna din egen ryktpåse med ren utrustning. Saker som kan vara bra att ha utöver borstar och hovkrats är även ett fuktigt sämskinn att torka av ev. damm med. Normalt är grundregeln inom galoppen att man inte använder någon pälsglans eller liknande. Ha gärna ett bra grimskaft att leda hästen i. Helst ett utan knutar. Innan du går in till hästen så ta på dig skyddsväst och använd bra skor med hätta. Hästen känner kanske inte dig och kan vara spänd och nervös en löpdag.

När tränaren kommer och skall lägga på sadeln är det bra om hästen är tränsad och ev. brösta är på. Vanligtvis så står man på hästens andra sida medan tränaren lägger på sadelunderlägg, ev. blyvojlock, nummerlapp och sadel. Allt eftersom han/hon lägger på grejorna håler du dem på plats med ena handen. Den andra handen håller du hästen med. Du hjälper även till med att spänna sadel och övergjord och kolla så att allt ser rätt och riktigt ut. Ta gärna för vana att känna efter hur hårt tränren spänner sadelgjorden. Det är bra den dagen du står där själv och kanske skall fixa allt. Det sista man sätter på plats är oftast ev. blinkers och tungbandet. Hästarna vet om när det är dags för löp och kan ibland bli rätt tuffa att hantera. Då kan man behöva vara tre för att tränsa och sadla.

Sen när hästen är klar handlar det om att leda runt den en halvtimme innan det är dags att gå upp i ledvolten. Hästen behöver ju bli varm och mjuk i kroppen innan löpet. Prata med hästen, klappa den hela tiden så att du håller den lugn. Och ha hela tiden koll på tiden. Det är en fördel om du har klockan på armen och slipper leta efter mobilen i fickorna. Ha koll på vilka andra hästar som startar i samma löp. Det underlättar då du inte vill gå up med hästen till fel löp. Det är ju inte alltid att tidsschemat på banan håller. Och du vill verkligen inte komma försent...

Innan du går upp till ledvolten så kolla gärna efter så att du funnit din "plats" bland de andra starthästarna (startnumret). Det är jobbigare att ta sin plats i ledet i ledolten. På vägen till ledvolten får du även springa med hästen förbi veterinären så att denne ser att hästen inte är halt eller något annat (hästen skall trava förbi).

Uppe på ledvolten gäller det att aldrig stanna och hålla koll på avståndet fram till nästa häst. När klockan ringer och det är dags för uppsittning får du vara beredd att hjälpa till med att kasta upp jockey'n om inte tränaren gör det. Du går med hästen även under uppsittningen. Får du chansen byt gärna några ord med jockey'n. Det kan underlätta i framtiden om man lärt känna varandra lite. När jockey'n kommit upp så koppla om grimskaftet om du inte redan gort det. Vanligtvis så drar man bara änden på grimskaftet genom bettringen. Det måste vara lätt att släppa hästen när den kommer ut på banan. Du vill inte följa med ut på banan själv eller tappa hästen med grimskaftet kvar i bettet. Titta (och fråga) gärna hur de andra träckarna gör.

Ibland får man vara beredd att gå eller springa med hästen bort till startboxarna. Det kan vara på andra sidan banan, tusen bort. Skall du även hjälpa till med att lasta ha hjälm med dig.

Under löpet håll dig vid målområdet så att du lätt kan möta upp häst och jockey efter målgång. När jag fångat upp hästen brukar jag byta några ord med jockey'n om hur det känts samt ta bort tungband och blinkers. Har man tur så kan det bli en sväng i vinnarcirkeln. Annars blir det att ta sig in på ledvolten igen där jockey'n tar av sin sadel mm. Håll bara hästen här och rör inte jockey med utrustning. Sen blir det att gå ner till duschen med hästen.

Spola av hästen så väl du kan. Men ta inte för lång tid på dig heller. Det kan vara kö till slangen. Kolla hela tiden efter om hästen är ok, inte känns halt eller har några andra skador. Har hästen gått på dirttracken så kan den tycka om att få huvudet avspolat (blinkers samlar mycket grus). Ha en egen spann med vatten tillgänglig så att hästen snabbt får möjlighet att dricka. En del hästar är väldigt törstiga efter löp och dyker närmast ner i spannen med hela huvudet. Sen handlar det oftast om att värma ner hästen i någon havtimme. Ev. blir det att lägga på ett svetttäcke vid kall väderlek. När hästen slutat "blåsa" så kan det vara idé att ställa in den i boxen. Allt som allt lite drygt två timmars ibland rätt hårt jobb...

När det gäller dig sälv kom som nämnt med bra kläder (jeans och gärna chaps) och ingångna skor med hätta. Galopphästar har skarpa aluminiumskor. Det är inte kul att bli trampad utan skyddskor. Du får även gå mycket och långt i ett raskt tempo. Det kan vara lite som att springa en havmarathon om man träckar tre hästar en löpdag. Räkna med att du blir trött i armarna med. Har man inte konditionen och vanan känns det i kroppen dagen efter. Ha tillgång till vätska till dig själv. Du blir varm och svettig så ha gärna med dig ett ombyte (topp, t-shirt eller...) och handduk. Det är även en mycket god idé att ha med sig skyddsväst, hjälm och glasögon. En bra jacka är inte fel heller. Hästar kan bitas. Även om du träckar en lugn och erfaren häst kan hästarna runt dig sparkas eller bitas om du kommer för nära. Och hästen rör mycket på huvudet när du leder den, speciellt om den har blinkers eller norskt huvudlag. Att bli träffad i ansiktet eller huvudet av bettet, tränset eller huvudlaget gör skitont och är inte ovanligt. Då är det bra att ha glasögon på sig.

Slutligen, se till att du är bra försäkrad. Att träcka är inte ofarligt. räkna med blåmärken. Hästarna är ivriga och reagerar snabbt en löpdag. Det finns en ridsäkerförsäkring som är bra till dig själv för det här. Kontrollera annars att tränaren verkligen har en "medhjälparförsäkring". Arbetsmiljölagen gäller faktiskt även vid träckning av hästar. Har rätt lite till övers för dem som träckar hästar enbart i klänning och gympaskor. Jag har gärna skyddskor, väst, hjälm och glasögon. Det gör ont att bli skadad (sparkad) och det är tråkigt om man får en skada som leder till någon form av invaliditet även om det bara handlar om en krökt finger.

Har säkert glömt saker som andra kommer på. Men hur som helst ha det så kul. Att börja träcka galopphästar brukar vara en bra väg in i galoppvärlden!

Mvh. Bowman
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör träckaren?

Tack så mycket för svaret! Var jätte intressant och lärande! Ska försöka komma ihåg allt detta nu bara :)
 
Sv: Vad gör träckaren?

Får du möjlighet så fråga om du inte kan få gå med på andra sidan av en snäll häst första gången. Så slipper du för att ha ansvaret själv men kan få vara med och se och lära hur det går till.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Övr. Barn Helt främmande mark för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska berätta. Vår älskade far, svärfar och farfar gick hastigt bort i...
Svar
10
· Visningar
1 048
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
718
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp